Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 16:22

Echelon startades i.of.s. - mig veterligen - före 9/11.
Nå - jag tycker inte jämförelser med andra länder - och då alltid dom som är värre - leder någonstans. Jag menar...USA har t.ex. dödsstraff - man injicerar alltså gift i venerna på levande människor. Är detta en parameter som bör få oss att omvärdera att vi själva i Sverige inte har dödsstraff? Eller; i UK är barnaga fortfarande tillåtet - i större delen av världen också tror jag - bör vi skrota vårt förbud mot barnaga då?
Kontrollen av medborgarna i t.ex. Nordkorea är mycket omfattande. Är kanske detta något för oss? En inspiration? Eller ska vi kanske använda exemplet Nordkorea som en måttstock att "så illa är det i alla fall inte"?

Som jag skrivit tidigare; At the end of the day - så finns bara en parameter som håller i alla väder: Den personliga privata parametern - integriteten. Vad betyder lagen för mig och mina närmaste? Innebär lagen att främlingar KAN läsa min dotters epost? Är detta kränkande för mig? Är jag en stolt människa? Vem är Staten? Iad? I morgon? Om 50 år?
Det handlar om förhållande medborgare kontra stat - en mycket gamma filosofisk och moralisk fråga som redan Platon spann mycket på.

Ursprungligen av mjg:

i UK är barnaga fortfarande tillåtet...

FYI Inte riktigt sant.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 17:32

Oviktigt.

Ursprungligen av SkrotNisse:

FYI Inte riktigt sant.

Men jösses, Lindh mördades av en sinnesjuk person. Glöm politiska motiv, det hade inget med saken att göra.

Ursprungligen av akerstrom:

Men jösses, Lindh mördades av en sinnesjuk person. Glöm politiska motiv, det hade inget med saken att göra.

Killen lever inte i denna värld!

Att Palmes mord INTE skulle vara politiskt motiverat är... obeskrivligt!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Killen lever inte i denna värld!

Att Palmes mord INTE skulle vara politiskt motiverat är... obeskrivligt!

Knappast eftersom det ju faktiskt finns en del fakta som tyder på att Palme mördades av misstag för att han var lik en viss knarklangare. Men som sagt ingen är ju säker på något i Palme-fallet.

Ursprungligen av akerstrom:

Men jösses, Lindh mördades av en sinnesjuk person. Glöm politiska motiv, det hade inget med saken att göra.

Så du kan inte lägga ihop 1+1?

Själv kommer jag ihåg hur Lindh i TV osmakligt nog försvarade NATOs bombningar mot bl.a civilbefolkningen i Belgrad, den stad där Mihalovic vuxit upp. Inte svårt att tänka sig hur hårt vissa Jugoslaver reagerade på det uttalandet...

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du kan inte lägga ihop 1+1?

Själv kommer jag ihåg hur Lindh i TV osmakligt nog försvarade NATOs bombningar mot bl.a civilbefolkningen i Belgrad, den stad där Mihalovic vuxit upp. Inte svårt att tänka sig hur hårt vissa Jugoslaver reagerade på det uttalandet...

Vad har matematik med saken att göra ?

Så Palmes betydligt mer involverade aggerande och uttalanden skulle INTE ha gjort honom till politiskt mål ?!

Skit samma, vad jag inte fattar är varför jag sitter här och reagerar på dina uttalanden... :o/

Glad midsommar alla!!

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du kan inte lägga ihop 1+1?

Själv kommer jag ihåg hur Lindh i TV osmakligt nog försvarade NATOs bombningar mot bl.a civilbefolkningen i Belgrad, den stad där Mihalovic vuxit upp. Inte svårt att tänka sig hur hårt vissa Jugoslaver reagerade på det uttalandet...

Jag har inga problem att lägga ihop 1+1, det har dock gossen som låg bakom mordet. Glöm andra teorier.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har inga problem att lägga ihop 1+1,

Tydligen har du det, om Mihailovic hade varit riktigt sinnessjuk så hade han knappast riktat in sig på Lindh och kallblodigt mördat henne, han planerade spanade och följde ju faktiskt efter henne, att sakna motiv för ett sådant dåd är otänkbart.

Ursprungligen av Simon Templar:

Tydligen har du det, om Mihailovic hade varit riktigt sinnessjuk så hade han knappast riktat in sig på Lindh och kallblodigt mördat henne, han planerade spanade och följde ju faktiskt efter henne, att sakna motiv för ett sådant dåd är otänkbart.

Genom att säga så visar du att du inte har en aning om hur psykiskt sjuka personer fungerar så det är ingen idé att fortsätta diskussionen.

Ursprungligen av akerstrom:

Genom att säga så visar du att du inte har en aning om hur psykiskt sjuka personer fungerar så det är ingen idé att fortsätta diskussionen.

Kanske inte, men han dömdes faktiskt till livstids fängelse inte psykvård och det är tämligen solklart att mordet berodde på Lindh's NATO stöd.

Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske inte, men han dömdes faktiskt till livstids fängelse inte psykvård och det är tämligen solklart att mordet berodde på Lindh's NATO stöd.

Du gör dig bara löjligare genom att fortsätta...

Ursprungligen av akerstrom:

Du gör dig bara löjligare genom att fortsätta...

Knappast, det var trots allt du som skrev
"Jag har inga problem att lägga ihop 1+1, det har dock gossen som låg bakom mordet"

Gossen i ditt uttalande är alltså den Jugoslaviske nationalist som har mördat Sveriges utrikesminister, men det har enligt dig absolut ingenting att göra med att Lindh envist försvarat NATOs bombningar mot civila i Jugoslavien, neeheej...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 21:41
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske inte, men han dömdes faktiskt till livstids fängelse inte psykvård och det är tämligen solklart att mordet berodde på Lindh's NATO stöd.

"Han hörde röster som talade till honom och när han plötsligt fick se Anna Lindh gick han till attack."

Anna Lindh-mordet - Wikipedia, den fria encyklopedin

Det är inte helt solklart.

Ursprungligen av Mija:

"Han hörde röster som talade till honom och när han plötsligt fick se Anna Lindh gick han till attack."

Anna Lindh-mordet - Wikipedia, den fria encyklopedin

Det är inte helt solklart.

Tämligen skrev jag..

Att han hörde röster och sedan gick till attack är en lögn från honom eftersom det visat sig att han först spanade på henne...
Han blev ju inte heller trodd i H_D eftersom han dömdes till livstids fängelse och inte psykvård.
Det som triggade attacken var givetvis att han hatade henne p.g.a. att hon försvarat NATOS angrepp på hans hemland..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 21:49
Ursprungligen av Simon Templar:

Tämligen skrev jag..
....
Det som triggade attacken var givetvis att han hatade henne p.g.a. att hon försvarat NATOS angrepp på hans hemland..

Hur vet du tämligen det? Det har aldrig framförts tidigare av någon annan expert.

Ursprungligen av Mija:

Hur vet du tämligen det? Det har aldrig framförts tidigare av någon annan expert.

Sök på Google Anna Lindh Nato Bombningar så lär du finna en hel del indikationer..

bl.a "The murder, the press claimed, was “motiveless,” the result of a random attack. Other reports noted Mijailovic’s Serbian origin, suggesting that he had retained a hatred for Lindh following the NATO attack on Serbia in 1999, which Sweden, and Lindh, supported."

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 22:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Sök på Google Anna Lindh Nato Bombningar så lär du finna en hel del indikationer..

bl.a "The murder, the press claimed, was “motiveless,” the result of a random attack. Other reports noted Mijailovic’s Serbian origin, suggesting that he had retained a hatred for Lindh following the NATO attack on Serbia in 1999, which Sweden, and Lindh, supported."

Kan du hitta nån polisrapport om det där? Att nån journalist indikerar nåt är ju helt ointressant. Tämligen. Skulle jag tro och gissa. Adjö.

Ursprungligen av Mija:

Kan du hitta nån polisrapport om det där? Att nån journalist indikerar nåt är ju helt ointressant. Tämligen. Skulle jag tro och gissa. Adjö.

Synd att du inte läst sidan innan i den här tråden för där stod det:

"Från SVD

" I polisutredningen finns en rad uppgifter om ett tänkbart motiv.
– Uppgifterna handlar om att motivet skulle ha att göra med Anna Lindhs roll som utrikesminister och hennes inställning till före detta Jugoslavien. Det gäller alltså någon form av politiskt motiv."

Synd även att du inte verkar ha orkat söka för det finns som sagt mängder av uppgifter som stöder mig..bl.a det Mihailovic sägs ha sagt till Lindh när han gick från mordplatsen..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 21:17

Klart att C Pettersson var utbildad och vapentränad i Jordanien. Så pass vet vi ju. Alkispundargrejen var dock en framgånsrik och skicklig täckmantel.
Mijailovic var definitivt tränad och utsänd av Jugoslaviska/Serbiska säkerhetspolisen - samma säkerhetspolis som låg bakom JFK-mordet i Dallas 1963. Detta har FBI fastslagit i hemliga dokument som är hemliga därför att vi andra inte kan ta sanningen. Samma som med UFO-dokumenten. Vi pallar inte. Det skulle bli kaos.
Jag är dock tveksam till om det var Juggarna som även - i sammarbete med CIA - låg bakom månlandningsbluffen. Jag tror att det var andra krafter som låg bakom den. Vill inte säga mera. Kan bli dödad.

*fniss* humor, uppskattas!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 21:43

Finns det nån stoppknapp?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 22:11

En ensam mördare - psykotisk, privatpolitisk eller båda delarna - är per definition inte terrorist. SÄPO, FRA, FBI, Interpool, Scotland Yard och världens samlade expertis skulle inte hålla med om att mordet på Lindh var en terrorhandling - att hon föll offer för terrorism.
Inte heller den organiserade brottsligheten som spränger och dödar ibland är definierad som terrorism.

Den enda terrorism - per definition kollektivt organiserad och utförd våldshandling med politisk agenda - som Sverige drabbats av senaste decenierna är nazistisk. Några journalister har attackerats, deras bilar har sprängts. Att ingen dött beror endast på tur. Jag tror förresten att en har blivit mördad. Minns inte riktigt. I Uppsala?

Den nya FRA-lagen har dock garanterat inte nazzarna i åtanke. Nej, det handlar om "muslimsk" terrorism och det handlar om att leverera info till USA. Ty, Sverige själv har inget att frukta. Det vet alla inderst inne. Utom paranojikerna och dom som överskattar vårt lands betydelse och tycker att livet är allmänt trist och grått...inget spännande liksom.. som i Amerika...som i filmer och teve...

Ursprungligen av mjg:

En ensam mördare - psykotisk, privatpolitisk eller båda delarna - är per definition inte terrorist. SÄPO, FRA, FBI, Interpool, Scotland Yard och världens samlade expertis skulle inte hålla med om att mordet på Lindh var en terrorhandling - att hon föll offer för terrorism.

Terror kan definieras på ett flertal olika sätt helt klart är dock att hon föll offer för en terrorhandling, som påverkade i princip hela svenska folket..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 22:21

Jag blev inte djupt påverkad, faktiskt.

Ursprungligen av Mija:

Jag blev inte djupt påverkad, faktiskt.

OK då tillhör du den okänsliga minoriteten, själv var jag ingen Lindh beundrare men jag blev ändå chockad och tog det rätt hårt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 22:37

Hade det varit terroristers verk hade jag blivit djupt påverkad. Nu var det en störd enstörings verk och endast tragiskt. Som alla mord.
Jo, många i landet blev djupt berörda, nästan lika djupt berörda som när Lady Di dog i en bilolycka i Paris. Nästan.
Alltså - man bör hålla isär medial sorgeliturgi och verklig oro för landets säkerhet.

Ursprungligen av mjg:

Hade det varit terroristers verk hade jag blivit djupt påverkad.

??????????
Alltså man bör hålla isär okänslighet och ren dumhet....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 23:12

Om en vuxen främling (minister eller vem som helst) som man inte ens träffat blir mördad blir man inte djupt berörd. Om en minister blir mördad i en terrorisattack blir man djupt berörd - ty landet är hotat och därmed är man själv och familjen hotad. Denna skillnad förstår nästan alla på jorden - utom du.

Ursprungligen av Simon Templar:

??????????
Alltså man bör hålla isär okänslighet och ren dumhet....

Bevaka tråden