Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Firechild:

Jag har inget att dölja. Fram för mer kameraövervakning och kontroller. ( Jag är ej ironisk )

Visst - accepterar Du också att Storebror handgripligen kollar om Du har ballarna i behåll? Du döljer väl inget va?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-06-16 23:51
Ursprungligen av Firechild:

Jag har inget att dölja. Fram för mer kameraövervakning och kontroller. ( Jag är ej ironisk )

Att jag inte har nåt att dölja är faktiskt min ensak.

Dessutom undrar jag varför du kallar dig för "Firechild" om du nu inte har nåt att dölja? Månne har det med integritet att göra? Problemet med det här förslaget är att kontrollen MINSKAR - inte ökar. Kontrollen över de som
befinner sig i regeringsposition. Jag gillar också säkerhet - precis just därför vill jag INTE ha den här lagen - den sätter en stor av min, och din med för den delen, säkerhet ur spel.

Redan de gamla sovjeterna visste hur viktigt det var att kontrollera folket för att förebygga uppror.

Jag har lagt till denna text i slutet på alla mina e-brev för att FRA garanterat skall spara all min e-post till eftervärlden: "Meddelande till FRA: 2011-nov-11, kl. 11:11. 116-arfnoraw".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 13:36
Ursprungligen av Firechild:

Jag har inget att dölja. Fram för mer kameraövervakning och kontroller. ( Jag är ej ironisk )

Det är ju det som är meningen, att du inte ska kunna dölja något!

Ursprungligen av Firechild:

Jag har inget att dölja. Fram för mer kameraövervakning och kontroller. ( Jag är ej ironisk )

Jag håller med.

Om vi med hjälp av kameraövervakning och avlyssning kan se till att en endaste misshandel eller ett annat grovt brott, förhindras, så är det värt att bli kontrollerad.

Jag bryr mig inte om nån läser i vilken ställning jag vill sätta på min fru ikväll. Hade jag däremot skrivit till min polare att vi ska våldta en nioårig flicka i parken så önskar jag att någon hade ingripit!

Den stora faran här är dock om någon kan missbruka detta. Till exempel förfalska en inspelning eller motsvarande. Därför krävs stor säkerhet, och jag litar på de styrande såpass, att jag inte har några problem med detta.

Alltså: För ett mer övervakat samhälle, för att förhindra brott.

Ni som inte gillar detta, vad är ni rädda för?

Och allvarligt talat, hur många mail och samtal flödar inte genom luften varje dag? Vi skulle behöva anställa hela Sveriges befolkning för att kontrollera alla mail. Naturtligvis kommer detta enbart att användas i mån av misstanke. För att till exempel förindra organiserad brottslighet, människohandel och liknande.

Ursprungligen av carlsson:

Därför krävs stor säkerhet, och jag litar på de styrande såpass, att jag inte har några problem med detta.

Ett av problem är just detta - vi vet inte vilka de styrande är om några år. Litar du lika mycket på de styrande om de heter Bert och Ian? SD? Etc.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ett av problem är just detta - vi vet inte vilka de styrande är om några år. Litar du lika mycket på de styrande om de heter Bert och Ian? SD? Etc.

Jag förstår ändå inte? Om jag inte har planerat något brott så kan dom heller inte fälla mig för det. Oavsett vad dom heter.

Om man tror att man i framtiden får en regering som man inte kan lita på, då har man nog andra problem än detta. En regering som VILL att du ska blir torterad och slängd i fängelse, SER TILL att du blir det. Oavsett om de har övervakat din kommunikation eller inte.

Är du rädd för att FRA, eller någon annan organisation, ska förfalska dina mail så kan dom göra det redan idag.

Vad är du rädd för?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-16 21:59

hmm / Tyskarna hade några lustiga kryptografiska typeriders i sina Ubåtar under
kriget.. Satte stort huvudbry på dom Allierade.. och nog var det 100000 tals liv
som strök med till havsbotten.. och 10000 tals som gjorde allt för att knäcka kodningen...

Historia upprepar sig åter och åter..

Verkar som om ingen här påtalat Echelon som får FRAs spaning att framstå som peanuts,
"ECHELON ÄR ETT jättestort amerikanskt-brittiskt nät för signalspaning med sökbegrepp, det största informationsinsamlings- och övervakningsnätverk som någonsin funnits. Enligt Privacy International kan Echelon nästla sig in och spionera i alla länders tele- och datatrafik, och det med mycket begränsad juridisk kontroll. Varje dag beräknas systemet fånga bortåt tre miljarder kommunikationer.

Echelon styrs främst av USA och Storbritannien, men även Australien, Nya Zeeland och Kanada bidrar med övervakning."
Från DN - Nyheter

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:26

I USA kollar dom t.o.m. vilka böcker du lånar. Sedan har vi ju Nordkorea - dom lär visst kolla runt bland folket en hel del. Jodå - ECHELON är vida känt. Det är dock inte effektivt.

Läste att Google kritiserar Sverige för denna onda lag. Detta är skruvat. Man blir lite yr. Google hjälper aktivt kinas säkerhetstjänst att censurera internet - dom har t.o.m. ordnat fram IP-nummer som fällt minst två kinesiska dissidenter som nu sitter på långa fängelsestraff.

Ursprungligen av Simon Templar:

Verkar som om ingen här påtalat Echelon som får FRAs spaning att framstå som peanuts,
"ECHELON ÄR ETT jättestort amerikanskt-brittiskt nät för signalspaning med sökbegrepp, det största informationsinsamlings- och övervakningsnätverk som någonsin funnits. Enligt Privacy International kan Echelon nästla sig in och spionera i alla länders tele- och datatrafik, och det med mycket begränsad juridisk kontroll. Varje dag beräknas systemet fånga bortåt tre miljarder kommunikationer.

Echelon styrs främst av USA och Storbritannien, men även Australien, Nya Zeeland och Kanada bidrar med övervakning."
Från DN - Nyheter

Ursprungligen av mjg:

I USA kollar dom t.o.m. vilka böcker du lånar. Sedan har vi ju Nordkorea - dom lär visst kolla runt bland folket en hel del. Jodå - ECHELON är vida känt. Det är dock inte effektivt.

Hur vet du det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:48

Hört talas om Bush's "Patriot Act"? Sök och lär - att du missat det är...tja, en enastående prestation. USA har idag västvärldens hårdaste sociopolitiska kontroll av medborgarna.

("Patriot Act" på Google = 5 000 000 träffar.)

Ursprungligen av Simon Templar:

Hur vet du det?

Ursprungligen av mjg:

Hört talas om Bush's "Patriot Act"?)

Nu användes ju iofs Echelon även långt innan Bush kom till makten så försök inte dribbla bort korten utan svara på hur du tvärsäkert kan påstå att Echelon inte är effektiv...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 08:50

Du frågade hur jag visste att man kollar vilka böcker man läser i USA.

Jag har väl för guds skull aldrig sagt att Echelon och Patriot Act har något med varandra att göra! Jisses. Läs t.ex. Peter Englund's inlägg idag i DN Kultur.

Det finns en mycket omfattande debatt om Echelons ineffektivitet. Bruset är för omfattande. Det skulle behövas miljoner analytiker anställda. Sök och lär - och lär dig läsa innantill. Och när du ställer fråga till citat så måste du precisera vad du menar när citatet har fler än ett påstående.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nu användes ju iofs Echelon även långt innan Bush kom till makten så försök inte dribbla bort korten utan svara på hur du tvärsäkert kan påstå att Echelon inte är effektiv...

Ursprungligen av mjg:

Och när du ställer fråga till citat så måste du precisera vad du menar när citatet har fler än ett påstående.

Påståendet i citatet var ju solklart nämligen att Echelon inte var effektivt enligt dig....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 12:30

Nu får du väl ändå ta och rycka upp dig, medborgare. Du skrev "Hur vet du det?" - efter ett citat där jag påstår två olika saker. Hur i h-e ska man veta vad du syftar på? Skärp dig nu.

Till ämnet: Personer inom Centern verkar vela....Tänk om tillräckligt många - 8 tror jag - röstar MOT sina partier! Detta skulle vara unikt för Sverige (ganska normalt i många andra demokratier).

Ursprungligen av Simon Templar:

Påståendet i citatet var ju solklart nämligen att Echelon inte var effektivt enligt dig....

Ursprungligen av mjg:

Din uppfattning om min demokratiska uppfattning är skruvad...rubbad. Jag vet inte vart du har fått den ifrån. Vem har lurat i dig att man är odemokratisk bara för att man ser ner på slödder? Läs på och lär. Jag rekomenderar Jefferson och Voltair till att börja med.
Du tycker illa om mig - helt okej - men att ifrågasätta om jag är demokrat eller inte utifrån denna personliga antagonism är lågt. Du är grund i tanken, medborgare. Ryck upp dig. Väx till dig.

Wow, du tar verkligen i!

Du har tidigare skrivit att du struntar i demokratiska beslut om du anser de vara felaktiga, om det är fel uppfattat och du nu menar att du respekterar demokratiska beslut så ber jag om ursäkt för att jag förstått fel.

Att det skulle vara odemokratiskt att "se ner på slödder" har jag inte sagt, det är en obehaglig människosyn som det dock står var och en fritt att ha.

Jag har inte sagt att jag tycker illa om dig, jag ifrågasatte bara vilken demokrati du avsåg. Jag förstår nu att du i och med att jag ifrågasatte dig har satt mig i facket för "slödder". Personligen trodde jag att man skulle kunna ställa frågor utan att attackeras, men det kanske inte passar i din demokrati?

Ursprungligen av mjg:

Till ämnet: Personer inom Centern verkar vela....Tänk om tillräckligt många - 8 tror jag - röstar MOT sina partier! Detta skulle vara unikt för Sverige (ganska normalt i många andra demokratier).

Det räcker med att fyra personer röstar mot sina partier, inte åtta. Sök och lär medborgare..

Ursprungligen av mjg:

Nu får du väl ändå ta och rycka upp dig, medborgare. Du skrev "Hur vet du det?" - efter ett citat där jag påstår två olika saker. Hur i h-e ska man veta vad du syftar på? Skärp dig nu.
.

Ditt påstående var dock främst att Echelon inte var effektivt, svara gärna hur du vet det?

Ursprungligen av Simon Templar:

Ditt påstående var dock främst att Echelon inte var effektivt, svara gärna hur du vet det?

För att USA inte hindrat några terroraktiviteter som vi känner till (dvs gått till domstol). De har i princip inga bevis, ens i efterhand, kring 11/9.

De har västvärldens grövsta brottslighet.

Min skattemoral sjunker just nu drastiskt... Känns extra otryggt att SD bara växer o växer. Bara tidsfråga innan vi har koncentrationsläger för muslimer här.

Aftonbladet citerar någon som citerar Thomas Jefferson:

Ursprungligen av Thomas Jefferson:

”Those who are willing to give up a little freedom to gain a little security will loose both and deserve neither”. (De som är beredda att ge upp lite frihet för att få lite säkerhet kommer att förlora båda och förtjäna ingen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-17 09:19

Frågan är vad Reinfeldts nästa steg i säkerhetstänkandet är?

Fullständig kroppslig kavitetsundersökning för ALLA som reser in i Sverige ?
Då skapar alliansen ännu fler jobb.

vem vill ha ett visitkort med "rövgrävare" som titel?

Ursprungligen av obibobi:

Frågan är vad Reinfeldts nästa steg i säkerhetstänkandet är?

Naturligtvis kommer man att börja registrera brev och paket på samma sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 11:13
Ursprungligen av obibobi:

Frågan är vad Reinfeldts nästa steg i säkerhetstänkandet är?

Ett nationellt DNA-register. Bara med våldtäktsmän och pedofiler. Eller bara med brottslingar i. Eller bara misstänkta. Till att börja med...

(Och tro nu inte att denna utveckling skulle stoppas bara för att det andra blocket skulle komma till makten.)

Ursprungligen av obibobi:

Frågan är vad Reinfeldts nästa steg i säkerhetstänkandet är?

Fullständig kroppslig kavitetsundersökning för ALLA som reser in i Sverige ?
Då skapar alliansen ännu fler jobb.

vem vill ha ett visitkort med "rövgrävare" som titel?

Varför säga "Reinfeldt"? Sossarna var väl först med att vilja ha detta? Det hade varit mer korrekt att säga "regeringen" (då både den nuvarande och förra verkar stödja förslag i den här riktningen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-17 12:12
Citat:

Varför säga "Reinfeldt"?

Därför att det är han som nu vill föra in detta till varje pris.
Sossarna kommer rösta emot förslaget.

Jag lägger inte någon politisk värdering i detta, även om jag nu faktiskt röstade på mudderutterna senast ... buhu. Skyll mig själv.
Just nu har jag ett allmänt politikerförakt som spänner över alla, vänster som höger.

Vad händer när denna data börjar bearbetas om 30 år av de dårar som då styr vårt land ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-19 00:10
Ursprungligen av obibobi:

Därför att det är han som nu vill föra in detta till varje pris.
Sossarna kommer rösta emot förslaget.

Jag lägger inte någon politisk värdering i detta, även om jag nu faktiskt röstade på mudderutterna senast ... buhu. Skyll mig själv.
Just nu har jag ett allmänt politikerförakt som spänner över alla, vänster som höger.

Vad händer när denna data börjar bearbetas om 30 år av de dårar som då styr vårt land ?

Det var Göran Perssons regering som förberedde lagförslaget, Reinfeldts regering lade fram den i precis samma form. Nu ändrades den samma dag och antogs slutligen.

Att socialdemokraterna i synnerhet och oppositionen i allmänhet alltid ska motsätta sig vad högerblocket än vill föra fram är väl inget nytt, men att de skulle rösta emot i princip sitt eget lagförslag känns lite konstigt och inte egentligen helt ärligt.

Inte för att jag nu stödjer FRA-lagen, men det här är ju helt klart värt att tänka på i sammanhanget. Saker är inte va de ser ut att vara, så enkelt är det inte.

Senast redigerat 2008-06-19 02:53
Ursprungligen av boris91:

Det var Göran Perssons regering som förberedde lagförslaget, Reinfeldts regering lade fram den i precis samma form. Nu ändrades den samma dag och antogs slutligen.

Att socialdemokraterna i synnerhet och oppositionen i allmänhet alltid ska motsätta sig vad högerblocket än vill föra fram är väl inget nytt, men att de skulle rösta emot i princip sitt eget lagförslag känns lite konstigt och inte egentligen helt ärligt.

Inte för att jag nu stödjer FRA-lagen, men det här är ju helt klart värt att tänka på i sammanhanget. Saker är inte va de ser ut att vara, så enkelt är det inte.

Sossarnas lagförslag fälldes internt, främst av Thomas Bodström, som tvärt emot vad man skulle kunna tro, faktiskt motsatte sig förslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 09:32

Echelon är gammalt och förlegat, tror ni för ett ögonblick att NSA har legat och vilat. Det är över tio år sedan Echelon togs ibruk, det kan eventuellt vara så att det finns andra nyare lite mer sofistikerade verktyg.

Det är klart att det finns nya verktyg. Men det handlar inte om det, det handlar om som i FRA fallet att man ska legalisera det. Inte att man ska göra det, FRA har säkert gjort det länge.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 12:53

är det idag omröstningen sker?

Bevaka tråden