Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 09:48

Är det någon som sett i media om en enda politiker eller journalist som nämner det enkla faktum att lagen - och alla lagar utom grundlagar - kan rivas upp när som helst? Nästa regering kan t.ex. skrota lagen - det tar max en månad så är den väck. Det verkar som om alla är överens om att en gång skriven lag är för all evinnerlig framtid. Hur kan det ha blivit så fel? Varför nämner ingen detta faktum - att lagar kommer och går i en stat?

  • Medlem
  • 2008-06-19 09:48

Nu är jag sen på bollen här, och vill inte citera enskilda individer, men åsikten "jag har inget att dölja, alltså spelar övervakningen ingen roll" är en helt vansinnig inställning. Det är på grund av att du inte har något att dölja som du ska slippa bli övervakad. En människa ska ha rätt till ett privatliv, även om den inte lever ett kriminellt liv. Det är de kriminella som ska övervakas för att skydda andra medborgares integritet.

En annan aspekt är att man vid fullständig övervakning tvingar fram ett försiktigt beteende hos personer som planerar att bryta mot lagen. Om man vet att man alltid kan vara avlyssnad, blir man tvungen att få fram sin information på ett annat sätt. På så vis blir traditionell brottsbekämpning via spaning på misstänkta individer svår, eller till och med omöjlig. Terrorister, eller vad det nu är man säger sig vara ute efter, kanske börjar kryptera allt - och då får vi reda på vad de har planerat först om femtio år eller nåt.

Jag undrar också över om man tänkt igenom hur mycket folk man kommer bli tvungna att anställa till en myndighet som snarast varit hotad av nedläggning. Ska man ha en chans i helvetet att hitta något intressant snackar vi om tusentals människor. Risken att en av dessa individer sitter och fiskar i eget intresse ökar ju då också, och hela rättssäkerheten är plötsligt hotad.

Lagförslaget bygger märkligt nog på fullständig tillit till en ganska hemlig spionmyndighet, samtidigt som det finns till endast på grund av misstro till i princip alla andra. Classic stuff. Stasi.

Ursprungligen av stfm:

En annan aspekt är att man vid fullständig övervakning tvingar fram ett försiktigt beteende hos personer som planerar att bryta mot lagen.

Och det beteendet tror du inte de de redan har?

Angående kryptering så är det inte omöjligt att knäcka relativt fort eftersom den mänskliga faktorn alltid är inblandad.

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:06
Ursprungligen av Simon Templar:

Och det beteendet tror du inte de de redan har?

Angående kryptering så är det inte omöjligt att knäcka relativt fort eftersom den mänskliga faktorn alltid är inblandad.

Medvetenheten kommer att öka, vilket försvårar traditionell spaning.

Ja visst! Alla terrorister använder "Jihad" som lösenord.

Ursprungligen av stfm:

Medvetenheten kommer att öka, vilket försvårar traditionell spaning..

Inte direkt, även beteenden är spårbara och allt som försvårar kommunikation för de som det spanas på kan sägas vara bra...

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:15
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte direkt, även beteenden är spårbara och allt som försvårar kommunikation för de som det spanas på kan sägas vara bra...

Det krävs en rätt smart dator för att kunna filtrera ut misstänkta beteenden över tid.

Ursprungligen av stfm:

Det krävs en rätt smart dator för att kunna filtrera ut misstänkta beteenden över tid.

Nej det krävs smarta personer och kraftfulla datorer och det har ju FRA NSA CIA plus ett tusental andra mer eller mindre hemliga organisationer...

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:38
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det krävs smarta personer och kraftfulla datorer och det har ju FRA NSA CIA plus ett tusental andra mer eller mindre hemliga organisationer...

Vilka hotbilder har man hittills lyckats avslöja med hjälp av dessa smarta människor och datorer. Personligen tror jag inte alls att FRA besitter någon vansinnig kompetens. Allt pekar på motsatsen. Det är ett luftslott som bara kommer skapa ett svagt obehag hos den egna befolkningen.

Ursprungligen av stfm:

Vilka hotbilder har man hittills lyckats avslöja med hjälp av dessa smarta människor och datorer. Personligen tror jag inte alls att FRA besitter någon vansinnig kompetens.

Kanske tur att de inte har en vansinnig kompetens, men kompetens och kraftfulla datorer har de utan tvekan.
Vore FRA så verkningslöst som du verkar tro så skulle de knappast existera idag.

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:47
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske tur att de inte har en vansinnig kompetens, men kompetens och kraftfulla datorer har de utan tvekan.

Jobbar du där, eller hur vet du det? Jag har läst lite knäppa inlägg från högt uppsatta individer på FRA, som inte direkt pekade på att de hade någon kompetens. I sammanhanget har jag inte det heller, men de verkade i princip inte veta vad de snackade om. Man kan kanske hävda att det är andra "spionkompetenser" som är viktiga, men jag tror att det är viktigt att uppköparen av specialkompetenser åtminstone har en susning.

FRA är på väg att fasas ut, det är därför de är så sugna på det här med datorer.

Min personliga åsikt är att detta massiva spaningsuppdrag inte kommer ge något alls, förutom dålig stämning.

* Jag vet att jag borde ge exempel på vem som sade vad här, men jag minns inte eftersom det var något år sedan jag läste det i en papperstidning.

Ursprungligen av Simon Templar:

...
Angående kryptering så är det inte omöjligt att knäcka relativt fort eftersom den mänskliga faktorn alltid är inblandad.

Nu får Du allt ge Dig - visa att Du har tillgång till information som motsäger det som professorer i informationsbehadling säger om svårigheten att dekrypera krypterade budskap utan tillgång till en korrekt konstruerad nyckel. Toknyckar är inte intressanta eftersom de inte innebär något skydd alls, så det kan Du bortse från. Koncentrera Dig på att visa att det går "relativt fort" att knäcka krypton.

Kan Du inte det, är det nog på sin plats att backa en aning, alternativt sluta försöka snedvrida debatten.

Att du är paranoid betyder inte att de inte är ute efter dig.

Simon tycker du inte att den personliga integriteten är värd någonting alls? Skulle det exempelvis vara okej att staten också fick öppna din post utan att du var misstänkt för något brott?

Var kommer ditt så starka förtroende för politiker ifrån? Sverige har ju åsiktsregistrerat medborgare tidigare, helt utanför demokratisk kontroll.

Ursprungligen av thevil:

Simon tycker du inte att den personliga integriteten är värd någonting alls? Skulle det exempelvis vara okej att staten också fick öppna din post utan att du var misstänkt för något brott?

Var kommer ditt så starka förtroende för politiker ifrån?

Vem har sagt att jag har ett starkt förtroende för politiker? Skillnaden mellan mig mot många av er är nog att jag inte är så förbaskat naiv, avlyssning/avläsning har pågått sedan mycket länge (inte bara av FRA som sagt) och kommer så fortgå i all evighet...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-19 10:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Vem har sagt att jag har ett starkt förtroende för politiker? Skillnaden mellan mig mot många av er är nog att jag inte är så förbaskat naiv, avlyssning/avläsning har pågått sedan mycket länge (inte bara av FRA som sagt) och kommer så fortgå i all evighet...

Jag undrar vem som är naiv, egentligen....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 10:16

Är det fler grejer du vill legalisera bara för att de "har pågått sedan mycket länge och kommer så fortgå i all evighet"? Är detta en grundprincip för dig? Att legalisera sådant som ändå redan finns?

Skulle du acceptera att FRA öppnade din vanliga post också? Även om du inte är misstänkt för något? Att dom öppnar barnens hemliga brev till varandra?

För många av oss andra medborgare finns det begrepp som heter integritet, stolthet och kurage. En stolt människa accepterar inte att någon - oavsett vem - går igenom brevet som man skriver i förtroende till någon. Bara en byracka utan stake accepterar något sådant. Om jag får reda på vem som läser min dotters brev till sin vän där hon dryftar känsliga saker i sitt liv - oavsett om det är ett pervo eller en statlig tjänsteman - så kommer jag att spöa skiten ur den personen. Det gör varje stolt man med stake (kvinnorna får tala för sig själv - jag vill inte lägga ord i deras mun).

Att låta andra gräva igenom ens privatsaker - utan att man är misstänkt för brott - är inte värdigt. Det är omanligt. Genant. Då är man pinsamt hunsad och undergiven.

Att vara Människa är ingen tebjudning för veklingar. Det krävs ryggrad. Rak. Man måste växa upp och ta ansvar för sitt och sina närmastes liv. Flummet måste väck.

Detta är det viktiga perspektivet. Det är detta som är fundamentet i en civilisation. Allt annat är formaliteter.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vem har sagt att jag har ett starkt förtroende för politiker? Skillnaden mellan mig mot många av er är nog att jag inte är så förbaskat naiv, avlyssning/avläsning har pågått sedan mycket länge (inte bara av FRA som sagt) och kommer så fortgå i all evighet...

Ursprungligen av mjg:

Är det fler grejer du vill legalisera bara för att de "har pågått sedan mycket länge och kommer så fortgå i all evighet"? Är detta en grundprincip för dig? Att legalisera sådant som ändå redan finns?

Skulle du acceptera att FRA öppnade din vanliga post också? Även om du inte är misstänkt för något? Att dom öppnar barnens hemliga brev till varandra?

För många av oss andra medborgare finns det begrepp som heter integritet, stolthet och kurage. En stolt människa accepterar inte att någon - oavsett vem - går igenom brevet som man skriver i förtroende till någon. Bara en byracka utan stake accepterar något sådant. Om jag får reda på vem som läser min dotters brev till sin vän där hon dryftar känsliga saker i sitt liv - oavsett om det är ett pervo eller en statlig tjänsteman - så kommer jag att spöa skiten ur den personen. Det gör varje stolt man med stake (kvinnorna får tala för sig själv - jag vill inte lägga ord i deras mun).

Att låta andra gräva igenom ens privatsaker - utan att man är misstänkt för brott - är inte värdigt. Det är omanligt. Genant. Då är man pinsamt hunsad och undergiven.

Att vara Människa är ingen tebjudning för veklingar. Det krävs ryggrad. Rak. Man måste växa upp och ta ansvar för sitt och sina närmastes liv. Flummet måste väck.

Detta är det viktiga perspektivet. Det är detta som är fundamentet i en civilisation. Allt annat är formaliteter.

Oj vad mycket flum du producerade och mera macho-hot om våld dessutom, hmmm...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 12:05

Av denna "replik" att döma så märker jag tydligt - och säkert många i tråden - att dina argument är slut och att jag träffade en öm punkt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Oj vad mycket flum du producerade och mera macho-hot om våld dessutom, hmmm...

Ursprungligen av mjg:

Av denna "replik" att döma så märker jag tydligt - och säkert många i tråden - att dina argument är slut och att jag träffade en öm punkt.

Nej inte alls, du skrev bara ett ovanligt korkat inlägg...

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej inte alls, du skrev bara ett ovanligt korkat inlägg...

Ad hominem-argument, slå upp det.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Ad hominem-argument, slå upp det.

Läste du hans korkade inlägg?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-19 10:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Vem har sagt att jag har ett starkt förtroende för politiker? Skillnaden mellan mig mot många av er är nog att jag inte är så förbaskat naiv, avlyssning/avläsning har pågått sedan mycket länge (inte bara av FRA som sagt) och kommer så fortgå i all evighet...

Men, Simon Templar, du har fortfarande inte svarat på om du tycker att det är OK att staten även öppnar vanlig post.

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:22
Ursprungligen av gunek:

Men, Simon Templar, du har fortfarande inte svarat på om du tycker att det är OK att staten även öppnar vanlig post.

Det måste han ju tycka, eftersom det inte finns någon skillnad.

Ursprungligen av stfm:

Det måste han ju tycka, eftersom det inte finns någon skillnad.

Klart det är skillnad...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-19 10:33
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart det är skillnad...

Vad är skillnaden?

Ursprungligen av gunek:

Vad är skillnaden?

Mellan 20 och 100 gram...

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:35
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart det är skillnad...

Ja. Det ena innebär att en snubbe måste sitta och sprätta brev, men sen upphör väl skillnaden? Om inte, upplys mig!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-19 10:58
Ursprungligen av Simon Templar:

Skillnaden mellan mig mot många av er är nog att jag inte är så förbaskat naiv, avlyssning/avläsning har pågått sedan mycket länge (inte bara av FRA som sagt) och kommer så fortgå i all evighet...

Alltså... med den logiken borde du vara för att legalisera piratkopiering? Det förekommer också nämligen redan nu.

Man får lätt intrycket att du ständigt ställer dig på överhetens/maktens sida på ett närmast rabiat vis.

Jag vet i stort sett ingenting om signalspaning, men misstänker att det finns någon nytta i att hitta mönster av krypterad trafik även om innehållet är okänt.

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:09
Ursprungligen av Hagelin:

Jag vet i stort sett ingenting om signalspaning, men misstänker att det finns någon nytta i att hitta mönster av krypterad trafik även om innehållet är okänt.

Kryptering kommer bli så vanligt, att det blir svårt att se några mönster. Vilket företag vill att deras trafik övervakas av okänd myndighetsperson, som på fritiden är en vanlig människa med spritfester, ångest och en liten aktieportfölj.

  • Medlem
  • 2008-06-19 10:13

Det kan det finnas, men knappast om man söker mönster i all trafik. Som någon skrev, det är som att leta efter en nål i en höstack, när nålen är kamouflerad till ett höstrå.

Ursprungligen av Hagelin:

Jag vet i stort sett ingenting om signalspaning, men misstänker att det finns någon nytta i att hitta mönster av krypterad trafik även om innehållet är okänt.

Bevaka tråden