Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Luken:

Vad menar du?

Har du läst tråden?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 08:55

Jag har inte hört någon som blivit nekad oavsett ålder på datorn. Däremot försöker Apple få det att låta som att det handlar om ett specialfall där man är extrabussig mot just dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 18:50

Kan man bara dra o snacka me dom på macforum i göteborg? Eller måste man vända sig direkt till apple?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 23:25

Ring MacForum och hör med dem.. vill de att du ska ringa Apple först så får du väl göra det men jag tror du an omma in direkt utan problem.

Hopp så var det andra gången min Top Case spricker segt.
Ska ta och ringa i morgon det var inga problem sist det hände, hoppas det går lika smidigt denna gång som sist.

jaha, så var det dags igen. jag verkligen älskar min macbook, men jag hatar att plasten verkar vara från hej kom och hjälp mig. min dator sprack som på figjams första och tredje bild. lämnade in datorn i mars, utstod de värsta abstinensbesvären jag varit med om i hela mitt liv, och fick tillbaka den två veckor senare hel och fräsch. såg idag till min förfäran att det har kommit nya sprickor vid fläktutblåset. jag blir så sjukt irriterad och ledsen i ögat för att det ska behöva vara såhär. blir väl att lämna in datorn igen och vara utan den i två veckor.

Ursprungligen av velvetglove:

jaha, så var det dags igen. jag verkligen älskar min macbook, men jag hatar att plasten verkar vara från hej kom och hjälp mig. min dator sprack som på figjams första och tredje bild. lämnade in datorn i mars, utstod de värsta abstinensbesvären jag varit med om i hela mitt liv, och fick tillbaka den två veckor senare hel och fräsch. såg idag till min förfäran att det har kommit nya sprickor vid fläktutblåset. jag blir så sjukt irriterad och ledsen i ögat för att det ska behöva vara såhär. blir väl att lämna in datorn igen och vara utan den i två veckor.

Be om att få retunera den och köp en MBP eller Alu-Book.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Be om att få retunera den och köp en MBP eller Alu-Book.

ja, om pengar tillät. numera är jag en fattig student, och jag har några projekt som kräver nån krona tyvärr. men jag är väldigt frestad måste jag säga.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Be om att få retunera den och köp en MBP eller Alu-Book.

Är dessa sprickorna ett giltigt skäl för att reklamera datorn?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-14 15:23

Vill bara lovorda Dataservice i Norrköping, speciellt Magnus, som sköter Applesupporten där på ett mycket trevligt sätt!!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-05-18 02:41
Ursprungligen av Iphone77:

Vill bara lovorda Dataservice i Norrköping, speciellt Magnus, som sköter Applesupporten där på ett mycket trevligt sätt!!

Ja det är trevligt folk som jobbar där på Dataservice, och inte minst i DS store som är deras applebutik. Hade praktik på båda två under gymnasietiden.

Sen en fråga om det här. Har ingen Mac just nu men när staten ger tillbaka min pengar där runt midsommar är det en macbook som står överst på listan. Men beroende på lite andra saker vet jag inte om det finns utrymme för en ny unibody. Så ett alternativ skulle vara att köpa en beg. av den äldre modellen. Men då är det ju det här med garantin, vet inte hur det funkar med apple.

Gäller garantin bara för den som har köpt datorn? Mest med tanke på detta om topcaset skulle behöva bytas.

Ursprungligen av wurpan:

Gäller garantin bara för den som har köpt datorn? Mest med tanke på detta om topcaset skulle behöva bytas.

Nej, den gäller även för den som köper i andra hand. Men se till att få tag i en som är yngre än ett år, så att du kan köpa till Apple Care Protection Plan.

Jag var inne med min MacBook på Lan-Master i Malmö idag, hade inget skal hemma men skulle få in efter lunch. Kom tillbaka efter lunch och det var fixat på 10min.

Helnöjd

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-28 18:03

Hur är det nu egentligen, jag har för mig att jag läste på MacWorld för ett tag sen att man kunde få topcase't utbytt kostnadsfritt trots att 1 års-garantin har gått ut?

Jag köpte min för ca. 2,5 år sedan, och den har plasten spruckit på kanten där man har händerna men jag har inte riktigt orkat bry mig om att försöka lämna in den och få det åtgärdat.

Kan man i så fall lämna in den på valfri Apple-återförsäljare och dom plockar fram i datorn via serienumret på datorn när jag köpt den och så byter dom ut plasten?

Ursprungligen av Zkronk:

Hur är det nu egentligen, jag har för mig att jag läste på MacWorld för ett tag sen att man kunde få topcase't utbytt kostnadsfritt trots att 1 års-garantin har gått ut?

Jag köpte min för ca. 2,5 år sedan, och den har plasten spruckit på kanten där man har händerna men jag har inte riktigt orkat bry mig om att försöka lämna in den och få det åtgärdat.

Kan man i så fall lämna in den på valfri Apple-återförsäljare och dom plockar fram i datorn via serienumret på datorn när jag köpt den och så byter dom ut plasten?

Inte återförsäljare, men auktoriserade serviceställen. Gå in och säg att ditt topcase har spruckit och att du vill att de beställer in ett nytt och kontaktar dig när det har ankommit. Och kom ihåg att vara vänlig och ödmjuk hela tiden. Inte "för jag VET att det är ett garantiärende! det har jag läst på forum! så håll inte på!"

  • Oregistrerad
  • 2009-06-04 10:19

Sprickan och felet med att din skärm dött är förmodligen inte relaterade. Sprickan kan du säkert få åtgärdad.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-06-04 12:52

Sprickan uppkommer när man slår ihop locket hårt eller har någonting tungt stående på datorn när den är stängd, om ni tittar i locket så är det två fasade klackar i vardera ände, med för mycket tryck på dessa orsakas sprickorna i datorn.
Sjukt klantigt av Apple att dom inte har ändrat detta när modellen har vart med oss ganska länge.
Så vi med vita MacBooks får ta det lite lungt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 21:13

Är det någon som vet något bra serviceställe i Stockholm som byter ut topplocket lite snabbt, jag klarar mig inte en vecka utan datorn p.g.a mitt jobb..

På 1 1/2 år har Jansson Data bytt översida vid två tillfällen, båda på garantin. Förklaras av att de klackar som sitter på skärmsidans kant är så vassa att om man trycker ihop datorn så klarar inte materialet på undersidan det. Råd jag fått, lägg något mjukt mellan!

Dessa sprickor är väl tillräckligt för att byta både bottom och top case? Om jag fattat rätt kan jag bara gå in i tex macoteket i sundbyberg (där datorn är köpt) och visa upp datorn så fixar dom det även fast jag inte har applecare?

  • Oregistrerad
  • 2009-07-22 20:54

Bottom case lär de inte byta men top case är inga problem.

Fick mitt top case bytt när jag var i Bangkok tidigare i år. Vandrade bara in på den lokala Apple Service stället och visade dom felet, frågade så snällt om dom kunde byta det. Dom visste inget om att detta kunde gå på service men efter det att jag bad dom att maila deras Apple rep så fick dom svaret att det var okej. Tog 8 timmar att få tillbaka maskinen ifrån dom.

MacBook, Vit - med Amerikanskt tagentbord.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-07 16:16

Går det att få sprucket (alltså de klassiska flisorna i nedkant) topcase bytt på en MacBook köpt i USA? Vill höra om någon fått igenom det innan jag ringer Apple så jag har lite på fötterna.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-07 17:49

Jag ringde precis Apple och det var inga problem! Däremot kan de bara beställa orginaldelen dvs amerikanskt tangentbord men möjligtvis kunde servicestället ordna ett svenskt. Återkommer när jag varit i kontakt med servicestället.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-09 17:30

Nej, de åtgärdar ju felet gratis.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-09 20:09

Varför byter de inte bottom case med sprickor i för när de kör top caset utan problem?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-09 22:49

Betydligt mer jobb? Ett tangentbord byter man på ca 5-10minuter om man har gjort det ett par gånger medan bottencaset kräver betydligt mer tid i princip allt måste skruvas ur.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-09 23:40

Jo men jag hade ju mest sprickor i bottomcaset, tror inte ens jag hade nån spricka i topcaset som byttes men ändå gjorde de det. Det är ju ganska störande rent estetiskt att ha sprickor därnere också även om de inte syns lika väl.

Givetvis måste de byta bottencaset om det uppstått sprickor där, jobbigt eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-10 08:30

Då ska du som köpare bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel (eftersom det ofta gäller maskiner som är äldre än ett år) och inte en spricka till följd av ditt hanterande av produkten. Det är lätt att säga att företag "givetvis måste" men i praktiken innebär det ofta sjukt mycket ansträngning att få igenom sånt.

Bevaka tråden