Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Uj, jag glömde en grej som faktiskt talar för PS3an i längden. Sony har valt att lägga till möjligheten att installera andra operativsystem än Sonys egna. Just nu så finns ingen bra linuxdistribution att installera, då dom faktiskt bara alldeles nyss kommit på hur man ska använda sig av PS3ans grafiska motor. Men... som jag skrev, dom har just kommit på det... vilket talar för att PS3an kommer bli ledande som mediacenter också inom en framtid. Åtmindstånde ledande mediacenter bland konsollerna.

Om än 360:n skulle bli knäckt i framtiden så att man kan installera Linux och köra en bra variant av XBMC, så lever den om på TOK för mycket för att användas som mediacenter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-14 15:05

Håller med Daniel att i framtiden så kommer PS3 vara överlägsen, dock är den absolut inte det nu, och jag tror inte den kommer att bli överlägsen förrän minst om ett par år. Dock kommer den bli det, förr eller senare, det är oundvikligt.

Men som jag sa tidigare, man kan ju faktiskt byta — kör Xbox 360 nu när den är på topp, och byt till PS3 sen när den börjar närma sig sin topp. Med tanke på PS3:ans nuvarande överpris så är det förmodligen dessutom en ganska ekonomisk lösning, lustigt nog.

Det blev en Wii, trots allt...
Jag var sjukt sugen på PS3, men priset, suck - en tusenlapp mindre och jag hade slagit till.
Nu har jag inte kopplat in den än, det blir till julhelgen när man äntligen får några dagar ledigt. (Jobbar jämt)
En sak som jag tycker var kasst från början är att det bara levererades en kompositkabel,en ynka ledare för all bildinformation! Det är ju riktigt dåligt, så jag kompletterade med en komponentkabelsats.
Inte för att jag vet, men man kan ju spekulera om att mycket av den negativa kritiken om grafiken beror just på den löjliga medföljande kompositabeln.

Jag köpte en PS3 häromdagen, fantastiskt snygg bit med hårdvara.

För att vidareutveckla diskussionen lite mot mediacenter-användandet av dessa konsoller så tänkte jag fråga om det är någon som fått igång en fungerande mediaserver på sin OS X maskin?

Jag har testat en Twonkyserver, den skall vara dlna-certifierad (både PS3 och Xbox 360 gillar dlna så vitt jag förstår). Men det visar sig att mitt PS3 hänger sig regelbundet vid användande. Jag har inte testat några andra mediaservrar så jag vet inte om det är Twonkys fel eller om det är PS3:an som är instabil.

Någon som har tips på hur man får till ett stabilt och lyckat äktenskap mellan PS3 och OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 23:53
Ursprungligen av fixarfrasse:

För att vidareutveckla diskussionen lite mot mediacenter-användandet av dessa konsoller så tänkte jag fråga om det är någon som fått igång en fungerande mediaserver på sin OS X maskin?

Jag har testat en Twonkyserver, den skall vara dlna-certifierad (både PS3 och Xbox 360 gillar dlna så vitt jag förstår). Men det visar sig att mitt PS3 hänger sig regelbundet vid användande. Jag har inte testat några andra mediaservrar så jag vet inte om det är Twonkys fel eller om det är PS3:an som är instabil.

Någon som har tips på hur man får till ett stabilt och lyckat äktenskap mellan PS3 och OS X?

Kolla igenom dina routerinställningar kan alltid vara bra. Tror PS3 gillar någon typ av NAT mer än andra.

Har inte använt alldeles för mycket men min MacMini strömmar glatt till PS3'an med hjälp av EyeConnect. Nu har ju stöd för divx kommit till PS3:an så jag antar att jag slipper koda om filmerna. Med Twonkyserver (och VLC) kunde jag transcoda men då hickade ju Macen betydligt.

Håller med Daniel Eriksson för övrigt angående Wii, skitkul i två timmar full men sen falnar kärleken raskt. Har däremot skitkul med PS3:an men skulle nog ha ännu roligare med en Xbox360. Men jag är ju lite klen med förändringar så jag fortsatte min Playstationinkörda (1 och 2) bana med variant nummer tre istället för att byta. Vanedjur. Har mer sjukt bra spel än jag hinner med ändå.

Hur ser möjligheten att chippa 360 och PS3 ut i framtiden om nån vet?

PS3s chippningsframtid är nog rätt dyster med tanke på att Blu-ray-skivor och särskilt Blu-ray-brännare är dyra som attan. 360n är inte heller så värst bra här. Det går att flasha eller chippa Xbox 360, men vid flashning riskerar du att bli bannad, och chippning kostar 1500 kr+, funkar bara med vissa DVD-läsare och stöder inte onlinespel för backupspel.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

PS3s chippningsframtid är nog rätt dyster med tanke på att Blu-ray-skivor och särskilt Blu-ray-brännare är dyra som attan. 360n är inte heller så värst bra här. Det går att flasha eller chippa Xbox 360, men vid flashning riskerar du att bli bannad, och chippning kostar 1500 kr+, funkar bara med vissa DVD-läsare och stöder inte onlinespel för backupspel.

Priserna kommer väl sannolikt att sjunka iofs.. eller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-12-15 19:19

Xbox 360 behöver man inte chippa, det räcker att flasha om DVD-läsaren, det kan man göra själv eller lämna till nån händig som gör det för hundralappar.

Det finns en liten chans att man bli "bannad" från Live funktionen, spelar man bara själv så är det inga problem.

Jag har velat fram och tillbaka mellan PS3 och Xbox 360 länge. Dels för spelmöjligheterna, men också för att få den som fungerande mediacenter. Både kommer att fungera bra som mediacenter rent hårdvarumässigt (klarar utan problem nätverk och full-HD upplösning). Problemet är idag mjukvaran för att hantera den, Xbox 360 fick häromveckan stöd för att spela upp Xvid, DivX med Mpeg-4 video i up till HD upplösning. Så det är ju trevligt, och precis som Daniel skrev härovan så kommer det gå fint att spela HD-video i Linux på PS3:an (obs, kommer att gå, det går inte i nuläget). Så båda är hyfsat likvärdiga på uppspelningen, förutom att PS3:an har Bluray och Xbox 360 endast har DVD (HD-DVD-spelare kostar extra).

Så i nuläget i princip likvärdiga. Xbox 360 har i dag större och mer intressant spelflora än PS3:an, men det kommer att jämna ut sig på ett års tid. Wii:n är inte med i matchen på lika villkor, det är en social spelmaskin mer än en tevedator/spelmaskin.

Vet inte hur det är på Macfronten med streaming mellan Xbox 360 on min PC med Tversity är fantastikt. Den transcodar och stöder i praktiken alla filmer man kan stöta på överhuvudtaget... Har provat en jädrans massa och varenda en har fungerat.

En sak man inte kan göra med PS3 är att streama musik när man spelar spel

Var i USA för några dagar sedan och där var Wii helt omöjligt att hitta. Dom hade till och med reportage på nyhetskanalerna typ "We're is Wii?" som handlade om alla besvikna köpare som inte får någon Wii till jul. Nån liten butik på Manhattan sålde dom för 600 dollar, osv. Även här i Sverige börjar Wii-lagrena sina rätt kraftigt. Dustin får inte in några fler ex före jul enligt hemsidan och en rundtur bland butiker här i Umeå visade på tomma hyllor. Läste en siffra någonstans på att Nintendo beräknas missa 1 miljard (kanske rent av dollar) i intäkter pga av bristen på Wii inför julen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-17 16:07
Ursprungligen av Adrian B:

Även här i Sverige börjar Wii-lagrena sina rätt kraftigt. Dustin får inte in några fler ex före jul enligt hemsidan och en rundtur bland butiker här i Umeå visade på tomma hyllor. Läste en siffra någonstans på att Nintendo beräknas missa 1 miljard (kanske rent av dollar) i intäkter pga av bristen på Wii inför julen.

Ett tips är att kolla på andra ställen än i de renodlade spelaffärerna. Alla elektroniklador har dem men även leksaksaffärer och Ica Maxi säljer Wii. Clas Ohlson har också börjar kränga dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 17:41
Ursprungligen av rhesus:

Ett tips är att kolla på andra ställen än i de renodlade spelaffärerna. Alla elektroniklador har dem men även leksaksaffärer och Ica Maxi säljer Wii. Clas Ohlson har också börjar kränga dem.

Jag var på ElGiganten, PCCity och MediaMarkt igår... alla hade Wii i lager (men det började se lite skralt ut i alla butikerna).

Ursprungligen av rhesus:

Ett tips är att kolla på andra ställen än i de renodlade spelaffärerna. Alla elektroniklador har dem men även leksaksaffärer och Ica Maxi säljer Wii. Clas Ohlson har också börjar kränga dem.

Jo, jag köpte mitt ex på OnOff i lördags (och hämtade ut det igår - man kunde genomföra köpet och sen hämta ut när nästa sändning kom), så jag har mitt på det torra, det var mer en reflektion att det börjar sina även här i Sverige. Dischop skriver att dom fortfarande har lager, så uppenbarligen är det inte helt tömt ännu, inte ens på nätet.

Korrekt. Visste inte att alla har HDMI nu. My bad.

Blu-ray spelaren i PS3:n är värd priset i sig självt. Att ex. mods tillåts i Unreal Tournament 3 är positivt. Sen så ser faktiskt PS3:ans nästa år bättre ut än Xbox 360 med exklusiva spel som ex. Littlebigplanet, Final Fantasy XIII, Gran Turismo 5, Killzone 2, Metal Gear Solid 4, Motorstorm 2, Resistance 2, etc. Sen ovanpå det så kommer Sony släppa ut Home som är både gratis och mycket intressantare än Xbox Live.

Jag var bara för några månader sedan mer positiv till Xbox 360 men har ändrat mig helt och hållet nu. Nu när en Xbox 360 och en Playstation 3 kostar lika mycket är köpet för mig självklart en Playstation 3.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 10:40
Ursprungligen av NiklasHS:

Nu när en Xbox 360 och en Playstation 3 kostar lika mycket är köpet för mig självklart en Playstation 3.

Hos vilken återförsäljare kostar de lika mycket? Hos de stora hemelektronikkedjorna kostar PS3 dryga tusenlappen mer. Alltså ca 25-30% mer.

Ursprungligen av Jogin:

Hos vilken återförsäljare kostar de lika mycket? Hos de stora hemelektronikkedjorna kostar PS3 dryga tusenlappen mer. Alltså ca 25-30% mer.

Whoops, jag bor inte i Sverige. I USA så är det bara drygt $50 skillnad.

Ursprungligen av NiklasHS:

Blu-ray spelaren i PS3:n är värd priset i sig självt. Att ex. mods tillåts i Unreal Tournament 3 är positivt. Sen så ser faktiskt PS3:ans nästa år bättre ut än Xbox 360 med exklusiva spel som ex. Littlebigplanet, Final Fantasy XIII, Gran Turismo 5, Killzone 2, Metal Gear Solid 4, Motorstorm 2, Resistance 2, etc. Sen ovanpå det så kommer Sony släppa ut Home som är både gratis och mycket intressantare än Xbox Live.

Det där med spelutbudet går verkligen att diskutera. 360 har Alan Wake, Too Human, Banjo-Kazooie 3, Fable 2, Halo Wars, Ninja Gaiden 2, Splinter Cell: Conviction och många fler. Själv är jag mer intresserad av dessa titlar, men det är helt och hållet en smaksak. Sen tycker jag att Home verkar helt värdelöst. Som allt annat PS3-relaterat fokuserar det inte på spelet utan en massa tjafs runt omkring. Xbox Live är uppbyggt runt spelen för att ge en så smidigt integrerad onlineupplevelse som möjligt. Home är något helt annat.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det där med spelutbudet går verkligen att diskutera. 360 har Alan Wake, Too Human, Banjo-Kazooie 3, Fable 2, Halo Wars, Ninja Gaiden 2, Splinter Cell: Conviction och många fler. Själv är jag mer intresserad av dessa titlar, men det är helt och hållet en smaksak.

Det är sant.

Citat:

Sen tycker jag att Home verkar helt värdelöst. Som allt annat PS3-relaterat fokuserar det inte på spelet utan en massa tjafs runt omkring. Xbox Live är uppbyggt runt spelen för att ge en så smidigt integrerad onlineupplevelse som möjligt. Home är något helt annat.

Home är ju precis som Live fast ihopslaget med Second Life. Jag tycker det är ett riktigt intressant koncept.

du får ju ge t ex 800 kr för en wireless adapter till Xbox 360, då krymper skillnaden

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 11:55
Ursprungligen av Fredrics:

du får ju ge t ex 800 kr för en wireless adapter till Xbox 360, då krymper skillnaden

Alla som köper Xbox 360 köper inte också en wireless adapter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 12:06

Eller så får jag betala 800:- mer för att trådlöst skall vara inbyggt som jag inte ens behöver.

Finns alltid två sidor av myntet.

Xbox 360, faktist. även om ps3an är mest powerful, så vinenr 360 på sitt spelutbud och fantasktiska Live! läge. (som dock kostar 600kr per år) ps3an verkar grymt svår att utveckla spel till dessutom.. minnet är mer låst till den till skillnad från 360 som har mer öppet minne. men båda konslerna är grymma.

Ursprungligen av RosaFloyd:

Xbox 360, faktist. även om ps3an är mest powerful, så vinenr 360 på sitt spelutbud och fantasktiska Live! läge. (som dock kostar 600kr per år) ps3an verkar grymt svår att utveckla spel till dessutom.. minnet är mer låst till den till skillnad från 360 som har mer öppet minne. men båda konslerna är grymma.

- Playstation 3's motsvarighet till Live är gratis.
- Att Playstation 3 är svår att utveckla till är en smaksak. Olika utvecklare har olika åsikter.
- Playstation 3 är mer öppen i vissa fall, ex. Unreal Tournament 3 tillåter mods, men inte Xbox 360-versionen eftersom Microsoft inte tillåter det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 19:57

Det går ju faktiskt inte att objektivt "vinna" en sån här jämförelse när olika människor värderar olika saker i olika omfattning, faktiskt. Allt beror på vad man anser vara viktigt.

Några egenskaper som jag anser vara någorlunda objektiva:

Xbox 360:
- Större marknadsandel. Det innebär större mängd spel, nu och i framtiden så länge marknadsandelen fortsätter vara störst, vilket den förmodligen kommer att vara i 1.5-2 år, om inte ännu längre. Men först om ca två år tror jag man kan säga att PS3 och Xbox 360 har ungefär lika stor marknadsandel. Det är först vid denna tidpunkt som det kan komma en stor mängd PS3-exklusiva storsatsningar. Fram tills dess kommer de stora titlarna till båda konsollerna, eller endast Xbox 360.

PS3:
- Bättre design, "Macigare" om man säger så. Skönare. Andas kvalitet. En inte helt otrivial egenskap, särskilt i detta sällskap.
- Framtidsutsikter. PS3 kommer att besegra Xbox 360 rent kvalitativt, förr eller senare. Det ser jag som självklart. PS3 har framtiden för sig; redan idag kan PS3 mäta sig med Xbox 360 vad gäller kvalitet i spelupplevelsen. De första Xbox 360-spelen såg ut som helt vanliga Xbox-spel. PS3 har med andra ord enormt utvecklingspotential.
- Gratis online-grejor. På Xbox-live kostar ju det mesta "Microsoft Points", tillochmed meningslösa grejor som avatarer, teman och sånt. Jävligt löjligt.

Har man pengar och gillar att omge sig med kvalitet — som vi Mac-ägare gör — så kan det hända att man vill spara pengar lite längre och införskaffa en PS3.

Personligen har jag en Xbox 360, helt enkelt för att jag känner att idag ger Xbox 360 samma värde som PS3, dock till lägre pris. Jag byter till PS3 vid den tidpunkt då PS3 har fler realiserade fördelar — just nu så är PS3 inte bättre totalt sett, men den kommer att bli det, förr eller senare.

Jag skulle vilja tillägga en sak angående "kvalitet". Och det är att man skulle aldrig gissa att Xbox 360 är från Microsoft

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 23:34
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag skulle vilja tillägga en sak angående "kvalitet". Och det är att man skulle aldrig gissa att Xbox 360 är från Microsoft

Beror ju på hur man ser på saken. Xbox 360 är hyggligt känd för att ha problem, dödliga sådana.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 23:49
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jag skulle vilja tillägga en sak angående "kvalitet". Och det är att man skulle aldrig gissa att Xbox 360 är från Microsoft

Inte? Red ring of death, låter det bekant? Även om Microsoft har hanterat problemen med Xbox 360 på ett mycket bra sätt (tre års utökad garanti), så förändrar inte det faktumet att Xbox 360 faktiskt har mycket omfattande tekniska fel.

Bevaka tråden