Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-13 18:24

men va fa.!

Hej,

Jag köpte min macbook för en månad sedan. Efter en vecka kraschade ram-minnet. Åkte akut till närmaste macbutik (v-ås). Garantiärende, då var de tvungna att ha den inne i ett par dagar. Alternativet var att få nytt minne på plats och på en gång men betala själv. Stressad som jag var, visst kör, 700:-. Men den funkar nu! Ringde till apple-support när jag kom hem. Det var de som hänvisat mig till butiken. Svaret var att jag blivit informerad om att jag fick betala själv. Skall det bli garantiärende så måste de "ta in" datorn. Men ändå hade vi konstaterat att det var ram-minnet som var fel innan jag åkte in. Jag hade snackat med en väldigt hjälpsam support innan och förklarat att i datorn ligger dokument jag måste år nu! Hade inte hunnit ta back-up.

Och nu börjar top-casen ge sig på höger sida! En liten bula och knäppande ljud.
h
Jag är extremt imponerad av mjukvarusidan, men det är lite väl mkt fel på den hårda sidan. Så jag vet inte om jag blir långvarig macanvändare. Jag menar 12000:- är mkt pengar och handen på hjärtat känns det plastigt. den är köpt på inlife (birger jarlsg.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 14:36

Jag är jävligt nöjd med den här tråden, efter att jag började läsa den så letade jag sprickor på min mb jag med. och banne mig, fanns det inte en i nedre högra hörnet vilket betydde samtal till apple och ett "undantag" även för mig. Samtidigt surfade jag runt på supportsidorna och såg att jag även kunde få ett nytt batteri. Så efter att ha fått ett casenummer cyklade jag iväg till min lokala reparatör. Nu en vecka senare sitter jag med nytt tangentbord och nytt batteri. Min dator ser väldigt fin ut för att vara köpt i augusti 2006. Tack tråden!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-14 18:47

men nu ser jag att plasten kring skärmen har släppt lite. Hjälp! Nej, nu får de göra ngt åt min burk.

Vad göra

Ofla vad sa du när du ringde? Vad hade du får fel på batterit?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-15 09:55

Jag sa väl mer eller mindre att jag hade hittat en spricka på min dator och att jag googlat runt på det och sett att jag inte är ensam om det här så det torde vara ett fabriakationsfel, killen jag pratade med sa att han skulle prata med nån annan på tech support eller vad de nu heter. Sen sa han att de skulle göra ett "undantag" och att det bara var att lämna in den

Anledningen till att jag har et nytt batteri är att jag medan jag satt och tittade på apples supportsida på nätet såg att jag kanske kvalificerade mig för att få ett nytt batteri enligt battery exchange 1.2. Så jag bad helt enkelt firman där jag lämnade in min dator titta på det också. en vecka senare hämtade jag den med lagad med nytt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 18:43

Dom erbjöd sig byta min också, riktigt schysst. Läser man den här tråden verkar det ju som att de får reparera i princip alla macbooks

Byter de automatiskt ut tangentbord och trackpad? Finns det något sätt att påverka dem att göra det? Vore nästan värt att betala för, beroende på vad det kostar givetvis...

På en MacBook så hela övre delen inkl. trackpad och tangentborden en del. Så du kommer få tangentbord och trackpad utbytta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 07:50

Wiieehoooooo!!:)

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-04-16 19:52

Min Macbook sprack precis nu precis där man har höger hand, exakt på samma ställe som på bilden som finns i denna tråd. Har inte lagt märke till någon spricka innan men helt plötsligt när jag skrev så sprack plasten bara..
Inte svårt att hitta denna tråd och det var ju skönt att det var ett vanligt problem som går på garanti så att säga.. inte helt kul att få en springa så man nästan kan se in under skalet.. där lär man ju kunna få in en hel del skit..

Aja det blir väl till att ringa Apple imorgon antar jag..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 14:02

Ja nu när sprickor och sånt dykt upp för vissa och min musknapp knäpper osv, så hittade jag en tråd som hette "Min macbook har fått stryk", och där är det en snubbe som fått sin MB totaltrashad. Men när han byggt om den så blev man nästan lite sugen på att totaltrasha sin egen mac så kan man modda den lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 18:05

Sådär, nu har man en superfräsch macbook igen Jäklar vilken skillnad det blev med ny trackpad...

Tänkte höra om det är någon som har något tips för hur man undviker att få samma fel igen? Mest naturliga förklaringen till att den spricker tycker jag verkar vara att man råkar "klämma ihop" den lite hårt när man har den i väskan, så att den lilla plastgrejen som sticker ut överst på skärmen trycker sönder plasten. Dock så tycks ju problemet uppstå även på datorer som bara står hemma på skrivbordet, så kanske är något annat som orsakar problemet?

Ursprungligen av DrStein:

Sådär, nu har man en superfräsch macbook igen Jäklar vilken skillnad det blev med ny trackpad...

Tänkte höra om det är någon som har något tips för hur man undviker att få samma fel igen? Mest naturliga förklaringen till att den spricker tycker jag verkar vara att man råkar "klämma ihop" den lite hårt när man har den i väskan, så att den lilla plastgrejen som sticker ut överst på skärmen trycker sönder plasten. Dock så tycks ju problemet uppstå även på datorer som bara står hemma på skrivbordet, så kanske är något annat som orsakar problemet?

Skulle tro att det handlar om att plasten blir mjuk av värmen datorn alstrar och blir väldigt känslig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 12:46

Jag har också sprickor, jag limmade med superlim. Det blev ganska bra men inte perfekt. En två år gammal MacBook Pro ser fortfarande ny ut, medans en MacBook får repor och sprickor. Men MBP är en fulare dator än MB, jag tycker MacBooken är det snyggaste alla kategorier. Det bästa vore om dom kunde bygga en MB i aluminium. Aluminium är en ful färg men ett bra material. Dom kan använda samma material som i iPod nano och Classic, det är sjuk slitstarkt och bra lack. Då kan dom sälja MB i flera olika färger, en vän till mej skull gärna vilja ha en rosa.

Ursprungligen av Fexxe:

Jag har också sprickor, jag limmade med superlim. Det blev ganska bra men inte perfekt. En två år gammal MacBook Pro ser fortfarande ny ut, medans en MacBook får repor och sprickor. Men MBP är en fulare dator än MB, jag tycker MacBooken är det snyggaste alla kategorier. Det bästa vore om dom kunde bygga en MB i aluminium. Aluminium är en ful färg men ett bra material. Dom kan använda samma material som i iPod nano och Classic, det är sjuk slitstarkt och bra lack. Då kan dom sälja MB i flera olika färger, en vän till mej skull gärna vilja ha en rosa.

Det håller jag med om - aluminium och flera färger vore kul. Men samtidigt gör det kanske köpet svårare för kunden. Ju fler alternativ desto svårare val. I regel i alla fall.

Har fullt med sprickor på en macbook inköpt februari -06, trots att den är över två år gammal så gjorde dom ett garantiundantag. Jag frågade om jag kunde vänta några månader med att lämna in den eftersom jag väntade på en ny dator och fick svaret "inga problem, det handlar ju om ett garantiundantag - uppge bara ärendenummret när de blir aktuellt"

Ursprungligen av dvraptor:

Har fullt med sprickor på en macbook inköpt februari -06, trots att den är över två år gammal så gjorde dom ett garantiundantag. Jag frågade om jag kunde vänta några månader med att lämna in den eftersom jag väntade på en ny dator och fick svaret "inga problem, det handlar ju om ett garantiundantag - uppge bara ärendenummret när de blir aktuellt"

Undantag?

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." *

* http://www.konsumentombudsmannen.com/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 18:16

@ Gilbert:

"Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den."

Då borde det ju inte gälla sprickor om det är formulerat så här (?)... såvida de inte fanns där innan man fick datorn.

Ursprungligen av DaPhox:

@ Gilbert:

"Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den."

Då borde det ju inte gälla sprickor om det är formulerat så här (?)... såvida de inte fanns där innan man fick datorn.

Detta är ett fabrikationsfel (val av fel material) då plasten inte ska spricka p g a värme efter viss tids användning.

Ojsan, nu har även jag drabbas av biten som lossnade.
Ingen som har gjort en mail mall för dessa problem än?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-05-07 16:38

Sådär ja, nu är mitt topcase utbytt.. Känns ju som en helt ny dator med nytt tangentbord och trackpad
Hårdare knappar och trevligare trackpad.
Hoppas bara inte den spricker igen ..

Idag sprack även min. Fast inte där den brukar spricka utan till vänster om tangentbordet, dock likadan spricka. Garantin gick ut i November 2007. Ringde Apple och han gjorde ett "undantag" utan att jag ens behövde fråga. Ska bli skönt med nya fräscha knappar.

Ursprungligen av Harri Habitat:

Idag sprack även min. Fast inte där den brukar spricka utan till vänster om tangentbordet, dock likadan spricka. Garantin gick ut i November 2007. Ringde Apple och han gjorde ett "undantag" utan att jag ens behövde fråga. Ska bli skönt med nya fräscha knappar.

Varför envisas de med att kalla det "undantag"? Tror de att vi tycker de är sjysta när de bara gör det de är skyldiga till att göra då det faller under fabriksgaranti?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 00:50
Ursprungligen av Gilbert 2:

Varför envisas de med att kalla det "undantag"? Tror de att vi tycker de är sjysta när de bara gör det de är skyldiga till att göra då det faller under fabriksgaranti?

Hamnar i kvalitetsstyrningsfacket den där "undantags" grejen de kör med. Snubben formar det till ett oväntat behov, och så vips så ökar kvaliteten på deras kundservice. (Rent tekniskt alltså)
De är kluriga de där applegänget. ^_^

Du har (som du säger) laglig rätt att kräva detta men samtidigt så är det Apple vi talar om så jag säger; lycka till!

Idag upptäckte jag en spricka i min macbook, inköpt i augusti 07 om jag inte missminner mig. Det är ju ett uppenbart designfel, sprickan börjar precis där skärmens lilla upphöjning är.
Jag tror det beror på att locket liksom smäller igen pga den starka magneten, så till slut ger plasten upp. Att det skulle ha enbart med värme att göra tvivlar jag på, speciellt som sprickan verkligen är exakt där lockets "stöd" tar emot.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-05-29 08:57

HAr inte tänkt på att det är precis där stöden på skärmen är som det spricker. Har precis upptäckt att jag har en liten upphöjning i plasten där den högra tar emot, hoppas det inte är en spricka på gång är helt nyinköpt dator

Ursprungligen av Pascoe:

HAr inte tänkt på att det är precis där stöden på skärmen är som det spricker. Har precis upptäckt att jag har en liten upphöjning i plasten där den högra tar emot, hoppas det inte är en spricka på gång är helt nyinköpt dator

Samma sak här!

Men jag hoppas nästan att min spricker. Det sägs att de som fått sina topcase utbytta är väldigt nöjda.

I förra veckan sprack så även min MacBook (aug -06). Har numera en cirka 4 centimeter lång spricka vid höger handled. Ska bli spännande att se om Apple byter ut topcaset på garantin.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 13:28

Never mind.

Mitt verkar ligga i "riskzonen" för att få liknande sprickor. Tittar man noga nere i hörnen där dessa sprickor uppstår så ser man ett ganska ett vitare streck där. Det ser ut ungefär som att plasten har börjat ge vika och "tunnats ut".

Jag kan meddela att Apple är väldigt tillmötesgående vad gäller detta problem. Ringde dem i förra veckan, och det är inga problem att få den fixad trots att garantin gått ut. Detta problem är känt hos dem, och de tillämpar undantag från garantin. Nu gäller det bara att klura ut hur fasen jag ska jobba under tiden den är inlämnad på topcase-byte. Får damma av min gamla PowerBook eller nått...

/M

Bevaka tråden