Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple Event" den 7 augusti - iMac, tangentbord, iPod, annat?

Tråden skapades och har fått 390 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 21:30

Kan nån posta dessa uppgifter:

1. Svenska priser.
2. Svenska priser med studentrabbat.

Kommer ej in på sidan...

En liten notering, egentligen OT, men alla bilder på iMacen visar den uppställd med mus för en högerhänt medan filmen visar den uppställd för en vänsterhänt hmm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-07 21:36

Alltså iMacen är snygg men ändå lite av vad man hade tänkt sig. Det är väll den svarta kanten som inte var med i planeringen

Men jag tycker specifikationerna är underbara. Jag köpte själv min egna 24" iMac i början av året. Väl medveten om rykten om att det skulle komma en ny i år. Jag har hela tiden gått o tänkt på detta nu i efterhand men ändå tänkt att ja så e läget o jag valde att köpa då och vad som än kommer så kommer jag vara nöjd.

Men när man då ser denna med speccen 2,8 Ghz Core 2 Extreme, 4GB ram OCH 1 TB disk. OMG då känner jag nästan att jag ångrade mig lite att jag inte väntade. Det är nästan så jag drar tillbaka mitt tänkta inköp av en Macbook Pro och köper en ny iMac istället

En liten notering, egentligen OT, men alla bilder på iMacen visar den uppställd med mus för en högerhänt medan filmen visar den uppställd för en vänsterhänt hmm...

Den svarta kanten runt skärmen gör att kameran inte sticker ut lika mycket som på tidigare modeller. Jag antar dock att meningen med det svarta är att man ska få en större, och bättre, kontrast för ögat då man tittar på film och bilder på skärmen - ungefär på samma vis som det är bättre med en svart ram runt en skärm eller en svart vägg på bio...

Det lilla tangentbordet påminner i storlek lite om det som en gång fanns till Newton. Det är säkert ett perfekt tillskott till iPhone då man tröttnat på att trycka på skärmen. Vad jag förstod av TheMacObserver's rapport från eventet så skrevs hela den rapporteringen på en iPhone...phew...

Undrar om iLife ingår när man köper Leopard senare. Jag vill ju inte ha dubbelt

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Undrar om iLife ingår när man köper Leopard senare. Jag vill ju inte ha dubbelt

Jag har för mig att iLife aldrig brukar ingå i systemet. Däremot får man det på samma skiva om man köper en ny Mac, men det är en annan sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-07 21:53

men..kunde inte tangentbordet med sladd skippat numpaden också? eller om den bara vore löstagbar så de som vill kan kasta den nånstans.

jag har inget emot lutning, även det nuvarande/förra tangentbordet lutar men det vore bra om man kunde justera lutningen ungefär som det gick att göra med de gamla beiga

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 22:08

En fråga:

En glossy-skärm; är det bara störande om man har en ljuskälla bakom sig?

Hafe en Macbook hemma, och upplevde aldrig skärmen störande, dock har engadet bilder där det reflekterar väldigt mycket (ljuskällan bakifrån).

Såg att .Mac också uppdaterats, minns inte att någon nämnt det i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 23:18
Ursprungligen av Adrian B:

Såg att .Mac också uppdaterats, minns inte att någon nämnt det i tråden.

Vad var priset förut för .mac?

Hade för mig det var 1000 kr, om det kostar 99 dollar nu så borde det bli 650 typ?

Ursprungligen av baller:

Vad var priset förut för .mac?

Hade för mig det var 1000 kr, om det kostar 99 dollar nu så borde det bli 650 typ?

Det har varit 99 dollar i USA hela tiden, så vitt jag kan minnas. Priset i Sverige är med moms, så man kan inte jämföra rakt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:28
Ursprungligen av Adrian B:

Det har varit 99 dollar i USA hela tiden, så vitt jag kan minnas. Priset i Sverige är med moms, så man kan inte jämföra rakt av.

Ok

Riktigt besviken på .mac uppdateringen alltså.

Ursprungligen av baller:

Ok

Riktigt besviken på .mac uppdateringen alltså.

Vad hade du väntat dig?

Jag tycker de nya webbgallerierna är riktigt snygga och massor av smarta "webb 2.0"-funktioner, bättre än det mesta där ute.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-08 08:59
Ursprungligen av Adrian B:

Vad hade du väntat dig?

Jag tycker de nya webbgallerierna är riktigt snygga och massor av smarta "webb 2.0"-funktioner, bättre än det mesta där ute.

Håller med om att webgalleriet var riktigt stiligt och funktionellt - men satan vad segt det går... 10Gb var också bra, men nedladdningsgränsen på 100Gb/månad begränsar nog användningen av detta en del. Sedan har de tydligen uppgraderat linorna så det skall vara snabbare, det är också bra. Jag var med när uppgraderingen till 1Gb kom, och den hade man inte så stor nytta av eftersom hastigheterna var lite dåliga, så ++ även för detta.

Men jag tycker fortfarande att .Mac erbjuder alldelens för lite funktionalitet för den prislappen. Googles lösningar är långt bättre och dessutom gratis, jag hade hoppats mycket på att Apple t.ex skulle licensiera Google documents och släppa ett Apple documents med Apple-design och integration mot iWorks.

I övrigt var det mycket nytt som var helt underbart, nya iPhoto och iMovie var bara "whooa"
så där som bara Apple kan göra. Nya trådlösa tangentbordet lär också hamna på min inköpslista och nya iMacen var riktigt fin med bra prissättning.

Ursprungligen av iBjorn:

Men jag tycker fortfarande att .Mac erbjuder alldelens för lite funktionalitet för den prislappen.

Jo, jag håller med, för mig är det för mycket pengar, speciellt som jag ändå behöver ha kvar mitt ordinarier webbhotell eftersom .Mac inte har allt som ett normalt webbhotell har.

Jag vill bara poängtera att jag också tycker det är för mycket pengar, men att det var väntat att det inte skulle ändras samt att jag tror Apple räknat på det och kommit fram till att 99 dollar fungerar utmärkt för tillräckligt många kunder för att vara ett optimalt pris.

Faktum är att jag tror att .Mac skulle vara utmärkt för min far. Han fotar en massa och enkelheten i att skapa snygga fotoalbum direkt från iPhoto är perfekt för honom. Varje steg mindre för att få något gjort är en tröskel mindre. Som en bonus skulle han också få backup på viktiga dokument i datorn. Övriga finesser är dock tveksamma, har man bara en mac behöver man inte synkningen och epost och webbhotell finns redan på annat håll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:37

Gosh vad segt forumet är ikväll.

Hade väntat mig att något skulle hända med priset. 1000 kr liksom, kör man på några år så är det ju löjligt. För mig iaf.

Ursprungligen av baller:

Hade väntat mig att något skulle hända med priset. 1000 kr liksom, kör man på några år så är det ju löjligt. För mig iaf.

Jag tycker också 1000 kr är magstarkt, därför sålde jag mitt .Mac-konto efter ett år. Så jag förstår om du hoppades på en prissänkning, men om du känt till lite mer om Apples historia skulle du aldrig ha väntat dig det.

Apple har konsekvent hållit fast vid samma relativt höga pris och istället lagt till finesser och utökat utrymmet osv genom åren. En säkning nu var ytterst osannolik.

Man kan tycka vad man vill om kostnaden, men antagligen har Apple rätt goda skäl att hålla kvar vi den och de har säkert räknat på både högra och lägre priser.

Även om Apple t.ex. halverade priset så är det inte säkert att de automatiskt skulle dubbla antalet kunder. Och även om de dubblade antalet kunder så skulle de behöva ta hand om dubbelt så mycket support och dubbelt så mycket hårdvara. Så för att gå med samma vinst skulle de då behöva öka antalet kunder ännu mer.

Ursprungligen av Adrian B:

Såg att .Mac också uppdaterats, minns inte att någon nämnt det i tråden.

det var nog för att jag skrev en så liten rad om att jag nu hade över 30 GB att fylla upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 22:25

Svenska priser

Priser för de fyra modellerna inkl. moms (20/2; 20/2,4; 24/2,4; 24/2,8)

Normalpriser: 11.295/13.495/16.495/20.995

Studentrabatt (och skolinköp): 10.617/12.685/15.505/19.735

Den specielal "Campus-rabatten" för csn/Mecenat-kort har jag inte tillgång till, men med tanke på att skolor inte får större rabatt än individuella elever/stuenter/lärare – vilket de fått tidigare – tyder på att den rabatten inte heller är större. Det kan eventuellt vara så att svenska Apple Store har klantat till det och inte förmått skilja på studenter och skolor såsom institutioner. Tidigare har väl studenter fått ca 5% rabatt och skolor/universitet ca 10%.

Vad gäller iWork så finns tre prisnivåer: 745/671/495. Den sista gäller skolor såsom institutioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 22:46

Airport Extreme borta!

AirPort Extreme finns inte längre på svenska AppleStore! jag klickar på "Trådlöst" och...nada! På amerikanska storen finns den dock.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-08-07 23:04
Ursprungligen av maca:

AirPort Extreme finns inte längre på svenska AppleStore! jag klickar på "Trådlöst" och...nada! På amerikanska storen finns den dock.

Om man klickar på AirPort Extreme-basstation under "Ny på Apple Store" ute till höger på butikens startsida så finns den, men jag hittar den inte under trådlöst. Märkligt!?

Kan bero på att den nu uppdaterats med Gigabit-LAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 23:32
Ursprungligen av Queux:

Om man klickar på AirPort Extreme-basstation under "Ny på Apple Store" ute till höger på butikens startsida så finns den, men jag hittar den inte under trådlöst. Märkligt!?

Ja, se där! Jag vågade inte beställade någon tidigare idag pga eventuella nyheter, men straffet för det är att skolrabatten har minskat så nu kostar den 1560kr istället för 1495kr!

Outgrundliga äro Apples vägar ibland...:confused:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 22:53

En sak som nån kanske vill skriva en nyhet om är att svenska Apple.store numera har den nya designen som finns på den Amerikanska sidan. Bugg eller snart lika snyggt överallt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-07 23:22

Hittar ni något om vad en uppgradering av iWork och/eller iLife kostar? I USA har dom tydligen möjlighet att uppgradera från '06 för $9.99.

Update: Glöm det, såg nog fel...

Fy fan. Inte alls nöjd. Ett tangentbord, som antagligen inte är skönt att skriva på. Gillar det på min Macbook, men vet inte ifall det fungerar på stationärt. En "ny" iMac, som ser precis likadan ut som den gamla, i princip. Enda skillnaden är att den är i borstad aluminium?

Ny Mac mini också, ja, men det är inte utseendemässigt. Dock roligt med nytt iLife och iWork.

Nej, jag är verkligen besviken. Har varit nyfiken på hur iMacen skulle se ut, och, ja, jag blev verkligen besviken! Hade också hoppats på nya skärmar i olika färger (vit, svart och aluminium).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-07 23:50
Ursprungligen av ztaafen:

Fy fan. Inte alls nöjd. Ett tangentbord, som antagligen inte är skönt att skriva på. Gillar det på min Macbook, men vet inte ifall det fungerar på stationärt. En "ny" iMac, som ser precis likadan ut som den gamla, i princip. Enda skillnaden är att den är i borstad aluminium?

Ny Mac mini också, ja, men det är inte utseendemässigt. Dock roligt med nytt iLife och iWork.

Nej, jag är verkligen besviken. Har varit nyfiken på hur iMacen skulle se ut, och, ja, jag blev verkligen besviken! Hade också hoppats på nya skärmar i olika färger (vit, svart och aluminium).

Enda skillnaden? Så större hårddiskar, in/ut utgångar för ljud, bättre grafikkort, snabbare processorer och allmänna prissänkningar + nya tangentbord räknas alltså inte?

Ursprungligen av boris91:

Enda skillnaden? Så större hårddiskar, in/ut utgångar för ljud, bättre grafikkort, snabbare processorer och allmänna prissänkningar + nya tangentbord räknas alltså inte?

Givetvis är det roligt att det händer nya saker, men det är saker som är oundvikliga och måste kommer förr eller senare, liksom en ny design. Jag tycker att Apples designteam har fuskat en hel del på senare tid, återanvänt design osv.. Hade hoppats på lite mer än lite aluminium och svart färg. Nog för att utseendet på iMac G5/intel är snyggt, men det är ju långt ifrån perfekt. Fast jag vet inte. Det är nog svårt att komma på något smartare utseende.

Värt att notera, det är endast utseendet på datorn som jag klagade på, inte insidan. Vilket jag, när jag skrev inlägget, inte hade kollat upp.

Ursprungligen av Adrian B:

Ok, du svär och sågar det nya MacBook-liknande tangentbordet du inte ens provat, utifrån att du inte vet om det fungerar som tangentbordet på MacBooken - som du gillar! Snacka om negativ grundsyn...

Lite väl hård, kanske. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag tror att det blir väldigt svårt att skriva på det. Eftersom det är så lågt, och man inte kan ha det helt platt på bordet så blir det en väldigt skarp brytning vid tangenterna längst ned, vilket försvårar skrivandet och kan göra ont. Men jag vet inte, och jag ser fram emot att testa det.

Detta var bara det första intrycket som jag fick. Min negativa ton beror nog på att jag hade för stora förväntningar. Hade dock inte så jättehöga, lite nya skärmar bara. Och en nydesignad iMac, inte bara en omdesignad.

Ursprungligen av ztaafen:

Lite väl hård, kanske. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag tror att det blir väldigt svårt att skriva på det. Eftersom det är så lågt, och man inte kan ha det helt platt på bordet så blir det en väldigt skarp brytning vid tangenterna längst ned, vilket försvårar skrivandet och kan göra ont.

Det är mycket möjligt att det är så, enligt de som sysslar med ergonomi borde tangentbord vara plana eller helst vinklade åt andra hållet (även om det känns bakvänt). Men innan nån har testat det ett tag är det svårt att veta.

Bevaka tråden