Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone - direkt aktivering, jailbreak av 1.1.3 + upplåsning av BL 4.6

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-15 10:13

Nu fick jag äntligen till det med backupläget
Läste på lite mer och hade lite mer tålamod idag än igårnatt:)
http://iphone.unlock.no/#recovery-restore-mode

Fick först restora i itunes.
Sen körde jag ziphone igen och allt funka hittils.
Just nu kör jag restore från min itunesbackup så får väl hoppas allt funkar bra sen å.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-15 10:26
Citat:

Men om jag vill att den ska vara en 1.1.3 hur ska jag gå vidare innan jag kör guiden då. Ska jag uppdatera telefonen i iTunes och sen köra guiden? Finns det nått speciellt tillväga gångs sätt på det eller är det bara att köra?

Kör uppgraderingen via itunes först, sen rekommenderar jag att återställa den för att den ska bli helt ren från program mm.
Min kraschade när jag inte gjorde det som jag skrivit ovan.
Sen är det bara att köra ziphone, ijailbreak el vad du nu kör för OS på din dator.
Lycka till.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-15 08:24

Hej!
Ny här och jag måste säga att det här var verkligen ett trevligt forum, hade nog aldrig stött på det om det inte vore för min iPhone men till saken nu då.

Jag har en OOB 1.1.2 och jag hade tänkt att köra denna guide http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=666 men vad jag fattar det som så låser och jailbreaka den bara.

Men om jag vill att den ska vara en 1.1.3 hur ska jag gå vidare innan jag kör guiden då. Ska jag uppdatera telefonen i iTunes och sen köra guiden? Finns det nått speciellt tillväga gångs sätt på det eller är det bara att köra?

Senast redigerat 2008-02-15 08:49
  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-15 11:00

Tack Ticko!
Men nu kommer nästa dumma fråga kanske, hur återställer man? Är det i telefonen eller? Jag kör windows btw.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 11:47

Jag fick varken 2.1 (mac os x 10.5.2 ) och 2.2 (win) å funka helt ut,
så jag körde med 2.0 (win) och än så verkar det rulla på fint.

-u -a -j med ziphone 2.1 i mac 10.5.2 = Tog bort hans webclip, sen hängde den sig vid omboot
-a -j, med ziphone 2.2 i windows = Klagar på fel version av zibri.dat
-a -j -v med ziphone 2.0 i windows = Funkar fint hittills (jag kan reboota)

//S

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 12:36

Använd inte ziphone 2.1. Den har en bugg som kraschar iphonen och man kan inte starta den igen utan måste återställa allt. ZiPhone 2.2 har löst problemet. Gå alltid in på ziphone.org sidan och kolla vad som är nytt. Han aktualiserar ziphone hela tiden.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-15 13:09

ZiPhone version 2.2 kommer bli uppdaterad eftersom zibri.dat filen inte verkar fungera, för övrigt verkar uppdateringen av ZiPhone bra!

Verbose Boot (debug) körs automatiskt med nya versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 13:19
Ursprungligen av macooz:

ZiPhone version 2.2 kommer bli uppdaterad eftersom zibri.dat filen inte verkar fungera, för övrigt verkar uppdateringen av ZiPhone bra!

Verbose Boot (debug) körs automatiskt med nya versionen.

Han har lagt upp en ny 2.2 för windows.. Hade tydligen packat med fel exe-fil.

Citat från Zibri's Blog:

"Redownload ZiPhone 2.2
Yesterday I was very tired and just put the wrong windows exe in the archive."

Senast redigerat 2008-02-15 13:31
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 13:29

Då är det kanske säkrare att använda ziphone 2.0 tills dess.

//Rob

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-15 15:56

sounden var det "Redownload ZiPhone 2.2" som du testade?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 17:36

Senaste ZiPhone 2.2 Mac OS X Gui version.

//Rob

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-15 19:57

Ok nu är man bra sugen på att uppdatera sin 1.1.1 till 1.1.3. Men för oss som inte har hängt med särskilt bra så kanske proffsen här kan svara på följande:

1. Ska man köra en uppdatering via iTunes 7.6 till 1.1.3 eller måste man gå via 1.1.2 först?

2. Vilken knapp är det i iTunes man ska trycka på av de 2 möjliga - Update eller Restore?

3. i ZiPhoneOSX 2.2 - ska man välja Jailbreak, Activate och Unlock när man redan har en knäckt 1.1.1?

4. Vad händer vid en uppdatering till 1.1.3 - uppdaterar man då även det ökända Basebandet från 3.9 till 4.6 och kan det skapa problem?

Tacksam om någon kan svaren på dessa frågor

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 20:28
Ursprungligen av Jedih:

Ok nu är man bra sugen på att uppdatera sin 1.1.1 till 1.1.3. Men för oss som inte har hängt med särskilt bra så kanske proffsen här kan svara på följande:

1. Ska man köra en uppdatering via iTunes 7.6 till 1.1.3 eller måste man gå via 1.1.2 först?

2. Vilken knapp är det i iTunes man ska trycka på av de 2 möjliga - Update eller Restore?

3. i ZiPhoneOSX 2.2 - ska man välja Jailbreak, Activate och Unlock när man redan har en knäckt 1.1.1?

4. Vad händer vid en uppdatering till 1.1.3 - uppdaterar man då även det ökända Basebandet från 3.9 till 4.6 och kan det skapa problem?

Tacksam om någon kan svaren på dessa frågor

1. Direkt till 1.1.3

2. Bäst att köra en restore men det går lika bra med en normal update.

3. ZiPhone 2.2 är det abra att välja jailbreak, activate och unlock. Det fungerar på alla versioner av iPhone. Om du vill köra 1.1.3 så uppdatera först sen kör du ziphone.

4. Basebandet uppdateras till den senaste 4.03.13 versionen, Bootloadern stannar på 3.9 om du har en 1.0.x eller 1.1.1 iPhone.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 21:07
Ursprungligen av Robo-X:

1. Direkt till 1.1.3

2. Bäst att köra en restore men det går lika bra med en normal update.

3. ZiPhone 2.2 är det abra att välja jailbreak, activate och unlock. Det fungerar på alla versioner av iPhone. Om du vill köra 1.1.3 så uppdatera först sen kör du ziphone.

4. Basebandet uppdateras till den senaste 4.03.13 versionen, Bootloadern stannar på 3.9 om du har en 1.0.x eller 1.1.1 iPhone.

//Rob

Och om man har en Mac? Funkar det att göra enl ovan med ZiPhone för Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 21:31

[QUOTE="Zebbe";1461087]Och om man har en Mac? Funkar det att göra enl ovan med ZiPhone för Mac?[/QUOTE]

Ja men det verkar som ziphone fungerar endast med Leopard.

//Rob

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-15 22:33
Ursprungligen av Robo-X:

1. Direkt till 1.1.3

2. Bäst att köra en restore men det går lika bra med en normal update.

3. ZiPhone 2.2 är det abra att välja jailbreak, activate och unlock. Det fungerar på alla versioner av iPhone. Om du vill köra 1.1.3 så uppdatera först sen kör du ziphone.

4. Basebandet uppdateras till den senaste 4.03.13 versionen, Bootloadern stannar på 3.9 om du har en 1.0.x eller 1.1.1 iPhone.

//Rob

Sjysst Rob!

Tack för utförligt svar....känner mig genast säkrare nu.

Kör Leopard så då borde det gå med version 2.2....

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-16 07:42
Ursprungligen av Robo-X:

4. Basebandet uppdateras till den senaste 4.03.13 versionen, Bootloadern stannar på 3.9 om du har en 1.0.x eller 1.1.1 iPhone.

//Rob

Jag trodde faktiskt att när man uppdaterade sin iPhone från 1.x.x till 1.1.3 så uppdaterades även Bootloadern till 4.6.

När är det egentligen att Bootloadern uppdateras?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 09:35
Ursprungligen av Jedih:

Jag trodde faktiskt att när man uppdaterade sin iPhone från 1.x.x till 1.1.3 så uppdaterades även Bootloadern till 4.6.

När är det egentligen att Bootloadern uppdateras?

Aldrig.

//Rob

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-16 11:44

Hmm....ok

Uppdaterade min iPhone imorse (stort tack till dig Rob för hjälpen!!!) och nu funkar den som den ska, förutom att lokaliseringen på kartorna inte vill funka. Nu är jag iofs ute på landet, utanför Malmö, men det ska väl in ha någon betydelse?

Är det något man ska installera i Installern, förutom Community Sources, BSD Subsystem, OpenSSH och Svenska menyer, nummer och ordlistor, för att det ska fungera med lokaliseringen? Eller får man helt enkelt finna sig i att en uppdaterad 1.1.1 iPhone inte klara av att lokalisera sig själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 12:10
Ursprungligen av Jedih:

Hmm....ok

Uppdaterade min iPhone imorse (stort tack till dig Rob för hjälpen!!!) och nu funkar den som den ska, förutom att lokaliseringen på kartorna inte vill funka. Nu är jag iofs ute på landet, utanför Malmö, men det ska väl in ha någon betydelse?

Är det något man ska installera i Installern, förutom Community Sources, BSD Subsystem, OpenSSH och Svenska menyer, nummer och ordlistor, för att det ska fungera med lokaliseringen? Eller får man helt enkelt finna sig i att en uppdaterad 1.1.1 iPhone inte klara av att lokalisera sig själv?

Det ska fungera. Beror på var du bor. Du måste kanske återställa nätverks inställningarna. Vissa får det att fungera och vissa inte. Har ingen aning varför det inte alltid fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-16 12:47
Ursprungligen av Robo-X:

Det ska fungera. Beror på var du bor. Du måste kanske återställa nätverks inställningarna. Vissa får det att fungera och vissa inte. Har ingen aning varför det inte alltid fungerar.

//Rob

Jag testade det men tyvärr så blev det ingen förbättring. Ska prova när jag kommer in till Malmö lite senare i em.

Tack för tipset ändå

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-16 19:00
Ursprungligen av Robo-X:

Det ska fungera. Beror på var du bor. Du måste kanske återställa nätverks inställningarna. Vissa får det att fungera och vissa inte. Har ingen aning varför det inte alltid fungerar.

//Rob

På iFun kan man läsa följande:

Citat:

Har man låst upp sin telefon med gunlock/ZiPhone men inte nedgraderat bootloadern, vilket de flesta inte har, fungerar inte heller lokaliseringsfunktionen i Google Maps, detta pga av att man kör ett äldre baseband (det från 1.1.2 alltså).

Det kanske är därför att lokaliseringen inte funkar?!?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 20:41
Ursprungligen av Jedih:

Det kanske är därför att lokaliseringen inte funkar?!?

Har man BL 4.6 så måste man installera locateme eller navizon. Annars fungerar lokaliseringen inte med BL 3.6 fungerar det. Men jag råder starkt mot att nedgradera BL just nu. Fördelerna överväger inte riskerna.

Ursprungligen av McMax:

Har OOB 112 som fungerat utmärkt (har Stealthkort). Skull enu uppdatera till 113 genom guide på iFun. När jag skulle köra JB kommer error script upp och går ej att fortsätta. Telefonen låst. Hur göra? (Kör Tiger)

Tyvärr McMax. Ziphone 2.2 (iJailbreak och co) fungerar för tillfället inte med Tiger. Du får göra det på en PC eller installera Leopard.

//Rob

Jag undrar en sak. På måndag får jag en Iphone 8gb från USA som är 1.1.3 OOB. Är det bara att ladda ner den senaste ZiPhone och välja jailbreak, activate och unlock sen ska det fungera eller är det något mer man ska tänka på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 22:12
Ursprungligen av BosnianX:

Jag undrar en sak. På måndag får jag en Iphone 8gb från USA som är 1.1.3 OOB. Är det bara att ladda ner den senaste ZiPhone och välja jailbreak, activate och unlock sen ska det fungera eller är det något mer man ska tänka på?

Jag får min imorgon söndag och av vad jag förstått av att läsa alla forum på ämnet konstant senaste månaden så kommer jag köra senaste ziphone på en windowsburk, då osx-versionen endast verkar funka på leopard.. Bäst att ta det säkra före det osäkra..
Men man ska bara kunna ta den ur lådan, hålla in home-knappen och koppla den till datorn via usb-sladden så den hamnar i recovery-mode. Stäng iTunes när den hittat telefonen (i recoverymode) och kör ZiPhone.. Det är vad jag ska testa imorgon iaf

seemon: Det låter bra. Ska man döda även ItunesHelper som körs i bakgrunden? Lova att återkomma när du har testat

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 22:41
Ursprungligen av BosnianX:

seemon: Det låter bra. Ska man döda även ItunesHelper som körs i bakgrunden? Lova att återkomma när du har testat

Det ska inte behövas. Du kan till och med ha iTunes öppen men det skadar inte att stänga av allt bara för att vara på den säkra sidan.

//Rob

Yes! Nu har jag en fungerande 1.1.3 iPhone (OOB 1.0.2).

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-16 16:18

Nu bröt telefonen ihop fullständigt det kommer bara upp "edit home screen" och en knapp som det står dimiss och telefonen start om och så bli det samma igen och igen lite moment 22. Jag har kört ZiPhone 2.0. Telefonen är en 1.1.2. Först restorade jag sen uppdaterade till 1.1.3 och sen då ZiPhone. Det har hållt i en 20 timmar iaf.

Men är det nån som har fått samma problem nån gång? Går det göra nått åt det förutom att köra om hela proceduren igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 16:55

Sweet!! Sitter nu med min iPhone 1.1.3 OOB.

1. Tog den rätt ur kartongen och koppla ihop med en mb pro med leopard.
2. Körde ZiPhone 2.2 (GUI) med Activate, Jailbreak och Unlock.
3. Av ngn anledning stod det 1.1.2 i iTunes när allt var klart så vi uppdaterade i iTunes och körde ZiPhone igen. Klart!
4. La även in SwePhone som funkade utan problem

iTunes var igång under hela proceduren, körde ingen recoverymode eller ngt annat.

Tack för all grym hjälp här på forumet!

Senast redigerat 2008-02-16 17:09
Bevaka tråden