Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 20:38

Fick mitt topcase byt igår hos Macfixarn. Rekommenderar verkligen detta ställe, han bytte det på en timme. Resterande service-ställen i Stockholm skulle fixa det inom 4-5 arbetsdagar.

EDIT: mitt inlägg var nog off-topic.

Senast redigerat 2008-07-24 22:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 05:16

Skitig - javisst Jag snusar ju!

Men så här borde det inte se ut på en dator som packades upp ur kartongen i mars i år ...

Macoteket får besök i morgon nu när semestrarna är slut och jag kan överleva med en Windowsdator ...

Vad trevligt att man hittade denna tråd, även min Macbook från maj -06 har spruckit. Och min trackpad-knapp har ju alltid varit jobbigt seg, och nytt tangentbord är ju aldrig fel, så jag ser mest fördelar med detta.
Den får gärna spricka igen någon gång i början av nästa år så man kan få nytt igen.
Ja nu ska jag ringa Apple så får vi se...

EDIT: Intressant även att de alltid spricker på högersidan, hoppas Apple har gett de nya Macbookarnas topcase lite stöd underifrån så att de inte spricker där...

Haha, ringde Apples support:

"Jo, nu har jag pratat med mina kollegor, och vi har bestämt att vi ska göra ett UNDANTAG för dig."

De får kalla det vad de vill. Yes, nytt topcase!

En mycket trevlig Robin på Apple Supporten fixade just ett undantag åt mig också, så nu ska min gamla trotjänare få sig ett nytt topcase. MIn har då spruckit där nere vid högra kanten, precis som på många andra här.

/JM

Ursprungligen av Natarjasana:

En mycket trevlig Robin på Apple Supporten fixade just ett undantag åt mig också, så nu ska min gamla trotjänare få sig ett nytt topcase. MIn har då spruckit där nere vid högra kanten, precis som på många andra här.

/JM

Nu har jag datorn tillbaka, men nu flimrar skärmen! Hur fanken ska de ha kunnat åstadkomma det bara genom att byta topcase?

Suck...

Det verkar göras många "undantag" på Apples support Vet inte om det är något uttryck de börjat köra med nyligen, har bara hört det i mitt sista ärende för ett par månader sedan. Även där lät det som att jag skulle vara tacksam för att de tänkte åtgärda hårdvarufel inom garantitid.
Räknar med ett nytt undantag om ett halvår då mitt nya topcase borde hunnit spricka på nytt.

Undrar vad de egentligen gör när de "pratar med sina kollegor" för att avgöra om de spruckna topcasen ska gå på garanti? Tar en ny tugga på bullen och fyller på kaffemuggen?

Ursprungligen av Christofer:

Det verkar göras många "undantag" på Apples support Vet inte om det är något uttryck de börjat köra med nyligen, har bara hört det i mitt sista ärende för ett par månader sedan. Även där lät det som att jag skulle vara tacksam för att de tänkte åtgärda hårdvarufel inom garantitid.
Räknar med ett nytt undantag om ett halvår då mitt nya topcase borde hunnit spricka på nytt.

Undrar vad de egentligen gör när de "pratar med sina kollegor" för att avgöra om de spruckna topcasen ska gå på garanti? Tar en ny tugga på bullen och fyller på kaffemuggen?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Konsumentverket/KO - Garanti

Kalla det vad ni vill men en laptop som spricker p g a dåligt materialval är ett givet fabrikationsfel och det är därför Apple inte brukar bråka om dessa fall då de är mycket medvetna om detta fel.

De vill nog bara "verka" sjysta men de har egentligen en skyldighet enligt lagen att åtgärda dessa problem inom 3 år (i Sverige i alla fall..).

Ursprungligen av Gilbert 2:

De vill nog bara "verka" sjysta men de har egentligen en skyldighet enligt lagen att åtgärda dessa problem inom 3 år (i Sverige i alla fall..).

Sanning med modifikation.

Apple har inte officiellt erkänt detta som ett tillverkningsfel, således ligger bevisbördan på att det är ett tillverkningsfel hos kunden. Detta är av förklarliga skäl ganska svårt och Apple hade gott kunnat strunta i att åtgärda dessa fel annat än för de som hade orkat dra det till ARN eller liknande.

Om jag nu inte fattat saken helt fel, dvs...

/JM

Ursprungligen av Natarjasana:

Sanning med modifikation.

Apple har inte officiellt erkänt detta som ett tillverkningsfel, således ligger bevisbördan på att det är ett tillverkningsfel hos kunden. Detta är av förklarliga skäl ganska svårt och Apple hade gott kunnat strunta i att åtgärda dessa fel annat än för de som hade orkat dra det till ARN eller liknande.

Om jag nu inte fattat saken helt fel, dvs...

/JM

Om du läser hela tråden så inser du att detta är utrett för länge sedan.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du läser hela tråden så inser du att detta är utrett för länge sedan.

Mja... Men okej.

Jag funderade på en sak: de nya Macbookarna har ju andra funktionstangenter än de gamla (iTunes-kontroller etc), och returtangenten är ersatt med en till alt-knapp (väl?), och lite sådant. Får man det nya tangentbordet när man byter topcase (om man har en äldre Macbook, som jag)?

Nej, du får samma typ av topcase som förut.

Det blir många "undantag" för Apple-supporten. Jag räknade och kom fram till att jag skickat in totalt 63 MacBooks för topcase byte, en del har varit inne två gånger.

Apple kanske har räknat på det hela och kommit fram till att metallskal är mindre kostsamt i längden än detta plastpill (om nu det Macbook-ryktet stämmer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 12:44

Jag levde i drömmen att min MB var färdigkrånglad. Nu har plasten spruckit på ovansidan av locket, alltså i höjd med kameran. Går iofs på garantin enl Apple (burken är 2 år). Det mesta utom processorn och dvd-enheten är utbytt. Sett i backspegeln hade en MBP varit en bättre investering.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-09 00:17

För protokollets skull har jag också bytt topcase nu. 15 mm lång flisa, jag ringde Apple Care som inte nämnde något om undantag. Ringde sedan Office i Karlstad som tog hem delen, tre dagar senare kunde jag åka dit och få den bytt medan jag väntade.

Datorn var mindre än ett år gammal, och köpt från Apple Store. Tidigare har hårddisken bytts på garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 11:50

Jag fick mitt topcase utbytt efter samtal med apple, min macbook köptes i maj 2006 tror jag det var utan extra applecare.

får man tillbaka samma dator? eller måse man ta ut HD ram osv?

Ursprungligen av grodkungen:

får man tillbaka samma dator? eller måse man ta ut HD ram osv?

Även fast detta berörts i tråden väljer jag ändå att svara på detta specifikt.

Ja, du får tillbaka samma dator. Du behöver alltså inte plocka ut HD, ram osv. Själva bytet brukar i de flesta fall gå snabbt (15 min var rekord men annars är väl 30-60 min vanligt), under förutsättning att stället du lämnar in din mac på har reservdelen hemma. Mitt top case har bytts tre gånger vid det här laget men nu håller det fint. Ring först och be dem ta hem delen om de kan och kolla även upp med din faktiska reparatör om de kan fixa bytet där. I mitt fall sa de först att jag var tvungen att åka till grannstaden för bytet men efter ett samtal till butiken här gick det lika bra att fixa lokalt.

P.S. Jag har gjort en "fullösning" och satt ett par bitar genomskinlig bokplast på mitt topcase för att fördela krafterna från handflatorna och inte en spricka när det. Men värmen från datorn och händerna gör att du efter ett tag bör byta ut plasten.

P.S.S Har även fått mitt batteri utbytt två år efter garantin då min mac inte hittade det längre. Kanon att vara tillbaka på 0 laddningscykler.

Mitt tips är att fråga dem. Var är den reparerad? Kan du prata med dem som reparerat den?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 01:23

Jag fick mitt topcase utbytt här i Manchester för en vecka sen. Allt gick fint, men en sak som jag funderar över är att jag frågade om Apple har löst problemet med att de spricker, och om jag har fått ett uppdaterat tangentbord som förhindrar det här? Icke. Försäljaren sa att om jag inte är extremt försiktig så kommer samma sak hända igenom om ett år eller två. Frågan är om Apple bytar ut tangentbordet då med...

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-09-09 12:17

Jahopp, då har mitt topcase spruckit igen samt nu när jag kikat lite mer grundligt så har jag inte mer än 3 olika sprickor i underdelen av chassit. Så nu har jag fått ett ärendenummer från Apple igen så nu åker den iväg på semester en vecka till här snart :/
Önskar att de kunde åtgärda felen istället för att bara byta ut delarna. Det måste ju finnas material som håller bättre som de kan byta till. Detta kommer ju hända igen, förr eller senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 10:44

Hade också spricka, Apple ordnadet det utan strul. Mer om mina erfarenheter vid reparationen kan man läsa här: http://www.99.se/garantier-service/253237-inlife-lolife-macfixaren-bra.html

(Kortversion: Reparera INTE din dator hos Inlife.)

Tack!

Fick samma problem som er idag.. Jag blev såklart livrädd då min lilla älskling började gå sönder Ringde till appel och som tur var hade jag 30 dagar kvar på garantin så nu ska jag få den lagad jag med..

Tack och bock för att ni räddade min dag!

Men nu började ja fundera, jag som inte är så kunnig med alla dessa ord och ja helt enkelt en blondinfråga, vad är topcase?? vad menas det med att de byter ut då?:"> Jag hoppas ju att de byter ut där man har händerna också eftersom det har en tendens att bli skitigare där

Senast redigerat 2008-10-21 18:32
Ursprungligen av stikosara:

Fick samma problem som er idag.. Jag blev såklart livrädd då min lilla älskling började gå sönder Ringde till appel och som tur var hade jag 30 dagar kvar på garantin så nu ska jag få den lagad jag med..

Tack och bock för att ni räddade min dag!

Men nu började ja fundera, jag som inte är så kunnig med alla dessa ord och ja helt enkelt en blondinfråga, vad är topcase?? vad menas det med att de byter ut då?:"> Jag hoppas ju att de byter ut där man har händerna också eftersom det har en tendens att bli skitigare där

Med Topcase så syftas de på hela delen där alla tangenter och musplattan sitter. Dvs allt du ser mellan dig själv och skärmen så att säga
När de byter detta brukar man få tillbaka lite av "nykänslan" vilket alltid är en kul bonus!

Tänk om man kunde lämna in sin spruckna MacBook och få en ny i aluminium tillbaka. Nåja. Det kostar 12000 minus de man kan få för den gamla nyreparerade, 4000 kanske nu?

ja det vore väl drömmen .. ska försöka sälja min nuvarande MacBook så fort ja kan, ja vill ha en ny nu nu nu nu nu.. någon som vet någon som vill köpa en? den är bara ett år gammal

Jag köpte min macbook 2007 i januari.
Den har spruckit sedan länge men jag har inte trott att de skulle fixa den pga att det var efter ett år som den sprack.

Men nu ska jag prova använda den där 3 års reklamationsrätten, hoppas de fixar den

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-10-27 07:24

Bytte mitt topcase för andra gången på 16 månader.. Enligt service killen på macforum i Göteborg beror det på det 2 små plastlisterna på locket som sliter på topcaset när man stänger locket. Så det lär hända igen. Han rekommenderade att sätta några gummipluttar på locket.

Bevaka tråden