Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-02-23 19:25

Mitt problem är exakt detsamma...

Garanti. Min är köpt september 2006 och fick exakt samma problem. Fick ärendenummer av Apple utan problem och det byttes ut av macsupport. Fick även tangentbord+trackpad utbytt vilket gör att den känns som ny

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-03-18 20:54

Köpte min i oktober (dumt nog, skulle väntat en månad men men...), nu såg jag att det är en begynnande spricka på höger sida av framkanten. Usel produktdesign. I övrigt är jag som nybliven macägare mycket nöjd.

Ursprungligen av westis:

Köpte min i oktober (dumt nog, skulle väntat en månad men men...), nu såg jag att det är en begynnande spricka på höger sida av framkanten. Usel produktdesign. I övrigt är jag som nybliven macägare mycket nöjd.

Gjorde samma sak jag, men jag köpte min bara en vecka innan uppdateringen. En lite miss. Men är hur nöjd som helst med min MacBook ändå

Men började fundera lite nu, trodde bara det var äldre modeller som hade detta problem. Får se om det även händer mig. Stänger du och öppnar den ofta? Hårt?
Dum fråga kanske, men har funderat lite kring vad som påverkar att vissa får dessa sprickor, andra inte.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-03-18 21:49

Kan bara lägga in i diskussionen att jag nu fått mitt tangentbord utbytt.
Ringde numret ovan i tråden och hänvisade till den bild som jag lagt in och då var det lugnt med ett rep-ärende.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Mieron:

Kan bara lägga in i diskussionen att jag nu fått mitt tangentbord utbytt.
Ringde numret ovan i tråden och hänvisade till den bild som jag lagt in och då var det lugnt med ett rep-ärende.

Tack för hjälpen!

Hade du kvar garanti på datorn eller lagade apple den ändå?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-03-26 15:41
Ursprungligen av snäll:

Hade du kvar garanti på datorn eller lagade apple den ändå?

Jag hade inte kvar nån garanti, dvs jag hade inget carepack eller liknande och det var ca 18mån jag köpte datorn. Men iom att jag hänvisade till bilden här i tråden så gick det bara fint med "reklamationen".

Lycka till med era macbookar!

Min MacBook har nu spruckit för andra gången(nere i högra hörnet vid handleden) och det inom loppet på bara ngn månad. Jag orkar inte hålla på och ränna iväg till Macoteket varannan månad för att datorn för 12000 spricker, då hade jag köpt en för 3000 istället.

Vad är det som gäller med tex konsumentköplagen osv..
Jag har för mig eller kanske bara drömt att man som säljare bara har ett visst antal försök på sig att laga varan om garantin täcker, annars så kan man som köpare kräva antingen en helt ny vara eller kanske pengarna tillbaka?
Skulle uppskatta om någon med koll på läget kunde skriva vad det är som gäller!:cool:

Nu blir jag lite irriterad.
Jag ringde apple för 6 månader seda för exakt samma problem.
Dom skrattade i stort sätt bara åt mig och påstod att de va slitage.
Sedan ringde jag till MacForum i Göteborg, dom påstod att dom inte kunde köpa in lösa reservdelar till datorerna men att dom i mitt fall kunde göra ett undantag. Jag fick betala 1100:- om jag inte minns fel. Nu, 6 månader sedan när garantin gick ut för 1 mån sedan så har den spruckit igen.

Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 22:06
Ursprungligen av Linusstrom:

Nu blir jag lite irriterad.
Jag ringde apple för 6 månader seda för exakt samma problem.
Dom skrattade i stort sätt bara åt mig och påstod att de va slitage.
Sedan ringde jag till MacForum i Göteborg, dom påstod att dom inte kunde köpa in lösa reservdelar till datorerna men att dom i mitt fall kunde göra ett undantag. Jag fick betala 1100:- om jag inte minns fel. Nu, 6 månader sedan när garantin gick ut för 1 mån sedan så har den spruckit igen.

Vad ska jag göra?

Du har kvar kvittot va? Ring och prata med dem. Kräv pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 23:14

Jag köpte min Macbook i september 06. Den har precis varit in på en vända och kommit tillbaka med nytt tangentbord, nytt topcase samt ny trackpad. Detta bjöd apple på trots att garantin gått ut för 6 månader sedan, de fixade tom så att jag kunde lämna in den i Belgien istället för i Sverige. Kanon!

Min spricker oxå....

Bifogar en bild av väldigt dålig kvalité vet inte om det framgår av bilden vart felet är...
Men den spricker liksom i framkant av den blanka vita plasten den som är mot mig samt runt om på hörnet mot sidan där kontakterna sitter, jag köpte den för mindre än ett år sedan, vad gör man då?
Ska man ringa eller maila apple?
Måste jag ha apple care...?

MVH

Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 01:34

Hade samma skit på min. Bände upp plasten och limmade ihop skiten...

Jag har fått mitt ovanstycke bytt 2 ggr och det har inte varit några problem att få det utan kostnad.

Förresten, angående AppleCare PP, det kan man väl köpa "inom ett år från det datum då du köpt din dator", eller? Alltså, jag får exakt samma produkt om jag köper den samtidigt som datorn, som om jag köper den efter 363 dagar, väl?

Ursprungligen av henkebarn:

Förresten, angående AppleCare PP, det kan man väl köpa "inom ett år från det datum då du köpt din dator", eller? Alltså, jag får exakt samma produkt om jag köper den samtidigt som datorn, som om jag köper den efter 363 dagar, väl?

Så har även jag fattat det, efter att ha läst på Apples hemsida.

Anser ni att det är värt att köpa det till en vanlig MacBook, det är ju ändå svindyrt?

Skulle inte rekommendera MB ,utan MBP.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Skulle inte rekommendera MB ,utan MBP.

På grund av aluminiumchassit, eller?

  • Medlem
  • Skinnskatteberg
  • 2008-05-26 19:16

Ännu mera sprickor

Hej.

Jag har haft min macbook inlämnad tre gånger totalt. Första gången var inom garantitiden och då byttes delar som var spruckna. Tidigare i år fick jag topcase, list runt skärm och underrede bytt pågrund av sprickor då var garantin slut men jag fick allt reparerat för att de förlängde garantin för dessa typer av fel. 2 veckor efter jag har fick hem min macbook så upptäckte jag nya sprickor som uppstått på de nya bytta delarna! Jag ringde Apple och påpekade detta och det skulle åtgärdas på garantin. Så det var bara att lämna in macbooken igen. Nu ca 1 månad efter jag fått tillbaka min mac så ser jag nya sprickor på den del av datorn som senast vart utbytt (underredet). Nu funderar jag på att försöka utnyttja min rätt (enligt konsumentköplagen) att begära en ny ersättningsdator och inte acceptera ytterligare reparations försök. Vad tror ni? Är den någon som har erfarenhet?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-04 10:09

hjälp!!

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten. 
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling. 
 
Bild
Exakt samma ställe på min svarta.
 
Yes!!

Jag har exakt likadan spricka och efter ett tag senare har min macbook gett upp helt datorn starta upp och jobba men man ser inget på skärmen..min garanti tid är slut men jag kan åberopa konsumentskyddet ..min fråga är kommer det att täckas upp av skyddet eller ej?

När det sprack tejpade jag fast biten så att inte smuts och damm kommer in

Bland annat. Agere är en annan anledning, Skärmupplösningen en tredje.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Bland annat. Agere är en annan anledning, Skärmupplösningen en tredje.

Jo, men vi pratade ju om skalet och reparationer nu, inte om upplösningar, agere, hårddiskar eller dylikt. Tråden berör garanti, reparation och dylikt.

Så det här med sprickor, tell me about it!

Skaffade min lilla ögonsten aug 06 och den funkade fint ett par månader till sprickorna började komma krypande. Sagt och gjort jag lämnade in skiten och fick det åtgärdat.

Sedan när tiden hade gått och 2008 precis börjat var garanti någonting som jag endast kunde titta efter i stjärnorna, men ack så behövligt.

Jag läste runt på olika forum på Internet och kom så över lite spännande fakta om konsumentköpslagen.

Funderade en stund. Ringde macsupport.

"Hej! Jag skaffade en macbook...bla....bla...sprickor...bla...blev utbytt...bla...bla...vad göra?"
"Ja, eftersom du inte har någon garanti kan vi byta den men då får du betala runt en 1000 spänn."
"Och konsumentköpslagen har ingenting med saker att göra?"
"Nja, då ska du ju bevisa att det är ett fabrikationsfel."
"Det sa ni att det var förra gången..."
"Du ska få prata med vår tekniker"

Sagt och gjort jag snackade med en mycket trevlig tekniker som sa att jag kunde ringa till apple och säga som det var och be om att få garantin förlängd. Detta lät först lite mystiskt men fungerade fint när jag snackade med dem:)

Garantin förlängdes och när jag ringde teknikern igen så beställde han hem delen (apple hade då veriferat genom mitt serienummer).

Två dagar senare VIPS! Ett nytt topcase trots att originalgarantin gått ut!

Det lönar sig att inte ge upp!

Ursprungligen av MisterMac:

Så det här med sprickor, tell me about it!

Skaffade min lilla ögonsten aug 06 och den funkade fint ett par månader till sprickorna började komma krypande. Sagt och gjort jag lämnade in skiten och fick det åtgärdat.

Sedan när tiden hade gått och 2008 precis börjat var garanti någonting som jag endast kunde titta efter i stjärnorna, men ack så behövligt.

Jag läste runt på olika forum på Internet och kom så över lite spännande fakta om konsumentköpslagen.

Funderade en stund. Ringde macsupport.

"Hej! Jag skaffade en macbook...bla....bla...sprickor...bla...blev utbytt...bla...bla...vad göra?"
"Ja, eftersom du inte har någon garanti kan vi byta den men då får du betala runt en 1000 spänn."
"Och konsumentköpslagen har ingenting med saker att göra?"
"Nja, då ska du ju bevisa att det är ett fabrikationsfel."
"Det sa ni att det var förra gången..."
"Du ska få prata med vår tekniker"

Sagt och gjort jag snackade med en mycket trevlig tekniker som sa att jag kunde ringa till apple och säga som det var och be om att få garantin förlängd. Detta lät först lite mystiskt men fungerade fint när jag snackade med dem:)

Garantin förlängdes och när jag ringde teknikern igen så beställde han hem delen (apple hade då veriferat genom mitt serienummer).

Två dagar senare VIPS! Ett nytt topcase trots att originalgarantin gått ut!

Det lönar sig att inte ge upp!

Helt underbart! Bra att veta!

Men hur lång tid brukar det dröja innan sprickorna uppkommer? Jag har haft min macbook i snart 6 månader - flitigt använd, minst dagligen ;). Än har jag inga sprickor. Men jag börjar ana en liten förändring i kanten där jag vilar höger handled. En form av bula, någon millimeter bred och kanske en milimeter i höjd. Men den ser man enbart om man letar fel. Inte annars.

Ursprungligen av henkebarn:

Helt underbart! Bra att veta!

Men hur lång tid brukar det dröja innan sprickorna uppkommer? Jag har haft min macbook i snart 6 månader - flitigt använd, minst dagligen ;). Än har jag inga sprickor. Men jag börjar ana en liten förändring i kanten där jag vilar höger handled. En form av bula, någon millimeter bred och kanske en milimeter i höjd. Men den ser man enbart om man letar fel. Inte annars.

Spontant skulle jag nog säga att om du tycker det börjar se skumt ut på ditt "topcase" så plocka med den (om du har tid förståss) in till butiken och säg att du tycker det ser skumt ut. Kan hitta på att hända att personalen säger "njäe, det där behöver du nog inte byta". Om det stör dig mycket kanske du av misstag (som ingen behöver få veta) råkar peta lite med en gaffelspets så att den minimala sprickan blir lite större och helt plötsligt kvalificerar du in dig för ett byte:) I det här fallet är det nog dock bra att ringa innan och berätta att du har fått en spricka.

Mina sprickor har båda två uppstått på nästan exakt samma ställe och min kollega fick även hon problem, men det löste sig även där.

Eftersom att jag inte är särdeles sugen på att få fler sprickor har jag tagit till en något ful lösning och det är att sätta ett par utklippta bitar med genomskinlig bokplast som håller ihop min lilla ögonsten, funkar finfint och när de börjar bli lite bubbliga är det bara att byta... still going strong utan några sprickor på detta topcase!:cool:

Ursprungligen av MisterMac:

Spontant skulle jag nog säga att om du tycker det börjar se skumt ut på ditt "topcase" så plocka med den (om du har tid förståss) in till butiken och säg att du tycker det ser skumt ut. Kan hitta på att hända att personalen säger "njäe, det där behöver du nog inte byta". Om det stör dig mycket kanske du av misstag (som ingen behöver få veta) råkar peta lite med en gaffelspets så att den minimala sprickan blir lite större och helt plötsligt kvalificerar du in dig för ett byte:) I det här fallet är det nog dock bra att ringa innan och berätta att du har fått en spricka.

Mina sprickor har båda två uppstått på nästan exakt samma ställe och min kollega fick även hon problem, men det löste sig även där.

Eftersom att jag inte är särdeles sugen på att få fler sprickor har jag tagit till en något ful lösning och det är att sätta ett par utklippta bitar med genomskinlig bokplast som håller ihop min lilla ögonsten, funkar finfint och när de börjar bli lite bubbliga är det bara att byta... still going strong utan några sprickor på detta topcase!:cool:

Den har dock inte spruckit än, utan har en liten (väldigt liten) upphöjnad bara. Det enda hårdvarurelaterade problemet jag känner att jag vill ha åtgärdat är att min (svarta) macbook blir så jävla flottig

I övrigt är jag nöjd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-07 10:35

Min Macbook har hållit rätt bra i ett år nu. Men "musknappen" under musplattan knäpper konstigt, som om den ligger fel på nått sätt. Utan att man ser det.
Det känns som om det skulle vara någon grej under den som har kommit på sniskan. Fler som har det så?

De där med klickljudet under musknappen hade jag med, det åtgärdades dock när jag lämnade in datorn för "sprickan vid handleden". Det verkar ju byta nästintill rubb och stubb när man lämnar in den för sprickor.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-07 16:33

Skumt sånt där, jag hade exakt samma problem med min macbook för något år sedan(inhandlad juli 06) började det gå sönder i exakt samma hörne. Jag trodde inte det gick på garantin sedan kraschade datorn. Under tiden den var på lagning surfade jag lite på problem med datorn och topcaset är ett allmänt problem med vissa serienr.

Dem bytte ut allt, topcase, tagentbord på 4 dgr.

Att dem inte gjorde något åt din kan ha och göra med att ni lämnade den till fel ställe. Och godtog att betala det själva. Kan dem slippa gör dem oftast det, särskillt om det inte är en apple butik, observera att det är skillnad på Apple butiker och autoriserade macstores.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-10 18:10

Nu har jag fixat min för andra gången, det första bytet skedde i sept, förra året, ca 2 veckor innan garantin gick ut. Jag ringde bara och förklarade för personen på supporten, och jag fick ett garantiundantag.. Så nu är allt frid och fröjd igen och datorn är hel.

Men,

om det nu händer igen, alltså för tredje gången, har jag då inte rätt enligt reklamationsrätten till en ny dator? det är juh trots allt ett fabrikationsfel, och det är uppenbarligen samma fel som uppstår. Eller gäller bara "third strike-ny dator" endast under själva garantitiden? någon som har koll på detta? vore intressant att veta..

Bevaka tråden