Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jogin:

Inte? Red ring of death, låter det bekant? Även om Microsoft har hanterat problemen med Xbox 360 på ett mycket bra sätt (tre års utökad garanti), så förändrar inte det faktumet att Xbox 360 faktiskt har mycket omfattande tekniska fel.

Inte nu längre. Sen syftade jag mest på att interfacet är snyggt, välorganiserat och allting är välintegrerat (media streaming, voice chat i spel, msn, etc). Tycker den känns rätt Macig faktiskt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 09:45
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Inte nu längre. Sen syftade jag mest på att interfacet är snyggt, välorganiserat och allting är välintegrerat (media streaming, voice chat i spel, msn, etc). Tycker den känns rätt Macig faktiskt.

Du och jag lägger helt olika betydelser i ordet "Macig", den saken är ju klar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 00:08

Bara för ett spel har fett grafik och sånt behöver inte vara bra ju, testa Crysis för 2 veckor sen tyckte spel sög ganska mycket. Liksom inte nytt i spelet för utom det gamla vanliga bättre grafik mer saker går i sönder hela den biten.
spelade Call of Duty 4 för någon månad sen gillade skit mycket men synd det är så kort spel spelade genom det på ca 4 timmar. Men ser väl inte ljusare ut för spel branschen pumpa ut spel efter spel och mindre kvalitet eller är det kvantitet i spelet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 00:26
Ursprungligen av fudge:

Bara för ett spel har fett grafik och sånt behöver inte vara bra ju, testa Crysis för 2 veckor sen tyckte spel sög ganska mycket.

Det är ingen som har påstått det heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 12:56
Ursprungligen av Jogin:

Det är ingen som har påstått det heller.

Nä inte här men i tidningen har jag för mig den fick 10 av 10 i betyg.

Ursprungligen av fudge:

Bara för ett spel har fett grafik och sånt behöver inte vara bra ju, testa Crysis för 2 veckor sen tyckte spel sög ganska mycket. Liksom inte nytt i spelet för utom det gamla vanliga bättre grafik mer saker går i sönder hela den biten.
spelade Call of Duty 4 för någon månad sen gillade skit mycket men synd det är så kort spel spelade genom det på ca 4 timmar. Men ser väl inte ljusare ut för spel branschen pumpa ut spel efter spel och mindre kvalitet eller är det kvantitet i spelet?

Naturligtvis är det så. Jag lirade igenom Portal häromdagen. Inget nytt revolutionerande gällande grafiken i det spelet, om än det var snyggt... men G'DAMN vad skoj det var. Lirade igenom det på ungefär 7 timmar. Sträcklirade igenom det utan att tänka på det. Vips pipps var klockan 07:00 på morgonen...sist jag hade kollat på klockan så var den 03:00 och tänkte... bara 5 minuter till...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-12-20 09:51

Xboxens gigantiska nätaggregat i helt annan design än själva Xboxen känns inte heller speciellt "Macig".

*ahem*

Som sagt så lägger jag ändå betydligt större vikt vid hur sakerna fungerar än dem ser ut.. När jag tänker Macigt så tänker jag framför allt nära integration mellan enheter och smidiga användargränssnitt, och Xboxen skiner på båda områden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-20 10:27

Hur kan ni missa Wii när ni talar om maciga konsoller?
Ska man ha macigare får man banne mig köpa något av Apple.

Ursprungligen av Json_81:

Hur kan ni missa Wii när ni talar om maciga konsoller?
Ska man ha macigare får man banne mig köpa något av Apple.

Hur kan du missa första sidan av tråden?

Ursprungligen av Niks:

Xbox 360 är väl som övrigt skräp microsoft ligger bakom.

MacTaliban-varning över sådana generaliserande uttalanden. Jag använder Microsofts möss och tangentbord och det är mycket bra produkter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 23:31
Ursprungligen av Adrian B:

MacTaliban-varning över sådana generaliserande uttalanden. Jag använder Microsofts möss och tangentbord och det är mycket bra produkter.

Övergeneraliserade förstås. Har egentligen inte så mycket erfarenhet av microsofts produkter från senare år. Tänkte inte på att det lät så mactalibanaktigt som det faktiskt gjorde. Ser nog mig själv mer som en playstationtaliban i så fall

Ursprungligen av Adrian B:

MacTaliban-varning över sådana generaliserande uttalanden. Jag använder Microsofts möss och tangentbord och det är mycket bra produkter.

Jo, det var ju lite smått "taliban"-varning över det Men just så skulle jag nog själv gissat om jag aldrig använt en Xbox 360. Men som det är nu skulle jag som sagt inte gissa att Microsoft stod bakom maskinen.

Ursprungligen av Niks:

Sen är väl kanske inte Ps3 heller särskilt mac, eller Ps3's handkontroll är fan mac. Trådlöst, ligger bra i handen och har 4 paddlar. Vet att gamla xbox har två paddlar och sen svart + vit knapp som ligger nedanför det vanliga fyra kryss, cirkel osv. knapparna, och således är i princip omöjliga att använda i flertalet spel. Alltså playstation kontrollerna är mer användarvänliga än xbox kontrollerna och därav en liten macighet.

Det där lät lite snurrigt. För det första undrar jag vad du menar med paddel?

Skillnader mellan kontrollerna:
* PS3-kontrollen har sina vänsta analoga joystick längre ner (enl mig dåligt val, men smaksak)
* PS3-kontrollen har tilt-funktion
* 360-kontrollen har rumble

I princip det hela. Det är väldigt lika annars rent funktionsmässigt. Båda har 4 triggers, varav två analoga, dem har en Xbox- resp PS-knapp, start och select/back, 4 vanliga knappar, d-pad, 2 joysticks. Sen tycker jag att Xbox 360-kontrollen andas betydligt mer kvalitet och har högre komfort. Bättre känsla i triggers, bättre joysticks, etc Playstation-kontrollen har ju stått stilla i tiden sen den Dual Analog kom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 08:48
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Skillnader mellan kontrollerna:
* PS3-kontrollen har sina vänsta analoga joystick längre ner (enl mig dåligt val, men smaksak)
* PS3-kontrollen har tilt-funktion
* 360-kontrollen har rumble

Inte för att vara så men Wii har både tilt och rumble funktion

Mmm, konstigt det där. Kanske värt att påpeka att min router är urkass mer eller mindre. Datorn har dock betydligt större räckvidd än Wiin. Nu när jag tänker på det så.. Mitt Nintendo DS funkar också bättre.. Menmen. Har flyttat routern nu så det funkar hyfsat. Dessutom har jag ingen garanti på min Wii då det är moddad.

Ursprungligen av fudge:

Inte för att vara så men Wii har både tilt och rumble funktion

Ja, jo.. Jag vet Ej att förglömma den har även acceleratorer och en IR-sensor. På det sättet är rörelsekomponenten betydligt mer utvecklad än i Sixaxis.

Ursprungligen av fudge:

Inte för att vara så men Wii har både tilt och rumble funktion

Wiins kontroller spelar i en helt annan division än PS3 / Xbox! Det var den största anledningen till att jag valde just Wii trots den enklare grafiken.
Med komponentkablage till TV'n samt inställning för "HDTV 480" så är grafiken dock helt okej, definitivt inte usel som vissa skriver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-25 11:56
Ursprungligen av Svante S:

Med komponentkablage till TV'n samt inställning för "HDTV 480" så är grafiken dock helt okej, definitivt inte usel som vissa skriver.

Jag tror att de flesta som uttalar sig om "kass" grafik till Wii gör det eftersom de sett Wii Sports eller liknande spel som inte alls siktar ens på att utnyttja Wii'ns möjligheter.

Visst har den inte fullHD, men att kalla det för usel grafik visar bara på att de inte själva sett några vidare spel.

Bästa konsolen? Ur prisperspektiv är Wii bäst, prestandamässigt vinner PlayStation3 samtidigt som Xbox 360 har ett bra spelutbud. I slutändan handlar det dock om vilka spel man är intresserad av och till vilken konsol man kan hitta dem.

Själv anser jag att fortfarande att WiiMoten är en gimmick. Visst är det kul att svinga iväg rökare i WiiSports Baseball, men efter ett tag tror jag man tröttnar och vill ha en traditionell spelupplevelse i nästa generations anda, något som Wii fallerar lite på. Nintendos styrka ligger i deras egna spelserier och deras utmaning i att inför nästa år motivera tredjepartsutvecklare att göra fler "riktiga spel" då de lättförtjänta pengarna finns i att släppa minispelssamlingar.

Wii gjorde ett fantastiskt 2007, men jag tror att 2008 kommer att domineras av 360 och framförallt PS3 då tungviktare som Final Fantasy XIII, Metal Gear Solid 4 och Gran Turismo 5 släpps. I och med dessa titlar kommer även PS3 att separera sig ifrån 360 i termer av vad konsolerna kan prestera grafiskt. Vi har redan nu sett en sådan titel, nämligen Uncharted. Ytterligare en prissänkning (ner till 360:ns nuvarande prislapp) är välbehövlig. Ser man dock på PS3 som en Blu-Ray-spelare är den extremt prisvärd (bland de billigaste på marknaden), men de flesta konsumenter (inklusive mig själv) resonerar inte så. Det är ju trots allt en spelmaskin man köper.

Striden HD-DVD vs. Blu-Ray kommer naturligtvis också att spela stor roll i "konsolkriget".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-21 21:21
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jo, det var ju lite smått "taliban"-varning över det Men just så skulle jag nog själv gissat om jag aldrig använt en Xbox 360. Men som det är nu skulle jag som sagt inte gissa att Microsoft stod bakom maskinen.

Det där lät lite snurrigt. För det första undrar jag vad du menar med paddel?

Skillnader mellan kontrollerna:
* PS3-kontrollen har sina vänsta analoga joystick längre ner (enl mig dåligt val, men smaksak)
* PS3-kontrollen har tilt-funktion
* 360-kontrollen har rumble

I princip det hela. Det är väldigt lika annars rent funktionsmässigt. Båda har 4 triggers, varav två analoga, dem har en Xbox- resp PS-knapp, start och select/back, 4 vanliga knappar, d-pad, 2 joysticks. Sen tycker jag att Xbox 360-kontrollen andas betydligt mer kvalitet och har högre komfort. Bättre känsla i triggers, bättre joysticks, etc Playstation-kontrollen har ju stått stilla i tiden sen den Dual Analog kom.

Menar dom knapparna man använder pek- och långfinger till på playstation. På gamla xbox har dom bara två knappar där..och sen har dom "mappa" 6 knappar som man styr med höger tumme. Ps har fyra knappar för pek- och långfinger samt fyra knappar för höger tumme.

Svårt att inte vara yrig...=) Hoppas du förstod vad jag menade paddlarna nu

Angående att den stått still sen Dual Analog, dom fick det hyfsat rätt ganska tidigt? Utveckling ska ju inte vara för utvecklingens skull, utan ska ju tillföra något..och dom lyckades bra redan då.

Kvalitetsmässigt angående ps kontrollen så har jag nött ut några stycken och det kan bero på att det är dålig kvalitet, eller att jag spelat osunda mängder tony hawk 4, fifa 06 & 07, och vice city

Ah. Till saken hör att jag inte hade den första Xbox. Visste inte att den hade sex st knappar för höger tumme.

Såhär ser den nya kontrollen ut iaf. 4 knappar, 4 "paddlar". Har ett smart headsetuttag och batterilucka som stöder både batteripack och vanliga AA-batterier så tycker den är ganska macig

Vet en del som tycker om PS-kontrollen mycket men själv tycker jag inte den är tillräckligt bra för att inte vidareutveckla den.. Finns enligt mig en hel del som de kunde ha gjort.

Jag är ingen person som spelar mycket spel men har den sista tiden blivit mer och mer sugen på att spela. Tog en titt på vad som fanns på marknaden och till slut så stod det mellan xbox 360 och ps3. Valde ps3 eftersom den har stöd för blue ray och jag tror mer på det formatet.

Köpte ps3an och tog hem den för en vecka sen och har nu nästan en fylld hårddisk med bilder, musik och film trailers. Gillar verkligen denna maskin och hela familjen är nöjda. Någon gång i vår ska jag köpa en 320gb disk och kasta in istället för 40gb disken som sitter i.

Jag vet att jag kommer att få blue ray filmer i julklapp imorgon så det ska bli roligt och se vad min tv och blue ray spelaren kan prestera.

Rekommenderar ps3 till alla.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 10:36
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Som sagt så lägger jag ändå betydligt större vikt vid hur sakerna fungerar än dem ser ut.. När jag tänker Macigt så tänker jag framför allt nära integration mellan enheter och smidiga användargränssnitt, och Xboxen skiner på båda områden.

Jag förstår vad du menar, men då undrar jag på vilket sätt du tycker PS3:an är sämre på dessa punkter?

Tja... Vet inte om jag skulle säga att Xbox är mer macig än PS3. PS3 är ju betydligt mer så till utseendet iaf. Men det finns ju vissa saker 360 gör bättre, t.ex. att man kan spela musik från en iPod direkt samtidigt som man spelar, och att det finns en allmän meny för att påbörja voice chat oavsett vilket spel man befinner sig i, man kan också skicka iväg ett MSN-meddelande. Smidigt och enkelt. Macigt. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 11:18

Och med Connect360 så är det bara spela musik från itunes på 360in... (kommer iofs funka på PS3 snart också)

Ska man ha en macig konsoll är det PS3 som gäler. Inte bara för att den är snyggast (nej, jag tycker inte Wii ser macig ut för fem öre. Maken till plastigare rektangel får man leta efter) både till utseendet och till gränssnittet, utan även för att den har en PowerPC-processor
(det har väl iofs 360 också, men den är å andra sidan ful och går sönder hela tiden)

Ursprungligen av Laseranders:

(det har väl iofs 360 också, men den är å andra sidan ful och går sönder hela tiden)

Fint resonemang du har där Enheter efter Juni dras inte med de gamla problemen och då återstår endast din högst subjektiva kritik mot estetiken.. Och en av många fördomar mot Macanvändare är att dem bara köper sånt de tycker ser snyggt ut.

Har Wii här hemma.

Tycker det är kul med lite annorlunda spel. OCh lite mer nintendo spel. Inte bara bilspel / shoot em up.

Jävligt kul på fyllan med polarna också.... tänk er själva när man ska göra olika rörelser

Nackdel: Dyra tillbehör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 19:02

Xbox 360 är väl som övrigt skräp microsoft ligger bakom. Pinsamt att kalla den "macig" som i mitt ordförråd är synonymt med god design (främst usability design men även rent estetisk design) alltså inget Xbox 360 och microsoft är känd för.

Sen är väl kanske inte Ps3 heller särskilt mac, eller Ps3's handkontroll är fan mac. Trådlöst, ligger bra i handen och har 4 paddlar. Vet att gamla xbox har två paddlar och sen svart + vit knapp som ligger nedanför det vanliga fyra kryss, cirkel osv. knapparna, och således är i princip omöjliga att använda i flertalet spel. Alltså playstation kontrollerna är mer användarvänliga än xbox kontrollerna och därav en liten macighet.

Wii däremot känns i den estetiska designen dock ganska macig. Har aldrig testat den så kan inte uttala mig om användarvänligheten .

Vilken av konsollerna ska man då välja. Personligen skulle jag valt Ps3 pga. kontrollerna och bluerayspelaren.

Apple pippin kanske är ett alternativ?

Bör man köpa LAN-adapter till Wiin eller räcker det med det inbyggda trådlösa? (Extremen står typ 2 meter från Wiin)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 20:52
Ursprungligen av Svante S:

Bör man köpa LAN-adapter till Wiin eller räcker det med det inbyggda trådlösa? (Extremen står typ 2 meter från Wiin)

Det räcker med det trådlösa till wii kör själv med det funkar super bra

När det är så nära bör det väl funka. Själv har jag min router typ 5 meter därifrån och en vägg emellan. Det funkar skit rent ut sagt. Nedladdningar failar, spel laggar >_> Inte så roligt alls. Verkar vara en urusel WiFi-enhet där inne.. Har även hört från andra att Ethernet funkar mycket bättre.

Bevaka tråden