Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SkrotNisse:

De folkvalda som nu sitter där har inte gjort mycket av vad de valdes till att göra, så jag tror inte demokrati skall användas här...

Om det fanns ett sätt att dra tillbaka min röst skulle jag göra det.

Så du röstade alltså på alliansen ? Det gjorde inte jag. Men du måste väl varit medveten om att KD Moderaterna och till viss del Centern och Folkpartiet är partier som vill stärka samhällets kontrollsystem.

[QUOTE="Martin Pettersson;1550413"]Det jag menar med innehållslöst är kommentarer som dessa (se nedanför). /QUOTE]

Tror du måste lära dig vad ordet innehållslöst betyder...

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du måste lära dig vad ordet innehållslöst betyder...

Är du politiker ?!...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-18 20:05

Dessutom, om vi börjar kryptera så är det bara att instifta en lag som säger att vi måste släppa ifrån oss våra nycklar när staten kräver det. Precis om i Storbritannien...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 20:07

Angående kryptering

Har du någon länk eller något för att stödja det påståendet? Jag har i min begränsade förståelse av detta för mig att om nyckarna är privata så är det i stort sätt omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 20:49

HIttade en artikel från vetenskapsradion där Johan Håstad professor i datalogi på KTH utalar sig om kryptering och FRA lagen.

Kontroversiellt förslag om avlyssning kan bli verkningslöst - Vetenskapsnyheter, Vetandets värld, Veckomagasinet - P1 - sr.se

Ursprungligen av Fred!:

HIttade en artikel från vetenskapsradion där Johan Håstad professor i datalogi på KTH utalar sig om kryptering och FRA lagen.

Kontroversiellt förslag om avlyssning kan bli verkningslöst - Vetenskapsnyheter, Vetandets värld, Veckomagasinet - P1 - sr.se

Det som står där är vad vissa vill att folk ska tro, men i realiteten så går även de mest avancerade krypterings algoritmerna att knäcka ganska lätt, hur? Jo genom att knäcka lösenord/kodnycklar....

Ursprungligen av Simon Templar:

Det som står där är vad vissa vill att folk ska tro, men i realiteten så går även de mest avancerade krypterings algoritmerna att knäcka ganska lätt, hur? Jo genom att knäcka lösenord/kodnycklar....

Vilka är dessa vissa du hänvisar till?
Påstår du att du kan detta bättre än Johan Håstad?

Ursprungligen av Simon Templar:

Det som står där är vad vissa vill att folk ska tro, men i realiteten så går även de mest avancerade krypterings algoritmerna att knäcka ganska lätt, hur? Jo genom att knäcka lösenord/kodnycklar....

Fast nu pratar du om att lista ut dåligt valda nycklar. Det betyder ju inte att alla krypton i sig är enkla att knäcka vilket du skrev en bit upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 21:25

Ok ditt ord står mot Johan Håstads. Om nycklarna delas ut manuelt genom att man träffar personen är det ännu svårare.

En korrekt konstruerad nyckel, med ordlängden tolv tecken, tar, med användande av alla världens idag verksamma datorer, runt hundra år att knäcka med brute force-metoden. Öka nyckelängden med 25% så tar det en miljard år. Nog har Il Professore Håfstad rätt alltid.

Den enklaste är att gå på själva nyckeln, men konstruera den rätt så är det ingen genväg;

• minst tolv tecken
• inga repeterande tecken
• inkludera siffror, skiljetecken och specisltecken
• blanda gemener och VERSALER
• skall inte till någon del bestå av teckenföljd som förekommer i ett språk

Ursprungligen av leonardo:

Den enklaste är att gå på själva nyckeln

Precis

Nu är det dessvärre så att ALLA regler man använder vid skapandet av en nyckel begränsar nyckelns säkerhet.
Så dina regler om "inga repeterande tecken" och "skall inte till någon del bestå av teckenföljd som förekommer i ett språk" är generalfel som underlättar nyckelknäckandet något ENORMT. Något som tyskarna fick erfara under andra världskriget när britterna fick reda på att tyskarna aldrig fick ha två lika tecken efter varann i en nyckel.

En äkta slumpmässigt genererad nyckel är alltid det säkraste.. även om slumpen skulle råka bli "ballefjongen" (12 tecken ). Viktigt att byta nyckel ofta.. lika ofta som underkläder.

//f

Ursprungligen av leonardo:

En korrekt konstruerad nyckel....

Den enklaste är att gå på själva nyckeln, men konstruera den rätt så är det ingen genväg;

• minst tolv tecken
• inga repeterande tecken
• inkludera siffror, skiljetecken och specisltecken
• blanda gemener och VERSALER
• skall inte till någon del bestå av teckenföljd som förekommer i ett språk

Ja...
Vad ska man säga. Förvånad? Nej. Besviken ja!
Fattar inte riktigt vad som tänks i riksdag och FRA:
Det måste ligga något mer bakom hela situationen. Påtryckningar?
Intresse av avlyssna på Ryssländsk internettrafik
Jag tycker det är sorgligt at tse människor debattera "jag har ingen att dölja".
Inte idag. Imorgon? Nej. Men det kommer tid då FRA kommer ha full kontroll över samhället. Färstår inte alls hur de räknas med att kunna fånga bovar heller. Alla fiktiva terrositer är väl inte dummare än att de skriver krypterat.

Nej, inte jag heller men det är fortfarande en integritetskränkande lag. Kommer ju dessuom kosta fantaistks summeor pengar. Är väl vi som får för kostnaden, genom förhöhda bedbans- och etelfonsamtal.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-18 21:32

Jaha, så är vårt land lite mindre fritt...det blev ett ja...:(

Ursprungligen av lasselu:

Jaha, så är vårt land lite mindre fritt...det blev ett ja...:(

Det är val om ett tag igen - alla som låtit piskan styra, kanske vill prova en alternativ karriär?

Ang. Elajtenworld så har vi redan skickat lite PM och sånt för att reda ut saker (just att det finns olika terrorgrupper runt om i världen, inte bara muslimer och irakier, samt att inte alla irakier eller muslimer är terrorister etc.), så jag tror vi kan fortsätta med den hemska FRA-lagen här.

Nu blev det alltså ett Ja.. Vad jobbigt. Undrar om det kommer bli några demonstrationer?
Är det någon som har koll på kritiken som google ska ha gett förresten, lite nyfiken på det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 22:44

Nå - en lag kan skrotas när som helst (om det inte är grundlag vill säga). Så - vi får se om vänsterblocket har någon stake när/om dom vinner nästa val.

EU kommer ju också att såga lagen - det är jag säker på. Vi kommer att få skämmas igen. Ryktet om vårt land som storebrors-stat får ännu mera vatten på kvarnen.

Vad jag undrar är ju hur fan lagen kunde passera lagrådet utan invändning. Trots allt går den emot två grundlagar (YGL och Tryckfrihetsförordningen) genom att de faktiskt ger en statlig organisation rätt att samla in information som kan röja en journalists källa.

För en offentliganställd är det åtalbart att forska i vem som lämnat information till en journalist. Har någon ens tänkt på det av dem som fattat beslutet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 23:05

Det är otäcka frågor som kommer upp. I ett samhälle där allt bygger på intensiv kommunikation, ställer man ju också frågan vem som övervakar övervakarna ??
Vi har ju London som lysande exempel, med världens största och mest omfattande kameraövervakning av befolkningen... bevisligen har den gjort god samhällsnytta, men i fel händer kan den vara förödande. Vad är mest riktigt att tro på? I Sverige har vi ju en förutfattad mening att myndigheterna är lite 'efter' (läs:korkade), men är det verkligen så? Hur mycket intelligentare är befolkningen?

Regeringen har fattat ett alldeles för snabbt beslut. Reaktionen hos de flesta är därefter. Men jag håller ändå fast vid att de flesta ändå inte har koll på innebörden av lagförslaget. För folk baserar sina åsikter på vad som skriv i media. Och media har aldrig varit objektivt.

Personligen anser jag att lagförslaget är fel och kommer att drabba oskyldiga. Men samtidigt är det inte så illa som de hårdaste kritikerna vill göra gällande. Glöm inte att regeringen INTE har onda avsikter, utan snarast handlar i 'oförstånd' (skillnad i jämförelsen med nazityskland). Vad det sedan KAN leda till är ju beroende på hur man använder lagen. Jämför hur man använder en kniv; antingen äter man med den eller mördar andra människor. Kniven i sig är det ingen som ifrågasätter.

Hursomhelst är själva debatten nyttig och kanske det viktigaste kring denna fråga.
Vi försvarar alla (utgår jag ifrån på 99mac) friheten på Internet; något som är hotat VARJE dag med olika förslag på inskränkningar. Snart kan vi också vara spårade i allt vi gör. De digitala spåren är så häpnadsväckande tydliga att t.o.m. Sherlock Holmes skulle ha blivit förvånad!

Ursprungligen av Clavius:

Personligen anser jag att lagförslaget är fel och kommer att drabba oskyldiga. Men samtidigt är det inte så illa som de hårdaste kritikerna vill göra gällande. Glöm inte att regeringen INTE har onda avsikter, utan snarast handlar i 'oförstånd' (skillnad i jämförelsen med nazityskland).

Jag förstår din poäng, men din naivitet skrämmer mig. Hur vet vi att regeringen inte har onda avsikter, när de tvingar fram odemokratiska beslut på ett sånt hänsyslöst sätt?
Det finns nog skäl att oroa sig över demokratin, skulle jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 23:42
Ursprungligen av geminister:

Jag förstår din poäng, men din naivitet skrämmer mig. Hur vet vi att regeringen inte har onda avsikter, när de tvingar fram odemokratiska beslut på ett sånt hänsyslöst sätt?
Det finns nog skäl att oroa sig över demokratin, skulle jag säga.

Nej, jag tror inte att denna regering har onda avsikter. Det är ett hjärnspöke som förväxlas just hos de som inte kan skilja på okunskap och brist på insikt; det som gemene man kallar 'dumhet'. Är det någon som är naiv, så är det den som inte kan känna igen riktig ondska! Eller som en begåvad brittisk sångerska utryckte saken: 'The Devil is a charming man...'

Ursprungligen av Clavius:

Nej, jag tror inte att denna regering har onda avsikter. [...] 'The Devil is a charming man...'

Känns som om du själv besvarat betydelsen av ditt påstående om regeringens avsikter i din engelska strof.

Hur kommer det sig att alla dessa personer som tidigare var beredda att mer eller mindre gå genom eld för att hindra Bodströmsamhället nu genomför det med förnyad kraft?

Sverige har som bekant en läskig historia när det gäller att spionera på medborgarna, men att personer som kallar sig för liberaler lyckades med konststycket att baxa igenom den här lagen trots alla remissinstanser och trots alla protester...

Det var nästan lite oväntat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 23:10

Undra om man även kommer att lagra GPS positioner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-18 23:26

Ett vettigt inslag i debatten från en god (internet)vän:

Citat:

Jag tror att masshysterin bygger mer på okunskap och falsk information från medierna snarare än någon egentlig underliggande stundande förändring. Skillnaden mellan Sverige och andra länder i den här frågan är att vi nu försöker lagstifta om det, lika mycket för att begränsa polisens befogenheter som för att tydliggöra försvarets.

Det här är redan praxis bland de stora västmakterna, EU konstaterade i en rapport 2001 att ett sådant system var i bruk (Echelon). Men några lagar som begränsar användet av informationen som inhämtas av detta system saknas.

En storm i ett vattenglas som olyckligtvis kommer när politikerna gjorde rätt sak i att lagstifta istället för att lämna fältet helt öppet. Lärdomen de drar blir givetvis att nästa gång helt enkelt låta allmänheten leva i trygg ovisshet.

Lagförslaget initierades för övrigt av den förra regeringen, inte av förre försvarsministern.

FN:s ALLMÄNNA FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA:
Artikel 12
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

FN:s allmänna förklaring, Regeringens webbplats om mänskliga rättigheter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-18 23:44

Fasen, nu får jag problem att maila min kontakt i Ryssland!

Regeringsformen
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter
6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande. Lag (1976:871)

2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter - Riksdagen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-19 00:08

Idag den 18 juni är en mycket mörk dag i svergies historia.:'(
Det är fullständigt åt helvete det som hände i riksdagen kl21:00.:mad:

Och jag saknar Dacke och Engelbrekt.

Ursprungligen av Heualia:

Idag den 18 juni är en mycket mörk dag i svergies historia.:'(

Struntprat...

Bevaka tråden