Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple Event" den 7 augusti - iMac, tangentbord, iPod, annat?

Tråden skapades och har fått 390 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ztaafen:

Fy fan. Inte alls nöjd. Ett tangentbord, som antagligen inte är skönt att skriva på. Gillar det på min Macbook, men vet inte ifall det fungerar på stationärt.

Ok, du svär och sågar det nya MacBook-liknande tangentbordet du inte ens provat, utifrån att du inte vet om det fungerar som tangentbordet på MacBooken - som du gillar! Snacka om negativ grundsyn...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 15:16
Ursprungligen av Adrian B:

Ok, du svär och sågar det nya MacBook-liknande tangentbordet du inte ens provat, utifrån att du inte vet om det fungerar som tangentbordet på MacBooken - som du gillar! Snacka om negativ grundsyn...

Jag har testat och beställt tangentbordet. Helt underbart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:40
Ursprungligen av ztaafen:

Nej, jag är verkligen besviken. Har varit nyfiken på hur iMacen skulle se ut, och, ja, jag blev verkligen besviken! Hade också hoppats på nya skärmar i olika färger (vit, svart och aluminium).

Nya skärmar i vitt & svart, hujja.. spec med tanke på att alla andra Mac produkter som man använder dessa till är i alu.. (nej jag räknar inte MB, då denna ej är en pro)

Jag tycker personligen att den svarta randen på nya iMacen är riktigt snygg, den kommer dessutom tillsammans med den glansiga skärmen göra att färgerna och kontrasten känns ännu starkare än tidigare (gammal trick från platt tv)

tyckte det var lite underligt dock att det var numeriskatangenter på tangentbordet men sladd men inte på det som är trådlöst, men det det funkar ju.. något som jag tyckte var riktigt snyggt var startknappen som är på kortsidan av tangentbordet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 00:48

Glöm inte att den nya designen gjordes med Leopard i åtanke. Lägg på den gröna bakgrunden och alla genomskinliga element så kommer det att bli mycket snyggare.

Även den nya Docken ska ju stå ut ifrån den svarta randen som inte precis fyller någon funktion just nu, förutom att förstärka kontrasten.

Någon kanske kan photoshoppa ihop en sådan bild?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-08 08:11
Ursprungligen av boris91:

Glöm inte att den nya designen gjordes med Leopard i åtanke. Lägg på den gröna bakgrunden och alla genomskinliga element så kommer det att bli mycket snyggare.

Även den nya Docken ska ju stå ut ifrån den svarta randen som inte precis fyller någon funktion just nu, förutom att förstärka kontrasten.

Någon kanske kan photoshoppa ihop en sådan bild?

Vad är det du säger?
Menar du att iMacen blir mycket snyggare med grön bakgrund och en transparent meny?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-08 08:23

Hur länge kan de dröja innan butikerna får de nya produkterna, tänker främst på det nya taentbordet (wired) som skall inhandlas så snart som..

Vet inte om jag ska beställa det nu eller vänta tills det kommer i butik, vilket kan gå snabbast?

Jo jag såg det också, men det var för de som köpt en Mac idag eller senare och inte fått med iLife '08. Lite konstig attityd där... Hittar inget om det på den svenska Applesidan.

EDIT: Gällande qnx' inlägg lite högre upp alltså...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 00:21

Det vore dock inte helt fel med likadana priser som i USA.. den bästa iMacen med Extreme-processor skulle nämligen kosta 15300:-

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 00:33

Men det verkar inte bli någon video av det hela? Om så är fallet blir jag riktigt besviken jag med..

En sak som jag hyllar Apple för är att de har återinfört startknappen på tangentbordet. Dock bara på det trådlösa.. :/

Fattar inte varför de någonsin tog bort den funktionen. Värd guld, ju! De kanske tänkte att man ändå aldrig stänger av datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-08 06:58
Ursprungligen av ztaafen:

En sak som jag hyllar Apple för är att de har återinfört startknappen på tangentbordet. Dock bara på det trådlösa.. :/

Fattar inte varför de någonsin tog bort den funktionen. Värd guld, ju! De kanske tänkte att man ändå aldrig stänger av datorn?

Den är nog bara för tangentbordet, för att spara batteri, inte för datorn.

Ursprungligen av p0tatis:

Den är nog bara för tangentbordet, för att spara batteri, inte för datorn.

Det var en tanke som slog mig också, först var jag glad över att Power-knappen var tillbaka, men sen tänkte jag precis som du. Om Apple verkligen gillade Power-knappen borde den finnas på båda tangentborden.

Edit: Det står iofs såhär hos Apple:

Intelligent power management conserves battery life by automatically powering down the keyboard when you’re not using it and turning it on the instant you start typing.

Om den har så smart av- och påslagning, behövs det en extra knapp dessutom?

Senast redigerat 2007-08-08 08:45
Ursprungligen av Adrian B:

Det var en tanke som slog mig också, först var jag glad över att Power-knappen var tillbaka, men sen tänkte jag precis som du. Om Apple verkligen gillade Power-knappen borde den finnas på båda tangentborden.

Min direkta tanke är: Om du har ett trådbundet tangentbord så sitter du i närheten av datorn och kan enkelt nå datorns powerknapp, men om du har trådlöst är det inte säker att du sitter i närheten av burken, därav powerknapp på tangentbordet.

Bara en spekulation

Såg förresten att apple.se har fått den nya designen, trevligt. Det hade den inte så sent som igår, väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 01:05

med tanke på vad som de senast tillkännagav när pressen kallades till "townhall" eller vad de nu kallade salen så var det iPod Hi-Fi och iPod sockar och lite annat.. så detta var enormt stora nyheter för det, för att inte tala om bra nyheter i allmänhet..

normalt är det ju på WWDC/MacWorld som saker som detta tillkännages.

Ursprungligen av ntity:

med tanke på vad som de senast tillkännagav när pressen kallades till "townhall" eller vad de nu kallade salen så var det iPod Hi-Fi och iPod sockar och lite annat.. så detta var enormt stora nyheter för det, för att inte tala om bra nyheter i allmänhet..

normalt är det ju på WWDC/MacWorld som saker som detta tillkännages.

Faktum är att de hade en rätt späckad träff med pressen den 12 september 2006, jag citerar mig själv:

Är det något mera speciellt brukar Apple bjuda in till en specialträff ("specialevent") med pressen, som den 12 september 2006 när Apple hade sin "It's Showtime" och lanserade iTunes 7, filmer på iTunes Store, uppdaterad iPod, uppdaterad iPod shuffle, iPod nano 2 GB och som topping på det hela en förhandstitt på AppleTV (som då kallades iTV). Dessa specialevent brukar hållas hemligt fram till någon vecka innan då en inbjudan går ut till pressen, så de går inte att förutse.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-08 01:07

Någon som vet när filmen från Jobs presentation kommer upp?

Får man en gratis uppdatering till Leopard om man köper en iMac nu?

Ursprungligen av Fritz FTW!:

Får man en gratis uppdatering till Leopard om köper en iMac nu?

Det tror jag inte. Apple brukar inte vara så generösa, det är ju flera månader kvar fortfarande och inget exakt datum är ännu satt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det tror jag inte. Apple brukar inte vara så generösa, det är ju flera månader kvar fortfarande och inget exakt datum är ännu satt.

Tyvärr får man väl säga att det är en fördel med Microsoft/Windows Vista. Där fick man ju en motsvarande uppgradering av den versionen man köpt mellan oktober och april om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 01:19

Men samtidigt är ju Vista inget att ha, så det splear väl ändå inte så stor roll, eller?

Ursprungligen av boris91:

Men samtidigt är ju Vista inget att ha, så det splear väl ändå inte så stor roll, eller?

Tja, det är ju bättre än XP i alla fall, men jag kör ju Mac OS X så jag bryr mig inte så mycket, det var mer för att ha något att jämföra med. Vad kör du själv för os?

men i vilken prisklass kommer leopard att ligga?? var det inte runt 1-1500SEK??
Isåfall tycker inte jag att det är nått att tjattra om!

Med tanke på att Vista kostar väl ungefär lika mycket, och då är det basic-versionen vi pratar om, som för övrigt funkar piss..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 02:43

Leopard kommer att kosta 1200:-

Ja jag ska iaf beställa det stora tangentbordet men jag kan inte bestämma mig om jag också ska ha nya iLife. Den enda del jag egentligen använder i iLife är iPhoto och möjligheten att sortera efter händelser,utan att behöva skapa kategorier och album, är lysande men frågan jag ställer mig själv är om jag verkligen vill betala 800 spänn för den funktionen endast.

Jag har ingen filmkamera så iMovie går bort,

Jag bränner skivor med Disco eller Toast så iDVD går bort,

Jag håller iofs för närvarande på att göra en webbsida men till det använder jag Rapidweaver så iWeb går bort (om det inte går att kombinera de två)

Garageband har jag inte använt särskilt mycket den senaste tiden, även om jag just justerade ett spår jag hållit på med tidigare...så GB kanske blir kvar i bunten av program i iLife jag kommer att använda

hm...beslut beslut

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har ingen filmkamera så iMovie går bort

Jag har ingen filmkamera, men min Ixus 800 tar så bra filmer att jag allt mer börjat filma med den. Det blir snabbt rätt mycket, var i Vietnam och Malaysia i våras och kom hem med 10 GB filmklipp! Så även om jag egentligen inte har en filmkamera blir ny iMovie perfekt för att organisera och klippa ihop mina filmsnuttar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ingen filmkamera, men min Ixus 800 tar så bra filmer att jag allt mer börjat filma med den. Det blir snabbt rätt mycket, var i Vietnam och Malaysia i våras och kom hem med 10 GB filmklipp! Så även om jag egentligen inte har en filmkamera blir ny iMovie perfekt för att organisera och klippa ihop mina filmsnuttar.

Gisses. Ja du nog för att jag testat filma med min lilla Samsung L60 och nog för att det faktiskt blir ganska bra (utom att ljudet försvinner då man zoomar) så lär det nog dröja innan jag filmat så mycket.

Beställningen är i vilket fall som helst gjord iaf. Såg någonstans att iPhoto8 stoppar in filmsnuttar i en speciell folder, det låter isåfall bra för som det är nu gillar jag inte. Den verkliga missen var dock att jag glömde gå via Klickback, jag skyller på trötthet

Senast redigerat 2007-08-08 14:45

Någon som sett en hastighetsjämförelse mellan den nyaste Mac Mini C2D 2,0 och den gamla snabbaste?

Även intresserad av fläktljud i en iMac då man kör DVB-T mottagning t ex med Elgatos eller Tube Sticks lösningar. Fast det är väl för tidigt att ha uppfattning om.

Saknar en uppfräschning av Front Row också men det verkar som allt det kommer i samband med Apple -TV-updatering senare.

Ursprungligen av sensonic:

Saknar en uppfräschning av Front Row också men det verkar som allt det kommer i samband med Apple -TV-updatering senare.

Mig veterligen kommer Front Row att inkluderas i Leopard så jag antar att en uppgradering kommer då, dvs i oktober.

Bevaka tråden