Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 15:30

Det här trodde jag faktiskt inte. Fast när man har både Apple, Google, MS emot sig så kanske det inte är det lättaste.
Vad är det som saknas i HTML5 för att komma upp i paritet med Flash?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 17:24

Man kan ju inte annat än älska att läsa Tussen69 första inlägg i den här tråden.

Ursprungligen av acke:

Man kan ju inte annat än älska att läsa Tussen69 första inlägg i den här tråden.

Läs det som Johan Inde's "Roddaren" - "Tja, ganska bejsick egentligen vettu". Varning för kramp.

Gillar vad Steve uttryckte förra året:

Citat:

In addition, Flash has not performed well on mobile devices. We have routinely asked Adobe to show us Flash performing well on a mobile device, any mobile device, for a few years now. We have never seen it.

Det är så sant, Adobe fixade det helt enkelt inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 20:55
Ursprungligen av Capeman:

Gillar vad Steve uttryckte förra året:

In addition, Flash has not performed well on mobile devices. We have routinely asked Adobe to show us Flash performing well on a mobile device, any mobile device, for a few years now. We have never seen it.

Det är så sant, Adobe fixade det helt enkelt inte.

Synd att inte Steve fick uppleva detta…

Nu kommer väl knappast jag eller någon annan sakna flash sådär jättemycket. Den jag har fungerar till dess folk utvecklar html5-motsvarigheter. Men just det där med reklamen oroar mig en smula - jag ser framför mig websajter som svämmar över av hoppande, blinkande, tjutande, pipande reklam som i princip inte går att stänga av eftersom den är helt integrerad med sidan i övrigt. Att bara köra flash vid behov har ju gjort det enkelt att ta bort de riktigt störande epilepsi- och helsidesannonserna genom att ha flash avstängt.

Det som nog ändå förtjänar att förtydligas är att det är Flash för mobiler det gäller, inte Flash för Windows/Mac OS X/Linux, som ju har stöd för browser-plugins.

Att det så småningom kommer att försvinna, eller åtminstone bli helt marginaliserat även där är ju givet, men det blir en längre transitionsperiod. Skulle jag gissa så dröjer det ytterligare en 4-5 år

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det som nog ändå förtjänar att förtydligas är att det är Flash för mobiler det gäller, inte Flash för Windows/Mac OS X/Linux, som ju har stöd för browser-plugins.

Att det så småningom kommer att försvinna, eller åtminstone bli helt marginaliserat även där är ju givet, men det blir en längre transitionsperiod. Skulle jag gissa så dröjer det ytterligare en 4-5 år

Först överges Flash (för mobila enheter) och nu Flex? Adobe Flex SDK bombshell STUNS developers ? The Register

Adobe verkar accelerera kursomläggningen. Känns som om det kan gå snabbare än 4-5 år.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Först överges Flash (för mobila enheter) och nu Flex? Adobe Flex SDK bombshell STUNS developers ? The Register

Adobe verkar accelerera kursomläggningen. Känns som om det kan gå snabbare än 4-5 år.

Personligen tror jag att det inte är Adobes fokus som avgör hur snabbt det går, utan vad som händer på t.ex. browsersidan, där det ju fortfarande är så att en väldigt stor andel av världens PC:s kör äldre versioner av Internet Explorer, eller Firefox, som inte stödjer HTML 5 (eller bara delvis)

Trycket att bli av med Flash är inte heller så stort, det finns och funkar på PC:s, så jag antar att de flesta företag fasar ut Flash i en naturlig takt, dvs. i takt med att browserlandskapet förändras och i takt med att de ändå gör om sina sajter. Den här tråden startade t.ex. 2007, men fortfarande 4 år senare har det inte hänt så mycket på PC-sidan. Flash är fortfarande oerhört närvarande. Trycket finns inte på samma sätt som på mobilsidan, där man var tvungen att ta fram alternativ snabbt.

De ska även lägga ner projektet med Flash på TV (Google TV), något jag inte ens visste att de höll på med...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-10 09:24

Men, men, hur skall man nu kunna dissa AppleTV för att den inte kan spela Flashsaker?!

Ursprungligen av Capeman:

De ska även lägga ner projektet med Flash på TV (Google TV), något jag inte ens visste att de höll på med...

Ursprungligen av Capeman:

De ska även lägga ner projektet med Flash på TV (Google TV), något jag inte ens visste att de höll på med...

Yes, den kör Android.

Ni tunga grabbar (och tjejer?) har säkert koll på detta. Tyckte bara att det var intressant.
Adobe Drops Flash for Phones, in Reversal - WSJ.com

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ni tunga grabbar (och tjejer?) har säkert koll på detta. Tyckte bara att det var intressant.
Adobe Drops Flash for Phones, in Reversal - WSJ.com

Ja, se inlägg #416 i denna tråd...

Raderade sidospåret kring ATV som jag själv var med och lyckades skapa, lite väl off topic.

/Mod

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-11-14 09:57

Mike Chambers, Principal Product Manager på Adobe säger att det är Apples fel...
På ett sätt kan väl säga att han säger ungefär vad rubriken på denna tråd är.
AppleInsider | Adobe manager puts partial blame on Apple for mobile Flash failure

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-14 19:32
Ursprungligen av gunek:

Mike Chambers, Principal Product Manager på Adobe säger att det är Apples fel...
På ett sätt kan väl säga att han säger ungefär vad rubriken på denna tråd är.
AppleInsider | Adobe manager puts partial blame on Apple for mobile Flash failure

Aw, stackars Adobe.

Vad sägs om att de fixar sina undermåliga produkter istället för att gråta ut i pressen?

Ursprungligen av zappee:

Aw, stackars Adobe.

Vad sägs om att de fixar sina undermåliga produkter istället för att gråta ut i pressen?

Nu har de ju inte "gråtit ut hos pressen", utan publicerat info på sin egen blogg.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 17:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har de ju inte "gråtit ut hos pressen", utan publicerat info på sin egen blogg.

Förlåt mig, jag menar givetvis gråtit ut på internet!

Mike Chambers pratar inte om "fel" (blame) utan om "reasons" dvs. orsaker. Termer som fel (blame) är AppleInsiders spin på nyheten. Vill man läsa förstahandskällan, utan andras tolkningsfilter finns den här:

Clarifications on Flash Player for Mobile Browsers, the Flash Platform, and the Future of Flash at Mike Chambers

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-14 17:21

Nu blir det semantiklektion igen, istället för vettig diskussion.

Artikeln säger "Just to be very clear on this. No matter what we did, the Flash Player was not going to be available on Apple’s iOS anytime in the foreseeable future." Han skyller inte aktivt på, men ger iOS som stor orsak till att det blev som det blev.

Man kan uttrycka det hur man vill, men utan Apples envishet hade det inte gått så här åt helvete för Flash på mobiler så här snabbt. Sen kom väl Flash aldrig igång på mobilsidan, tack och lov. Så störst skuld har de själva, oavsett vem de skyller på och hur de väljer att förklara. Apple kommer egentligen in i bilden för att de var de enda som kraftfullt pekade ut bristerna offentligt... som aldrig blev åtgärdade.

Den bästa med den här historien är att det tydligt visar att man inte behöver stå ut med skit, och att det går att påverka. Själv kör jag flashfritt på datorn, och hoppas på samma utveckling där i frågan. Det kommer inte gå lika snabbt, men någonstans måste man börja.

Jag vågar t o m påstå att Adobe och deras CS-paket kommer vara historia om 10 år. Men det är en annan tråd.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mike Chambers pratar inte om "fel" (blame) utan om "reasons" dvs. orsaker. Termer som fel (blame) är AppleInsiders spin på nyheten. Vill man läsa förstahandskällan, utan andras tolkningsfilter finns den här:

Clarifications on Flash Player for Mobile Browsers, the Flash Platform, and the Future of Flash at Mike Chambers

Det gick snabbare än jag trodde (lutade mera åt att Adobe skulle kasta in handduken ca. 2013). Anledningen beror nog på att Flash inte alls är så "betydande" och "viktig" som många trott - som jag påpekat tidigare i tråden. All viktig infrastruktur på nätet rullar utan Flash (allt annat hade varit katastrof). Det är mest reklamindustrin och spelindustrin som får bygga om - och det fixar dom efter en specifik period av gnäll. Hela omställningen är en nanonysning jämfört med vad t.ex. broadcast-branchen gjort senaste 10 åren (och nej; inga besparingar - bara Enorma investeringar och grymma fördyringar).

Nu när Adobe annonserat början till slutet för Flash så kommer det att gå undan. Flash är snart ett minne blott - för oss nördar vill säga. Dom flesta kommer inte ens att minnas det - eller ens märka någon övergång till HTML5.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-14 23:46

Frågan är besvarad. Ska vi stänga tråden då ?

Frågar man valfri Windows-användare om problem med Flash får man bara ett Manuel-¿Que? till svar. Det går nämligen alldeles utmärkt att spela flashspel och titta på flashreklamnedtyngda hemsidor utan problem även på en gammal tänkpadda från 2003. Fråga mina barn!

Ursprungligen av johan_tanying:

Frågar man valfri Windows-användare om problem med Flash får man bara ett Manuel-¿Que? till svar. Det går nämligen alldeles utmärkt att spela flashspel och titta på flashreklamnedtyngda hemsidor utan problem även på en gammal tänkpadda från 2003. Fråga mina barn!

Frågan om Flash's vara eller inte vara har ju alltid varit något som endast berört en liten skara av geeks, och sedan iOS också de mer hängivna Apple-anhängarna. Resten av världen skiter blankt i hur det går till, bara de kan se video på nätet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Frågan om Flash's vara eller inte vara har ju alltid varit något som endast berört en liten skara av geeks, och sedan iOS också de mer hängivna Apple-anhängarna. Resten av världen skiter blankt i hur det går till, bara de kan se video på nätet.

Sant iofs men ganska stora delar av världen klarar inte av att installera och hålla koll på plugins... Så även om vi geeks inte gillar Flash av diverse anledningar så har även de om skiter blankt i hur det går till från och till problem med detta eftersom de inte greppar detta med plugins (jag har ett exempel hemma hos mig... min fru:))

Ett sidospår har flyttats till en egen tråd:
http://www.99.se/adobe/291474-version-11-2-flash-ute-nu.html

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 11:08

Nu kommer även Chrome för Androidmobiler sakna Flash, och Adobe kommer inte erbjuda det alls.

Apple i första led som vanligt

Inlägg som dessa är kul att läsa, http://www.99.se/iphone/219821-apple-sanka-flash-med-hjalp-iphone.html#post1305766

Jo, Rönnbäck var ju inte direkt Nostradamus i detta fall :-D. Men men - det är svårt att se utvecklingen klart och tydligt - alla är inte en Jobs. Jag var t.ex. säker på att Apple aldrig skulle göra en mobiltelefon :-D. När det gäller Flash så anade jag dock dess död när Apple sågade hela skiten - om en så stor spelare sågar något så måste man haja till. Det handlar om en industri. Nu sågar ju Adobe själva också Flash så matchen är avgjord. Inget att snacka om längre.
Jag hoppas verkligen - innerligt - att SVT redan nu planerar transformationen till HTM5 för sin fantastiska (gratis!!!) spelsida för barn (Bolibompa). Där finns enastående Flash-spel värda miljoner - dom försvinner ju inte och Flash försvinner inte heller - men vi talar om utveckling och då är det som det är...hoppar man på snabbt så slipper man katastrofläge senare.
Svenska Spel bygger nog redan om i bakgrunden - dom har outsinliga resurser - hur mycket pengar som helst.

Ursprungligen av zappee:

Nu kommer även Chrome för Androidmobiler sakna Flash, och Adobe kommer inte erbjuda det alls.

Apple i första led som vanligt

Inlägg som dessa är kul att läsa, http://www.99.se/iphone/219821-apple-sanka-flash-med-hjalp-iphone.html#post1305766

Bevaka tråden