Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Belak:

Jag kan meddela att Apple är väldigt tillmötesgående vad gäller detta problem. Ringde dem i förra veckan, och det är inga problem att få den fixad trots att garantin gått ut. Detta problem är känt hos dem, och de tillämpar undantag från garantin. Nu gäller det bara att klura ut hur fasen jag ska jobba under tiden den är inlämnad på topcase-byte. Får damma av min gamla PowerBook eller nått...

Har inte din serviceverkstad möjlighet att låta dig ha datorn medan de väntar på det nya topcaset från Apple?

Ingen aning, har inte kontaktat dem ännu. Men det är ju en helt klart bra idé.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 12:41
Ursprungligen av Martin Belak:

Ingen aning, har inte kontaktat dem ännu. Men det är ju en helt klart bra idé.

/M

Brukar gå bra.

För övrigt, Apple kan ta sina "undantag" och stoppa upp dem. Snabbt byte och en ursäkt för att man tvingas vara utan dator är på sin plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 11:45

Nu har jag inte läst hela tråden men hur är dem macbooks som säljs idag har dem fixat problemet?

Och hur har dem lagat dem gamle?

Har dem bara gjort vid det så det kan dyka upp igen. Eller har dem hittat en lösning så att det inte kommer igen. Vilket då innebär att de nya macbookarna borde ha fått den lösningen.

Nån som vet?

Min MacBook är fortfarande hel, 7 månader gammal. Jag ser dock en viss deformering ungefär där som MacBooks vanligtvis har spruckit och väntar mig att en dag få byta ut topcaset. Personligen störs jag inte av den tanken, då det verkar som att de som fått sina topcase utbytta är väldigt nöjda efteråt, men visst är det synd att de har dessa problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-08 12:35

Min Macbook köpte jag i slutet av februari (senaste generationen, vit 2,4 GHz), och igår sprack plasten nere till höger (precis som på bilden som visats här tidigare).

Blir väl att ringa Apple i morrn så jag får ett ärendenummer ...

Ursprungligen av afe:

Min Macbook köpte jag i slutet av februari (senaste generationen, vit 2,4 GHz), och igår sprack plasten nere till höger (precis som på bilden som visats här tidigare).

Blir väl att ringa Apple i morrn så jag får ett ärendenummer ...

Va?! Redan?

Ta inte detta fel, för jag anklagar dig absolut inte, men hur har du behandlat datorn? Lugnt och fint? Har du smällt ihop datorn någon gång, eller något? Man blir ju mörkrädd!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-09 11:01
Ursprungligen av henkebarn:

Va?! Redan?

Ta inte detta fel, för jag anklagar dig absolut inte, men hur har du behandlat datorn? Lugnt och fint? Har du smällt ihop datorn någon gång, eller något? Man blir ju mörkrädd!

Jag har bara stängt den på samma sätt som jag alltid gjort med bärbara datorer, och den har aldrig fått någon smäll :/

Det där är ju helt klart en konstruktionsmiss från Apple ...

Upptäckte precis att exakt samma spricka hade uppstått som tidigare har.
Trist. Får väl lämna in den där jag köpte den. På den lokala APRs:en.
Trodde att då jag köpte den i januari, att detta problem skulle vara löst.

En annan sak jag undrar är angående en gul fläck som uppstått på skärmen. Den syns i ett visst ljus, då skärmen är släckt. Någon som vet vad det är för nåt? Kan det bero på att jag någongång haft locket stängt när jag kört med extern skärm?

Ursprungligen av Vinterhund:

En annan sak jag undrar är angående en gul fläck som uppstått på skärmen. Den syns i ett visst ljus, då skärmen är släckt. Någon som vet vad det är för nåt? Kan det bero på att jag någongång haft locket stängt när jag kört med extern skärm?

Är det i mitten av skärmen, när skärmen slocknat? I så fall har jag varit i din situation och blev riktigt sur när jag såg det, men lugnade mig när det slog mig att det var ljus som kom från andra sidan skärmen. Alltså, äpplet på andra sidan skärmen släpper ljus genom skärmen som syns när datorn är uppfälld och skärmen är släckt

Ursprungligen av henkebarn:

Är det i mitten av skärmen, när skärmen slocknat? I så fall har jag varit i din situation och blev riktigt sur när jag såg det, men lugnade mig när det slog mig att det var ljus som kom från andra sidan skärmen. Alltså, äpplet på andra sidan skärmen släpper ljus genom skärmen som syns när datorn är uppfälld och skärmen är släckt

Är du säker? För isåfall så har min dag blivit lite bättre.
Får testa hålla för äpplet nästa gång det händer. Jag undrade om det inte kunde vara nåt sånt, men vågade inte hoppas.

Edit: Jopp, så var det. Tur att du berättade det innan jag gick till affären och började gnälla på det. Fått ställa mig i skamvrån. ^~

Senast redigerat 2008-06-23 12:36

Jag förstår frustrationen hos dem som ständigt behöver ha sin dator till hands. Men för mig som ansvarar för 70 MacBooks som ligger oanvända 2 månader per år så är det perfekt att kunna byta ut topcase under sommaren. Då känns det som nya datorer lagom till hösten.

Haha, Martin du får plasten att låta som ett privilegie!

Lider med dig, uffez och hoppas slippa byta topcase mer än en gång.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-06-15 20:26

Kan nte vara lätt att ha en massa Macbook på ett företag med dessa förhållanden - om man måste lämna in varje maskin 1-2 ggr/år med 1 veckas reparationstid... Innebär att man pga detta måste ha x antal extra maskiner tillgängliga... Och detta när de är nästan nya - ingen bra reklam för att ha Macbook på ett företag...

Använder en Dell laptop också - med aluminiumcase. Ingen risk för dessa problem. Den maskinen är dessutom avsevärt billigare än Macbooken, men med snarlika prestanda...

Ursprungligen av uffez:

Använder en Dell laptop också - med aluminiumcase. Ingen risk för dessa problem. Den maskinen är dessutom avsevärt billigare än Macbooken, men med snarlika prestanda...

Det var tur att du slutade den meningen där, för denna tråden är inte till för jämförelser mellan Dells och Apples datorer.

Nu är jag med i klubben som sprack... eller vad man nu ska kalla den. Hittade en spricka i höger nederkant ovanför IR-sensorn. Den är rätt tunn men man kan peta ner nageln i den.

Som tur är verkar det inte vara så svårt att få det bytt. Dessvärre åker den nog in på MacForum där en kompis hade ett mardrömsliknande garantiärende (trots AppleCare) i vintras. När man läser allt bra om Lan-Master önskar man att de hade ett kontor här i GBG också.

Jag har också märkt en spricka nu, som man kan få in en nagel i som du säger. Jag ska snacka med servicestället i stan och se om de i så fall kan göra som nämnts här tidigare och låta mig ha datorn tills top caset finns på plats, så att de sedan kan byta ut det på 20 minuter och låta mig gå hem med den igen.

Sådär, så var en flisa av!

Hoppas att reparationen går snabbt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-13 15:26

Samma skada på vår macbook 1 gen så jag får ringa och hoppas att de fixar det även om garantin gått ut.

Ursprungligen av what:

Samma skada på vår macbook 1 gen så jag får ringa och hoppas att de fixar det även om garantin gått ut.

Då du har 3 års fabriksgaranti (och detta är väl det mest erkända fabriksfelet på länge…) så borde det inte vara några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 15:57

3 års fabriksgaranti? Hur får man det?

Det har du alltid i Sverige, det är lag på det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-13 16:08
Ursprungligen av Gilbert 2:

Det har du alltid i Sverige, det är lag på det.

Peka gärna ut den lagen med en länk till det stycket/kapitlet.

Ursprungligen av Mija:

Peka gärna ut den lagen med en länk till det stycket/kapitlet.

Om du läser hela tråden så märker du att jag redan gjort det!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 16:16

Blanda inte ihop fabriksgaranti & reklamationsrätt = 2 helt skilda saker.

Ursprungligen av DaPhox:

Blanda inte ihop fabriksgaranti & reklamationsrätt = 2 helt skilda saker.

Vem gör det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 16:23
Ursprungligen av Gilbert 2:

Vem gör det?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Då du har 3 års fabriksgaranti (och detta är väl det mest erkända fabriksfelet på länge…) så borde det inte vara några problem.

kort minne?

Ursprungligen av DaPhox:

kort minne?

Nu får du utveckla?

Fabriksgaranti innebär att man har rätt att få en feltillverkad vara reparerad utan kostnad under garantitiden (3år) om konsumenten kan bevisa att felet fanns från början (som t ex val av fel material som inte klarar värme utan att fallera efter viss tid).

Ursprungligen av Gilbert 2:

Fabriksgaranti innebär att man har rätt att få en feltillverkad vara reparerad utan kostnad under garantitiden (3år) om konsumenten kan bevisa att felet fanns från början (som t ex val av fel material som inte klarar värme utan att fallera efter viss tid).

Är vi lite envisa? Det heter reklamationsrätt.

Bevaka tråden