Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt precis med den här frågan, skulle vilja fixa mina två MacBooks, när jag plötsligt insåg att jag länge har tänkt fel om varför mina MacBooks spricker. De spricker ju först i högerkanten på grund av handens tyngd. Jag inbillade mig att det var de där kanterna på locket som knäcker den, men det är det ju inte, det är min tunga hand. Men det borde man ju egentligen fixa från insidan! Nån slags mothåll under locket, ungefär. Men det har väl ingen försökt?

Spricker utbytes-topparna lika fort som de ursprungliga? Finns det något knep för att få dem att hålla längre?

Fick tillbaks min MacBook härom dagen efter att fått topcaset utbytt på garantin. Det sprack på vänster sidan vid gångjärnet.
Köpte den i Okotber 2010 så problemet med sprickor finns tydligen fortfarande. Har hört att det skulle vara åtgärdat på senare modeller men tydligen inte.
Bytet gick dock snabbt och smidigt på Mediateknik i Skövde (kanonservice)

Ursprungligen av QikkeR:

Fick tillbaks min MacBook härom dagen efter att fått topcaset utbytt på garantin. Det sprack på vänster sidan vid gångjärnet.
Köpte den i Okotber 2010 så problemet med sprickor finns tydligen fortfarande. Har hört att det skulle vara åtgärdat på senare modeller men tydligen inte.
Bytet gick dock snabbt och smidigt på Mediateknik i Skövde (kanonservice)

Hmm, men oktober 2010, då borde det väl vara en unibody? Har svårt att se att de skulle kunna spricka på samma sätt som de gamla MacBook, de har ju inte ens ett top case längre, det är ju som sagt unibody... Har du något foto på hur den spruckit?

EDIT: Doh, läste dåligt. Vid gångjärnen, då är det ju inte samma sorts sprickor som i de gamla MacBook. Glöm min fråga.

Senast redigerat 2011-03-10 20:08
Ursprungligen av Capeman:

Hmm, men oktober 2010, då borde det väl vara en unibody? Har svårt att se att de skulle kunna spricka på samma sätt som de gamla MacBook, de har ju inte ens ett top case längre, det är ju som sagt unibody... Har du något foto på hur den spruckit?

EDIT: Doh, läste dåligt. Vid gångjärnen, då är det ju inte samma sorts sprickor som i de gamla MacBook. Glöm min fråga.

Det var nog jag som var otydlig/okunnig ...sprickan kom på ovansidan av locket/skärmen nere vid gångjärnet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-10 19:32

Även jag har fått sprickor på båda sidorna om "gångjärnen", köpte min vita macbook nu i höstas..Har dock inte orkat lämna in den. Jag köpte den på Mediamarkt, någon som har erfarenhet om hur snabbt man får tillbaka datorn?

Ursprungligen av anon66:

Även jag har fått sprickor på båda sidorna om "gångjärnen", köpte min vita macbook nu i höstas..Har dock inte orkat lämna in den. Jag köpte den på Mediamarkt, någon som har erfarenhet om hur snabbt man får tillbaka datorn?

Jag valde att gå till ett (Apple Serviceställe) istället för att lämna in min på MediaMarkt där jag också köpte min. De hade säkert skickat iväg den och man hade fått vänta länge.
Visa felet och be dom beställa hem det som ska bytas innan du lämnar in datorn, sen går reparationen på ett kick.

Apple - Resurssökning

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-11 16:52

Allright, men är ganska orutinerad, vart finner man sådana butiker i Sthlm?

Kolla länken till apples sida i inlägget.

Min har också spruckit, både till vänster och höger om trackpaden. Nu är min MB snart fyra år gammal, så det är väl inte så mycket att orda om men det känns onekligen jävligt illa att Apple fortsätter producera en produkt med en så stor designmiss.

Ursprungligen av iTiger:

Min har också spruckit, både till vänster och höger om trackpaden. Nu är min MB snart fyra år gammal, så det är väl inte så mycket att orda om men det känns onekligen jävligt illa att Apple fortsätter producera en produkt med en så stor designmiss.

Fast det gör de inte. De nya MacBook spricker inte på det sättet som de gamla gjorde.

  • Medlem
  • 2011-07-22 21:40
Ursprungligen av Capeman:

Fast det gör de inte. De nya MacBook spricker inte på det sättet som de gamla gjorde.

Förvisso inte - men jag upptäckte precis att min MacBook inköpt mars 2009 d v s strax innan unibodyn kom ut, har en spricka på vänster sida. Alltså inte på toppen av tangentbordsdelen men en vertikal och en horisontell spricka på kanten (sprickorna "tittar på min mage" när jag använder datorn). Kan jag ringa Apple för detta? Jag antar att man ringer deras "Apple Care" nummer. Men vill de ha betalt bara för "supporten" i form av ett telefonsamtal om de tycker att det inte är ett tillverkningsfel?

Kan tilläggas att jag under dessa lite mer än 2 år knappt har burit runt på min MacBook alls. Den har mest förflyttat sig mellan vardagsrum och kök. De få gånger jag har tagit med den har varit i ett fodral och då har den åkt bil från dörr till dörr. D v s inte trängts med massa människor i kollektivtrafiken.

Även Pismos, som håller klart hög kvalitet, kan spricka ibland. Min mest använda, min G4, är spucken på 3-4 ställen. Inget katastrofalt, men det kan spricka på vissa ställen av ren utmattning, hög ålder.

Jag hoppas att Apples nästa generation, när de kommer med någonting bättre än Aluminium, löser det på ett bättre sätt. Men så länge så är jag mer intresserad av hur jag håller min vita icke-unibody MacBook fräsch och hel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-22 23:05

Jag tror du får svårt att hävda tillverkningsfel. Visst slitage får man räkna med, produkten kommer inte alltid att se ny ut. Så länge den fungerar som väntat får lite skavanker vara oräknade. Det är ju bl a därför begagnatpriser är lägre...

  • Medlem
  • 2011-07-22 23:39
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror du får svårt att hävda tillverkningsfel. Visst slitage får man räkna med, produkten kommer inte alltid att se ny ut. Så länge den fungerar som väntat får lite skavanker vara oräknade. Det är ju bl a därför begagnatpriser är lägre...

Absolut, men det är lite irriterande eftersom inte några (har iof aldrig haft mac tidigare) av mina 4 laptops har spruckit tidigare - någonsin. Inte ens den som t o m flög av cykeln när jag hade den på pakethållaren fick några som helst yttre eller inre men...

Dessutom har nog en av sprickorna uppkommit för rätt länge sedan för den är missfärgad. Den andra uppstod nog nyligen. Jag har mina misstankar om att det kommer av när jag stänger "locket" eftersom jag är högerhänt och därmed håller lite till höger om skärmens mittlinje vid stängning. Detta kan ge en något högre kraft på vänster sida när magneten "slås ihop" jag inte "bromsar" upp med handen där till vänster. Tycker att en dator borde vara dimensionerad för minst 3 år för enhandsstängning. Även skalet.

Men visst - den funkar ju. Man kan inte få allt här i livet...

Något man får räkna med om man har Mac?
Absurt.

  • Medlem
  • Angered
  • 2012-01-03 12:40

Hej, märkte att denna tråden börjar bli gammal, men är det någon som vet om det är värt att slå en signal till apple för min del?
Jag har en gammal Macbook, late 2006, som har börjat spricka lite (Verkar som den har hållt relativt bra med tanke på åldern.) Finns ingen garanti kvar och verkar ju som den förlängda garantin bara gäller 3 år så är det någon som vet vart jag kan få tag i ett nytt topcase?
Min dator har fungerat väldigt bra och har helst ingen lust att skaffa en ny än bara för lite sprickor

Alla svar är välkomna / Leo

Ursprungligen av Leo123:

Hej, märkte att denna tråden börjar bli gammal, men är det någon som vet om det är värt att slå en signal till apple för min del?
Jag har en gammal Macbook, late 2006, som har börjat spricka lite (Verkar som den har hållt relativt bra med tanke på åldern.) Finns ingen garanti kvar och verkar ju som den förlängda garantin bara gäller 3 år så är det någon som vet vart jag kan få tag i ett nytt topcase?
Min dator har fungerat väldigt bra och har helst ingen lust att skaffa en ny än bara för lite sprickor
Alla svar är välkomna / Leo

Om du inte lyckas med att få Apple att ge dig ett nytt så är det dessvärre meningslöst att byta topcase på egen hand. Det är dyrt.

  • Medlem
  • Angered
  • 2012-01-05 11:08

Jag mailade en kille från Machuset i Borås. Han skrev att Topcase skulle kosta 1184 kr, arbetstid: 610 kr. Låter hyfsat billigt trots allt. Undra verkligen om det kan stämma? Har läst om folk som fått betala mycket mer än så.

Jag har fortfarande inte tagit kontakt med apple men det känns rätt hopplöst med tanke på ålder o.s.v.

Får ta mig en funderare över hurvida det är värt att fixa några små sprickor för 1800 drygt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-03-17 21:55

Hitta ett annat topcase på ebay, tradera eller liknande och montera själv.
Installing MacBook Core Duo Upper Case - iFixit
Inte så klurigt, lycka till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-04 16:35

Sprickor uppstår att man stänger locket för snabbt.
Man kan försöka slå en signal till Apple Support och se om man kan få Quality Program, det är inte lätt om datorn är mer än tre år.

Annars kan du be om kostnadsförslag för utbyte av någon Apple Service Provider.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-01-05 19:52

Man får byta topcase på "garanti" upp till det at datorn är 4 år.

Bevaka tråden