Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förstår egentligen inte vad HD-DVD har att konkurrera med då den ha så pass mindre lagringskapacitet. Men allt tar bara mer och mer plats när saker bli mindre komprimerade. Så i slutändan är ju ändå Blu-ray ett bättre format

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 13:44
Ursprungligen av jonmannen:

Förstår egentligen inte vad HD-DVD har att konkurrera med då den ha så pass mindre lagringskapacitet. Men allt tar bara mer och mer plats när saker bli mindre komprimerade. Så i slutändan är ju ändå Blu-ray ett bättre format

Vad hade VHS för fördelar jämfört med Betamax då? Hmm.. Inga. Bäst format rent tekniskt är inte det enda som spelar in. Antalet utgivna titlar, stöd från filmbolag, stöd från tillverkare, antal sålda spelare — detta påverkar konkurrenssituationen i betydligt större omfattning.

De flesta PS3or används inte till att spela Blu-ray och många av PS3-ägarna vet inte ens att den kan spela Blu-ray. Samtidigt så är försäljningen av fristående HD-DVD-spelare överlägsna fristående Blu-ray-spelare. Sen leder HD-DVD-filmförsäljningen vad jag har hört iaf. Men det kanske inte stämmer.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

De flesta PS3or används inte till att spela Blu-ray och många av PS3-ägarna vet inte ens att den kan spela Blu-ray. Samtidigt så är försäljningen av fristående HD-DVD-spelare överlägsna fristående Blu-ray-spelare. Sen leder HD-DVD-filmförsäljningen vad jag har hört iaf. Men det kanske inte stämmer.

Det är väl det som är det svåra med PS3:an, alla vet inte det är en Blu-Ray spelare och således tas den inte med i mätningarna, men samtidigt så köper väldigt många den i främsta hand just för att spela upp BD filmer iom att den länge var den billigaste Blu-Ray spelaren. Lite knivigt det där. Själv är jag neutral till det hela. Det finns fördelar med bägge formaten och jag längtar verkligen tills vi får ett slut på formatkriget så jag kan börja köpa en massa filmer.

På filmsidan så leder BD ganska stort. Bara att kolla på diverse försäljningslistor som publiceras online, så där vet jag inte vart du har fått din information ifrån.

Nu skall vi inte göra detta till ett krig mellan HD DVD och Blu-Ray, utan detta var ju en tråd om spelkonsoler. Själv har jag både en Wii och en PS3:a. Wii:n är skoj men jag spelar i stort sett endast Nintendos egna spel (Zelda och Mario). Tycker inte riktigt att tredjeparts spelen håller måttet (Rayman var ju OK, men inte mer). PS3:an är nog den jag använder mest just nu för både film och spel. Känns som det är en maskin ned en bra framtid (längtar tills nullriver släpper sitt connect360/ps3 så det blir enklare att streama).

En av de avgörande faktorerna till att det inte blev en XBox var faktiskt XBox live. Känner inte att jag kan motivera en månadsavgift för att spela online.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-01-02 18:23

Nintendo Wii såklart! Ingen tvekan!

(Jobbar inte på Nintendo )

http://www.nxtbook.com/nxtbooks/questex/hom123007/index.php

ganska fräscha mätningar ang HD-DVD vs Blu-Ray.

Tycker lite synd om gubben man kan läsa om i notisen ovanför som köpte en HD-DVD film till sina barn helt övertygad om att den skulle fungera för Tvn de skulle titta på var en HDTV. Han blev nog lite besviken när han kom hem och la in skivan i sin dvd-spelare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 18:49

Har testat Wii lite lätt och tycker helt klart att kontrollen är det bästa som hänt tv-spelandet nånsin ungefär. Kontrollen är allt när det gäller tv-spel tycker jag. De kontroller som har funnits tidigare funkade bra till 2D 8-bitars spel men inte mkt mer, FPS spel har ALLTID kännts helt värdelöst på konsoll men nintendos kontroller funkar ungefär likadant som det gör med mus och tangentbord och man kan även sitta avslappnat i en soffa och spela vilket man inte kanske inte kan göra med mus och tangentbord. Skulle lätt köpt ett wii, roligast både på och av festen.

Det är sant att kontrollerna fungerar helt fantastiskt i Metroid Prime 3. Även i Medal of Honor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 17:07

Angående styrningen i Wii... tror ni detta ligger långt bort i spel i framtiden?

http://pryl.feber.se/feber/art/36825/headtracking_med_wiimoten/

Ännu en sak (HD-DVD-Blu-Ray relaterat) som kanske inte i första hand rör tråden men ändå är intressant i valet av spelmaskin.

WB meddelade idag att de blir Blu-ray exklusivt och det avslutar förmodligen krigen mellan dessa format då det största filmbolaget gjort still val.

http://www.reuters.com/article/rbssConsumerGoodsAndRetailNews/idUSN0444635420080104

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 15:33

Börjar på allvar fundera på att byta ut vår XBOX360 till en PS3 där hemma, jag använder den idag som mediaspelare också med Connect360 men mest som spelmaskin och dvd-spelare, så jag undrar om det är någon här som kopplat ihop sin PS3 med nån mac och kör media den vägen och hur smidigt det funkar, tanken är att det skall lira så pass att det blir hög WAF på det hela.

Ursprungligen av Trineo:

Börjar på allvar fundera på att byta ut vår XBOX360 till en PS3 där hemma, jag använder den idag som mediaspelare också med Connect360 men mest som spelmaskin och dvd-spelare, så jag undrar om det är någon här som kopplat ihop sin PS3 med nån mac och kör media den vägen och hur smidigt det funkar, tanken är att det skall lira så pass att det blir hög WAF på det hela.

I dagsläget tycker jag att det fungerar ganska dåligt. De DLNA servrarna som finns för Macen får jag inte riktigt att fungera särskilt bra. Hälften av alla mina filer fungerar inte och ibland bara tappar PS3:an kontakten med servern. Förhoppningsvis så kommer connect360/ps3 råda bot på detta. Det hjälper ju inte heller att PS3:an är ganska petig med att filerna skall vara i rätt format och profil.

Kanske någon annan som har bättre erfarenheter än mig som kan dela med sig av sina erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 13:10
Ursprungligen av phindus:

I dagsläget tycker jag att det fungerar ganska dåligt. De DLNA servrarna som finns för Macen får jag inte riktigt att fungera särskilt bra. Hälften av alla mina filer fungerar inte och ibland bara tappar PS3:an kontakten med servern. Förhoppningsvis så kommer connect360/ps3 råda bot på detta. Det hjälper ju inte heller att PS3:an är ganska petig med att filerna skall vara i rätt format och profil.

Kanske någon annan som har bättre erfarenheter än mig som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Har inte lyssnat på musik något mycket men det tycks inte vara något problem. Foton inga problem. Dom videofiler som funkar har funkat utan problem. Dock funkar inte alla, antar att det är PS3:an som inte stödjer vissa codecs. Annars har jag inga problem med förlorad kontakt och sånt utan hela den biten har gått bra. Kör med EyeConnect från elgato.

Däremot har jag lätt bandning på foton/film och det är ju irriterande. Så på det hela antar jag att man kan summera det som att det funkar men lämnar en del övrigt att önska. Min tidigare setup (ständigt byta skärmsladd mellan dator/tv) sög ju stenhårt så jag är lyckligare ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 16:09

Ok, om man inte måste köra filerna från macen utan kan tänka sig att kopiera över filmen till PS3:an då, är det krångligt?

Nja, jag använder minneskort, men man kan också använda USB HDD eller annan USB disk. Lite omständigt men det går. Tror också man kan kopiera över från DLNA servern om man får den att fungera. Tyvärr kan man inte bara gå in och kopiera från en afp eller smb utdelning.

TVersity för Windows äger. Stöder PS3, 360 och en hel uppsjö andra enheter, och kan transcode-a vilket gör att alla filer jag provat har funkat perfekt (och jag har provet en hel del udda format). Synd det inte finns på Mac..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 13:30

Nullriver har nu släppt sitt mediapaket för PS3... www.nullriver.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 14:26

Såg det, ska testa ikväll och se om det är något att ersätta eyeconnect med.

Har nu haft min ps3a i typ en månad och är fotfarande kär iden. Men har en fråga, fungerar typ ett blåtands headset från Sonyericsson med ps3?

Ursprungligen av wrongturn:

Har nu haft min ps3a i typ en månad och är fotfarande kär iden. Men har en fråga, fungerar typ ett blåtands headset från Sonyericsson med ps3?

Ja, det gör det.

  • Medlem
  • 2008-03-24 16:15

Här var det liv i luckan. Fast inte på ett tag, så det är väl dags att bumpa.

Kör MacBookPro 2,2 & har nyligen införskaffat en PS3:a. Nätet fördelas med min TimeCapsule som router & via MediaLink streamas allt från mac:en till PS3:an utan problem. Det är helt enkelt en fantastisk kombination & spelen till PS3:an är helt i min smak (även om det finns titlar till xbox360 som det vore skoj att lägga vantarna på också).

I korthet är det - i mitt tycke & smak - en riktigt trevlig kombination. Jag har inte haft något strul alls.

Det är möjligt att jag har läst tråden lite slarvigt & att det har nämnts innan, men en sak är viktigt för mig - Playstation3 är mer eller mindre knäpptyst när jag spelar på den, medan en xbox360 utan problem kan låta som en dammsugare (& fungera som en, precis som alla andra elprylar). För mig som bor ganska litet, vilket inte är helt ovanligt för oss stockholmsbor, är låg ljudnivå väldigt viktigt. Där levererar Sony.

Sa jag att PS3:an är sjukt snygg också? Det är den.

Så jag som har en MacBook kan alltså med en PS3 hookad till nätverket streama ljud och bild från MacBooken till PS3an, som i sin tur är kopplad till ljudanläggning och tv? Trådlöst? Skulle ni vilja demonstrera på något vis?

Funderar på att skaffa mig en PS3a.

Ursprungligen av henkebarn:

Så jag som har en MacBook kan alltså med en PS3 hookad till nätverket streama ljud och bild från MacBooken till PS3an, som i sin tur är kopplad till ljudanläggning och tv? Trådlöst? Skulle ni vilja demonstrera på något vis?

Funderar på att skaffa mig en PS3a.

Medialink

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-19 21:42
Ursprungligen av henkebarn:

Så jag som har en MacBook kan alltså med en PS3 hookad till nätverket streama ljud och bild från MacBooken till PS3an, som i sin tur är kopplad till ljudanläggning och tv? Trådlöst? Skulle ni vilja demonstrera på något vis?

Funderar på att skaffa mig en PS3a.

Precis så är det. Fungerar klockrent med MediaLink.

Ah, tack så mycket! Verkar ju suveränt! Funkar trådlöst också, verkar det som?

Ursprungligen av henkebarn:

Ah, tack så mycket! Verkar ju suveränt! Funkar trådlöst också, verkar det som?

Tycker inte det funkar så bra överhuvudtaget på Mac. Föredrar min AppleTV ;).

Så du kan spela PS3-spel på din AppleTv?

Vad glad jag blir! Ser så mycket fram emot spel som Assassins Creed, GTA4, med flera. Har bara min MacBook att spela på... Blir mycket Football Manager

Ursprungligen av henkebarn:

Vad glad jag blir! Ser så mycket fram emot spel som Assassins Creed, GTA4, med flera. Har bara min MacBook att spela på... Blir mycket Football Manager

Akta dig för Assassins Creed. Det är kul till en början, men på tok för repetativt!

Ursprungligen av henkebarn:

Vad glad jag blir! Ser så mycket fram emot spel som Assassins Creed, GTA4, med flera. Har bara min MacBook att spela på... Blir mycket Football Manager

Är det de spelen som är de viktiga så kan du spara pengar genom att köpa en Xbox.

Bevaka tråden