Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Andreas Th:

Fredrik är cool ^^
Grattis till valet! Hoppas du får den snart då.

Fredrik är the man! Underbar människa med potential att bli världens bästa fritidsledare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 23:46
Ursprungligen av henkebarn:

Han frågade mig om jag sett fram emot Metal Gear Solid 4, om jag tyckte om Final Fantasy och om jag ville ha en Blueray-spelare. I så fall skulle jag ha en PS3. När han sa så insåg jag vad jag skulle välja. Så idag beställde jag en xbox360.

Köpte du en konsoll utan att ha sett och använt båda trots allt? Jaja, hoppas det blev rätt iaf då.

Hursomhelst så har du en hel del spel att lira framöver.

Jo men jag har spelat xbox360 många gånger hos vänner, så jag är inte obekant med den. PS3an har jag sett in action ett par gånger, men aldrig spelat.

Men prestandamässigt är det ju inga enroma skillnader. Spelen är bra på 360 också, liksom. Dessutom gillar jag 360-kontrollen grymt mycket, så ja, jag slog till.

Nu har jag en AirPort Extreme på väg också och på tisdag kommer den nya Tvn, så när allting anlänt ska jag skaffa connect 360, koppla in mina hårddiskar med filmer och musik, sätta mig i soffan med ett gäng fina lir och gotta mig i att jag fortfarande har 6 veckor semester kvar

Ursprungligen av henkebarn:

Jo men jag har spelat xbox360 många gånger hos vänner, så jag är inte obekant med den. PS3an har jag sett in action ett par gånger, men aldrig spelat.

Men prestandamässigt är det ju inga enroma skillnader. Spelen är bra på 360 också, liksom. Dessutom gillar jag 360-kontrollen grymt mycket, så ja, jag slog till.

Nu har jag en AirPort Extreme på väg också och på tisdag kommer den nya Tvn, så när allting anlänt ska jag skaffa connect 360, koppla in mina hårddiskar med filmer och musik, sätta mig i soffan med ett gäng fina lir och gotta mig i att jag fortfarande har 6 veckor semester kvar

Kan rekommendera Orange Box och Bioshock.
Framförallt Orange Box är sjukt mycket spel för pengarna om man inte spelat half life 2 tidigare.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kan rekommendera Orange Box och Bioshock.

Bioshock har jag spelat på PC. Det är riktigt, riktigt bra. Orange Box är väl Half Life 2 med mera?

GTA4 är givet, Call of Duty: Bad company verkar bra. Jag gillar Rainbow Six-serien, så Las Vegas 2 blir det nog också. Men jag ska in till Fredrik på Tv-spelhuset på måndag och glo runt

Och just det, Assassins Creed ser jag fram emot som ***!

Har inte haft en konsoll på 4-5 år! Ser fram emot det här grymt mycket

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-27 09:19
Ursprungligen av henkebarn:

Men prestandamässigt är det ju inga enroma skillnader. Spelen är bra på 360 också, liksom.

Det beror lite på hur man menar. Idag är det inga skillnader på spelen, i stort sett. Däremot finns ingen mer prestanda att pressa ur Xbox 360 — utvecklarna använder redan allt potential, medans samma sak inte är sant för PS3.

Dessutom skulle ett spel som MGS4 aldrig kunna göras för Xbox 360, då det kräver en full dual-layer Bluray skiva. 50Gb.

Men hursomhelst har du en hel del spelande framför dig, och kommer säkert bli nöjd.

Ursprungligen av Jogin:

Det beror lite på hur man menar. Idag är det inga skillnader på spelen, i stort sett. Däremot finns ingen mer prestanda att pressa ur Xbox 360 — utvecklarna använder redan allt potential, medans samma sak inte är sant för PS3.

Dessutom skulle ett spel som MGS4 aldrig kunna göras för Xbox 360, då det kräver en full dual-layer Bluray skiva. 50Gb.

Men hursomhelst har du en hel del spelande framför dig, och kommer säkert bli nöjd.

Det har du ju förstås rätt i.
Men som du säger kommer jag säkerligen vara nöjd i ett antal år och sedan köpa "Den nya ännu fetare maskinen". Det blir fint.

Paketet skickades från OnOff idag och nu ser jag att Premiumpaketet jag köpte ej finns i lager längre. Köpte jag den sista?

Fattar inte att det verkligen kan vara konsolbrist! Men det gläder mig, för det innebär att marknaden lever och att priatkopiorna inte tagit över!

Jag önskar lite tips gällande delningen utav filmer över nätverket.

Jag har förstått det som att xbox 360 endast kan läsa från FAT32-diskar? Men nu när jag provar Connect360 (dock endast trialversionen hittills) så kan jag spela upp både musik från iTunes och bilder från iPhoto från min MacBook (som har Mac-formatering). Dock när jag försöker dela ut filmer så hittar den bara några stycken filmer och dessutom bara från mappen Filmer. Den hittar inte något från mina hårddiskar som jag delar ut i nätverket.

Sen när jag försöker spela upp filmerna får jag bara ett meddelande om att man måste göra en mediauppdatering med xbox live för att kunna spela filen... Jag misstänker att det är felaktigt och att det beror på antingen a) att min version av connect360 bara är trial eller b) att jag försöker spela upp från mac-formaterad hdd.

Vad har ni för erfarenheter utav detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 22:51
Ursprungligen av henkebarn:

Jag önskar lite tips gällande delningen utav filmer över nätverket.

Jag har förstått det som att xbox 360 endast kan läsa från FAT32-diskar? Men nu när jag provar Connect360 (dock endast trialversionen hittills) så kan jag spela upp både musik från iTunes och bilder från iPhoto från min MacBook (som har Mac-formatering). Dock när jag försöker dela ut filmer så hittar den bara några stycken filmer och dessutom bara från mappen Filmer. Den hittar inte något från mina hårddiskar som jag delar ut i nätverket.

Sen när jag försöker spela upp filmerna får jag bara ett meddelande om att man måste göra en mediauppdatering med xbox live för att kunna spela filen... Jag misstänker att det är felaktigt och att det beror på antingen a) att min version av connect360 bara är trial eller b) att jag försöker spela upp från mac-formaterad hdd.

Vad har ni för erfarenheter utav detta?

Garanterat inte filsystemet eftersom din 360 aldrig kommer läsa direkt från din hårddisk, den får videos & musik via Connect360 som genom OS X sköter allt som har med din dator att göra. När dina xbox vill ha en viss fil säger den till Connect 360 som i sin tur skickar vidare förfrågan till OS X. OS X i sin tur läser den önskade filen från hårddisken genom sina drivrutiner och skickar sen tillbaka innehållet i filen till Connect 360.
MAO: Filsystem (Drivrutiner)->OS X->Connect360->Xbox. Bytar du filsystem behöver det bara finnas drivrutiner i OS X som stödjer det nya filsystemet för att Connect360 och därmed Xboxen ska kunna komma åt filerna.

Hade du däremot kopplat in HDn direkt till Xboxen via USB hade allt gått åt h*****e eftersom Xboxen inte har drivrutiner för HFS.

Okej, det verkar ju skönt. Men vad kan då vara felet? Att connect360 är trial?

Har du testat om Rivet funkar bättre för dig?
Rivet 1.1 - MacUpdate

Tack för tipset! Rivet funkade bra, men jag får fortfarande samma meddelande när jag ska starta en film:

Ursprungligen av xbox 360:

A media update is required to play this content. T get the update, sign in to Xbox LIVE and play the content again.

Status code: 51-C00DF236

Ska man behöva ett LIVE-konto för att kunna spela upp film? Det är codecs som den ska klara, enligt specifikationer...

Edit: Har skaffat LIVE-konto och gjort uppdateringar, men ingen skillnad!

Senast redigerat 2008-07-05 11:02
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-09 22:10

Absolut bästa spelkonsolen enligt mig var Playstation 1.
Klart bästa spelen. Final Fantasy VII, Suikoden 1 & 2, Star Ocean: The Second Story, Gran Turismo (de nyare är finare, men detta var otroligt när det kom), Alundra, Wild Arms, med mycket, mycket mer. De nya PS-konsolerna är bakåtkompatibla, men för allt i världen: missa inte dessa ps1-klassiker! Dessa gjorde PS1 till den ännu obesegrade kungen av konsoler.

Ursprungligen av Notch:

Absolut bästa spelkonsolen enligt mig var Playstation 1.
Klart bästa spelen. Final Fantasy VII, Suikoden 1 & 2, Star Ocean: The Second Story, Gran Turismo (de nyare är finare, men detta var otroligt när det kom), Alundra, Wild Arms, med mycket, mycket mer.De nya PS-konsolerna är bakåtkompatibla, men för allt i världen: missa inte dessa ps1-klassiker! Dessa gjorde PS1 till den ännu obesegrade kungen av konsoler.

PS3:an spelar tyvärr inte gamla PS1 och PS2 spel längre. Första utgåvan av PS3:an i SVerige hade visst bakåtkompatibilitet, men det plockades bort. Visa PS1 spel finns dock att köpas och laddas ned via PSN.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-10 17:04

Vad sunkigt. Riktigt, riktigt dåligt. Men jag lider inte. Kommer inte skaffa ps3.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-07-12 10:09

Sen undrar man ju vem som köper en konsol för ca 5000pix, för att sedan spela PS2 spel.:p

Ursprungligen av Prehn:

Sen undrar man ju vem som köper en konsol för ca 5000pix, för att sedan spela PS2 spel.:p

Fast tänk om du köpte en nystereo och inte kunde spela dina gamla CD-skivor utan var tvungen att köpa nya och då bara med musik som spelats in efter att stereomodellen du just köpt lanserades. Med din gamla stereo kan du inte spela nyare musik.
Visserligen håller nya spel högre standard när det gäller tekniskt utförande, men de gamla spelen är fortfarande ett stycke kultur som man kanske vill spela lite nån gång ibland utan att behöva ha en extra spelkonsoll och byta sladd till TV:n och hålla på.

Ursprungligen av Laseranders:

Fast tänk om du köpte en nystereo och inte kunde spela dina gamla CD-skivor utan var tvungen att köpa nya och då bara med musik som spelats in efter att stereomodellen du just köpt lanserades. Med din gamla stereo kan du inte spela nyare musik.
Visserligen håller nya spel högre standard när det gäller tekniskt utförande, men de gamla spelen är fortfarande ett stycke kultur som man kanske vill spela lite nån gång ibland utan att behöva ha en extra spelkonsoll och byta sladd till TV:n och hålla på.

Framförallt när Kuturagi flera gånger dissade Microsoft angående Xbox 360's bakåtkompatibilitet och stoltserade med PS3s överlägsenhet där.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Framförallt när Kuturagi flera gånger dissade Microsoft angående Xbox 360's bakåtkompatibilitet och stoltserade med PS3s överlägsenhet där.

Den hade ju bra bakåtstöd när den kom, speciellt i USA. Men det var nog ett smart drag ändå för att spara pengar och sälja den billigare.

Resident Evil och Wipe Out... Fina grejer!

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-09 22:31

Don't underestimate the power of Playstation

jag vill iallafall ha en med full bakåtkompabilitet och är beredd att betala lite extra för det. Hoppas det kommer igen.

Ursprungligen av Laseranders:

jag vill iallafall ha en med full bakåtkompabilitet och är beredd att betala lite extra för det. Hoppas det kommer igen.

Leta upp en begagnad 60GB:are :). Men det har väl funnits rykten om att det skall komma helt i mjukvara igen, men man vet ju aldrig.

Ursprungligen av phindus:

Leta upp en begagnad 60GB:are :). Men det har väl funnits rykten om att det skall komma helt i mjukvara igen, men man vet ju aldrig.

jag vill även ha en chippad för full kompabilitet med typ allt och jag väntar dessutyom antingen på att den ska ner en bit i pris eller att jag blir typ rik.
Har fått låna en nu i några dar iallafall, så jag klarar mig tills vidare.

Ursprungligen av Laseranders:

jag vill även ha en chippad för full kompabilitet med typ allt och jag väntar dessutyom antingen på att den ska ner en bit i pris eller att jag blir typ rik.
Har fått låna en nu i några dar iallafall, så jag klarar mig tills vidare.

Chippad får du nog vänta ett bra tag. Men visst är regionskoderna på film och PS2 irriterande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 23:59
Ursprungligen av Laseranders:

jag vill även ha en chippad för full kompabilitet med typ allt och jag väntar dessutyom antingen på att den ska ner en bit i pris eller att jag blir typ rik.
Har fått låna en nu i några dar iallafall, så jag klarar mig tills vidare.

Då får du nog vänta ett tag, sony har tydligen inga planer på att sänka priset ytterligare för tillfället iaf: No plan to cut PlayStation 3 price: Sony - Yahoo! News

Någon som kan rekommendera vart jag köper en PS3 billigast? Vilken affär?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-21 17:21
Ursprungligen av anders gbg:

Någon som kan rekommendera vart jag köper en PS3 billigast? Vilken affär?

I din profil står det att du bor i skottland. Kanske bättre att fråga på nåt lokalt forum där.

Men om du hade bott i en stor stad i sverige så är väl Inwarehouse/Komplett ett alternativ och hämta ut i deras hämtbutiker.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-21 23:06
Ursprungligen av anders gbg:

Någon som kan rekommendera vart jag köper en PS3 billigast? Vilken affär?

Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser

segt att betala 4000 spän för en ps3:a....

jag vet liksom inte varför men det känns som det är den jag vill ha...

Bevaka tråden