Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jomen...när t.o.m. Adobe lägger ner Flash-utvecklingen så kan man nog säga att det är dött :-D. Men, men - det finns massor av Flash kvar så klart, men det finns också en hel del vinyl-produktion av musik...men jag påstår ändå att vinyl är dött :-D. Kineserna tillverkar fortfarande VHS-maskiner...men nog är VHS dött...stendött :-D.
Lik kan röra sig en aning första timmarna efter dödens inträde - sammandragningar/utvidgningar och kemiska processer i kroppen - men nog är liket dött alltid :-D.

Ursprungligen av Baron:

Men inte är väl Flash dött? Iphone sänkte flash för mobilsurf, kanske...

(M. Sundbom får klä skott för en rad inlägg med samma innebörd. )

  • Medlem
  • 2012-08-16 16:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...när t.o.m. Adobe lägger ner Flash-utvecklingen så kan man nog säga att det är dött :-D. Men, men - det finns massor av Flash kvar så klart, men det finns också en hel del vinyl-produktion av musik...men jag påstår ändå att vinyl är dött :-D. Kineserna tillverkar fortfarande VHS-maskiner...men nog är VHS dött...stendött :-D.
Lik kan röra sig en aning första timmarna efter dödens inträde - sammandragningar/utvidgningar och kemiska processer i kroppen - men nog är liket dött alltid :-D.

Det är väl Flash Player för Android som läggs ner, inte Flash som koncept.

Ursprungligen av Baron:

Det är väl Flash Player för Android som läggs ner, inte Flash som koncept.

Nu ja. Men i den här tråden är godtyckligt långa perspektiv tillåtna.

Många stora siter som kommer få ta fram spiken och hammaren och snickra ihop nya siter de närmsta åren.

Svenska Spel har en hel del jobb att göra :-D. Hela deras enorma spelportal rullar på Flash - det måste vara landets mest komplexa Flash-plats. Nå - dom har ju obegränsade resurser så dom håller nog på.
Vad som är viktigare för mänskligheten är att Bolibompa's sajt med alla fantastiska barnspel (gratis!) måste byggas om.

La märke till att nyligen släppta (AppleTV-konkurent kan man säga) Telia Play+ (eller vad det nu heter) valde att gå Silverlight-vägen. Varför? Är det ingen som törs satsa helt på HTML5? Är det så många användare som fortfarande sitter på gamla browsers som inte lirar HTML5? I Sverige? Men...kan då dessa reliker köra en Silverlight-plugg? Kan man förresten göra allt i en filmuthyrningstjänst på webben med HTML5? Måste man ha en spelare - typ Silverlight?
Jag har i alla fall gjort om mina egna två sajter till HTML5. Det är enkla saker - lite animeringar etc - men det är HTML5. Dom som har så gamla och usla browsers att dom inte kan se sajterna kan gå och lägga sig igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 13:39
Ursprungligen av Zimmerman:

La märke till att nyligen släppta (AppleTV-konkurent kan man säga) Telia Play+ (eller vad det nu heter) valde att gå Silverlight-vägen. Varför?

Ingen har fått sparken för att ha valt en Microsoft-produkt.

Jag gissar att det är en hyfsat enkel väg om man redan sitter och kodar i Microsoft-miljö.

Ursprungligen av Zimmerman:

La märke till att nyligen släppta (AppleTV-konkurent kan man säga) Telia Play+ (eller vad det nu heter) valde att gå Silverlight-vägen. Varför? Är det ingen som törs satsa helt på HTML5? Är det så många användare som fortfarande sitter på gamla browsers som inte lirar HTML5? I Sverige? Men...kan då dessa reliker köra en Silverlight-plugg? Kan man förresten göra allt i en filmuthyrningstjänst på webben med HTML5? Måste man ha en spelare - typ Silverlight?

Är det inte som med Netflix och Hulu som kör Silverlight av DRM-skäl, vilket tydligen inte ska vara görbart (alternativt trivialt kringgåbart, har inte orkat grotta ner mig i detaljerna) isf. html5?

Det fattar jag inte...Silverlight är ju bara en spelare vad jag förstår och allt som ritas på en bildskärm (grafikkortet) går givetvis att spara ner som fil på HDD med rätt program och detta kan ingen DRM-teknik i världen förhindra. Köper man filmer så är det ju filer och inte stream och där kan DRM ligga så klart, men det har ju inte med Silverlight att göra - då är inte Silverlight med längre - man ser ju inte på köpta videofiler med en browser och Silverlight.

Ursprungligen av GustafMA:

Är det inte som med Netflix och Hulu som kör Silverlight av DRM-skäl, vilket tydligen inte ska vara görbart (alternativt trivialt kringgåbart, har inte orkat grotta ner mig i detaljerna) isf. html5?

  • Medlem
  • 2012-07-12 16:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Det fattar jag inte...Silverlight är ju bara en spelare vad jag förstår och allt som ritas på en bildskärm (grafikkortet) går givetvis att spara ner som fil på HDD med rätt program och detta kan ingen DRM-teknik i världen förhindra. Köper man filmer så är det ju filer och inte stream och där kan DRM ligga så klart, men det har ju inte med Silverlight att göra - då är inte Silverlight med längre - man ser ju inte på köpta videofiler med en browser och Silverlight.

HDCP.
DRM ända ut till skärmen.

Allt på svenska spel kräver flash. Forumet. Spela poker på Osx. Det är den mest bedrövliga site som jag känner till.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-30 14:06

Hmmm, med tanke för att MS själva har tappat intresset för Silverlight så var det kanske inte det bästa valet...

Ursprungligen av lasselu:

Hmmm, med tanke för att MS själva har tappat intresset för Silverlight så var det kanske inte det bästa valet...

Tänkte just säga det, till och med Microsoft lämnar väl Silverlight..

Hur puckade är dom på Telia :-D. Detta är ju sanslöst idiotiskt - dom satsar många miljoner på en filmtjänst via webben och dom rullar ut den på en terknik som inte har någon framtid. Jag är mållös. Det säger en hel del om hur Telia funkar och alltid har funkat; dom bränner stålar utan att blinka och en chef på det företaget gör karriär oavsett hur puckad han är. Det är gamla Televerket-traditioner som lever kvar. Myndighetsmentaliteten. Ansvar och konsekvens okända begrepp.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tänkte just säga det, till och med Microsoft lämnar väl Silverlight..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-30 16:30

Fast till Telias försvar ska sägas att ingen väl var beredd på att MS skulle "dumpa" Silverlight...

Aha. Det visste jag inte...att MS körde en "Apple" (=ingen offentlig roadmap och plötslig död ). Så - ska man bygga något idag från scratch - och vare sig Flash eller Silverlight har någon framtid - så måste ju HTML5 vara enda alternativet...även om det idag inte kan fixa klockrena mediaserverlösningar på webben av alla de slag. Bara att gilla läget antar jag. HTML5 eller inget alls.

Ursprungligen av lasselu:

Fast till Telias försvar ska sägas att ingen väl var beredd på att MS skulle "dumpa" Silverlight...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 10:09

11.3.300.265 släpptes i går och nu har jag det automatiskt installerat på min dator. Väldigt smidigt av Adobe. Det trodde man inte med tanke på deras katastrofala installations och uppdateringsprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 21:43
Ursprungligen av acke:

11.3.300.265 släpptes i går och nu har jag det automatiskt installerat på min dator. Väldigt smidigt av Adobe. Det trodde man inte med tanke på deras katastrofala installations och uppdateringsprogram.

De är väl så illa tvungna att fixa autoupdate när varenda version är som en schweizerost.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 21:49
Ursprungligen av zappee:

De är väl så illa tvungna att fixa autoupdate när varenda version är som en schweizerost.

Att det tog så lång tid är en gåta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-22 18:46

Adobe och uppdateringar går inte hand i hand. Kolla hur länge det tog för Adobe CS paketen att få en fungerande auto update för att inte tala om installation processen. Det var först i och med CS5 som det mer eller mindre kom en fungerande installerare och auto update. Jag tror Adobe har fortfarande inte fattat att det är kunderna som är viktiga och inte att sälja bugg fixes i nästa CS uppdatering. Att flash har fått en fungerande autoupdate är pga att Adobe ser att Flash håller på att försvinna. Och dem vill sakta ner takten lite så att de hinner släppa bättre alternativ till flash.

Att flash inte ens går att installera från Google Play på Android 4.1 är ett bra tecken på det.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 18:53

Lite synd att det tar sån lång tid för många banker/myndigheter att gå över till HTML5 i stället för Flash, blev igår tvungen att installera Flash på min nya MBPR för att kunna utföra det jag behövde på webben.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-22 19:16
Ursprungligen av LaHe:

Lite synd att det tar sån lång tid för många banker/myndigheter att gå över till HTML5 i stället för Flash, blev igår tvungen att installera Flash på min nya MBPR för att kunna utföra det jag behövde på webben.

Som tur finns Chrome för såna sidor.

Ursprungligen av LaHe:

Lite synd att det tar sån lång tid för många banker/myndigheter att gå över till HTML5 i stället för Flash, blev igår tvungen att installera Flash på min nya MBPR för att kunna utföra det jag behövde på webben.

Handelsbanken har lyckligtvis inget Flash på sin sida. Jag kommer åt internetbanken via Safari på iPad lika lätt som på Macen.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 19:28
Ursprungligen av Robo-X:

Som tur finns Chrome för såna sidor.

Tänkte inte så långt som att installera en annan webläsare... :">

Ursprungligen av Capeman:

Handelsbanken har lyckligtvis inget Flash på sin sida. Jag kommer åt internetbanken via Safari på iPad lika lätt som på Macen.

Iofs sig inte Swedbank heller, men deras tjänst med e-kort gör det

  • Medlem
  • 2012-07-22 19:44

Om min bank krävde att jag körde Flash för att använda deras tjänster så skulle jag byta bank.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 20:19
Ursprungligen av Zepto:

Om min bank krävde att jag körde Flash för att använda deras tjänster så skulle jag byta bank.

Verkar enklare att köra med Flash ett tag till, sen är det bara denna enda tjänst som kräver Flash

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-08-15 11:33

Det är dock alltid kul att bläddra igenom denna typ av trådar. Man slås av hur tvärsäkra vi varit kring saker som:

"Here's the deal folks. Hur framgångsrik iPhone än blir så kommer Flash att fortsätta vara en kopiöst viktig teknologi för hemsidor. iPhone som browserplattform kommer i bästa fall nå upp till 1% av besökarna på en webbsida, dvs en så låg andel att siteägare inte bryr sig. Med andra ord har Apple bara att välja att stödja det eller att ha missnöjda kunder. I den mån det är "ett hårt slag" mot någon så är det mot Apple själv."

Sen funderar man på hur många tvärsäkra påståenden om framtiden som yttras här idag, och som man köper på grund av sättet de yttras.

Ursprungligen av Wiberg:

Sen funderar man på hur många tvärsäkra påståenden om framtiden som yttras här idag, och som man köper på grund av sättet de yttras.

Jag är alltid skeptisk till tvärsäkra uttalanden och försöker själv att spara på dom tills jag verkligen menar det. Det är också skillnad på att säga "Såhär blir det!" och "Det här är vad jag tror..."

Och jag tycker man ska hållas till svars för tidigare synder, det är en fråga om trovärdighet (gäller givetvis även mig). Alla har fel ibland, men om man sticker ut hakan och påstår sig leverera sanningar får man också ta kritik i efterhand om det visar sig vara dyngfel. Jag glad att jag kontinuerligt hållit ungefär samma linje vad gäller Flash ända sedan jag startade den här tråden, även när jag fick mothugg

Ursprungligen av Wiberg:

...Sen funderar man på hur många tvärsäkra påståenden om framtiden som yttras här idag, och som man köper på grund av sättet de yttras.

Äh, jag tar allt Zimmerman och Rönnbäck säger med en nypa salt

Jo, det förutsätter jag :-D. Men just i detta fall - när det gäller Flash's vara eler inte vara - så skjuter du totaltfel :-D. Jag är ju den sanna Flash-hataren sedan mååååånga år och ingen på denna planet är lyckligare över denna usla tekniks död - mina gissningar när det skulle ske är verkligen moderata...trodde att det skulle ta ca. två år till. ATT Flash var dödsdömt har jag länge trott.

Att man ska måsta börja sina spekulationer med "detta tror jag" eller avsluta allt med "tror jag" är ju bara löjligt dagistrams - så låg nivå ska vi väl inte behöva ha här. Det är så självklart då ju ingen kan veta ett jota om vad som händer om en sekund. Det är samma trams som att man ska behöva säga "tycker jag" hela tiden när man har åsikter. Jag menar...vad skulle det annars vara än en åsikt?

Nä, jag tycker vi kan vara vuxna här.

Ursprungligen av Goflorp:

Äh, jag tar allt Zimmerman och Rönnbäck säger med en nypa salt

Senast redigerat 2012-08-15 19:06
Bevaka tråden