Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Utdrag från artikeln (för trådens skull):

Dock ska det sägas att i kommentarerna tycker en del Android-användare att Flash fungerar mycket bättre än vad artikelförfattaren påstår.

jag gillade just denna kommentar:)

Citat:

Dude, I have an oldish HTC Hero and have had nothing but good experiences with whatever version of flash I’m running on it with Android 2.1. Are you using TasKiller or similar? Try it again but after killing all background tasks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 08:55

Tänk, inte en enda kommentar på varken detta eller på Apples licensiering av LiquidMetal. Säger en del om 99.se just nu tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Tänk, inte en enda kommentar på varken detta eller på Apples licensiering av LiquidMetal. Säger en del om 99.se just nu tycker jag.

Kan väl delvis hålla med dig. Just i detta fallet, men det är väl utanför den här tråden, så är det en bra nyhet så tillvida att olyckskorparna som kraxat att det kan bli en GIF-historia av det nu är tystade. Men bortsett från det kvarstår all kritik från t.ex. Mozilla-hållet om att h.264 fortfarande dras med massor av licens- och kostnadsfrågor:

What MPEG-LA announced is that their current moratorium on charging fees for the transmission of H.264 content, previously extended through 2015 for uses that don’t charge users, is now permanent. You still have to pay for a license for H.264 if you want to make things that create it, consume it, or your business model for distributing it is direct rather than indirect.

[...]

Unfortunately, H.264 is no more suitable as a foundational technology for the open web than it was last year. Perhaps it will become such in the future — Mozilla would very much welcome a real royalty-free promise for H.264 — but only the MPEG-LA can make that happen.

Men vidare diskussion om codecen passar nog bättre i en egen tråd.

Gruber analyserar "kriget" mellan Adobe och Apple om Flash som svar på Dave Winers påstående att avsaknaden av Flash inte fungerar för Apple. Hela texten är värd att läsas, här ett utdrag:

Here’s how I see this battle between Apple and Adobe. For Adobe, losing would be a large-scale abandonment of Flash by web producers — sites that previously used Flash abandoning it, and new sites never using it in the first place. For Apple, losing would be if the absence of Flash on iOS devices led to people choosing competing devices that do support Flash — i.e. if the absence of Flash for iOS hurt sales of iPhones, iPod Touches, and iPads.

[...]

Before the iPhone, Flash’s advantage was that it was installed on every major web-browsing computer by default. Now, there is a major web browsing OS where Flash is not supported at all. There is no alternative with market share that approaches Flash, though — that’s why we’re seeing HTML5 video as an alternative to, rather than a replacement for, Flash. If Adobe loses this battle, Flash’s decline is going to be long and slow.

Consider: is there more pressure on Apple to add Flash support to iOS, or on websites with Flash-only content to produce iOS-compatible alternatives? Such pressure — both on Apple and website publishers — is best measured not by complaints on the web, but by sales of iPhones, iPods, and iPads. The more they sell, the less likely Apple is to cave on Flash support, and the more likely it is for websites to stop publishing Flash-only content.

Läs hela: Daring Fireball: How to Judge the Battle Between Apple and Adobe Regarding Flash

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-27 09:41

Vet inte om det Finns så mycket att säga förutom att det är bra och en sådan kommentar utan mer ingående analys är rätt tråkig

Ursprungligen av kainen:

Vet inte om det Finns så mycket att säga förutom att det är bra och en sådan kommentar utan mer ingående analys är rätt tråkig

Tänker ungefär samma sak, finns inte så mycket att kommentera.

Men... vad bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 11:07
Ursprungligen av kainen:

Vet inte om det Finns så mycket att säga förutom att det är bra och en sådan kommentar utan mer ingående analys är rätt tråkig

Jaja.

Ursprungligen av Robo-X:

Fortfarande slöa efter semestern.

Jag tror att det kommer några månader för sent. Hade mpeg la ändrat licenseringen direkt efter att Google släppte webm så hade de tagit mer vind från googles segel. Men det är bra att något händer. Mozilla har nu ett argument mindre att inte stödja h.264.

//Rob

Fast frågan om. Det som har ändrats är för slutanvändaren och för streaming som jag förstår det. Mozilla tex måste fortfarande betala licenspengar.

Ursprungligen av kainen:

Vet inte om det Finns så mycket att säga förutom att det är bra och en sådan kommentar utan mer ingående analys är rätt tråkig

Simon Phipps har skrivit en rätt bra artikel häromdagen om hur H.264 passar in i det längre perspektivet.

First, the H.264-format video needs to be created – but that isn’t free under this move. Then it needs to be served up for streaming – but that isn’t free under this move. There then needs to be support for decoding it in your browser – but adding that isn’t free under this move. Finally it needs to be displayed on your screen.

The only part of this sequence being left untaxed is the final one. Importantly, they are not offering to leave the addition of support for H.264 decoding in your browser untaxed. In particular, this means the Mozilla Foundation would have to pay to include the technology in Firefox.

If they could do that. But they would not be able to do so, since the software they create is open source and thus needs to be able to be freely used by others, as a whole or as a kit of parts, without any restrictions. A license bought from MPEG-LA would not be “sublicensable”, meaning they could not gain the right for any arbitrary open source community member to do the same as Mozilla was allowed with H.264. Consequently they are unable to benefit in any way from this apparently generous action by MPEG-LA.

Så i dagsläget ser nog WebM med VP8 och Vorbis ut som ett bättre alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-27 09:42

Fortfarande slöa efter semestern.

Jag tror att det kommer några månader för sent. Hade mpeg la ändrat licenseringen direkt efter att Google släppte webm så hade de tagit mer vind från googles segel. Men det är bra att något händer. Mozilla har nu ett argument mindre att inte stödja h.264.

//Rob

som jag har läst det är inte problemet för mozilla att de är tvunga att betala licenspengar för att få distribuera videoavkodaren (vilket iofs är tveksamt om de verkligen behöver), men snarare att det är praktiskt taget omöjligt att licensiera impementationen av avkodaren på ett sätt som följer de oss-licenser som all annan kod i projektet är licensierad under.

Jag förstår Mozillas position till fullo. Fick man drömma fritt skulle de stora företagen som har intresse i detta gå ihop och köpa ut (eller upp!) MPEG-LA och en gång för alla göra en redan tekniskt sett bra codec till en licensmässigt bra codec också.

det är ju 'de stora företagen' (många stora iaf) som MPEG LA företräder.

de behöver ju bara släppa iden att (eller snarare släppa tanken på möjligheten till att) tjäna pengar på själva codecen och se förtjänsten i det större perspektivet istället. det finns väl iofs vissa företag i poolen som kanske inte har någon större vinst att släppa sina patent helt, men de kan nog låta sig köpas ut utan större problem.

iOS är nu den tredje populäraste plattformen för internetsurfning, efter att ha gått om Linux. Men vi pratar fortfarande bara om 1 procent totalt sett, så man ska inte dra på allt för stora växlar på detta.

MacRumors: iOS Passes Linux to Become Third-Most Popular Internet Browsing Platform - Mac Rumors

Dominic Szablewski på PhobosLab har skapat ett spel i HTML5/javascript som heter Biolab Disaster som han beskriver såhär:

Biolab Disaster was completely build for HTML5 – that is, JavaScript and the new Canvas and Audio elements. It doesn't need any Plugins, just a good browser.

Hur väl fungerar det då att bygga och spela spel med HTML5? Mycket bra:

Biolab Disaster formulates the playable truth that it makes sense to create games for HTML5. Not only is the result on par with current Flash games, but also is the development process incredibly smooth and satisfying. The hurdles that a new technology such as HTML5 sets, were already overcome by the game engine. For the development of the game itself, I didn’t have to deal with any browser or platform issues at all.

Han tror detta kan vara början till slutet för Flash som plattform för spel:

With Microsoft delivering some HTML5 support in Internet Explorer 9 and JavaScript and rendering performance steadily increasing, I can’t see any reason why JavaScript and Canvas would not be the gaming platform of the coming years that finally removes Flash from its quasi monopole.

Läs hela: Biolab Disaster - PhobosLab

(Notera dock i artikeln att prestandan på iPhone och iPad tyvärr inte räcker till i dagsläget för en bra spelupplevelse. Å andra sidan är det få Flash-spel som fungerar bra på mobila enheter hursomhelst.)

Är Flash effektivare och snabbare än HTML på mobila enheter? Det påstår i alla fall John Nack från Adobe efter ett test som gjorts. Nu vet jag inte om testet är rättvisande eller inte, men det är precis sådant som Adobe bör ägna sig åt om de vill få gehör för Flash, dvs visa att det faktiskt fungerar bra eller bättre i verkligheten, istället för att bara prata:

Fortune reports on a blog post by Adobe’s John Nack which appears to show that Flash is faster and much more efficient than HTML on mobile phones. These statements are conclusions based on a benchmark test by web developer, Chris Black. He tested HTML 5 running the same animation on an iPod touch 4 (same for iPhone 4), and a Nexus One, but also ran it in pure Flash on the Nexus one.

Läs hela: Flash is faster, better, stronger than HTML 5 on phones? | 9 to 5 Mac Flash is faster, better, stronger than HTML 5 on phones? | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-19 12:46
Ursprungligen av Adrian B:

Är Flash effektivare och snabbare än HTML på mobila enheter? Det påstår i alla fall John Nack från Adobe efter ett test som gjorts. Nu vet jag inte om testet är rättvisande eller inte, men det är precis sådant som Adobe bör ägna sig åt om de vill få gehör för Flash, dvs visa att det faktiskt fungerar bra eller bättre i verkligheten, istället för att bara prata:

Fortune reports on a blog post by Adobe’s John Nack which appears to show that Flash is faster and much more efficient than HTML on mobile phones. These statements are conclusions based on a benchmark test by web developer, Chris Black. He tested HTML 5 running the same animation on an iPod touch 4 (same for iPhone 4), and a Nexus One, but also ran it in pure Flash on the Nexus one.

Läs hela: Flash is faster, better, stronger than HTML 5 on phones? | 9 to 5 Mac Flash is faster, better, stronger than HTML 5 on phones? | Apple Intelligence

Skulle vara intressant att se ett oberoende test av detta... kanske en film med sida vid sida jämförelse.

Ursprungligen av kainen:

Skulle vara intressant att se ett oberoende test av detta... kanske en film med sida vid sida jämförelse.

Ja, som jag skrev förut så hade jag ingen aning om testet var rättvisande och nu visar det sig att det inte var det, från Gruber:

Not So Fast on That Demo Purporting to Show That Flash Player Is Faster Than HTML5 Canvas on Mobile Devices

Ends up the “HTML5” test was really, really poorly coded. Here’s a version that gets 45 FPS on my iPhone 4. Pays to be skeptical of any claim that Flash Player works well on mobile devices.

UPDATE: Here’s another tweaked version of the canvas demo, this one from Charles Ying, that updates the FPS counter less frequently (to match the Flash version), which performs even better.

Men min poäng kvarstår, Adobe bästa väg för att få stöd för Flash är att visa på hur bra det fungerar på andra plattformar (vilket det i dagsläget inte verkar göra så ofta).

Här är en grej som passar bra i denna tråd. Adobe har visat upp ett verktyg som gör om Flash-projekt till HTML5 och andra icke-Flash-tekniker. Det är inte släppt ännu, och inget är sagt om när det ska släppas, men det är ingen tvekan om att Adobe jobbar i den riktningen. Helt rätt av Adobe.

John Nack på Adobe om detta och hur Adobe är pragmatiska:

Are you surprised? Don't be. As I've written many times, Adobe lives or dies by its ability to help customers solve real problems. That means putting pragmatism ahead of ideology.

Flash is great for a lot of things, and this week's demos showed it's only improving. It's not the only game in town, however, and Adobe makes its money selling tools, not giving away players. Let's help people target whatever media they need, as efficiently as possible.

Precis vad jag efterlyst tidigare, dvs att Adobe satsar på att göra de bästa verktygen för att skapa saker i HTML5/Javascript, eftersom det är deras starka sida.

Läs mer: Adobe Shows Off Flash-to-HTML5 Converter - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-19 19:10

Det beror på hur man skriver koden. Flash är lite mer optimerat Chris Black kan Flash bättre och han gjorde några fel i javascript demot så att den går långsammare än den egentligen skulle. Men vi får se om någon lyckats göra ett bättre demo.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-30 14:58

Verkar om inte sänka så åtminstone få MS att ändra inriktning för sitt Silverlight.

Flash har fått oväntat stöd från Google: De kommer att ta bort stödet för H.264-video i Chrome med motiveringen att det är en sluten codec och bara köra VP8 och Theora vilket i praktiken lär göra att sajter använder Flash för video i Chrome.

Jag måste säga att detta senaste drag från Google verkar korkat och så länge de skickar med en egen plugin för Flash (som inte heller är helt fritt och öppet) så känns det som hyckleri.

Läs mer: Chromium Blog: HTML Video Codec Support in Chrome

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-11 22:32

Då finns det ju absolut ingen anledning att installera chrome i en mac längre. Inte för att jag har chrome själv...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 22:38

Jag håller också med dig (och Gruber). Att ta bort h264 stödet är korkat. Men jag tror faktiskt att Google största anledning för det är för att bromsa Apples framgång med iOS. Genom att ta bort h264 stödet så måste web utvecklare tänka efter mer om de vill bygga in stöd för h264 eller VP8 eller helt enkelt köra med Flash. Jag tror Google vill nog helst att Flash stannar som standard för att Apple inte stödjer det och deras framtida Android 3 tablets kommer att ha Flash. Att batteritiden kommer att lida hoppas de på kommer att fixas med framtida uppdatering.

Och att sen gömma sig bakom att h.264 är inte öppet stärker min teori.

//Rob

H.264 kanske kan ordnas med hjälp av plugin efter att Google har tagit bort det ur Chrome, eller?

Det vore väl väldigt önskvärt om de i och med detta får spridning på VP8 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 09:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det vore väl väldigt önskvärt om de i och med detta får spridning på VP8 ?

Varför det?

Därför att det är en öppen standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 09:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Därför att det är en öppen standard.

Nja om det är standard vet jag inte men den är öppen och fritt att använda, vilket inte betyder att den inte bryter mot något patent.

//Rob

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Därför att det är en öppen standard.

Hur definierar du öppen?

Så vitt jag läst på är det H.264 som är den öppna standarden.

Ars Technica har en utmärkt och djuplodande artikel i ämnet:
Google's dropping H.264 from Chrome a step backward for openness

Såhär skriver de om öppenheten i H.264:

In the traditional sense, H.264 is an open standard. That is to say, it was a standard designed by a range of domain experts from across the industry, working to the remit of a standards organization. In fact, two standards organizations were involved: ISO and ITU. The specification was devised collaboratively, with its final ratification dependent on the agreement of the individuals, corporations, and national standards bodies that variously make up ISO and ITU. This makes H.264 an open standard in the same way as, for example, JPEG still images, or the C++ programming language, or the ISO 9660 filesystem used on CD-ROMs. H.264 is unambiguously open.

Hur är det med VP8 och Theora då? Inte så öppet direkt:

In contrast, neither WebM's VP8 nor Theora were assembled by a standards body such as ISO. VP8 was developed independently and entirely in secret by the company On2, prior to the company's purchase last year by Google. Theora was created by a group of open-source developers based on early work also done by On2. Though Theora's development can be described as an open, community process (albeit different in nature and style to the more formal processes and procedures used by the standards bodies), no such claim can be made of VP8. At the time of its development, VP8 was a commercial product, licensed by On2. Keeping the specifics of its codec secret was a deliberate goal of the company. Though it has since been published and to some extent documented, the major design work and decision-making was done behind closed doors, making it at its heart quite proprietary.

Så vad blir slutsatsen? (Min markering.)

Google is now building a community around WebM (similar to that around Theora), but it hasn't taken any steps to submit WebM to ISO, ITU, or SMPTE for formal open standardization. The company is preferring to keep it under its own sole control.

For Google to claim that it is moving to "open codecs" is quite absurd: H.264 is very much an open codec. WebM is not.

Bevaka tråden