Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, jag hade fel om betydelsen av iPhone/HTML 5, men däremot hade jag ganska rätt om iPhones marknadsandel av browservolymen (desktop+mobile), där jag gissade 1%, och där den idag, 6 år senare, är något mindre än 2%.

Likaså hade jag, tycker jag, ganska rätt i att Flash totalt sett inte skulle påverkas särskilt mycket, för det är ju fortfarande så att Flash dominerar webben (desktop, dvs. över 90% av all browsing) och att Flash har en cirka 40x så hög marknadsandel som iPhone.

Att det också kommer att förändras är ju dock vid det här laget solklart, när såväl Google, Apple och Microsoft väljer att inte stödja Flash så är det bara en tidsfråga tills Flash roll som browserplugg är historia (än så länge dock ganska många år tror jag)

Så, som sagt, visst underskattade jag fullständigt betydelsen av iPhone. Tur att man kan ändra sin uppfattning då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 15:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja, jag hade fel om betydelsen av iPhone/HTML 5, men däremot hade jag ganska rätt om iPhones marknadsandel av browservolymen (desktop+mobile), där jag gissade 1%, och där den idag, 6 år senare, är något mindre än 2%.

Du menar att du hade nästan 100% fel?

Jag vara bara tvungen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 11:20

Enkelt svar på rubriken till ämnet:
Nej.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 22:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Enkelt svar på rubriken till ämnet:
Nej.

Snarare been there done that.

Ursprungligen av PeeMaN:

Enkelt svar på rubriken till ämnet:
Nej.

De har ju i praktiken sänkt Flash med hjälp av det konsekventa motståndet.

När Apple nu har satt ut spåret så har t.ex. Microsoft följt med. I min Windows Phone 7.5 fungerar inte flash. Totalt dött. Att både Microsoft och Apple går den här vägen är förmodligen ett hårt slag mot Adobe.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

De har ju i praktiken sänkt Flash med hjälp av det konsekventa motståndet.

Nå, att Adobe aldrig lyckades fixa en riktigt bra implementation för mobila enheter, inte ens på plattformar där de hade all uppbackning man kan önska sig, kan ju ha bidragit en liten aning också. Tiden var nog helt enkelt förbi, även om Apple tveklöst påskyndade processen.

Citat:

När Apple nu har satt ut spåret så har t.ex. Microsoft följt med. I min Windows Phone 7.5 fungerar inte flash. Totalt dött. Att både Microsoft och Apple går den här vägen är förmodligen ett hårt slag mot Adobe.

Eller, en möjlighet att tjäna pengar på html5-verktyg i stället (om man ska vara optimist). Adobe må ha satsat på fel häst, men de ska absolut inte räknas ut än.

Adobe har aldrig gjort några stora pengar på Flash, det är bara att läsa deras årsredovisningar så ser man det. Det de tjänar pengar på är program som skapar innehåll, dvs. bild, layout, illustration etc.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adobe har aldrig gjort några stora pengar på Flash, det är bara att läsa deras årsredovisningar så ser man det. Det de tjänar pengar på är program som skapar innehåll, dvs. bild, layout, illustration etc.

Precis, och det finns väl inget som tyder på att de börjat gå sämre (snarare tvärtom, om jag läst siffrorna rätt?). Hela Flash-debaclet är väl en prestigeförlust, men inte mycket mer än så.

Ursprungligen av Samuel K:

Precis, och det finns väl inget som tyder på att de börjat gå sämre (snarare tvärtom, om jag läst siffrorna rätt?). Hela Flash-debaclet är väl en prestigeförlust, men inte mycket mer än så.

Iofs är ju prestige, eller kanske snarare "image" väldigt viktigt men så långt det går att räkna i reda pengar så tror jag inte att de har större omställningskostnad för att anpassa sina produkter till HTML5-världen än någon annan.

Jag antar att de flesta här har set

Cut the Rope

Jag vet inte om jag sticker ut hakan genom att säga att flash är definitivt på väg bort ... inom reklambyrå världen så över byrå efter byrå flash .. och med helt rätt anledningar ...

Som svar på rubriken ...

Nej jag tror inte Apple sänker flash med hjälp av iPhone ..

Jag tror att Apple sänker flash genom att Apple väljer att plocka bort det ur ALLA sina produkter ..

Precis som Apple plockade bort floppy disken en gång i tiden ...

(Visst kunde man köpa en extra floppy om man ville .. och visst kan man installera flash om man vill ... )

Följt av att Apple mer och mer plockar bort cd/dvd läsare från sina maskiner (Mac Mini / MacBook Air)

Floppy disken är borta tack vare Apple ... å så även flash ...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-26 09:26

Svaret är ju "ja". De sänkte flash med hjälp av, inte med enbart iPhone. Visst hjälpte iPhone till att sänka flash...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 18:05

Sad but true. En del fel dock, Flash finns inte i Wndows Phone t.ex.
På sidan står det att Flash finns till alla plattformar förutom iOS, wrong.

Appar funkar rätt bra under tiden HTML5 mognar..

Rent funktionsmässigt är HTML5 10 år efter Flash (minst), det räcker med att bara snegla på API:erna för Flash/Flex/AIR och jämföra dem med HTML5 så ser man det, men de stora aktörerna har ju bestämt att röra sig mot en plug-in-fri browser, alltså är det det som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 14:27

11.2.202.228 är ute skarpt nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-31 12:02

Det är svårt att avgöra om det där är ett ironiskt inlägg eller allvarligt menat. Gillar tvetydigheten.

Ursprungligen av acke:

11.2.202.228 är ute skarpt nu.

Ursprungligen av acke:

11.2.202.228 är ute skarpt nu.

Av en händelse även dagens lottorad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 09:55

Adobe: Fix The Flash Update Mechanism!

Automatisk uppdatering av Flash kan inte komma snabbt nog.

Ursprungligen av acke:

Adobe: Fix The Flash Update Mechanism!

Automatisk uppdatering av Flash kan inte komma snabbt nog.

Det finns redan, på Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-06 10:01
Ursprungligen av keptang:

Det finns redan, på Windows.

Vem bryr sig om Windows?

Ursprungligen av acke:

Vem bryr sig om Windows?

88,29% av världens datoranvändare?

Bryr dom sig om Windows?

Ursprungligen av keptang:

88,29% av världens datoranvändare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 12:37

Flash 11.3 med automatisk uppdatering släppt. Go and get it kids.

Ursprungligen av acke:

Flash 11.3 med automatisk uppdatering släppt. Go and get it kids.

Såg det igår och installerade, trevligt.

Adobe to End New Installs of Flash on Android as of August 15 - Mac Rumors

Citat:

Now nearly eight months after Adobe's announcement, the company is officially pulling Flash from the Google Play marketplace for Android for new users. Those users who already have Flash installed on their Android devices will, however, be able to continue receiving updates.

Citat:

Beginning August 15th we will use the configuration settings in the Google Play Store to limit continued access to Flash Player updates to only those devices that have Flash Player already installed. Devices that do not have Flash Player already installed are increasingly likely to be incompatible with Flash Player and will no longer be able to install it from the Google Play Store after August 15th.

Adobe also notes that Flash is officially not certified for use with the upcoming Android 4.1 "Jelly Bean" previewed earlier this week, and users are encouraged to uninstall Flash if and when they update their Android devices to Jelly Bean.

Inga övriga kommentarer...

Tråden fyller visserligen snart fem år och inget varar för evigt. Men nog var det iPhone som sänkte Flash.

Adrian B alias Nostradamus

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-30 00:12
Ursprungligen av M. Sundbom:

Tråden fyller visserligen snart fem år och inget varar för evigt. Men nog var det iPhone som sänkte Flash.

Adrian B alias Nostradamus

Finns några underbara inlägg på förstasidan

  • Medlem
  • 2012-08-16 12:11
Ursprungligen av M. Sundbom:

Tråden fyller visserligen snart fem år och inget varar för evigt. Men nog var det iPhone som sänkte Flash.

Adrian B alias Nostradamus

Men inte är väl Flash dött? Iphone sänkte flash för mobilsurf, kanske...

(M. Sundbom får klä skott för en rad inlägg med samma innebörd. )

Ursprungligen av Baron:

Men inte är väl Flash dött? Iphone sänkte flash för mobilsurf, kanske...

Uppenbarligen är Flash inte dött, men dess tid är utmätt. Användandet av Flash på webbsajter sjunker stadigt.

Bevaka tråden