Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och... i vårt fall så är det alltid "jag tror" oavsett om vi skriver det eller inte. Inte är det många av oss som har inblick i det innersta hos Apple et al

Det är väl som i verkliga livet; en del ÄR verkligen totalt dödssäkra på att det ena eller andra gäller.
Andra är mer försiktiga.

"problemet" här är ju att på ett forum är det inget svårt att gräva fram exakt och ordagrant vad nån "sa" för sex år sedan.
Att alltid i diskussioner vara tvärsäker så in i märgen anser jag är något som bara kommer hoppa upp och bita en i röven, konstant.

Vi behöver nog alla bli en gnutta mer ödmjuka.

Håller med Sundbom här. Flash kommer att leva kvar på nätet under en överskådlig framtid.

Men det mobila surfandet är mycket stark uppgång. Först kom iPhone och sen iPad. Snart surfar vi mer via dessa prylar och likartade än vi gör från datorer.

Det betyder att Flash inte är ett gångbart alternativ för alla som sitter och skapar nya hemsidor. Ingen med hjärnan rätt kopplad vill trycka in en massa pengar i ett nytt projekt vars teknik inte fungerar för mobila plattformar. Därmed kan man dödförklara Flash redan nu, även om gamla sajter inte byter ut Flash över en natt. Till och med Adobe har insett det och koncentrerar sina krafter på annat.

  • Medlem
  • 2012-08-16 17:21

Jaja, vi har väl olika uppfattning om vad "död" betyder.
Jag kan tänka mig att det finns desktopbundna tillämpningar där Flash kommer att kunna ha en framtid. Allt man gör på en dator är inte "internet".

Ursprungligen av Baron:

Jaja, vi har väl olika uppfattning om vad "död" betyder.

"Död som en generellt webbteknik för interaktivitet, animationer och liknande på den allmänna webben" då?

Jag tror du förstår ungefär var jag vill komma. Flash var en de facto-standard för många typer av webbsidor. Idag bygger samma funktioner med annan teknik.

Ursprungligen av Baron:

Jag kan tänka mig att det finns desktopbundna tillämpningar där Flash kommer att kunna ha en framtid. Allt man gör på en dator är inte "internet".

Mycket möjligt men det är en nisch och långt ifrån hur det såg ut för några år. Då var argumenten att iPhone och även iPad skulle misslyckas som produkter om Apple inte stödde Flash. Det publiceras inte några sådana artiklar längre.

"Vi kommer sjösätta er site om tre månader och den kommer innehålla avancerade saker i Flash...."

"Va sa du, sa du?"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 19:56

Jag tror inte på Barons nisch heller, eftersom Adobe har lagt ner utvecklingen.

  • Medlem
  • 2012-08-16 20:19

Men har de det då? All utveckling?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 21:28

Enligt Zimmerman i inlägg #510. Men det har jag inte käll-kollat

  • Medlem
  • 2012-08-16 21:46

Där ser jag inga källor alls.

Det var väl utvecklingen av flashklienten för Android som de lade ner. Annars så verkar det komma nya releaser av Flashplayer för datorer mest hela tiden:)

Adobe Discontinues Development of Flash Player on Mobile Devices - Mac Rumors

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att detta är döden för Flash på alla plattformar. Mobila världen är ju inte direkt en pink i havet numera - mobila världen är tillväxtvärlden, motorn och vägvisaren. När HTML5 mognat så finns det ingen anledning för utvecklare att jobba fram TVÅ versioner av allt - en Flash och en för mobila världen (=HTML5). MS dumpar Silverlight. Allt blir givetvis HTML5.
Jag kan väl ändå inte vara den enda här som ser detta klart som korvspad? Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror på Flash's framtid?

Senast redigerat 2012-08-16 23:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Adobe Discontinues Development of Flash Player on Mobile Devices - Mac Rumors

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att detta är döden för Flash på alla plattformar. Mobila världen är ju inte direkt en pink i havet numera - mobila världen är tillväxtvärlden, motorn och vägvisaren. När HTML5 mognat så finns det ingen anledning för utvecklare att jobba fram TVÅ versioner av allt - en Flash och en för mobila världen (=HTML5). MS dumpar Silverlight. Allt blir givetvis HTML5.
Jag kan väl ändå inte vara den enda här som ser detta klart som korvspad? Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror på Flash's framtid?

Nej, Flash'sframtid är död.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 08:53

Om Flash's framtid är död så kommer ingen vettig person att använda det till nya projekt. Knappt ens till någon "desktopsbunden" lösning.

För varför skulle man vilja göra en lösning som man från början vet är omöjlig att göra mobil då behoven uppstår, även om behoven inte finns nu?

Ursprungligen av pesc:

Om Flash's framtid är död så kommer ingen vettig person att använda det till nya projekt. Knappt ens till någon "desktopsbunden" lösning.

För varför skulle man vilja göra en lösning som man från början vet är omöjlig att göra mobil då behoven uppstår, även om behoven inte finns nu?

Av samma skäl som du har hela din dator sprängfylld med program som kan göra saker som en webblösning inte kan. Dvs. då funktionalitet är viktigare än mobilitet. För övrigt är det en missuppfattning att Flash inte är mobilt –.ett hyfast stort antal av de bäst säljande apparna på app store är gjorda med Flash Professional –.de behöver däremot kompileras och distribueras via App Store, i stället för via webbläsare.

Jag tycker det är fruktbart att hålla isär Flash Professional, editeringsprogrammet för den som skapar spel, interaktivitet, animation etc. ActionScript, det programspråk som används och Flash Player, den plugin till webbläsare som gör att actionscript kan köras.

Flash Player som de facto standard för interaktivitet och animation för "vanliga" webbsidor är på väg bort. Likaså kommer "vanlig" video inte att behöva Flash. Att Flash Player alls fick den rollen berodde på att webbläsare utvecklades så fruktansvärt långsamt så att Flash Player, trots alla dess brister, i praktiken var det enda alternativ för den som ville göra animation och video på nätet (någon som längtar efter Real Player, QuickTime, Windows Media?). Det kommer att dröja några år till, jag gissar på 3-5, så kommer HTML5 att helt dominera det landskapet och Flash Player enbart användas för bakåtkompabilitet.

Flash Professional som editeringsprogram för interaktivitet är rent principiellt inte beroende av Flash Player, det man gör kan korskompileras och likaväl som det kan ge swf-filer (dvs det filformat som Flash Player konsumerar) kan det ändras till att skapa JS/CSS/HTML/SVG etc. Huruvida Adobe också kommer att göra det vet jag inte. De jobbar ju väldigt intensivt med Edge, Brackets, Muse etc och jag tror kanske snarare att man lyfter delar och erfarenhet från Flash Professional in i något nytt program.

Programmeringsspråket ActionScript kommer inte att försvinna, lika lite som andra programmeringsspråk gör det men dess framtid beror nog på vilka möjligheter till korskompilering som kommer att finnas, och i och med att Flash Player som spelare försvinner så kommer ActionsScript/SWF inte vara det som distribueras.

Flash Player och ActionScripts eventuella nisch kommer därmed att vara för webbsidor som kräver mer avancerad funktionalitet än vad HTML 5 kan erbjuda, dvs. ungefär den nisch som Java Applets alltid har haft, och också den nisch som Flash Player hade från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 10:27

Där har du en poäng. Jag tänkte mer på flash för web-projekt.

Ursprungligen av pesc:

Där har du en poäng. Jag tänkte mer på flash för web-projekt.

Där är Flash utan minsta tvekan på väg bort, annat än för nisch-projekt, ungefär som läget är med Java Applets.

Tyvärr (för webbutvecklare) så är det än så länge inte hållbart att göra en ren HTML5-lösning för t.ex. video, eftersom det innebär att de stänger ute mer än hälften av alla klienter (alla de som t.ex. kör Firefox/äldre versioner av Internet Explorer) så de måste i dagsläget, och ett antal år framåt, vara tvungna att tillhandahålla flera versioner, men va fasen, det har ju webbmänniskor alltid varit tvungna till eftersom det alltid varit ett träsk att få kompabilitet för alla webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 17:47

Flash 10.6 är ute nu. Synd bara att 10.x-uppdateringarna inte går ut automatiskt. Det kanske tar ett tag extra bara eller är det någon som vet?

Ursprungligen av acke:

Flash 10.6 är ute nu. Synd bara att 10.x-uppdateringarna...

Du menar väl 11, inte 10?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 14:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du menar väl 11, inte 10?

Kanske...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-15 14:20
Ursprungligen av acke:

Flash 10.6 är ute nu. Synd bara att 10.x-uppdateringarna inte går ut automatiskt. Det kanske tar ett tag extra bara eller är det någon som vet?

Den kom automatiskt till mig idag. (11.6.602.167).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 14:30
Ursprungligen av Mija:

Den kom automatiskt till mig idag. (11.6.602.167).

Som i att den var installerad när du kollade eller att den ville att du skulle ladda ned och installera den?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-15 14:37
Ursprungligen av acke:

Som i att den var installerad när du kollade eller att den ville att du skulle ladda ned och installera den?

Den kom, som i att det hel plötsligt poppade upp en ruta och den sade sig vilja bli installerad, knappa in lösen, etc..

Jag har inställt på "Tillåt att Adobe installerar...", ingen uppdatering har installerat sig själv i bakgrunden, alltid en popup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 14:40
Ursprungligen av Mija:

Den kom, som i att det hel plötsligt poppade upp en ruta och den sade sig vilja bli installerad.
Jag har inställt på "Tillåt att Adobe installerar...", ingen uppdatering har installerat sig själv i bakgrunden, alltid en popup.

Det är det jag menar. Det där steget att man måste klicka på en installationsknapp, avsluta alla program som använder Flash osv. Redan där har man tappat minst hälften av alla användare. Jag gör det sedan och så vips så är deras dator öppen för attacker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 16:25

Adobe Flash 12 Player är nu släppt.

Hittar inget om nyheterna i nya versionen. Men installationen är fortfarande lika konstig. Åtminstone för mig har installationsfilen vid de senaste uppdateringarna hetat install_flash_player_osx.dmg.mdlp. Den kryptiska filändelsen drar igång matlab istället för för att montera en skivavbild.

Det är iofs bara att radera filändelsen så fungerar den som en vanlig .dmg men man undrar varför det blir så för flash men inte för andra nedladdningar. Adobe eller min dator?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-15 10:58

Verkar väldigt konstigt. Hur laddar du ned filen? Det borde bli en namnändring av det programmet.

Ursprungligen av kenjon:

Verkar väldigt konstigt. Hur laddar du ned filen? Det borde bli en namnändring av det programmet.

Med Safari (5.1.10 utan plugins). Efter ha googlat lite så verkar det kunna hända just med Safari men inte med t.ex. Chrome.

Bevaka tråden