Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det vore väl väldigt önskvärt om de i och med detta får spridning på VP8 ?

Det vore kanske lovvärt om det verkligen ledde till det men i praktiken har jag mycket svårt att se att det låter till något annat än mera Flash istället (eller att folk väljer bort Chrome som webbläsare).

Det finns en rent praktisk fråga kring detta och det är att nästan alla mobila spelare har hårdvarustöd för H.264, och det gör stor skillnad för strömförbrukning och prestanda.

Sen finns det frågetecken kring VP8 också, en del menar att det finns tveksamheter kring öppenheten, att det inte är garanterat att det inte dyker upp något lömskt patenttroll som visar sig göra anspråk på någon del i VP8 (tänk GIF). Medan man med H.264 i alla fall vet vilka man har att göra med.

Jag skulle hellre se att man satte press på att "befria" H.264 from regler och avgifter så att det kan bli codecen "to rule them all".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 10:32

Så om man behöver patent-licenser även för VP8 (vilket verkar troligt) så är H.264 att föredra eftersom det ÄR en standard (till skillnad från VP8)?

Speciellt om man tänker på den uppslutning som finns kring H.264 i levererad hårdvara samt antalet företag som står bakom?

Är det då inte precis den sortens tryck som behövs för att "befria" H264?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är det då inte precis den sortens tryck som behövs för att "befria" H264?

Jag är rädd att det snedtänder bara (med andra ord, det gagnar Flash och blir jobbigare för innehållsproducenter).

Gruber hade ett bra citat från Slashdot om detta:

This serves two strategic purposes for Google. First, it advances a codec that’s de facto controlled by Google at the expense of a codec that is a legitimate open standard controlled by a multi-vendor governance process managed by reputable international standards bodies. (“Open source” != “open standard”.) And second, it will slow the transition to HTML5 and away from Flash by creating more confusion about which codec to use for HTML5 video, which benefits Google by hurting Apple (since Apple doesn’t want to support Flash), but also sucks for users.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 22:02

Chrome inkluderar ju (så vitt jag förstått) stöd för flash.

Har de kvar stöd för H.264 i flash, tro? Eller tar de bort det där också?

Skulle just vara snyggt om de tog bort H.264 från HTML5 men behöll det i flash. Evil!

Ursprungligen av pesc:

Chrome inkluderar ju (så vitt jag förstått) stöd för flash.

Har de kvar stöd för H.264 i flash, tro? Eller tar de bort det där också?

Skulle just vara snyggt om de tog bort H.264 från HTML5 men behöll det i flash. Evil!

Det är precis det jag syftade på ovan, när jag sa att detta kommer att få fler att använda Flash istället för Googles codec.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är precis det jag syftade på ovan, när jag sa att detta kommer att få fler att använda Flash istället för Googles codec.

Med tanke på att sisådär 85% av all på nätet redan är i Flash så undrar jag om det har den effekten. Snarare tror jag att det är precis ett sånt steg som kan behövas för att få fart på VP8.

För övrigt har ju Firefox gjort samma sak, de stödjer inte heller H264, så vad är skillnaden?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med tanke på att sisådär 85% av all på nätet redan är i Flash så undrar jag om det har den effekten. Snarare tror jag att det är precis ett sånt steg som kan behövas för att få fart på VP8.

Jag tänker inte på hur många som har stöd för Flash, utan på hur mycket nytt material som produceras för Flash.

Om du var innehållsproducent och hade kodad all din video i H.264 så att den antingen visas rent i webbläsare som stödjer det direkt i html (Safari, MobileSafari och - än så länge - Chrome) eller visar det med Flash (eftersom Flash stödjer H.264 och finns hos de flesta andra användare som kör IE, Firefox osv) så tror jag inte du skulle välja att koda om det i VP8 och behöva lagra allting två gånger, utan du skulle välja Flash.

Edit: Sen jag skrev det har Gruber publicerat en längre text i ämnet där han avslutar:

The least amount of work these companies can do now, to continue serving video to Chrome users, is to keep using H.264-encoded video via Flash Player. There is no sign that any of these companies share the idealistic concerns of H.264 opponents, and every sign that they’re satisfied with H.264’s technical merits and legal status.

Thus, dropping native H.264 playback from Chrome while still allowing H.264 playback via Flash Player isn’t going to drive adoption of WebM. It just means that Chrome users will get H.264 via Flash.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För övrigt har ju Firefox gjort samma sak, de stödjer inte heller H264, så vad är skillnaden?

Skillnaden är att Google byggt in stöd för H.264 i Chrome från dag 1 (så vitt jag vet) och nu väljer att aktivt ta bort det - Firefox har aldrig haft direkt stöd för det.

Senast redigerat 2011-01-14 01:18

För övrigt tycker jag Googles beslut väldigt mycket liknar Apples beslut att inte tillåta Flash (fast skillnaden är att Google inte aktivt stoppar H264, de utvecklar bara inte stödet själv medan Apple aktivt förhindrar Flash)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För övrigt tycker jag Googles beslut väldigt mycket liknar Apples beslut att inte tillåta Flash (fast skillnaden är att Google inte aktivt stoppar H264, de utvecklar bara inte stödet själv medan Apple aktivt förhindrar Flash)

Ungefär något liknande jag har tänkt, Apple gillar inte Flash - Google gillar inte H.264.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-14 08:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För övrigt tycker jag Googles beslut väldigt mycket liknar Apples beslut att inte tillåta Flash (fast skillnaden är att Google inte aktivt stoppar H264, de utvecklar bara inte stödet själv medan Apple aktivt förhindrar Flash)

Ursprungligen av Patrik D:

Ungefär något liknande jag har tänkt, Apple gillar inte Flash - Google gillar inte H.264.

Apple gillar inte flash för att Adobe inte fått det att funka i OS X, inte för att ge igen, som nu Google gör, kan Googles agerande ha något att göra med http://www.99.se/webdesign-utveckling/283724-google-i-topp-pa-2010-ars-floppar-haller-vi-pa-att-ett-foretag-i-fall.html

Ursprungligen av MatsOlov:

Apple gillar inte flash för att Adobe inte fått det att funka i OS X, inte för att ge igen, som nu Google gör, kan Googles agerande ha något att göra med http://www.99.se/webdesign-utveckling/283724-google-i-topp-pa-2010-ars-floppar-haller-vi-pa-att-ett-foretag-i-fall.html

Det tycker jag är ett på gränsen till urtöntigt resonemang. Det finns väl ingen vettig människa som tror att det här handlar om tekniska meriter hos det ena eller det andra alternativet. Det handlar om stora pengar, nu och på sikt, och respektive företag följer sin interna affärslogik.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 08:12
Ursprungligen av Patrik D:

Ungefär något liknande jag har tänkt, Apple gillar inte Flash - Google gillar inte H.264.

Men varför gillar google inte h.264 längre?
Jag tror för att stoppa Apples iOS plattform och ge googles android en fördel genom att försöka påverka utvecklare att konvertera video till wp8 och flash. Båda två har samma problem innofficient codec vad gäller kvalitet och strömförbrukning jämfört med h.264.

Det är slutanvändre som kommer att förlora mest på det. Och jag hoppas googles plan misslyckas och h.264 stannar som html5 video standard.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Men varför gillar google inte h.264 längre?
Jag tror för att stoppa Apples iOS plattform och ge googles android en fördel genom att försöka påverka utvecklare att konvertera video till wp8 och flash. Båda två har samma problem innofficient codec vad gäller kvalitet och strömförbrukning jämfört med h.264.

Det är slutanvändre som kommer att förlora mest på det. Och jag hoppas googles plan misslyckas och h.264 stannar som html5 video standard.

//Rob

Du blandar ihop spelare och codec: Flash spelar upp H264, och har gjort det länge. Flash använder alltså exakt samma codec som t.ex. Safari gör när det spelar via Video-taggen. Den som har kodat sin film som H264 kan alltså välja att skicka den till användaren med eller utan "Flash-skal", och det avgör vilken spelare som används. De som vill använda H264 kan alltså göra det precis som de gör idag, skillnaden är bara att uppspelningen i Chrome sker via en plugin istället för av Chrome själv.

H264 har aldrig varit, och kommer aldrig, vara en del av HTML5-standarden, för den anger inte vilken codec som ska användas (W3C inkluderar aldrig avgiftsbelagd teknologi som en del av standarden)

Adobe har commitat till att inkludera stöd för WebM/VP8 så i realiteten innebär det alla browsers på alla operativ kommer att ha stöd för båda alternativen, förutom en plattform, iOS, som pga av Apples egna beslut inte kan hantera de formaten. Men Apple kan ju när de vill inkludera stöd för VP8, utan licensavgifter, så är ju den saken ur världen, precis som de kan bygga sin egen Flash-spelare, om de vill.

Ursprungligen av pesc:

Chrome inkluderar ju (så vitt jag förstått) stöd för flash.

Har de kvar stöd för H.264 i flash, tro? Eller tar de bort det där också?

Skulle just vara snyggt om de tog bort H.264 från HTML5 men behöll det i flash. Evil!

Flash har stöd både för H264 och de har utlovat stöd också för WebM/VP8, så alla som kan köra Flash kan köra "allt"

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 22:07

Det är just det som är planen tror jag. Precis som jag skrev igår.

//Rob

Hur den än ligger till med vad som är öppet och inte så är det fruktansvärt fjantigt och tröttsamt att man inte kan enas om någonting! Jag antar att det ligger sjukt mkt prestige bakom detta också.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 11:33

Jag vet skillnaden på Codec och spelare. Flash spelaren är otrolig resurs krävande förutom de få datorer som stödjer hårdvaru acceleration och då spelar det ingen roll om source filmen är kodad i vp8/webm, avi eller h.264. Däremot har h.264 codecen som spelas upp direkt fungerar bättre på nästan alla datorer och har bättre kvalitet än t ex vp8/webm.

Poängen är att Google byter till vp8/webm och Flash för att använda sin makt för att stoppa h.264 och indirekt iOS som endast stöder h.264 av alla format.

//Rob

Det är bara i Apple-världen som det är få datorer som stödjer hårdvaruacceleration, och det är Apples val. Betydligt fler skulle kunna stödja det om de ville. Helt och hållet upp till Apple.

För övrigt så är jag rätt säker på att Flash kommer att spela upp även H264 snabbare än t.ex. QuickTime, inom mindre än ett år. 10.2 ligger som Release Candidate och när det gäller rå prestanda är den enligt mätningarna snabbare än QuickTime, förutsatt att det nya API:et StageVideo används.

Google följer sin affärslogik, precis som Apple gör, och varför skulle Google vilja lägga sin framtid i knät på monopolister som Microsoft och Apple, som äger patenten för H264?

Det här är en svår grej bara för Apple-fanatikerna, för att iOS är medvetet begränsat, men det är något som Apple kan lösa på en vecka om de vill.

MS och Apple äger väl inte H264? Inte vad jag vet. Vad har jag missat?
H264 är i alla fall ISO och hela planeten satsar totalt på denna standard för ALLT. Om Google väljer att inte stödja H264 så kan nog deras Chrome-ambitioner (att ta över planeten) gå i stå :-D. T.o.m. MS stödjer numera H264! Det säger väl allt. Tydligen har dom tillslut insett att deras WMV inte kommer att ta över kosmos.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

varför skulle Google vilja lägga sin framtid i knät på monopolister som Microsoft och Apple, som äger patenten för H264?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-13 13:15
Ursprungligen av Zimmerman:

MS och Apple äger väl inte H264? Inte vad jag vet. Vad har jag missat?

Skillnad på att äga h.264 och äga patent.
Jag har för mig att Apple har bidragit med 1 patent och Microsoft 65-70 patent till h.264. Panasonic och Toshiba (tror jag) har bidragit med flest patent, över hundra båda två.
Finns säkert mer info på hemsidan för den som vill ha exakta siffror.

Kollade upp på MPEG LA...man kan väl säga att ALLA äger H264 - UTOM Google. :-D. Algoritmen som delar upp patentpengarna till alla dessa "ägare" är nog lika avancerad som algoritmerna i H264. :-D.

Ursprungligen av acke:

Skillnad på att äga h.264 och äga patent.
Jag har för mig att Apple har bidragit med 1 patent och Microsoft 65-70 patent till h.264. Panasonic och Toshiba (tror jag) har bidragit med flest patent, över hundra båda två.
Finns säkert mer info på hemsidan för den som vill ha exakta siffror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 18:57
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-09 19:53

Nog känns det piggare iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-09 20:27

Installerade 10.2... och avinstallerade 45 minuter senare. Gör surfandet slöare, och alla "häftiga" nyheter funkar först om de stöds av materialet på nätet, vilket gör det värdelöst i nuläget. Bättre lycka med 10.3.

Ursprungligen av ibish:

Installerade 10.2... och avinstallerade 45 minuter senare. Gör surfandet slöare, och alla "häftiga" nyheter funkar först om de stöds av materialet på nätet, vilket gör det värdelöst i nuläget. Bättre lycka med 10.3.

Tråkigt. Kört 10.2 ett par dagar nu och märker rejäl skillnad. Allt känns smidigare, snabbare och mindre resurskrävande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 11:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Tråkigt. Kört 10.2 ett par dagar nu och märker rejäl skillnad. Allt känns smidigare, snabbare och mindre resurskrävande.

Vet inte om jag är för petig. Det är nog snabbare mot tidigare version, men jag har ju kört helt utan flash i Safari senaste månaderna. Jag märkte lite smålagg här och där efter att ha installerat 10.2 som var tillräckligt irriterande för att det skulle ut igen.

Har en iMac 21.5'' late '09, så hårdvaran bör inte vara för långsam.

Ursprungligen av ibish:

Vet inte om jag är för petig. Det är nog snabbare mot tidigare version, men jag har ju kört helt utan flash i Safari senaste månaderna. Jag märkte lite smålagg här och där efter att ha installerat 10.2 som var tillräckligt irriterande för att det skulle ut igen.

Har en iMac 21.5'' late '09, så hårdvaran bör inte vara för långsam.

Såvitt jag vet är det en av de iMac-modeller som har bland de klenaste grafikkorten, och jag är tämligen säker på att det är en av de modeller där Apple valt att inte stödja hårdvaruaccelerering. Utöver det måste också innehållsleverantörerna använda en ny filmspelare, vilket säker kommer att ta lite tid innan de börjar göra, även om det är trivialt för dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 13:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Såvitt jag vet är det en av de iMac-modeller som har bland de klenaste grafikkorten, och jag är tämligen säker på att det är en av de modeller där Apple valt att inte stödja hårdvaruaccelerering. Utöver det måste också innehållsleverantörerna använda en ny filmspelare, vilket säker kommer att ta lite tid innan de börjar göra, även om det är trivialt för dem.

Har ATI Radeon HD 4670, var också den som satt i instegsmodellen av iMac 27'' när det begav sig. Inget monsterkort, men funkar acceptabelt för de flesta spel som finns till mac, så det känns ju som det borde klara hårdvaruaccelererad flash när det börjar implementeras. Den som lever får se.

Ursprungligen av ibish:

Har ATI Radeon HD 4670, var också den som satt i instegsmodellen av iMac 27'' när det begav sig. Inget monsterkort, men funkar acceptabelt för de flesta spel som finns till mac, så det känns ju som det borde klara hårdvaruaccelererad flash när det börjar implementeras. Den som lever får se.

Tyvärr tror jag aldrig det kommer att hända. Apple lanserade stöd för hårdvaruacceleration först i 10.6.3, men bara för några få av de nyare grafikkorten, läs här:

developer.apple.com/library/mac/#technotes

Tekniken fanns redan klar i Flash Player, och finns klar för alla kort som Apple stödjer, men det är bara Apple som kan göra det, och jag tror inte att de bryr sig om det för annat än de kort som sitter i de modeller som levereras nu.

Tyvärr, jag skulle gärna vilja ha stöd för det i min MacBook Pro, men samtidigt kan jag förstå Apple att de inte lägger krut på "gamla" maskiner.

Bevaka tråden