Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan EU tvinga Apple att tillåta Flash i iOS?
AppleInsider | European Union joins FTC investigation into Apple's opposition of Flash

Den som lever får se...

Man kan ju hoppas. Tycker Apple är rigida i överkant vad gäller flash. Man borde få välja själv om man vill köra flash trots att det är gammalmodigt, drar ström etc.

Nu kan man förresten köra flash på iPhone om man törs: Flash finally finagled onto iPhone ? The Register

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 09:45

Tycker inte EU har någonting med det att göra.
Vill man ha flash får man köpa en annan telefon eller jailbreaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 11:42
Ursprungligen av kainen:

Tycker inte EU har någonting med det att göra.
Vill man ha flash får man köpa en annan telefon eller jailbreaka.

De får kolla om allt går rätt till men jag tvivlar starkt att de hittar något.

//Rob

Ursprungligen av kainen:

Vill man ha flash får man köpa en annan telefon eller jailbreaka.

utredningen verkar ju inte beröra konsumentens 'rättighet' att köra flash, utan snarare den starkt begränsade möjligheten till konkurrerande utvecklingsverktyg och tekniker för iphonemjukvara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 12:21
Ursprungligen av gabriela:

utredningen verkar ju inte beröra konsumentens 'rättighet' att köra flash, utan snarare den starkt begränsade möjligheten till konkurrerande utvecklingsverktyg och tekniker för iphonemjukvara.

Förstår ändå inte varför något företag skulle behöva låta en konkurrent utveckla utvecklingsverktyg till deras hårdvara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 12:39
Ursprungligen av kainen:

Förstår ändå inte varför något företag skulle behöva låta en konkurrent utveckla utvecklingsverktyg till deras hårdvara.

Tja, för EU:s del går Apples motvillighet vad gäller interoperabilitet stick i stäv med kommissionens nya digitala agenda:

Ursprungligen av Den digitala agendan:

Förbättring av IKT-standardisering och interoperabilitet
För att människor ska kunna skapa, kombinera och göra innovationer måste IKT-produkter och IKT-tjänster vara öppna och interoperabla.

(läs mer här)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 15:20
Ursprungligen av Nataraja:

Tja, för EU:s del går Apples motvillighet vad gäller interoperabilitet stick i stäv med kommissionens nya digitala agenda:

(läs mer här)

Nu har jag läst det där men jag vet fortfarande inte vad IKT betyder.
Ja undersöka kan dom men kommer dom fram till att Apple måste öppna upp sitt system så ryker ju den säkerhet man har idag. Förstår ändå inte vad EU har med saken att göra.
Om jag skapar en enhet och säljer den, varför skall andra ha rätt att göra utvecklingsverktyg och bestämma vad jag får och inte får göra med min uppfinning? Idioti!

Ursprungligen av kainen:

Nu har jag läst det där men jag vet fortfarande inte vad IKT betyder.
Ja undersöka kan dom men kommer dom fram till att Apple måste öppna upp sitt system så ryker ju den säkerhet man har idag. Förstår ändå inte vad EU har med saken att göra.
Om jag skapar en enhet och säljer den, varför skall andra ha rätt att göra utvecklingsverktyg och bestämma vad jag får och inte får göra med min uppfinning? Idioti!

IKT = Informations- och kommunikationsteknik.

Jag tror man i praktiken får göra vad man vill så länge man är en liten aktör på marknanden. Konkurrenslagstiftningen tillämpas om man blir stor och utnyttjar sin dominans på ett otillbörligt sätt. iOS har kanske nått sådana marknadsandelar att EU känner sig manade att undersöka om Apple spelar schysst.

Ursprungligen av kainen:

...Förstår ändå inte vad EU har med saken att göra...

En liten skröna i analogi med iPhones historia som kanske gör EUs intresse för licensformuleringarna i iPhone 4.0 SDK mer begripligt:

Apple lanserar ett snyggt och banbrytande kylskåp som slår världen med häpnad. Wow! jublar Apples fans. Endast Apples mat får ställas in i iFridge. Helt ok! tycker fansen. Maten är ju bra och snyggt förpackad, även om det inte finns så mycket att välja på. Visst finns det högljudda personer som klagar på Jobs meny och vill kunna ställa in annan mat (t.ex. kött) i sitt eget kylskåp. Smakar det inte så finns det faktiskt inget som hindrar dem att köpa ett kylskåp från Miele eller någon annan av dinosaurierna som missade iFridge-tåget, kontrar Apple-diggarna.

EUs byråkrater rullar tummarna.

Apple inser sin uppfinnings verkliga potential och öppnar sin plattform för mat från andra tillverkare än Apple för att kunna sälja ännu fler kylskåp. Men maten måste fortfarande vara köpt i Apples butiker. Av säkerhetsskäl förstås (samt att 30% av priset går till Apple). Även om det är lite krångligt för både leverantörer och kunder, så är det för vårt eget bästa säger iFridge-fansen. Mat från andra än Apple kan det finnas maskar i. Idiotiskt ropar andra som gärna vill ha ett Apple-kylskåp men fortfarande äta vilken mat de vill.

EUs byråkrater rycker på axlarna (men slutar att rulla tummarna).

Kylskåpet säljer som smör men Apple oroas av några nya konkurrenter som inspirerats av iFridge. Samtidigt har Apples Food Store översvämmats av mat som är misstänkt lik den mat som säljs i andra affärer och inte alltid uppfyller Apples höga krav. Apple svarar med ett nytt dekret: Endast mat som producerats med Apples egna verktyg – Apple tillhandahåller vid det här laget jordbruksmaskiner och storköksutrustning med riktigt fräck design – får ställas in i iFridge. Detta för att garantera den användarupplevelse vad gäller smak och utseende som Apples kunder är vana vid. Apples verktyg är helt ok, ja, geniala i vissa avseenden. Maten får naturligtvis bara säljas via Apple och den får inte ställas in i kylskåp från andra tillverkare. Ett rimligt och inte minst strategiskt beslut av Apple, tycker många entusiaster.

EUs byråkrater börjar fundera på vad det är som händer.

De finns dock otacksamma iFridge-leverantörer som gnäller över att de gjort stora investeringar i annan produktionsutrustning som de behärskar till fullo och de vill helst fortsätta utveckla och producera mat med de verktyg de har (de kan väl sälja sin skräpmat någon annanstans?!). Men iFridge har blivit för stor för att bara ignoreras. Leverantörerna har dock inte råd med två produktionslinjer utan måste välja. De väljer iFridge eftersom det är störst på marknaden. Och Ju fler som på denna väg tvingas välja att göra mat endast för Apples kylskåp, ju fler konsumenter kommer att känna sig tvungna att switcha till iFridge eftersom matutbudet för andra kylskåp upplevs som allt torftigare.

EUs byråkrater börjar agera, kanske på uppmaning av Frankrike, vars matnördar har svårt att enbart svälja mat ”designed in California” (och ”made in China”). Och EU kommer nog finna att de har ett fall av "missbruk av dominerande ställning".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 23:04
Ursprungligen av M. Sundbom:

En liten skröna i analogi med iPhones historia som kanske gör EUs intresse för licensformuleringarna i iPhone 4.0 SDK mer begripligt:

Tycker du att EU ska blanda sig i vilka leverantörer ICA väljer också? Inget hindrar ju Adobe från att tillverka en telefon och erbjuda sina program enligt villkor som de upplever som rimliga. Har aldrig träffat någon som reagerat över Nintendos metoder att välja vilka spel som släpps till plattformen. Gillar man inte affärsidén är det bara att ge sina pengarna till en annan aktör.

Ursprungligen av ibish:

Tycker du att EU ska blanda sig i vilka leverantörer ICA väljer också? Inget hindrar ju Adobe från att tillverka en telefon och erbjuda sina program enligt villkor som de upplever som rimliga. Har aldrig träffat någon som reagerat över Nintendos metoder att välja vilka spel som släpps till plattformen. Gillar man inte affärsidén är det bara att ge sina pengarna till en annan aktör.

Du förstod uppenbarligen inte ironin i M. Sundboms inlägg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 23:18
Ursprungligen av keptang:

Du förstod uppenbarligen inte ironin i M. Sundboms inlägg?

Jag förstod sarkasmen, men är givetvis inte helt hundra åt vilket håll den var riktad. Eventuellt är syftet dåligt formulerat. Mest sannolikt är den för EUs rätt att granska Apple, då hela analogin går ut på att förklara varför det är relevant. Speciellt när det inleds med "En liten skröna i analogi med iPhones historia som kanske gör EUs intresse för licensformuleringarna i iPhone 4.0 SDK mer begripligt:"

Ursprungligen av ibish:

Jag förstod sarkasmen, men är givetvis inte helt hundra åt vilket håll den var riktad. Eventuellt är syftet dåligt formulerat. Mest sannolikt är den för EUs rätt att granska Apple, då hela analogin går ut på att förklara varför det är relevant. Speciellt när det inleds med "En liten skröna i analogi med iPhones historia som kanske gör EUs intresse för licensformuleringarna i iPhone 4.0 SDK mer begripligt:"

Skrönan reflekterar inte nödvändigtvis mina åsikter. Jag försökte illustrera att EU inte har haft anledning att reagera tidigare. Helt ok att skapa ett slutet ekosystem av hårdvara, mjukvara och försäljningskanal. Men i och med det sista steget, att utan förvarning diktera vilka språk och verktyg utvecklare måste använda för att skriva Apps, kan möjligtvis tolkas som maktmissbruk i syfte att vinna konkurrensfördelar. Och det är ju först nu som EU har beslutat att undersöka om så är fallet.

Edit: Och för att ingen ska behöva tveka bekräftas härmed att "skrönan" innehåller lite ironi.

Senast redigerat 2010-08-12 11:30
Ursprungligen av M. Sundbom:

att utan förvarning diktera vilka språk och verktyg utvecklare måste använda för att skriva Apps, kan möjligtvis tolkas som maktmissbruk i syfte att vinna konkurrensfördelar.

den springande punkten verkar vara att det just uppenbart handlar om ett marknadsstrategiskt beslut och inget tekniskt hinder som ligger bakom utelåsningen av tredjepartslösningar.

Adobe verkar ha givit upp och gått vidare:

Telegraph.co.uk publishes an interview with Adobe CEO Shantanu Narayen in which he discusses his company's long-running dispute with Apple over the device maker's decision not to include support for Flash in its iOS devices such as the iPad, iPhone, and iPod touch. In the interview, Narayan appears to note that Adobe has given up on its efforts to convince Apple to adopt Flash.

They've chosen to keep their system closed and we'd rather work with partners who are interested in working with us.

We believe in open systems. We believe in the power of the internet and in customers making choices and I think a lot of the controversy was about their decision at that point. They've made their choice. We've made ours and we've moved on.

It's a business decision. With the energy and innovation that our company has, we'd rather focus on people who want to deliver the best experience with Flash and there are so many of them.

Läs mer: Adobe Has 'Moved On' in Dispute With Apple Over Flash on iOS Devices - Mac Rumors

Själv önskar jag att Adobe släppte taget om Flash och la sin energi på att skapa de bästa verktygen för att skapa webbinnehåll enligt webbstandarderna. Adobe är i en utmärkt position för att ta fram program för att producera avancerade webbapplikationer i HTML5/javascript/CSS.

man kan givetvis ha olika åsikter om konkurrenslagstiftningens vara eller icke-vara och dess utformning, men man kan väl inte klandra EU för att utreda om det faktiskt rör sig om en lagöverträdelse om det finns misstankar och en anmälan...?

Hade inte förvånat mig om de faktiskt hittar oegentligheter. EU innehåller många lagar för att stävja monopol. Genom att inte släppa in aktörer vars hemsidor är gjorda i flash kan de säkert fällas för någon av dessa flumm-lagar. Se bara på IE-fallet för Microsoft...

Hela diskussionen känns ju inte så het så länge inte Flash fungerar riktigt bra på andra mobiler.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-12 10:04

Fast är inte verktygen för att skriva programmen gratis? Då stämmer inte din liknelse helt hundra

Ursprungligen av kainen:

Fast är inte verktygen för att skriva programmen gratis? Då stämmer inte din liknelse helt hundra

Nej, inte själva verktygen. Investeringen ligger i den tid man lagt ner på att förkovra sig i andra utvecklingsmiljöer, i de verktyg man utvecklat, i de utvecklare man anställt. Att utan förvarning få veta att man har fel kunskaper, förbjudna verktyg och inkompetent personal är mer än en dålig dag på jobbet.

Liknelsen må vara långsökt och kanske skulle passa bättre i den här tråden, men jag förstår att Apples behandling av tredjepartsutvecklare ibland kan uppfattas som på gränsen till fientlig.

Om EU har med saken att göra har jag ingen direkt uppfattning om eftersom jag inte är någon expert på deras konkurrenslagstiftning. Det lär väl dröja ett par år innan vi vet var det slutar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 11:29

Jag är rätt övertygad om att om Adobe gjorde slag i saken och utvecklade den vassaste versionen av Flash tillsammans med Apple för iPhone - så skulle den finnas i iPhone, så enkelt är det - om det funkar (bra) så kommer det till iOS

Ursprungligen av Tangen:

Jag är rätt övertygad om att om Adobe gjorde slag i saken och utvecklade den vassaste versionen av Flash tillsammans med Apple för iPhone - så skulle den finnas i iPhone, så enkelt är det - om det funkar (bra) så kommer det till iOS

Jag tror att det är för sent nu. Även om Adobe skulle visa upp en fullgod version verkar det som om apple har bestämt sig.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror att det är för sent nu. Även om Adobe skulle visa upp en fullgod version verkar det som om apple har bestämt sig.

Den lavinartade försäljningen av iOS-enheter talar ju inte direkt till Adobes fördel i detta fall.

Men jag kan hålla med om att situationen skulle ha varit en helt annan om Flash hade varit en stabil, snabb och väl optimerad produkt för Macen *och* mobila prylar 2007 när iPhone lanserades. Hade Adobe sett till att varenda annan ny mobil vid den tiden hade haft en utmärkt användarupplevelse med Flash hade Apple inte alls haft samma möjlighet att stå emot. Men det är ju bara hypotetisk tanke eftersom Adobe inte varit i närheten av att klara av det tekniskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-12 12:08

Nja jag är inte så säker på det men det är nog så att Adobe har inte lyckats att övertyga Apple att Flash fungerar bra. Adobe har i alla fall inga bra kort i handen. Det tog över 3 år att ens få en någorlunda fungerande flash plugin för mobiler. För det andra så tror jag nog att Apple vet hur Adobe betedde sig för 12 år sen när Apple verkligen behövde Adobes produkter så hoppade de över till windows samt tog åratal på sig att fixa MacOS X nativa versioner utav CS. Så jag tror inte att de vill komma i den situationen igen där en utvecklare styr hur Apple ska utveckla iOS.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 23:55

Ja men det är med prioritära flash som de vill ha som standard då att de kan börja diktera konditionerna för utvecklarna och användare.

Jag tror de märkte deras försök fungerade inte och android verkar börja bli en riktig stor konkurrent till iOs så då satsar mer på android så att de någon gång blir större än iphone. Och det kan lyckats om android fortsätter att sälja bättre än iphone.

//Rob

Utdrag från artikeln (för trådens skull):

I’m the last person on earth who wanted to believe Steve Jobs when he told Walt Mossberg at D8 that “Flash has had its day.” I took it as nothing more than showmanship when Jobs shared his thoughts on Flash and wrote that “Flash is closed and proprietary, has major technical drawbacks, and doesn’t support touch based devices.” After spending time playing with Flash Player 10.1 on the new Droid 2, the first Android 2.2 phone to come with the player pre-installed, I’m sad to admit that Steve Jobs was right. Adobe’s offering seems like it’s too little, too late.

At LAPTOP, we’re still testing mobile Flash on a variety of handsets, but the early returns are a mixed bag, with some sites performing really well and other “unoptimized” videos and games causing restless thumb syndrome. When Flash 10.1 for Android is good, it’s great, but when it’s bad, it can make even the harshest Apple critic want to e-mail Steve Jobs an apology video playing in HTML 5.

Dock ska det sägas att i kommentarerna tycker en del Android-användare att Flash fungerar mycket bättre än vad artikelförfattaren påstår.

Ursprungligen av Adrian B:

Utdrag från artikeln (för trådens skull):

I’m the last person on earth who wanted to believe Steve Jobs when he told Walt Mossberg at D8 that “Flash has had its day.” I took it as nothing more than showmanship when Jobs shared his thoughts on Flash and wrote that “Flash is closed and proprietary, has major technical drawbacks, and doesn’t support touch based devices.” After spending time playing with Flash Player 10.1 on the new Droid 2, the first Android 2.2 phone to come with the player pre-installed, I’m sad to admit that Steve Jobs was right. Adobe’s offering seems like it’s too little, too late.

At LAPTOP, we’re still testing mobile Flash on a variety of handsets, but the early returns are a mixed bag, with some sites performing really well and other “unoptimized” videos and games causing restless thumb syndrome. When Flash 10.1 for Android is good, it’s great, but when it’s bad, it can make even the harshest Apple critic want to e-mail Steve Jobs an apology video playing in HTML 5.

Dock ska det sägas att i kommentarerna tycker en del Android-användare att Flash fungerar mycket bättre än vad artikelförfattaren påstår.

Allt är ju relativt. Jag är tillsammans med kanske 10 pers i hela mitt umgänge ensam om att ha Iphone, alla andra kör Android. För de är flash inget som helst problem. Jag tror det handlar mycket om vilken hårdvara man har i telefonen.

Bevaka tråden