Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag testar väl trådlöst först så får man se...

Ursprungligen av Svante S:

Jag testar väl trådlöst först så får man se...

...Och det fungerar utmärkt med kryptering och allt!

Missade först att ställa in känsligheten på remoten vilket gjorde mig lite besviken. Men nu funkar det perfekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 08:44
Ursprungligen av Se[BBB]e:

När det är så nära bör det väl funka. Själv har jag min router typ 5 meter därifrån och en vägg emellan. Det funkar skit rent ut sagt. Nedladdningar failar, spel laggar >_> Inte så roligt alls. Verkar vara en urusel WiFi-enhet där inne.. Har även hört från andra att Ethernet funkar mycket bättre.

konstigt inte funkar jag har min bredbandsmodem med inbyggt trådlöst som står i hallen, och wii står i vardagsrummet i ett skåp som är stängt när jag spelar och sådant har inga problem där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-21 10:48
Ursprungligen av fudge:

konstigt inte funkar jag har min bredbandsmodem med inbyggt trådlöst som står i hallen, och wii står i vardagsrummet i ett skåp som är stängt när jag spelar och sådant har inga problem där.

Min router står på andra våningen i andra änden av huset, inga problem här heller.

Så käper man en Xbox 360 idag så finns inte felen som orsakade ring of death grejjen? Sitter ocj kikar runt lite nu och ser att det finns en version som heter Arcade utan Hårddisk. Vad exakt används hårddisken till? Kan man spara musik och filmer där eller är det bara till att sava spel osv?

^^ Nej, nya konsoler har inte red lights of doom-felet (identifieras på att de har HDMI).

Hårddisken används till en massa saker och jag rekommenderar Premium-version som inkluderar en sådan. På hårddisken kan man ladda ner demos, spelfilmer, XBLA-spel (småspel) samt givetvis spara spel. En del spel kan även spara filmklipp och grejor så lagringsutrymme är välbehövt... Ett minneskort räcker inte långt.

Dessutom får man trådlös handkontroll i Premium-paketet.

Antar att man ska ha HDMI för att få ut den bästa bilden. Men om ens tv saknar HDMI men har DVI blir det lika bra resulat ifall man köper en adapter? Båda är väl digitala?

En till fundering. Går det att koppla en extern hårddisk till en PS3:a och en xbox 360 och lyssna på musik, se film titta på bilder osv från den? Och går det att komma åt den disken i det trådlösa nätverket genom konsolernas wifi och måste disken vara formaterad på något visst sätt för att isof lira med os x.

Många frågor där nu

Senast redigerat 2007-12-27 18:51
Ursprungligen av jonmannen:

Antar att man ska ha HDMI för att få ut den bästa bilden. Men om ens tv saknar HDMI men har DVI blir det lika bra resulat ifall man köper en adapter? Båda är väl digitala?

En till fundering. Går det att koppla en extern hårddisk till en PS3:a och en xbox 360 och lyssna på musik, se film titta på bilder osv från den? Och går det att komma åt den disken i det trådlösa nätverket genom konsolernas wifi och måste disken vara formaterad på något visst sätt för att isof lira med os x.

Många frågor där nu

En kompis testade lite snabbt med att koppla en extern hd till ps3an och han kunde se en musikvideo från hdn så att se bilder och lyssna på musik borde gå.

Reggade ett användarkonto för playstation store US och där finns det mycket mer roligt att ta hem till ps3an än den europeiska butiken erbjuder.

HDMI>DVI är nog inga problem, men har ingen erfarenheter av det.

Man kan koppla en extern hårddisk till 360 iaf. Vet inte om PS3, men antagligen samma. Vet att 360 inte stöder NTFS. Det måste vara FAT32 för att den ska vilja (funkar även med OSX). Den kan inte komma åt delade hårddiskar på nätverket, men däremot kan man genom en dator och ett program som t.ex. Connect360 streama media till boxen.

Jag köpte en Xbox360 i början av december. Anledningen var framför allt Priset, antal spel och Xbox Live funktionen. Att jag kan koppla upp mej på nätet och spela mot polarna 50 mil härifrån. Samtidigt som vi snackar med varran.

Hur är det med chat och multiplayer via nätet hos PS3?

Det är bara vissa spel som stöder röstchatt, annars är väl onlinefunktionen ganska snarlik.. Inte lika bra som Xbox Live tycker jag, men däremot är det ju gratis vilket är ett stort plus.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-28 14:42
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det är bara vissa spel som stöder röstchatt, annars är väl onlinefunktionen ganska snarlik.. Inte lika bra som Xbox Live tycker jag, men däremot är det ju gratis vilket är ett stort plus.

Berätta gärna vad du tycker PS3s onlinespel saknar som Xbox Live har.

Har inga problem med min Wii den står iofs 1 meter ifrån men en TV och ljusvägg emellan.

Just nu spelar jag en hel del Bioshock Xbox360 varvat med Heavenly Sword på PS3.. Bara det godaste bitarna på varje konsoll För övrigt är både xboxen och PS3:an kopplade via kabel till routern.

Har sett att många tycker 360 än PS3an pga att det i dagsläget inte finns några rejäla mastodont titlar enbart exklusiva till PS3. Och att dessa förmodligen inte kommer föränn om minst ett år då utvecklarna lärt sig handskas med maskinens potenial bättre. Då skulle den också enligt dessa ha fallit i pris och rättfärdiga ett köp.

Är det bara jag som tycker att det är lite bakvänt tänkande. Ifall nu maskinen har den kraften att den om ett år eller två fortfarande är det absolut bästa (sett till specsen) på marknanden och det kommer exklusiva titlar som är så snygga att vi aldrig sett nått liknande. Vem tror i sina sinnens fulla bruk att Sony då kommer sänka priset? Snarare läge att höjja det isof, när det är så attraktivt.

De här tänket är bara något jag har snappat upp hos folk på olika forum när jag försöker hitta lite tips om vilken av maskinerna jag ska köpa. (Det är verkligen ett krig där ute mellan båda parters anhängare ligger iofs på en barnslig nivå men roligt iaf).

Jag tror iaf att jag har bestämt mig för en PS3. Av ganska enkla anledningar faktiskt.

1. Jag tycker den är estetiskt snyggare.

2. Framtidsutsikten. Både 360 och PS3 anhängare är överens om att PS3 har potenialen att i framtiden göra mer grafiskkrävande spel. Sedan om det då finns en Xbox 720 så lär ju inte den vara billigare för det.

3. Fläktljudet, har både läst tester samt kikat på youtubefilmer. I de flesta fall så låter 360 mer och jag vill ha det så tyst som möjligt då speciellt ifall man ser på film genom den.

4. Blu-ray. Ser ut att gå vinnande ur striden med HD-DVD tycker iaf jag. Och då kan det vara bra att ha något som kan spela formatet.

Så nu har jag tills imorn på mig att ändra mig ifall något drastiskt skulle dyka upp men jag känner mig ändå hyffsat säker på mitt val.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-28 16:52
Ursprungligen av jonmannen:

Vem tror i sina sinnens fulla bruk att Sony då kommer sänka priset? Snarare läge att höjja det isof, när det är så attraktivt.

Berätta när det senast hände att en produkt av detta eller liknande slag gick upp i pris med tiden? Hmm.. Aldrig, någonsin, va?

Ursprungligen av Jogin:

Berätta när det senast hände att en produkt av detta eller liknande slag gick upp i pris med tiden? Hmm.. Aldrig, någonsin, va?

Bara för att det aldrig har hänt betyder det ju inte att det aldrig kan hända men nä jag tror inte heller att de höjjer priset. Men inte heller att de sänker den om de ser att konsolerna säljer som smör. Det vore bara dumt rent ekonomiskt. Anledningen till att man sänker pris är ju att man vill sälja fler, säljer man redan många så att man håller vinsten högre än om man skulle sänka priset så sänker dom inte priset.

var enbart en tanke till de som hoppas på att den ska bli billigare samtidigt som den ska bli bättre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-28 19:28
Ursprungligen av jonmannen:

Bara för att det aldrig har hänt betyder det ju inte att det aldrig kan hända men nä jag tror inte heller att de höjjer priset. Men inte heller att de sänker den om de ser att konsolerna säljer som smör. Det vore bara dumt rent ekonomiskt. Anledningen till att man sänker pris är ju att man vill sälja fler, säljer man redan många så att man håller vinsten högre än om man skulle sänka priset så sänker dom inte priset.

var enbart en tanke till de som hoppas på att den ska bli billigare samtidigt som den ska bli bättre.

Jag tror inte du förstår dig på marknadsekonomi riktigt så väl som du tror. iPods säljer också som smör, men hur stor chans tror du det är att de kommer att öka i pris? Näe lägg ner det där nu.

Ursprungligen av jonmannen:

Bara för att det aldrig har hänt betyder det ju inte att det aldrig kan hända men nä jag tror inte heller att de höjjer priset. Men inte heller att de sänker den om de ser att konsolerna säljer som smör. Det vore bara dumt rent ekonomiskt. Anledningen till att man sänker pris är ju att man vill sälja fler, säljer man redan många så att man håller vinsten högre än om man skulle sänka priset så sänker dom inte priset.

var enbart en tanke till de som hoppas på att den ska bli billigare samtidigt som den ska bli bättre.

Fast vi kan väl lära av historien. PS2:an var också en fet konsoll när spelproduktionen kom igång, den började sälja som smör och vad gör Sony? Jo, de sänkte priset rätt rejält.

Sådärja, nu har man fått tag i Super Mario Galaxy, ska bli kul att testa, det är ju rätt haussat.

Men det var då tusan vad du fastnade på det där med att de ska öka i pris! det jag ville ha sagt var att det ju förmodligen inte skulle sjunka enormt i pris bara för att det går ett år ifall den då har börjat utnyttja sin kapacitet och säljer bra. Det var resonemanget: "Jag köper en Xbox 360 idag för den har bättre spel och en Playstation 3 om ett år då den har nått sin maxkapacitet och har grafiskt bättre spel än Xbox 360 samt har sjunkit i pris" Om du läser det resonemanget så förstår du väl att det är lite knepigt? Glöm det jag sa om att den ska höjjas i pris det var inte min poäng utan skulle väl med facit i hand haft en eller bakom sig. Men ja jag är dålig på att använda smileys.

Sony var rätt sena med att sänka priset.. Dessutom har de förlorat väldigt mycket pengar på PS3, vilket jag antar de vill ha tillbaka..

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Sony var rätt sena med att sänka priset.. Dessutom har de förlorat väldigt mycket pengar på PS3, vilket jag antar de vill ha tillbaka..

Jag har för mig att jag hört att de förlorade rätt mycket på PS2:an också… Idén är väl att de ska ta igen det på spelförsäljning (eftersom spelföretag måste betala pengar till Sony för att få utveckla spel till deras konsoll) plus att de tjänar mer på att sälja den billigt till många än på att sälja den dyrt till få. Nu är inte jag nån företagare, men jag föreställer mig att det de gör nu är att skapa en hype och se till så många som möjligt känner nån rik jävel som har en, vilket gör det lättare att sälja den sen när priset sjunker och spelproduktionen börjar komma igång.

Okej. nu ska jag berätta varför jag köpte en 360 och inte någon annan konsoll.

Det var för mer än ett år sen, först hade jag inte tanke över att köpa en 360. Men då var jag på en spelmässa i danmark och fick testa xbox 360, wii och playstsation 3.

jag testade wii, det tyckte jag inte var särskilt kul. känns som en sak som aktiva personer gillar, själv gillar jag spel med snygg grafik, härlig spelkänsla och schyssta speltitlar.

sen så testade jag playstation 3. Visst grafiken var väl okej men tycker inte den var särskilt snygg och jag tyckte den såg övrdrivet dyr ut (såg den några månader innan den gick att köpa) tyckte inte handkontrollen förbättras något speciellt heller i utformningen heller då min gamla ps2as kontroll gav mig ont i händerna efter en tids spelande. blu ray tyckte jag inte var nödvändigt heller.

Sen så testade man xbox 360 i ett hörn med gears of war. Riktigt grymt spel förresten.
Visst hade man testat xbox 360 innan men det var det spelet som även visade hur mycket potential 360n hade och efter jul, när man inhandlat sig en samsung 32 tummare med 720p hd så köpte man en 360 för 2990kr vilket var ett helt ok pris för en sån produkt. Tycker en är rätt snygg, skön handkontroll och gillar GUI'et som används på den, tycker inte ens man knappt märker av att det är en microsoft produkt då man tom kan lyssna på musik från ipoden om man kopplar in den via usb till den =D

har haft 360n i ett år nu och är fortfarande mycket nöjd med den. inte haft något problem och allting funkar som det ska.

Detta är vad jag tycker iaf. vad tycker ni?

Har i flera dagar laddat hem film trailers i hd format och vill inte se något annat nu. Hoppas att det kommer film utyhyrning till playstations store snart så att man kan få trevliga filmkvällar.

Tycker du verkligen det? Personligen bryr jag inte mig om det är DVD- eller HD-kvalitet på filmerna jag ser. Man märker skillnaden, men det spelar ingen roll i längden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-01 23:49
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Tycker du verkligen det? Personligen bryr jag inte mig om det är DVD- eller HD-kvalitet på filmerna jag ser. Man märker skillnaden, men det spelar ingen roll i längden.

Det är inte av särskilt stor betydelse egentligen. Mer väsentligt är att Sony har avsikten att lansera Bluray hårt på marknaden, då de står att vinna ekonomiskt på det. Genom att köpa en PS3 smyger man in en Bluray-spelare i hemmet hos köparen, även om den personen, som du, inte köper den av den anledningen.

Men när den personen sen står där och väljer mellan att köpa nya favoritfilmen i antingen DVD-format, HD-DVD-format eller Bluray-format, då är det åtminstonde minst chans att personen väljer det konkurrerande HD-DVD-formatet.

Varje såld PS3 är en såld Bluray-spelare. Antalet sålda spelare är viktiga för Sony då det hjälper dem att övertyga marknaden om att Bluray är ett format att satsa på.

Med andra ord så är PS3 något mycket mer än en spelmaskin för Sony, den är en del av en mycket mer omfattande affärsstrategi. Och i ju fler hem det står en PS3 desto bättre.

Priset kommer således att sjunka. Det gör det på alla andra liknande produkter också, men Sony har i detta fall ännu en stark anledning att sälja PS3 till så lågt pris som möjligt. Får Bluray en ordentlig marknadsandel så är det vinst i vilket fall som helst (för att inte tala om den ökade mängden PS3-spelproduktioner som varje såld PS3-enhet innebär).

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Tycker du verkligen det? Personligen bryr jag inte mig om det är DVD- eller HD-kvalitet på filmerna jag ser. Man märker skillnaden, men det spelar ingen roll i längden.

Själv tycker jag att det är just i längden det spelar roll.
Jag skulle ju idag inte koda något till vcd eller svcd vilket man ofta gjorde förr;)

Bra poäng du har där ^^ Men HD-DVD leder än så länge. Kanske inte i Sverige men på det stora hela. Go, HD-DVD =D

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 10:37
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Bra poäng du har där ^^ Men HD-DVD leder än så länge. Kanske inte i Sverige men på det stora hela. Go, HD-DVD =D

Att HD-DVD leder är väl bara ännu större anledning för Sony att sänka priset på sina PS3 så mycket de bara kan? Om Sonys Bluray däremot ledde så fanns isåfall mindre anledning för det.

Själv tror jag faktiskt att marknaden är stor nog för att ha två format. Om två eller flera spelmaskiner kan konkurrera om speltitlarna så kan väl även två eller flera HD-format konkurrera om filmtitlarna?

Att Betamax dog till fördel för VHS betyder inte att det bara kan existera ett format i taget. Konkurrans på marknaden leder till lägre priser, vilket är till fördel för oss konsumenter, så personligen hoppas jag att både Bluray och HD-DVD får ett ordentligt fäste på marknaden.

Senast redigerat 2008-01-02 11:57
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Bra poäng du har där ^^ Men HD-DVD leder än så länge. Kanske inte i Sverige men på det stora hela. Go, HD-DVD =D

Var skulle HD DVD leda? Allt jag har läst visar ju på att BD har ca 60-70% av HD-film försäljningen och på hårdvara så ligger de lika (svårt att få bra siffror då PS3:an inte alltid räknas som BD-spelare).

Bevaka tråden