Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone - direkt aktivering, jailbreak av 1.1.3 + upplåsning av BL 4.6

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-17 21:52
Ursprungligen av The_Morgue:

Jag tyckte mig läst någon stans att Ziphone ändrar imei nummret på telefonen.
Kommentarer till detta?

Nej det gör det inte!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 22:06
Ursprungligen av madi:

Nej det gör det inte!

Nja det stämmer inte helt. Du kan ändra IMEI numret om du vill men det är en extra inställning. Det är inget som ziphone gör automatiskt.

//Rob

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-17 23:15
Ursprungligen av Robo-X:

Nja det stämmer inte helt. Du kan ändra IMEI numret om du vill men det är en extra inställning. Det är inget som ziphone gör automatiskt.

//Rob

Ja jag vet att man kan ändra men jag trodde han menade det som nånting negativt, att ZiPhone gjorde något som man inte ville.

För de intresserade så har ZiPhone 2.4b kommit ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 11:21

Finns oxå för Mac.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 14:01

Hur är det med iNdependence? Går det att köra den och få samma resultat som ZiPhone 2.3 t.ex.??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 14:21
Ursprungligen av matz:

Hur är det med iNdependence? Går det att köra den och få samma resultat som ZiPhone 2.3 t.ex.??

Har inte provat independence men den använder oxå ziphone källkod så varför köra kopian? Independence kan installera en egen version av ssh vilket kan vara äldre och ligga på annat ställe än installerns. Jag skulle inte rekommendera independence 1.4b2.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 14:51
Ursprungligen av Robo-X:

Har inte provat independence men den använder oxå ziphone källkod så varför köra kopian? Independence kan installera en egen version av ssh vilket kan vara äldre och ligga på annat ställe än installerns. Jag skulle inte rekommendera independence 1.4b2.

//Rob

Okej tack!
Men nu till en fråga jag undrat över ett tag när det kommit så många olika ZiPhone versioner.
Jag har ju fått ner ett "program" till Mac (Tiger) när jag laddade ner 2.2. Hur får jag in t.ex. 2.4 i det programmet om jag vill använda det??? Hur göra??

Har nu testat att låsa upp ny iPhone 1.1.3 8GB med ZiPhone 2.4b för macosx och det gick utan några problem. Tänkte bara meddela de som vågar inte testa nya 2.4b.

OK
Bra att Ziphone inte ändrar IMEI nummret. Läste precis detta i readme filen för Ziphone 2.4

"Legal notice:
ZiPhone does NOT change the iPhone internal IMEI.
It changes the baseband to THINK the imei is another one.
No changes are made inside the SECZONE."

Baseband tror alltså att man har ett annat IMEI nummer än man i själva verket har efter man kört Ziphone.
Varför då?
Är det IMEI nummer som Baseband tror att man har ett "lagligt" upplåst?
Vore det inte ganska enkelt att spärra detta fejkade IMEI nummer om det kom ut vilket medför att alla som kört Ziphone får en iTouch igen?... eller är detta IMEI nummer osynligt i nätet, alltså bara något som kan ses i telefonen lokalt?...hmm...så borde det ju förstås vara.

Någon som kan sprida lite ljus på detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:37
Ursprungligen av The_Morgue:

OK
Bra att Ziphone inte ändrar IMEI nummret. Läste precis detta i readme filen för Ziphone 2.4

"Legal notice:
ZiPhone does NOT change the iPhone internal IMEI.
It changes the baseband to THINK the imei is another one.
No changes are made inside the SECZONE."

Baseband tror alltså att man har ett annat IMEI nummer än man i själva verket har efter man kört Ziphone.
Varför då?
Är det IMEI nummer som Baseband tror att man har ett "lagligt" upplåst?
Vore det inte ganska enkelt att spärra detta fejkade IMEI nummer om det kom ut vilket medför att alla som kört Ziphone får en iTouch igen?... eller är detta IMEI nummer osynligt i nätet, alltså bara något som kan ses i telefonen lokalt?...hmm...så borde det ju förstås vara.

Någon som kan sprida lite ljus på detta?

Det är rätt lätt förklarat. IMEI numret ändras inte om man inte vill. Om man nu anger ett nytt IMEI nummer i ZiPhone så ändras inte Seczone (som ipsf gör) utan ändrar endast basebandet som kan lätt återställas igen.

ZiPhone 2.4 GUI för PC fungerar inte. PC ägare måste leta på en Mac eller köra terminalen eller bat filerna. Men batfilerna skulle jag inte använda.

Mac versionen verkar fungera.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:59
Ursprungligen av Robo-X:

Det är rätt lätt förklarat. IMEI numret ändras inte om man inte vill. Om man nu anger ett nytt IMEI nummer i ZiPhone så ändras inte Seczone (som ipsf gör) utan ändrar endast basebandet som kan lätt återställas igen.

ZiPhone 2.4 GUI för PC fungerar inte. PC ägare måste leta på en Mac eller köra terminalen eller bat filerna. Men batfilerna skulle jag inte använda.

Mac versionen verkar fungera.

//Rob

Rob: Du menar att den även funkar på Mac OSX 10.4.11???

ps. Då menar jag Mac OS Tiger!! Funkar det?? ds.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 18:03
Ursprungligen av matz:

Rob: Du menar att den även funkar på Mac OSX 10.4.11???

Ja. ZiPhone 2.3 och 2.4 fungerar med MacOS X 10.4.x.

//Rob

Någon som har länk till Ziphone 2.3 för nerladdning?
Hittar bara 2.4 på Zibris blogg men den har ju inget GUI för Windows och jag är inte så haj på det här med commando sättet att köra det på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 09:18
Ursprungligen av The_Morgue:

Någon som har länk till Ziphone 2.3 för nerladdning?
Hittar bara 2.4 på Zibris blogg men den har ju inget GUI för Windows och jag är inte så haj på det här med commando sättet att köra det på.

Här kan du ladda ner olika versioner av ziphone.

//Rob

Ursprungligen av The_Morgue:

Någon som har länk till Ziphone 2.3 för nerladdning?
Hittar bara 2.4 på Zibris blogg men den har ju inget GUI för Windows och jag är inte så haj på det här med commando sättet att köra det på.

Nej det är inte jag heller men du väljer att klicka på någon av .bat filerna i mappen för 2.4 så startar den exe filen på rätt sätt. Välj FULL AUTOMATIC eller FULL AUTOMATIC(NO UNLOCK) beroende vilken version av iPhone du har.

Jag hade en 1.1.2. OOB och valde FULL AUTOMATIC, det är det enda du behöver göra förutom att vänta på den, tar ca 5 minuter.

Hej,

ZiPhone 2.4 nedgraderar bootloadern automatiskt från 4.6 till 3.9 utan att man har detta ikryssat under ADVANCED.

Så se upp med detta...!

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 17:33
Ursprungligen av everlast:

Hej,

ZiPhone 2.4 nedgraderar bootloadern automatiskt från 4.6 till 3.9 utan att man har detta ikryssat under ADVANCED.

Så se upp med detta...!

//Everlast

Har du en källa till ditt påstående?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Har du en källa till ditt påstående?

//Rob

Ja, det är bara att läsa på macrumors eller iFun

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 17:47
Ursprungligen av everlast:

Ja, det är bara att läsa på macrumors eller iFun

//Everlast

Några länkar vore inte helt fel.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Några länkar vore inte helt fel.

//Rob

Här bl.a ...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=437167

//Everlast

Jag tror inte det är så många som vet om detta...

Det kan ju bli problem framöver, eftersom det inte går att uppgradera från BL 3.9 till 4.6 igen. Är man väl nere på 3.9 så är man fast där...

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:11
Ursprungligen av everlast:

Jag tror inte det är så många som vet om detta...

Det kan ju bli problem framöver, eftersom det inte går att uppgradera från BL 3.9 till 4.6 igen. Är man väl nere på 3.9 så är man fast där...

//Everlast

Jag läste tråden. Verkar inte 100% säkert på att den nedgraderar BL men det kan vara en bug i OS X GUIn. Kanske bäst att använda ZiPhone 2.3 så länge.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag läste tråden. Verkar inte 100% säkert på att den nedgraderar BL men det kan vara en bug i OS X GUIn. Kanske bäst att använda ZiPhone 2.3 så länge.

//Rob

Jag tror det med. För om man använder 2.3, så behåller man BL 4.6 eller hur ?

//Everlast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 17:50

Hej!
har letat igenom hela tråden men hittar inget svar. Om jag har en 1.0.2 OOB, kan jag då bara köra uppgraderingen i iTunes till 1.1.3 (så att telefonen inte fungerar) och sen köra ziphone? Eller måste jag först krångla och uppgradera min telefon till 1.1.1 och sen uppgradera till 1.1.3 i iTunes?
1.1.3 verkar trevligt, men 1.0.2 fungerar ju bra. är det värt att uppgradera? är det lätt att råka få telefonen obrukbar?

tacksam för svar! /Erika

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:09
Ursprungligen av erikaa:

Hej!
har letat igenom hela tråden men hittar inget svar. Om jag har en 1.0.2 OOB, kan jag då bara köra uppgraderingen i iTunes till 1.1.3 (så att telefonen inte fungerar) och sen köra ziphone? Eller måste jag först krångla och uppgradera min telefon till 1.1.1 och sen uppgradera till 1.1.3 i iTunes?
1.1.3 verkar trevligt, men 1.0.2 fungerar ju bra. är det värt att uppgradera? är det lätt att råka få telefonen obrukbar?

tacksam för svar! /Erika

Du kan uppgradera direkt till 1.1.3 med iTunes.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 18:17
Ursprungligen av Robo-X:

Du kan uppgradera direkt till 1.1.3 med iTunes.

//Rob

Jag undrar därför att jag läste den här guiden: http://www.ifun.se/guide-102-till-111-virginize-och-uppdatering/
Där står det upplåsningsmetoden till 1.0.2 gjorde någonting med telefonen att den inte gick att använda om man inte virginize först innan man uppgraderar till 1.1.1. Gäller inte detta med 1.1.3?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:31
Ursprungligen av erikaa:

Jag undrar därför att jag läste den här guiden: http://www.ifun.se/guide-102-till-111-virginize-och-uppdatering/
Där står det upplåsningsmetoden till 1.0.2 gjorde någonting med telefonen att den inte gick att använda om man inte virginize först innan man uppgraderar till 1.1.1. Gäller inte detta med 1.1.3?

Hmm.. kanske har du rätt. Prova att göra en virginize som beskrivs på iFun sidan. Men efter att det har gjort kan du installera 1.1.3 genom iTunes. Du kan skippa 1.1.1 om du vill. Men det gör inget om du installerar 1.1.1 först och sen uppgraderar till 1.1.3.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-19 18:33

Tycker den där Zibree killen borde ta det lite lugnare med versionerna av Ziphone och prioritera kvalitet före kvantitet. Buggen everlast snackar om borde ju ses som ganska allvarlig då man inte kan uppgradera bootloadern. Laddar ner för säkerhets skull ner 2.3 så jag inte av misstag får en nergraderad iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:36

Är det ingen som kan logga in på irc och fråga? Han brukar hänga på irc.ziphone.org #ziphone. Fast jag tror nog det blir svårt med att få svar. Det är säkert många noobs som ställer samma frågor om och om igen.

//Rob

PS. Sitter på jobbet och kommer inte ut med irc.

Bevaka tråden