Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 21:10
Ursprungligen av Davey:

Jag tyckte jag uttryckte mig rätt klart när jag skrev att jag kommer köpa Mass Effect så fort jag får min första lön, eftersom Bioware är värda de pengarna spelet kostar?

Sen kommer jag inte börja skita i tveksamma spel bara därför. Är spelet bra köper jag det, är det dåligt köper jag det inte. Jag tycker inte det är rättvist att någon ska tjäna pengar på att jag tabbar mig med ett spel som absolut inte var värt pengarna. På samma sätt som jag inte tänker betala om jag går till en fin restaurang och får en köttbit som är seg och tråkig eller på samma sätt som jag lämnar tillbaks en TV som visade sig ha dålig bild.

Om spelet är bra så har du råd att lägga ner 75% av din inkomst på det, annars inte. Vi säger så lirarn'.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-25 18:12
Ursprungligen av Jogin:

Om spelet är bra så har du råd att lägga ner 75% av din inkomst på det, annars inte. Vi säger så lirarn'.

Jag har gått ut gymnasiet och ska fixa ett jobb. Om jag jobbar kommer jag få liiiiiiiite mer än 1000:- i månaden och alltså ha råd att betala för schyssta spel. What's up med din jävla attityd alltså?

Alltså, visst finns det många sätt att försöka få en hint om huruvida ett spel är bra eller ej, men frågan är då… varför? Och varför ska man undvika spel man är tveksam till när man har möjlighet att testa de och kanske blir positivt överaskad? Har du aldrig kollat på en film eller sett nåt avsnitt av en TV-serie som du tänkt bara slöglo på och konstaterat att shit pommes frite! Nytt tillägg i faverit-listan!
Jag var mycket tveksam till Buffy och Vampyrerna, men slöglodde lite och det är nu min absoluta favoritserie och jag har alla DVD-boxarna, så varför skulle det inte kunna hända med spel?
Varför ska man begränsa sig till säkra kort?
Och framförallt, gör du inte mindre, experminetella speltillverkare en rejäl björntjänst genom att uppmana folk att aldrig peta på spel de är tveksamma till, men kan tänka sig att prova om de kan göra det utan att slänga ut flera hundra kronor på varje titel?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 10:26
Ursprungligen av Laseranders:

Alltså, visst finns det många sätt att försöka få en hint om huruvida ett spel är bra eller ej, men frågan är då… varför? Och varför ska man undvika spel man är tveksam till när man har möjlighet att testa de och kanske blir positivt överaskad? Har du aldrig kollat på en film eller sett nåt avsnitt av en TV-serie som du tänkt bara slöglo på och konstaterat att shit pommes frite! Nytt tillägg i faverit-listan!
Jag var mycket tveksam till Buffy och Vampyrerna, men slöglodde lite och det är nu min absoluta favoritserie och jag har alla DVD-boxarna, så varför skulle det inte kunna hända med spel?
Varför ska man begränsa sig till säkra kort?

Jag är precis som du ett enormt Buffy-fan, och jag håller med dig om allt du har sagt i stort sett. Det jag misstror är att när man hittar ett underbart spel så blir det aldrig av att man köper det — och då är ju hela poängen med ditt argument bortblåst.

Ursprungligen av Laseranders:

Och framförallt, gör du inte mindre, experminetella speltillverkare en rejäl björntjänst genom att uppmana folk att aldrig peta på spel de är tveksamma till, men kan tänka sig att prova om de kan göra det utan att slänga ut flera hundra kronor på varje titel?

Ge mig några exempel på titlar som utgivits av mindre experimentella speltillverkare till senaste generationen spelkonsoller.

Det finns dessutom idag avsevärt bättre möjligheter för små speltillverkare att komma fram på marknaden; PSN och Xbox Live Marketplace. Där kan du marknadsföra och sälja ditt lilla experimentella spel till en lägre kostnad (vanligen 35-70kr på PSN), vilket gör att man som spelare har råd att chansa, så att säga.

Ursprungligen av Jogin:

Jag är precis som du ett enormt Buffy-fan, och jag håller med dig om allt du har sagt i stort sett. Det jag misstror är att när man hittar ett underbart spel så blir det aldrig av att man köper det — och då är ju hela poängen med ditt argument bortblåst.

Ja, det enda jag kan säga är att det helt enkelt inte stämmer. Du sätter upp ett problem som enligt min erfarenhet inte existerar. Jag kan ge dig exemplet med Half Life. Visserligen brände jag inte ut det för att direkt testa det, men det borde rimligtvis få samma resultat. Jag brände ut Half Life till Playstation 2 för att ha plöjt igenom den tidlösa klassikern innan jag började spela HL2. Jag tror jag hade kommit till tågbanan när jag hittade spelet på Tradera och köpte det och fortsatte resten av spelet på köpt skiva.
Hittar man ett helt fantastiskt spel genom piratkopiering och man är en person som brukar köpa spel så tar habegäret över och man köper spelet. Jag gör det och alla jag känner gör det. Och även om det finns folk som låter bli att köpa spelet… well, det är inte de vi pratar om här utan just de som faktiskt köper spelet. Det är de det handlat om från början i just denna diskussion och de finns. Så enkelt är det.
Därmed faller ditt argument.

OK, kanske inte från små tillverkare (om man inte räknar alla företag som inte ägs av EA Games ), men genom att undvika spel man är tveksam till så talar man om för de stora företagen att de ska satsa på säkra kort och inte experimentera med smalare titlar. Mer Battlefield, Halo och Gran Turismo, mindre Killer 7, Katamari Damacy och Portal.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 16:13
Ursprungligen av Laseranders:

Hittar man ett helt fantastiskt spel genom piratkopiering och man är en person som brukar köpa spel så tar habegäret över och man köper spelet. Jag gör det och alla jag känner gör det. Och även om det finns folk som låter bli att köpa spelet… well, det är inte de vi pratar om här utan just de som faktiskt köper spelet. Det är de det handlat om från början i just denna diskussion och de finns. Så enkelt är det.
Därmed faller ditt argument.

Jag tror att de allra flesta som piratkopierar spel inte köper spelen de faktiskt gillar. Du tror att de gör det. Jag tycker inte det är något fel på ditt förhållningssätt till piratkopiering, alltså att du köper spelen som du tycker är bra — jag tror bara det är mycket ovanligt. Det är nog ungefär så långt vi kommer. Men du håller väl alltså med mig att om man piratkopierar utan att köpa spelen som man gillar ens så är det ju inte så hedervärt?

Ursprungligen av Laseranders:

OK, kanske inte från små tillverkare (om man inte räknar alla företag som inte ägs av EA Games ), men genom att undvika spel man är tveksam till så talar man om för de stora företagen att de ska satsa på säkra kort och inte experimentera med smalare titlar. Mer Battlefield, Halo och Gran Turismo, mindre Killer 7, Katamari Damacy och Portal.

Ja det ligger naturligtvis lite i det du säger, men den piratkopierare som framförallt motiverar sitt piratkopierande med att "jag gör det för de små spelutvecklarnas skull" är full av skit.

Har själv haft Hexboxen och vill man ha en hellikopter i vardagsrummet be my guest!
Nu är du tyst och lugnt efter införskaffande av en PS3.

23 Originalspel pryder väggen och Pioneer Plasman på 50" bara vräker ut sig den fina grafiken och ljudet avnjuts från H/K ut till Cantont systemet need i tell you more!!

Är just nu helt inne i Metal Gear 4 sådan grafik, sådant ljud.. det är detta man betalar för

Fungerar klockrent som komplement till min Apple TV då jag inte vill hacka den så kör jag AVI, Xvid filmerna via PS3:an helt trådlöst från iMacen, systemet som sådant är helt underbart och jag kan inte vara mer än nöjd

Nintendo är för barn
Xbox ja.. är för dem som aldrig tänkt köpa ett spel utan bara vill tanka piratspel
PS3 är för spelälskare, BlueRay spelaren är sjukt bra också.. nästan i klass med min LX 70A Pioneer Blueray spelare och den kostar 17 lök

Ja, man måste ju inte motivera allt med enbart altruistiska motiv. Jag andas av ganska själviska skäl, men när jag nu ändå gör det kan jag ju lika gärna passa på att sopsortera…
På samma köper inte jag spel för att utvecklare ska få pengar, utan för att jag vill ha förpackningen och känslan av ägande.

Nej, alltså, hur andra piratkopierare gör får stå för dem. Jag tycker inte att det är omoralisk på så sätt att jag känner ett behov av att läxa upp folk. Det finns där och ingen dör och ingen blir fattig och pengarna kommer in i ekonomi på ett eller annat sätt. Jag skulle vilja säga att det är en ickefråga, rent moraliskt. Det är varken hedervärt eller omoraliskt. Allt behöver inte motiveras på det sättet. Jag letar inte moraliska för- och nackdelar med att sitta på balkongen och gona i solen, vilja bo i Stockholm eller köpa 0,7 stiftpennor istället för 0,5. En del saker är bara sånt som är, liksom. Inget att bry sig om alls.
Jag tycker helt enkelt inte att de som piratkopierar spel ska behöva förklara sig, motivera sig, be om ursäkt eller få tacksamhet. De är inte skyldiga någon någonting och ingen är skyldig dem någonting pga deras piratvanor.
Det är nog min syn på det hela.

Förresten. Om jag kopplar en extern hårddisk via USB till en PS3, kan den läsa av den då om den externa hårddisken är formaterad till mac? Eller funkar endast FAT32?

Och är det egentligen lönt att koppla en extern hårddisk till, om man delar ut hårddiskar över nätverket och använder Medialink?

Jag menar, vad jag skulle använda hårddisken till skulle ju isåfall vara musik, film och sånt, men det kommer jag ju ändå ha över det trådlösa nätverket, så det kanske inte är lönt alls att koppla in i PS3an?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-24 10:38
Ursprungligen av henkebarn:

Och är det egentligen lönt att koppla en extern hårddisk till, om man delar ut hårddiskar över nätverket och använder Medialink?

Jag menar, vad jag skulle använda hårddisken till skulle ju isåfall vara musik, film och sånt, men det kommer jag ju ändå ha över det trådlösa nätverket, så det kanske inte är lönt alls att koppla in i PS3an?

Precis.

Hos mig streamar Medialink 1080p filmer till min full hd tv, via ett sunkigt trådlöst 802,g nätverk från min imac i sovrummet

Allt som krävs är att man kör filmerna via ett program som heter mkv2vob som ändrar om mkv till .mpg.

toppen

Men ni som kör Connect360 med en xbox360: är ni nöjda med streamandet av musik och film från er mac till er xbox360? Alltså, funkar det sådär, bra, jättebra eller kanon?

Ursprungligen av henkebarn:

Men ni som kör Connect360 med en xbox360: är ni nöjda med streamandet av musik och film från er mac till er xbox360? Alltså, funkar det sådär, bra, jättebra eller kanon?

Det funkar kanon, så länge det inte handlar om drm-skyddad musik.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det funkar kanon, så länge det inte handlar om drm-skyddad musik.

Hur vet jag om min musik är drm-skyddad? Jag menar, musiken jag köpt i iTunes är inte drm-skyddad, väl? Och skivor jag själv lagt in är väl inte heller drm-skyddade?

Sen kanske jag har en och annan skiva som jag lånat av internet (och snart ska lämna tillbaka), men ja, var kommer drm-skyddet ifrån?

Ni verkar nöjda med Connect360. Själv har jag musiken i itunesbiblioteket och filmer och serier i en separat mapp med eget system. Musiken spelar jag via AirTunes också, men jag har för närvarande bara en AirPort Express (snart 2) och 3 rum att spela musiken i, så 360 hade kunnat fylla den funktionen i ett rum.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-25 20:17
Ursprungligen av henkebarn:

men ja, var kommer drm-skyddet ifrån?

Låtar köpta från iTunes Store som inte är PLUS.

Ursprungligen av Mija:

Låtar köpta från iTunes Store som inte är PLUS.

What? Så iTunes-musik kan inte spelas på en xbox360 med Connect360?

Det låter ju jätteefterblivet!

Ursprungligen av henkebarn:

What? Så iTunes-musik kan inte spelas på en xbox360 med Connect360?

Det låter ju jätteefterblivet!

Köpt iTunes-musik som inte är PLUS /drm-fri kan knappt spelas på något. Inte ens på andras datorer (om man inte auktoriserat dem, och det kan man bara göra med fem datorer)..
Drm suger..

Ursprungligen av henkebarn:

What? Så iTunes-musik kan inte spelas på en xbox360 med Connect360?

Det låter ju jätteefterblivet!

Välkommen till DRM-verkligheten.
iTunes musiken du köpt kan bara spelas i iTunes och på iPods så länge det inte är från den drm-fria delen av iTunes Store. Musik som du rippat eller fått in i iTunes på annat sätt funkar som det ska och borde.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 21:41
Ursprungligen av henkebarn:

What? Så iTunes-musik kan inte spelas på en xbox360 med Connect360?

Det låter ju jätteefterblivet!

Det är ju å andra sidan HELA poängen med DRM också...

Ursprungligen av Jogin:

Det är ju å andra sidan HELA poängen med DRM också...

Att vara efterblivet?

Ursprungligen av Laseranders:

Att vara efterblivet?

Ja. Och att ge dem som betalar för sig en sämre produkt.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Ja. Och att ge dem som betalar för sig en sämre produkt.

Riktigt så är det ju inte.

DRM-skyddet är ju till för att musiken inte ska spridas olovligt mellan olika datorer, vilket är bra. Det är ju störigt i situationer som dessa, då man vill spela upp det i sitt eget hem. Men, men. Det lär ju ha varit ett krav från skivbolagen.

Ursprungligen av henkebarn:

Riktigt så är det ju inte.

DRM-skyddet är ju till för att musiken inte ska spridas olovligt mellan olika datorer, vilket är bra. Det är ju störigt i situationer som dessa, då man vill spela upp det i sitt eget hem. Men, men. Det lär ju ha varit ett krav från skivbolagen.

Det är ett krav från skivbolagen, men de har börjat lägga ner med det nu eftersom de insett att det inte hjälper.
De som vill ha musik olagligt får tag i det hur enkelt som helst ändå. Det enda DRM-skyddet gör är att hindra och förstöra för dem som faktiskt betalar och köper online.
De som laddar ner olagligt får faktiskt en bättre produkt än den som köper DRM-skyddad musik.

DRM gör inte bara att man inte kan spela sin musik hur man vill, det är också möjligt att ens musik inte fungerar i framtiden.

Som tur är har som sagt skivbolagsdinosaurierna börjat förstå detta mer och mer på sista tiden. Hoppas snart att DRM-skyddad musik snart är historia!

edit:
Amazon har ju en online-affär med DRM-fri musik..
Steve Jobs skrev för nåt år sedan ett öppet "brev" om just DRM, och att det var dåligt osv.. Sen började det dyka upp en del "plus"-album på ITS.

edit2:
Sorry, ska inte fortsätta dra det off topic... Svag punkt för mig bara

Senast redigerat 2008-06-26 02:30
Ursprungligen av henkebarn:

Men ni som kör Connect360 med en xbox360: är ni nöjda med streamandet av musik och film från er mac till er xbox360? Alltså, funkar det sådär, bra, jättebra eller kanon?

Fungerar jättebra. Speciellt med senare versioner där man kan gräva i underkataloger i film-mappen osv från xboxen.
Musik fungerar men jag använder det aldrig
Att titta på foton från iPhoto på TVn kan vara en höjdare ibland om man vill visa släkt eller vänner bilder från någon semester eller nåt

Enda problemet jag har är att Connect 360 inte sorterar in iTunes-filmer i underkategorier vilket resulterar i en gigantisk lista med alla podcast- och TV-avsnitt sorterade alfabetiskt. Vet inte om Rivet hanterar det bättre.

Ursprungligen av Hagelin:

Enda problemet jag har är att Connect 360 inte sorterar in iTunes-filmer i underkategorier vilket resulterar i en gigantisk lista med alla podcast- och TV-avsnitt sorterade alfabetiskt. Vet inte om Rivet hanterar det bättre.

Verkar som om nya versionen av Rivet (1.1) löser just detta problem.

Ursprungligen av Macworld.com:

New in the 1.1 release is improved support for video podcasts and TV shows in iTunes, now sorted into subfolders based on show and season.

Macworld.com: Rivet Xbox 360 streaming software improves podcasting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 13:21

Jag är väldigt nöjd med hur Connect360 funkar. Men så har jag inte mina filmer i iTunes heller utan i katalogstruktur som jag sedan pekat ut.
Kör inte musik via xboxen utan vid en Express med optisk sladd till stereon.

Okej. Men då borde jag ju (som redan betalat för den portionen musik) kunna ladda ner den från valfri tracker med gott samvete.

Efterblivet, Apple!

Fast det kanske var ett krav från skivbolagen för att iTMS skulle få finnas.

Jag diskuterade ämnet PS3 vs xbox360 med ägaren av Tv-spelhuset i Helsingborg, som konsulterat mig i Tv-spelsfrågor sedan början av 90-talet. Han frågade mig om jag sett fram emot Metal Gear Solid 4, om jag tyckte om Final Fantasy och om jag ville ha en Blueray-spelare. I så fall skulle jag ha en PS3. När han sa så insåg jag vad jag skulle välja. Så idag beställde jag en xbox360.

Fredrik, som min handlare heter, förklarade att prestandamässigt är det inte särskilt stora skillnader och utbudet skiljer sig väldigt lite också. Men han rekommenderar oss som bara vill lira schyssta spel (men som inte bryr sig om MGS4 och FF) att köpa xbox360, för vi kommer bli nöjda.

Dessutom kom jag på att jag redan hade en xbox360-handkontroll som jag använt till min pc, så jag beställde en Premium-konsoll, en laddningskabel till handkontroll och ett spel från OnOff, som var det enda varuhuset som hade Premium-konsollen inne. Ville inte Elite-modellen och inte Arcade heller. Verkar vara jävligt tomt på konsoller över huvud taget.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag diskuterade ämnet PS3 vs xbox360 med ägaren av Tv-spelhuset i Helsingborg, som konsulterat mig i Tv-spelsfrågor sedan början av 90-talet. Han frågade mig om jag sett fram emot Metal Gear Solid 4, om jag tyckte om Final Fantasy och om jag ville ha en Blueray-spelare. I så fall skulle jag ha en PS3. När han sa så insåg jag vad jag skulle välja. Så idag beställde jag en xbox360.

Fredrik, som min handlare heter, förklarade att prestandamässigt är det inte särskilt stora skillnader och utbudet skiljer sig väldigt lite också. Men han rekommenderar oss som bara vill lira schyssta spel (men som inte bryr sig om MGS4 och FF) att köpa xbox360, för vi kommer bli nöjda.

Dessutom kom jag på att jag redan hade en xbox360-handkontroll som jag använt till min pc, så jag beställde en Premium-konsoll, en laddningskabel till handkontroll och ett spel från OnOff, som var det enda varuhuset som hade Premium-konsollen inne. Ville inte Elite-modellen och inte Arcade heller. Verkar vara jävligt tomt på konsoller över huvud taget.

Fredrik är cool ^^
Grattis till valet! Hoppas du får den snart då.

Bevaka tråden