Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 11:15
Ursprungligen av thevil:

Det är självklart inte någon som på allvar menar att regeringen Reinfeld kommer att börja mörda folk.

Nej det förstår jag med. Det är inte det jag menar.

Ursprungligen av Code Red:

Sen är jämförelsen till 30:talets Tyskland inte långt borta.

Jo, det är långt borta. Klassiskt billigt trick att använda sig av en hemsk sak för att göra en annan mer läskig.

Ursprungligen av acke:

Jo, det är långt borta. Klassiskt billigt trick att använda sig av en hemsk sak för att göra en annan mer läskig.

Jag tycker inte det. Återigen se på USA och att många där ville internera muslimer och tyckte tortyr är ok. Hemskt men sant så finns det en koncentrationslägervakt i oss alla. Bara förutsättningarna finns där.

Ursprungligen av acke:

Vilken tråd. Har ingen ork att argumentera för och emot.
Men kanske vore lite klädsamt att hejda sig med att dra paralleller till nazismen och kommunismen. Dessa två vidrigheter är på en helt annan nivå än den här lagen. Att ens jämföra är som en loska i ansiktet på offrena för dessa två ideologier.

Jag håller inte riktigt med. Denna lag ska ses i samband med andra förslag som både borgare o sossar vill ta fram. Dels ökade befogenheter för polisen med avlystning och spaning. Det stora problemet jag har är att man använder samma skrämselpropaganda som i USA. Det må vara terrorism eller utryck som social turism. Poängen är att statsmakten mer eller mindre medvetet sår frön av aliantion mot andra kulturer på väldigt lösa grunder och försöker driva igenom nya regelverk i onödan. Varför kan man fråga sig? Vad händer om en serie sprängdåd skulle hända och vi drivs av panik o masshysteri? Då känns det dumt att redan från början ha banat vägen för en svensk patriot act. Sen är jämförelsen till 30:talets Tyskland inte långt borta.

Jag ser frågan lite bredare i och med att jag ganska ofta är förvånad över hur mycket man går emot vad man en gång sa och vad folket vill, och framför allt sättet det görs på.

Jag har ingen politisk förankring och baserar mina beslut på vad som sägs innan valet men inser att detta är lönlöst.

History repeating itself fast omvänt. Sätt ett "Nya" framför och flytta målstolparna. Minns väl "New Labour"...

P.S. Simon Templar, hoppas ditt sätt att resonera och nappa på minsta lilla kommentar är begränsad till denna tråd annars lär du ha det jobbigt.

Chill man!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag ser frågan lite bredare i och med att jag ganska ofta är förvånad över hur mycket man går emot vad man en gång sa och vad folket vill, och framför allt sättet det görs på.

Jag har ingen politisk förankring och baserar mina beslut på vad som sägs innan valet men inser att detta är lönlöst.

Självklart ska man inte bara lyssna på vackra ord, hade du kollat upp det parti du röstade på lite bättre och vad de står för i den här frågan så hade du nog röstat annorlunda iaf om den här frågan är viktigast för dig...

Ursprungligen av Simon Templar:

Självklart ska man inte bara lyssna på vackra ord, hade du kollat upp det parti du röstade på lite bättre och vad de står för i den här frågan så hade du nog röstat annorlunda iaf om den här frågan är viktigast för dig...

Jo, det glömde jag att DETTA var den ENDA frågan som var intressant för mej när jag valde vilket parti jag skulle rösta på...

Du har helt rätt...

Den största anledningen till att alliansen vann (tror jag i alla fall) är att alla var så trötta på Päron Görsson, och han bevisade att alla hade rätt med sättet han uppträdde efter nederlaget.

Undrar hur länge det dröjer innan vi får € fastän befolkningen röstade emot. (detta är inget ställningstagande från min sida utan bara en observation, önskar bara att folk kunde uttala € så att utlänningar fattar vad de syftar på)...

Glad midsommar (för snart ska väl den bort också, för svenskt)

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jo, det glömde jag att DETTA var den ENDA frågan som var intressant för mej när jag valde vilket parti jag skulle rösta på...

Viktigast skrev jag inte ENDA, men det är ju du som väger vikten av olika frågor och röstar därefter du skrev dock tidigare om att du "ville" dra tillbaka din röst p.g.a. denna fråga...

Ursprungligen av Simon Templar:

Viktigast skrev jag inte ENDA, men det är ju du som väger vikten av olika frågor och röstar därefter du skrev dock tidigare om att du "ville" dra tillbaka din röst p.g.a. denna fråga...

NU FÅR DU JU SLUTA !!!

Var skrev jag

Citat:

p.g.a. denna fråga...

???

Du vrider och vänder på allt och har noll förmåga att förstå svag sarkasm, inte bara i mina svar men i alla andra svar...

Ursprungligen av SkrotNisse:

NU FÅR DU JU SLUTA !!!

OK du skrev inte exakt det men man tar ju för givet att det var p.g.a. den här frågan, men du kanske är allmänt missnöjd trots att du röstade på partier som har följt sina program, kanske skulle du ha kollat upp bättre vad du röstade för/på...

Ursprungligen av Simon Templar:

OK du skrev inte exakt det men man tar ju för givet att det var p.g.a. den här frågan, men du kanske är allmänt missnöjd trots att du röstade på partier som har följt sina program, kanske skulle du ha kollat upp bättre vad du röstade för/på...

Då spelar det ingen roll vad man skriver om du bara antar och och tar för givet, och läser sånt som du vill läsa.

Javisst ja, jag röstade för partier som ville avskaffa fastighetsskatten, INTE bara byta namn på skiten och ge lättnader åt dem med dyra hus...

"Sänkt bensinskatt och höjda reseavdrag" var en annan sak jag minns...

Det finns flertalet andra saker som alliansen har gått rätt emot vad de sa, men jag tänker inte diskutera dem här, allra minst med dej.

OBS! Detta är ett svar på dina kommentarer och inte en öppning för fortsatt diskussion då jag på intet sätt attakerar dej eller det du står för, bara svarat på kritiken du felaktig gett mej.

Visa dej nu vuxen nog att inte driva DENNA sidotråd vidare genom att svara på detta inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-20 14:34

Vilket var det senaste inlägget i den här tråden som egentligen berörde ämnet?

Ursprungligen av lither:

Vilket var det senaste inlägget i den här tråden som egentligen berörde ämnet?

Här:

Jag har pratat med mina polare i England och snacka om att Sverige sjunker i hur andra länder ser oss i och med denna FRA-lag.

Hoppas på Phoenix from the flames fenomen när vi hamnar ännu längre ner på ilandslistan...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Här:

Jag har pratat med mina polare i England och snacka om att Sverige sjunker i hur andra länder ser oss i och med denna FRA-lag.

Då behöver du bara påminna dom om vad dessa håller på med Echelon Government Communications Headquarters (GCHQ) · Security Service (MI5) · Secret Intelligence Service (MI6) · Defence Intelligence Staff (DIS) · Serious Organised Crime Agency (SOCA) · Joint Intelligence Committee (JIC)
m.fl.
Finns väl inget annat land i världen där folk är så övervakade som i Storbrittanien...

Ursprungligen av Simon Templar:

Finns väl inget annat land i världen där folk är så övervakade som i Storbrittanien...

...men de har en något annorlunda hotbild än vad VI har, eller ?!

Det är kanske därför vi lägger ner försvaret och blir utan soldater och vapen så att vi kan ha folk som sitter och dekodar e-mails. Vad ska man sedan göra ?! Kan ju alltid ringa Ubama och hoppas att han bryr sej...

Ursprungligen av SkrotNisse:

...men de har en något annorlunda hotbild än vad VI har, eller ?!

Visst men ingen Brittisk statsminister eller utrikesminister har väl iofs blivit mördad? Tysk terrorism har de också blivit förskonade från (iaf under de senaste 60 åren).

Synnerligen relevant fråga;

Hade Olof Palme och Anna Lindh levat om FRA-lagen kommit till redan 1980? Hade det varit möjligt att undanröja det "hotet"? Om svaret är Nej, förstår jag inte parallellen, annat än som trollmos.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 16:25

Jag är övertygad om att svaret är nej. jag är också övertygad om att alla insatta i FRA svarar nej på den frågan.
Men det är inte detta som betyder något i mitt ställningstagande. För mig handlar det om mycket, mycket större saker än några enskilda politikers död eller ickedöd. Enskilda dödsfall är en struntsak i sammanhanget.

Ursprungligen av leonardo:

Synnerligen relevant fråga;

Hade Olof Palme och Anna Lindh levat om FRA-lagen kommit till redan 1980? Hade det varit möjligt att undanröja det "hotet"? Om svaret är Nej, förstår jag inte parallellen, annat än som trollmos.

Jag vet ganska väl var Du står, men trollet drar hela tiden fram en massa ovidkommande mos och det är mer han som borde svara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 16:40

Jo, jag vet...mitt svar var riktat till alla som orkar läsa. Jag utgick bara från din text för att spinna på.

Nå - saken som kan göra allt ännu mera skrämmande är om oppositionen INTE skrotar lagen om/när dom tar över Rosenbad. Då kommer den STORA tystnaden och kylan att lägga sig över landet. Då är demokratin verkligen i gungning...om INGET betydande parti tycker att lagen - i vilken flummig form som helst - är overkill i förhållande till hotbild, eller ineffektiv, eller ett alltför stort ingrepp i oskyldiga icke misstänkta medborgares privatliv. Då blir jag riktigt skraj...

Ursprungligen av leonardo:

Jag vet ganska väl var Du står, men trollet drar hela tiden fram en massa ovidkommande mos och det är mer han som borde svara.

Ursprungligen av leonardo:

Jag vet ganska väl var Du står, men trollet drar hela tiden fram en massa ovidkommande mos

Ovidkommande mos? Jag svarade på en fråga om hotbilder mot Sveriges invånare och de finns ju såklart,

Snacka inte strunt helgonet - Du jämförde mord på statminister och utrikesminister med terrorism - så vitt jag vet är det aldrig visat att något av de morden du anspelar på var en terrorhandling. Håll isär äpplen och apelsiner är Du vänlig.

Ursprungligen av leonardo:

Snacka inte strunt helgonet - Du jämförde mord på statminister och utrikesminister med terrorism - så vitt jag vet är det aldrig visat att något av de morden du anspelar på var en terrorhandling. Håll isär äpplen och apelsiner är Du vänlig.

Gör det själv, vi pratade om hotbilder mot Sverige. Mord på politiker kan vara och är självklart ofta terrorism, Anna Lindh mördades p.g.a politiska skäl, Palmefallet är lite mer tveksamt..

Ursprungligen av Simon Templar:

Mord på politiker kan vara och är självklart ofta terrorism

Visst, men inte samma typ av terrorism som attaker mot massan av invånare, inhemska samt utlänningar (9/11, Spanien, London, Bali m.m. kan inte jämföras med Palme, JFK, Reagan eller vem du vill)

Ursprungligen av Simon Templar:

Anna Lindh mördades p.g.a politiska skäl, Palmefallet är lite mer tveksamt..

Lever vi i samma verklighet ???

Ursprungligen av SkrotNisse:

Lever vi i samma verklighet ???

Verklighet? Du är ju tecknad...

Lindh mördades på grund av hennes stöd till Nato bombningarna i Jugoslavien.

Palme mördades kanske av misstag?

Ursprungligen av Simon Templar:

Lindh mördades på grund av hennes stöd till Nato bombningarna i Jugoslavien.

Har du nån källa på det?

Ursprungligen av Laseranders:

Har du nån källa på det?

Mördaren var av Jugoslaviskt ursprung och Lindh hade i TV försvarat NATO-bombningarna av Jugoslavien. Ganska solklart fall.

Från SVD " I polisutredningen finns en rad uppgifter om ett tänkbart motiv.
– Uppgifterna handlar om att motivet skulle ha att göra med Anna Lindhs roll som utrikesminister och hennes inställning till före detta Jugoslavien. Det gäller alltså någon form av politiskt motiv."

Ursprungligen av Simon Templar:

Mördaren var av Jugoslaviskt ursprung och Lindh hade i TV försvarat NATO-bombningarna av Jugoslavien. Ganska solklart fall.

Från SVD " I polisutredningen finns en rad uppgifter om ett tänkbart motiv.
– Uppgifterna handlar om att motivet skulle ha att göra med Anna Lindhs roll som utrikesminister och hennes inställning till före detta Jugoslavien. Det gäller alltså någon form av politiskt motiv."

Jag satt faktiskt och tänkte att just det vore det absolut knäppaste du skulle kunna svara på den frågan, men helt i linje med din vanliga logik i många diskussioner vi har haft.
Men visst, med din insikt i kriminologi hade vi ju lätt kunnat stoppa mordet. Bara att spärra in alla jugoslaver i landet.

Ursprungligen av Simon Templar:

Gör det själv, vi pratade om hotbilder mot Sverige. Mord på politiker kan vara och är självklart ofta terrorism, Anna Lindh mördades p.g.a politiska skäl, Palmefallet är lite mer tveksamt..

Anna Lindh blev väl mördad för att gärningsmannen var psykiskt sjuk och såg en offentlig person. Klart inte terrorism och definitivt skulle ingen avlyssning i världen stoppa det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 17:41
Ursprungligen av lither:

Vilket var det senaste inlägget i den här tråden som egentligen berörde ämnet?

Vid tidpunkten då du skrev ovanstående var svaret: Inlägget precis innan du skrev ovanstående...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-20 14:43

Vidare på integritetskränkning och ännu ett steg närmare fascistsamhället dårå: Nationellt DNA-register.

Dagens Medicin: Polis kan f prov ur PKU-bank

Det är så man spyr.

Bevaka tråden