Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple Event" den 7 augusti - iMac, tangentbord, iPod, annat?

Tråden skapades och har fått 390 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-08 15:06

Aarghhh, Apple fick en plump i protokollet nu - nya iMovie kräver G5 eller Intel!

Ursprungligen av iBjorn:

Aarghhh, Apple fick en plump i protokollet nu - nya iMovie kräver G5 eller Intel!

Det känns som en rimlig avvägning mot att kunna leverar bra prestanda. Som Gruber skrev: "The downside for me and my PowerBook — although unsurprising — is that iMovie ’08 requires a G5 or Intel processor; G4s need not apply. Totally reasonable."

Ursprungligen av iBjorn:

Aaarggh igen, det är inte säkert att nya iMovie klarar film från vanliga digitalkameror!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171

Fast det står ju att den klarar av både MPEG-2 och MPEG-4:

Other types of tapeless video devices—such as digital still cameras, video phones and other hybrid devices—import their video clips to iPhoto if they are compatible with iPhoto. You can access video captured in iPhoto directly from the iMovie library, including video in MPEG-2 (standard definition), MPEG-4 (standard and high definition), and other formats.

Jag skulle tolka det som att det täcker rätt många av de vanliga kamerorna.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-08 15:12

Aaarggh igen, det är inte säkert att nya iMovie klarar film från vanliga digitalkameror!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171

Ursprungligen av iBjorn:

Aaarggh igen, det är inte säkert att nya iMovie klarar film från vanliga digitalkameror!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171

Jag förstår din frustration men å andra sidan handlar den sidan du länkat till inte om iMovie's support för vanliga digitalkameror utan om vilka filmkameror som stöds.

Om du innan du börjat oroa dig gjort en liten sökning och laddat ner manualen till iMovie8 så hade du kunnat finna detta på sidan 14:

Det trådlösa tangengtbordet, ahhh.. Nu behöver man inte "palla upp" wacom plattan, och skjuta under halva tangentbordet:-)

Om man har, till exempel, en Mac mini, så är det inte säkert att man har datorn framme på så sätt att man enkelt kommer åt powerknappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-09 10:45
Ursprungligen av ztaafen:

Om man har, till exempel, en Mac mini, så är det inte säkert att man har datorn framme på så sätt att man enkelt kommer åt powerknappen.

Då får man väl helt enkelt välja Vila med hjälp av menyraden! För att behöva starta om datorn i tid och otid, det har jag för mig var en Windows-grej...

Ursprungligen av Adzam 1:

Då får man väl helt enkelt välja Vila med hjälp av menyraden!

Vill man snabbt komma åt rutan som dyker upp när man trycker på Power-knappen så fungerar control-eject likadant.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-09 19:41
Ursprungligen av Adrian B:

Vill man snabbt komma åt rutan som dyker upp när man trycker på Power-knappen så fungerar control-eject likadant.

Och ännu bättre (med risk för att förvandla denna tråd till OSX-tips) är alt+cmd+eject som hoppar över rutan och går direkt till SLEEP-läge. Treknappskombination kan tyckas jobbigt, men alt+cmd sitter ju intill varandra, så en fet fingertopp räcker där...

Ursprungligen av Adzam 1:

Då får man väl helt enkelt välja Vila med hjälp av menyraden! För att behöva starta om datorn i tid och otid, det har jag för mig var en Windows-grej...

Givetvis, eller låta den stå på tills den går i vila av sig själv. Men det är inte alla som gör så. En del stänger av sina Macar när de inte används. Fråga mig inte varför.

Ursprungligen av ztaafen:

Givetvis, eller låta den stå på tills den går i vila av sig själv. Men det är inte alla som gör så. En del stänger av sina Macar när de inte används. Fråga mig inte varför.

Kanske av miljöskäl?

Inte för att jag gör det men visst har tanken slagit en att det drar ström när datorn inte används, hur mycket har jag inte en aning om - kanske någon som är mer insatt i detta.

Min Mini drar 25W i sleepmode, så strömförbrukningen orar jag mig inte för Maxeffekt är 85W

Ursprungligen av rikard.agren:

Min Mini drar 25W i sleepmode

25W i vila tycker jag låter riktigt mycket?!
menas det 'idle' kanske...?

När du säger det så, idle måste det vara. Var det kanske 3W i sleep? Minns inte riktigt

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-09 19:46

Har tittat igenom Keynoten nu och måste säga att jag är riktigt imponerad, både iPhoto och iMovie är riktigt bra - önskar bara att jag hade sluppit uppgradera min kära gamla iBook G4-800 för att kunna köra iMovie...jag är vanemänniska och tycker inte om att byta bort en kär arbetskamrat som har varit mig trogen så länge

Det känns som att iMovie har hittat tillbaka till sina rötter, senaste inkarnationerna av iMovie har funktionsmässigt varit bra - men programmet har svällt betydligt och nästan känts lite som bloatware jmf med iMovie 2 som i mitt tycke var bästa versionen i sin befriande enkelhet.

iPhotos events är ju bara genialt, förstår inte varför inte någon har kommit på detta tidigare, en underbar räddning från de gigantiska biblioteken som fotoprogrammen nu börjar inrymma. +++++ också för ny bildjusteringarna.

iWeb - skitsnyggt som vanligt, men verkar lite väl "theme"-baserat. iWeb verkar ju som tidigare spotta ut sidor som är allt annat än hastighetsoptimerade. De nya bildbiblioteken var urläckra-men toksega att få hem. 10000 rader javascript hade någon fått det till och runt en halv Mb bara för grunden en sådan sida, bilder och thumbnails tillkommer väl på detta, "great for EDGE connections" som någon uttryckte det...

Numbers såg riktigt smart och snyggt ut, använder själv numera google spreadsheets då dessa är bättre för distansarbete tillsammans med andra. Men lite sugen är jag att prova om det skulle gå att "switcha"

Pages-det där programmet som vare sig är indesign eller ordbehandlare hade fått sig en upplyftning, med ffa bättre ordbehandlingsdel - ska bli intressant att prova även om jag tror att jag fortsätter att använda Nisus...

Keynote- först ett *gäsp, mitt Keynote 2 har allt jag önskar och behöver...* byttes mot ett *beställ* när jag såg A-B animeringen

iMac, bättre, snyggare, snabbare och billigare - vad mer kan man begära? Synd bara att stationär dator inte funkar med mitt nuvarande liv...

Nya trådlösa tangentbordet - det är nog bara att konstatera att det totalt saknar konkurrens. Toksnyggt, tokbehändigt och tokslimmat = inköpslista!

Ursprungligen av iBjorn:

iPhotos events är ju bara genialt, förstår inte varför inte någon har kommit på detta tidigare, en underbar räddning från de gigantiska biblioteken som fotoprogrammen nu börjar inrymma.

Det är för saker som dessa som jag gillar Apple så mycket, när de levererar klockrena saker som man direkt tänker "varför har ingen gjort såhär förut?" (iPhone känns väldigt mycket så förövrigt).

Apple kommer med funktioner och lösningar som man redan känt ett behov av ("det är för mycket bilder för att kunna överblick", "det är jobbigt att göra album av varje händelse") men man har inte riktigt kunnat sätta fingret på hur det ska lösas. Men hos Apple sitter det ett gäng väldigt smarta människor som verkligen kan formulera innovativa lösningar och - och jag kan inte nog understryka hur viktigt det är - även ledningen förstår vilka behov som finns och vilka lösningar som är bra.

När man ser demot av nya iPhoto blir man sådär fånigt glad likt ett barn på julafton.

Angående värden på .Mac som diskuterades en del i den här tråden, Gruber skrev en bra sak:

Jobs mentioned at Tuesday’s event that Apple has 1.7 million .Mac customers. But they’re selling around 1.7 million Macs per quarter now. Clearly this number could be a lot higher, and most Mac users don’t see it as worthwhile.

Det ligger en del i det. Först tänker man att 1,7 miljoner låter rätt bra, det betyder att Apple drar in nästan 170 miljoner dollar varje år (grovt räknat) och det är ju inte fy skam. Men sätter man det i perspektiv till antalet sålda Macar så kanske det inte är så mycket ändå, de flesta tycker uppenbarligen det är för hög kostnad och/eller för lite för pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 00:53

Jag vet inte om det är så mycket att folk inte tycker att det är värt det, men .mac har som alltid haft lite av en undangömd position. Visst det finns i systemet och om man vill använda vissa saker så påminns man om att .mac finns och om man vill regga sig.. men det är inte marknadsfört som en ren tjänst direkt det är lite mer "jo, oj, vill du har .mac med ?" eller så.

Det tror jag gäller många mac konsumenter, sedan finns det ju även power-usern som hellre vill ha ett egendesignat system som de har koll på, jag vet då att jag personligen faller i denna kategorin.. visst jag skulle säkert ha nytta av .mac men jag har även andra lösningar som jag tycker är smidigare..

Ursprungligen av ntity:

Jag vet inte om det är så mycket att folk inte tycker att det är värt det, men .mac har som alltid haft lite av en undangömd position. Visst det finns i systemet och om man vill använda vissa saker så påminns man om att .mac finns och om man vill regga sig.. men det är inte marknadsfört som en ren tjänst direkt det är lite mer "jo, oj, vill du har .mac med ?" eller så.

Jag vet inte om jag håller med, för att vara en tjänst som kostar pengar så tycker jag det marknadsförs rätt ofta, både under installationsprocessen och ibland när man lite då och då stöter på "Inget .Mac-konto inställt" eller liknande. Speciellt om man flitigt använder iLife-programmen, använder iSync osv. Nu med iLife '08 och med iPhone inte minst, så kommer det att märkas ännu mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 14:55
Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet inte om jag håller med, för att vara en tjänst som kostar pengar så tycker jag det marknadsförs rätt ofta, både under installationsprocessen och ibland när man lite då och då stöter på "Inget .Mac-konto inställt" eller liknande. Speciellt om man flitigt använder iLife-programmen, använder iSync osv. Nu med iLife '08 och med iPhone inte minst, så kommer det att märkas ännu mer.

Men den marknadsförs inte med argument som förklarar vad .mac kan lösa för problem för en kund, nu med iLife 08 kommer det ju bli mer uppenbart vad .mac kan åstakomma men i sin tidigare version med 1G plats etc så var det mer en sido fråga om man ville eller inte, det var aldrig riktigt klart vad som man kunde göra.

ex. ville man använda iSync så frågade den om man hade .mac eller om man ville använda backup, men det var som aldrig en förklaring om just det att .mac kan detta, detta och även detta om man inte letade, och är det något som folk inte gör är det leta efter information

Ursprungligen av ntity:

Men den marknadsförs inte med argument som förklarar vad .mac kan lösa för problem för en kund...

Ah, du menar så. Jo, det är ju sant. Jag tänkte mest på att man inte undkommer att påminnas om det då och då (även om det är utan förklaring).

I mina ögon är .Mac en bra tjänst med ett överpris som inte gör det värt det. Om jag fick önska så skulle Apple öppna upp ett API för att skriva exportplugin:er till iPhoto, iPhone mm så man kan koppla det till andra tjänster likt Aperture har. Men så länge dom vill knyta folk mot .Mac så lär inte det hända antar jag.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, du menar så. Jo, det är ju sant. Jag tänkte mest på att man inte undkommer att påminnas om det då och då (även om det är utan förklaring).

I mina ögon är .Mac en bra tjänst med ett överpris som inte gör det värt det. Om jag fick önska så skulle Apple öppna upp ett API för att skriva exportplugin:er till iPhoto, iPhone mm så man kan koppla det till andra tjänster likt Aperture har. Men så länge dom vill knyta folk mot .Mac så lär inte det hända antar jag.

Plugins till iPhoto som kopplar det till Flickr eller vad som finns ju, eller menar du något annat?

Ursprungligen av Leftrustle:

Plugins till iPhoto som kopplar det till Flickr eller vad som finns ju, eller menar du något annat?

Jo, men det är väl ett hack som måste anpassas till varje ny version i iPhoto? Så hade jag för mig att det var i alla fall. Med ett publicerat API slipper man sånt. Då kan folk lättare skriva egna plugin:er, som t.ex. Aperture -> Gallery. (Och så skulle det finnas ett API för att andra tryckerier kan skapa plugin:er för att trycka böcker hos dem.)

Ursprungligen av Adrian B:

Med ett publicerat API slipper man sånt. Då kan folk lättare skriva egna plugin:er, som t.ex. Aperture -> Gallery.

Hoppsan, här sitter och jag önskar saker som redan finns: iPhoto '08 Plug-in SDK!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 22:04
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, du menar så. Jo, det är ju sant. Jag tänkte mest på att man inte undkommer att påminnas om det då och då (även om det är utan förklaring).

I mina ögon är .Mac en bra tjänst med ett överpris som inte gör det värt det. Om jag fick önska så skulle Apple öppna upp ett API för att skriva exportplugin:er till iPhoto, iPhone mm så man kan koppla det till andra tjänster likt Aperture har. Men så länge dom vill knyta folk mot .Mac så lär inte det hända antar jag.

Det håller jag helt med om 995/år för .mac är inte något som jag har några som helst planer på att betala, dock om man vill så kan man ju alltid använda isync och dess verktyg med egen utrustning om man bara vet vad man sysslar med och har kontroll över DNSen som används.

Även om Apple skulle sänka priset är jag inte säker på att jag skulle använda de dock då jag hatar iden med backuper som går klockan 13 på fredagar eller någon liknande plan, jag föredrar att kunna styra över det så jag vet att det inte kommer ivägen för mitt arbete och det har jag lyckats med i den lösning som jag har nu så..

Men vi får se om det ändras då time-machine kommer

kanske starta en .Mac tråd?! bara en tanke, nu när många har funderingar och "klagomål"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 15:19
Ursprungligen av rosen888:

kanske starta en .Mac tråd?! bara en tanke, nu när många har funderingar och "klagomål"

.Mac känns väldigt frestande nu. Men hur långt kommer man med 35GB med backup, fotoalbum, uppladdade videos)?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-10 18:34

Har kollat lite mer på iWorks håller på att ladda ner demon (469Mb över 3G )

Nya keynote har fått röstinspelning, för att göra filmer av presentationer, och även Keynote har fått direkt uppladdning mot YouTube.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-11 16:35

.Mac är en lite udda fågel, ganska dyrt också. Funtionaliteten på Googles web-tjänster fullkomligt krossar det som finns på .Mac, trots att det är gratis. Jag känner lite besvikelse eftersom jag hade hoppats (och nästan väntat mig) att webbaserade dokument, widgets och annat skulle komma på .Mac.

Droppen som fick mig att switcha från .Mac till Google var den bristfälliga spamhanteringen på mailen hos .Mac - men jag kan inte låta bli att hoppas på att någon motsvarighet till Google documents ska komma med koppling till iWorks. För jag saknar verkligen den där sista finishen och finputsningen, som bara Apple brukar grejar, på Googles lösningar. Törs man hoppas på iWorks -09

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-11 22:11

Tror faktiskt att vi får se varken iLife eller iWork förrän '10. Men det är lika bra det, bara uppdateringen blir värd att vänta på.

Bevaka tråden