Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 12:12

Eller strunta i att stänga ner locket när möjligheten finns. Har försökt tillämpa detta och har nog lyckats ganska bra, för problemet uppstod för mig först nyligen (har haft datorn sen aug 2006).

Annat tipps är att ta tag i och hålla datorn "där bak", på långsidan med fläktarna. Då undviks trycket från de små plastlister.

Även jag verkar få min utbytt, skall till en Premium Reseller nästa vecka för att få det definitiva beskedet.

Nu (igår) har min också spruckit (1,5 år c.a, ingen garanti), ringde Apple fick ett ärendenr, mailade det til Janssondata i Helsingborg, fick mail tillbaka att dom beställer topcaset direkt ringer så fort dom har delen hemma, kommer överens om en tid, byts på en timme.

Jansson data = service, har varit där 3 ggr, alltid lika nöjd.

Ursprungligen av pjorgensen:

Nu (igår) har min också spruckit (1,5 år c.a, ingen garanti), ringde Apple fick ett ärendenr, mailade det til Janssondata i Helsingborg, fick mail tillbaka att dom beställer topcaset direkt ringer så fort dom har delen hemma, kommer överens om en tid, byts på en timme.

Jansson data = service, har varit där 3 ggr, alltid lika nöjd.

Mitt topcase byttes också utav Janssondata. Det beställdes ett tag innan. Sedan ringde de upp mig fixade det under dagen. Jag hämtade alltså ut datorn någon timme senare. Kanon!

Och ja, jag är opartisk. Var helt neutral när detta skedde!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-09 22:56

Liknande hände mig nu i veckan. Haft min macbook över 2 år, min garanti gick ut för 200 dagar sedan. Ringde Apple, de gav mig 30 dagar garanti nu för att fixa nytt topcase.
Dock skulle det ta en vecka
Men men det var gratis.

Jag frågade också apple: Såå, detta verkar vara ett ganska vanlig problem för
macbooken va?
Apple: Umm. . jag vet inte... kanske... jag får inte säga.... :/
Jag: Därför ni kommer ut med en helaluminium nu kanske?
Apple: heh.. njaooaajjooneejj. Kanske.. llr ja som sagt. Vet inte.

Sekretess är schysst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 17:45

NU har jag sprickor i den för tredje gången och det blir tredje gången den lämnas in. Tror ni det blir ny dator nu?

Ursprungligen av pgjores:

NU har jag sprickor i den för tredje gången och det blir tredje gången den lämnas in. Tror ni det blir ny dator nu?

Näe, det tror jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 15:36

Jag ringde igår och sa att jag vill reklamera. Fick till svar att det var möjligt i det här fallet. Men precis då blev min dotter lite bananas så jag var tvungen att be om att få återkomma.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Näe, det tror jag inte.

Vad grundar du ditt näe på? Försöker samla på mig argument nu...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-17 17:11

Mycket snack om topcase här. Mitt är än så länge helt, däremot så har jag sprickor som löper längs med kanten, i stort sett runt hela.

Macbooken är snart två år gammal

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 21:44

Borde det inte bli det enligt konsumentköplagen?
Samma fel tre gånger, jo jag tror faktiskt att du kan kräva det.

Yes!!

Och jag hittade igår en ny spricka där skärmen sitter ihop med datorn...
Lämnade in datorn i somras, men min garanti är slut nu, brukar det gå bra ändå eller hur funkar det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-19 13:16

Ring apple och snacka med dem, det ska gå bra ändå. De gav mig 30 extra dagar i garanti bara för att fixa sprickorna.

Jag hade samma sprickor gick till Retail store och fick hela toppen bytt! Trackpad tangentbord och själva plattan runt . Pris: Okr:D

Det har också blivit dags för mig att kontakta Apple support för liknande ärende. Det har uppstått sprickor i den blanka plasten från urgröpnigen på framsidan och ut mot sidorna. Det är även på baksidan vid fläkthålen och där skärmen verkar vara fäst vid gångjärnen.
Inga större problem hos support, fick ett ärendenummer så jag ska åka in till apple butiken idag. Roligt dock att det var ett "undantag då garantin egentligen inte täcker kosmetiska fel, och att det spricker i den del du beskriver är mycket ovanligt". Det ska lösa sig i alla fall, skönt.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 15:49

Får sälla mig till samma nöjda skara...

Fick en spricka ovanför IR-porten. Hittade den här tråden och ringde support. Jag fick i a f höra att det var ett känt tillverkningsfel men personen jag talade med var ändå tvungen att "följa manus"... Ställde alla vanliga frågor om hur jag hanterat min bok och om jag stängt locket hårt mm. Fick ett ärendenummer, ringde Digital Inn här i Örebro som sa att jag kunde komma in så att de kunde titta på datorn samt för att ta mina uppgifter. De skulle sedan beställa nytt top case och sedan ringa till mig när det kommit så byter de medan jag väntar... Superbra!

Min dator är inköpt hösten 2007 så även jag fick ett "undantag" på garantin.

Ursprungligen av velvetglove:

"...att det spricker i den del du beskriver är mycket ovanligt".

Ja jisses, att de orkar...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja jisses, att de orkar...

Jo men de sprickorna är ju knappast så vanliga som de man finner i topcase.

eller hur? man kan bara le för sig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-17 13:56

Tack för tipsen. Garantin för Macbooken gick ut 3 veckor sedan och idag såg jag en spricka på 5 cm vid vänstra handstödet. Vet inte hur det gick till då jag varit mkt varsam med den. Ringde Apple på 0771-199519 och mkt riktigt fick jag 30 dagar extra för att åtgärda problemet. Vet inte om jag bör vara tacksam för att dom ville fixa den eller less på att den gått sönder igen? Bägge delarna förmodar jag. Först en DAO när jag kom hem med den första dagen (fick vara utan den i en vecka, fick sedan en ny), sedan skärmen som pajade och nu en spricka... To be continued

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-17 21:36

själv ser jag nu återigen hur en begynnande spricka växer nere till höger på topcaset... 2.5 år gammal MB men tror nog inte det ska vara några problem med detta igen, jag börjar bli van faktiskt.. Det blir tredje gången som de byter mitt topcase isf...

dessutom har jag nyligen även lyckats få igenom ett gratis skärmbyte, vilket man kan läsa mer om här:

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/255420-skaermen-beter-sig-konsigt-sista-sucken.html

  • Medlem
  • 2009-02-26 21:01

Apple verkar mycket medvetna om dessa problem med både sprickor i top caset och i bottom caset. Läste idag på en blogg att man inte ska behöva ringa till Apple kundtjänst utan det är bara att gå till service ställe direkt.

Här har ni länken till där jag läste det:

http://www.blackstickblog.com/hairline-cracks-bottom-case-macbook/

Ursprungligen av icep:

Apple verkar mycket medvetna om dessa problem med både sprickor i top caset och i bottom caset. Läste idag på en blogg att man inte ska behöva ringa till Apple kundtjänst utan det är bara att gå till service ställe direkt.

Här har ni länken till där jag läste det:

http://www.blackstickblog.com/hairline-cracks-bottom-case-macbook/

Jag har aldrig ringt Apple Support utan har gått direkt till ett service-ställe Så det stämmer. Bara att lämna in och be om topcase-byte.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-27 15:59

Ringde Applesupport beträffande ett topcase som spruckit/flisat på en MacBook 1.1 från slutet på 2006/början på 2007. Byte av topcase sker gratis även om man fick det att låta som ett specialfall och undantag snarare än hur man normalt hanterar ärendet. Dock var de kinkigare med batteriet som är stendött (det tillhör serien med fabrikationsfel) men ärendet är ännu inte avslutat. Återkommer med mer info!

Har nu pratat med supporten och kommer få både top case & bottom case utbytt. Har en Macbook från Juni 2006, ska bli riktigt skönt att få det åtgärdat.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-03-03 18:31

Första inlägget här på 99mac

Även jag är drabbad, men min har även spruckit på baksidan vid fläktutblåset!
Kontaktade machuset i jkpg tidigare idag och de kommer att fixxa detta gratis (macbooken är från årsskiftet 07/08).

Dock kunde de inte beställa reservdelarna i förhand, de var tvungna att ordna detta när datorn var på plats hos dem. Tydligen nya direktiv från Apple som var två dagar gamla...

Någon här som hört om dessa "nya" direktiv?

Mvh // Martin | www.figjam.se

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-11 23:55

jahapp då var top-caset bytt för tredje gången.. Svängde först förbi Macsupport i Lund för det ligger så smidigt till på stan men där var det nya "riktlinjer". Tidigare har mina topcase bytts på en dag i fall att de haft delen inne, men här var det andra bullar. De kunde ta in den på måndagen, beställa topcase på tisdagen och monterat det tills på fredag, inte precis de 30 min jag har varit med om förut..

Försökte få dem att beställa topcaset innan jag lämnade in men det "fick" de inte utan alla topcase skulle skickas tillbaka till Apple..

Inget jag hade tid med så jag ringde upp de som tidigare fixat min dator, Lan-Master i malmö. Inga problem alls, in idag kl 09.20, därifrån kl 09.50 med ett bytt topcase!

Det ÄR service...

Ursprungligen av krox:

jahapp då var top-caset bytt för tredje gången.. Svängde först förbi Macsupport i Lund för det ligger så smidigt till på stan men där var det nya "riktlinjer".

Försökte få dem att beställa topcaset innan jag lämnade in men det "fick" de inte utan alla topcase skulle skickas tillbaka till Apple..

Inget jag hade tid med så jag ringde upp de som tidigare fixat min dator, Lan-Master i malmö. Inga problem alls, in idag kl 09.20, därifrån kl 09.50 med ett bytt topcase!

Fick exakt samma besked från butiken i Lund där jag köpt datorn, min reparation skulle ta "någon vecka eller så eftersom vi behöver skicka iväg den" och tittade sedan i denna tråden. Pratade med MacSupport i Malmö (dit Lund skulle skickat den) och de kunde tänka sig att beställa delen i förväg om jag mailade serienummer till dem, men lite knöligt var det allt och det skulle ändå ta några dagar att utföra reparationen.

Ringde Lan-Master och de var hur trevliga som helst, tyvärr hade de stängt just nu men om jag ringer dem nästa vecka fixar de bytet.

Min slutsats: man har ingenting för att handla sin Mac i en lokal Mac-affär, lika bra att köpa den på MediaMarkt eller nåt nästa gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 08:32

Min macbook har spruckit på samma ställe som Figjams andra bild. Det är den första macbook modellen det handlar om, den e från augusti 2006. Det är väl för sent att få de bytt gratis, eller vad tror ni?

Ursprungligen av Luken:

Min macbook har spruckit på samma ställe som Figjams andra bild. Det är den första macbook modellen det handlar om, den e från augusti 2006. Det är väl för sent att få de bytt gratis, eller vad tror ni?

Varför tror alla (många) att det skulle vara för sent att nyttja reklamationsrätten när det inte ens gått tre år?

Kan alla som får höra "vi gör ett undantag för dig... bla bla..." av Apple, tala om för dom att de är införstådda i situationen? Skulle vara kul att höra vad de säger och varför de fått instruktioner att säga som de gör. Verkar som om de hoppas på att folk inte ska upptäcka att de har rättigheter i Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 10:17
Ursprungligen av Gilbert 2:

Varför tror alla (många) att det skulle vara för sent att nyttja reklamationsrätten när det inte ens gått tre år?

Kan alla som får höra "vi gör ett undantag för dig... bla bla..." av Apple, tala om för dom att de är införstådda i situationen? Skulle vara kul att höra vad de säger och varför de fått instruktioner att säga som de gör. Verkar som om de hoppas på att folk inte ska upptäcka att de har rättigheter i Sverige.

Vad menar du?

Bevaka tråden