Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 16:40
Ursprungligen av goaway:

Kolla igen nu. På min står det iaf:

21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

Lär väl dröja till åtminstone torsdag då i guess.

Så står det för mig med nu. Så den kommer väl senast på torsdag iaf.

goaway: Det behöver det inte göra, om dem skickar den ikväll så är den i Sverige imorgon bitti och så kör dem ut den?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 16:33

yes, nu har min dator kommit, började bli lite orolig när klockan passerade 16:00, kvällen räddad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-21 16:45

21 nov 2006 11:57 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
20 nov 2006 16:39 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
20 nov 2006 16:38 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
15 nov 2006 16:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
14 nov 2006 18:55 Suzhou Shipped From Originating Depot
13 nov 2006 22:15 Suzhou Consignment Received At Transit Point
13 nov 2006 21:31 Suzhou Consignment Picked Up

Tycker det går lite långsamt, paketet skall till Göteborg.

tack goaway, jag har samma status när jag trackar. den ska komma imorgon egentligen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 17:06

Medans vi väntar...
Såg ett inlägg på nån hemsida där man berör köp av MB

"The Apple Store doesn't respect Scandinavian consumer laws. This means that if you buy something from the Apple Store and it stops working after 1 year, you're out of luck. If you buy it from a local supplier instead, they will abide by the law, and will repair or replace the item for free if it's within 2-3 years, depending on the hardware."
-Där ser man kört att reklamera när garantin gått ut!

Bara att gratulera er som inte köpt via applestore!:tveksam:

Ursprungligen av Slappo:

Medans vi väntar...
Såg ett inlägg på nån hemsida där man berör köp av MB

"The Apple Store doesn't respect Scandinavian consumer laws. This means that if you buy something from the Apple Store and it stops working after 1 year, you're out of luck. If you buy it from a local supplier instead, they will abide by the law, and will repair or replace the item for free if it's within 2-3 years, depending on the hardware."
-Där ser man kört att reklamera när garantin gått ut!

Bara att gratulera er som inte köpt via applestore!:tveksam:

Tänkte också på det där, tror jag läste en tråd om det här på forumet, men jag hann inte läsa igenom allt.
Vad är det som gäller?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 17:39
Ursprungligen av fraspe:

Tänkte också på det där, tror jag läste en tråd om det här på forumet, men jag hann inte läsa igenom allt.
Vad är det som gäller?

" Behöver man köpa AppleCare?

Vi fick tips om en diskussion borta på MacRumors forum om att AppleCare är en onödig utgift eftersom EU-lag gör att garantin ändå räcker i tre år.

Så är det inte. Garanti är något som ligger utanför lagen, något som företagen, i det här fallet Apple, erbjuder sina kunder. Standard i Sverige är att erbjuda detta i ett år men i USA brukar det bara vara 90 dagar.

Det vi har i Sverige, och i hela EU för den delen, är tre års reklamationsrätt. Man har alltså rätt att reklamera sin vara i tre år.

Skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti/AppleCare är så vitt jag förstår mest hur de fungerar, så är man beroende av snabb och effektiv fix av sina produkter så är fortfarande AppleCare en bra sak efter att garantin slutat gälla.

Men man behöver inte köpa AppleCare för att skydda sig mot att något man köper går sönder efter ett år och en dag.

Treårsregeln gäller för saker köpte efter 1 april 2005, innan dess gällde två år.
www.konsumentverket.se"

Klippt från macfeber

1 0 Skicka vidare Kommentera

--------------------------------------------------------------------------------
2006-11-20 10:20 av milanoeye Tack till milanoeye

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 17:46

Ang Pudong....

18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
17 nov 2006 15:24 Suzhou Shipped From Originating Depot
16 nov 2006 10:36 Suzhou Consignment Received At Transit Point
""""

Fick precis detta mail från våra vänner på TNT

Hej, tyvärr har vi haft problem med förseningar i Asien och godset har ännu
ej ankommit Europa. Jag ber er kontakta oss imorgon igen för att se nya
uppdateringar, eller följa sändningen via vår hemsida.""":eek:

Som sagt MB är i Asien trots att man beställde den 9e

  • Medlem
  • Lomma
  • 2006-11-21 18:09

@Slappo:

Nej, inte min iallafall? Har du uppdaterat på sistone? På min tracker står det:

21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay

Ringde precis TNT och de sa att den är på väg till Sverige och nästan säkert levereras imorgon. Det verkar dock konstigt att svaren varierar, för rimligtvis borde allas macbooks (som fördröjdes i Pudong den 18:e) skeppas tillsammans? Eller det kanske inte funkar så?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 18:25

[QUOTE="goaway"]@Slappo:

Nej, inte min iallafall? Har du uppdaterat på sistone? På min tracker står det:

21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay

Ringde precis TNT och de sa att den är på väg till Sverige och nästan säkert levereras imorgon. Det verkar dock konstigt att svaren varierar, för rimligtvis borde allas macbooks (som fördröjdes i Pudong den 18:e) skeppas tillsammans? Eller det kanske inte funkar så?[/QUOT

Man tycker ju att godset borde skeppas tillsammans.... Av forumet att döma verkar ju mailkundtjänsten ge negativa besked medans telefonkundtjänst ger något positivare???

Här är min aktuella tracker kl 18:25

Datum Tid Ställe Status
18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
17 nov 2006 15:24 Suzhou Shipped From Originating Depot
16 nov 2006 10:36 Suzhou Consignment Received At Transit Point

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:29
Ursprungligen av goaway:

@Slappo:

Nej, inte min iallafall? Har du uppdaterat på sistone? På min tracker står det:

21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 nov 2006 16:17 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay

Ringde precis TNT och de sa att den är på väg till Sverige och nästan säkert levereras imorgon. Det verkar dock konstigt att svaren varierar, för rimligtvis borde allas macbooks (som fördröjdes i Pudong den 18:e) skeppas tillsammans? Eller det kanske inte funkar så?

Min står kvar på samma status. Det vill säga i Pudong. Skall ringa till TNT igen för att driva på litet

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 18:33
Ursprungligen av weldion:

Min står kvar på samma status. Det vill säga i Pudong. Skall ringa till TNT igen för att driva på litet

Kör hårt Weldion!

Sen ser vi fram emot svaret här i forumet!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 18:41

-Ja alla vi som har maccen här i Pudong får alltså hoppas på Arnhem under kvällen/natten då!

20 nov 2006 16:38 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
20 nov 2006 16:33 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
18 nov 2006 18:20 Suzhou Shipped From Originating Depot
17 nov 2006 09:36 Suzhou Consignment Received At Transit Point
17 nov 2006 09:34 Suzhou Consignment Picked Up

min har inte rört på sig på över ett dygn ringde tnt och de sa att apple inte skickar packet med nån tidsgaranti.. den skickas till sverige när det finns plats i lastbilarna, men beräknas kanske komma imorn

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 19:13

Ledig Lastbil!

De var ju mindre bra.

Jag tror inte att jag orkar med TNT-stressen. Om man nu, då och då, behöver lämna hemmet av någon anledning så kan det köra sig med transporten. Eller som senast, hamnade min programvara hos grannen (som inte visste vad det var, eller vem som egentligen skulle ha det!). Det blir nog Macforum, trots att man blir tre hundralappar fattigare.

Hur är det med ljudnivån? Jag är intresserad av mellanmodellen med 2 GHz processor och 80 GB hårddisk. Folk säger att fläktarna går hela tiden, stör det? Jag är väldigt känslig för störande ljud. Klarar nog inte av att det börjar susa så fort man startar fler än två program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-26 13:02
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hur är det med ljudnivån? Jag är intresserad av mellanmodellen med 2 GHz processor och 80 GB hårddisk. Folk säger att fläktarna går hela tiden, stör det? Jag är väldigt känslig för störande ljud. Klarar nog inte av att det börjar susa så fort man startar fler än två program.

Har en MB C2D 2Ghz 2GB minne och fläktarna på min dator går väldigt sällan. Temperaturen ligger på ca 50-60 grader för det mesta. Jag uppfattar datorn som mycket tyst.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 17:32

Jag ringde också TNT idag angående 18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay... Hon som jag pratade med sade att de var i europa, fast de hade bara blivit ompackade och inte gått genom någon station. De skulle få "kontakt" med paketet igen i Sverige. Mitt paket skall komma utsatt dag, eventuellt en dag försent enligt telefonisten.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:17

Beställde precis en vit Macbook 2ghz med 2gb minne. Har haft beslutsångest hela dagen och vägt mellan en iMac 20" eller en Macbook.

Nu är det bara att vänta. Tappade min kära PB12" i golvet i söndags och hårddisken verkar ha gått sönder + att skalet böjt sig så hela datorn är lite skev. Får hoppas att försäkringsbolaget är snälla.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:41

Nu har jag pratat med TNT igen. För att citera: "Vi har upptäckt att någon av våra kollegor har givit ut felaktiga svar under dagen. Vi har ingen fysisk skanning av ditt paket här i Europa och det beror på förseningar på grund av överbelastningar inom Asien. Vi hoppas på att få in det nu redan i kväll eller tidigt imorgon." Så lät det på ett ganska så precist ungefär. Men i alla fall, det kan vara på väg från Asien, eller så är det kvar där. Det visar sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:53

Som nu kanske?
21 nov 2006 18:49 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-21 19:01

Weldion !!Där ser man!!

:eek: Det rör på sig precis när man sitter och tänker på Arnhem så blir grejerna inscannade. Märkligt..

21 nov 2006 18:44 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 nov 2006 18:33 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
18 nov 2006 10:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
17 nov 2006 15:24 Suzhou Shipped From Originating Depot
16 nov 2006 10:36 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Har vi riktig tur så kanske grejerna kommer till Sweden under detta dygn??

21 Nov 2006 18:45 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 Nov 2006 18:45 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Nu har trackern vaknat i liv för mig också. Personen via mailen sa 2-3 gånger att den inte alls var i Europa, jag sa till honom att kolla igen och visst hade jag rätt. Så går allt rätt så har jag den imorgon! Underbart.

Ursprungligen av Tobias Ö:

21 Nov 2006 18:45 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 Nov 2006 18:45 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Nu har trackern vaknat i liv för mig också. Personen via mailen sa 2-3 gånger att den inte alls var i Europa, jag sa till honom att kolla igen och visst hade jag rätt. Så går allt rätt så har jag den imorgon! Underbart.

Precis samma här. Men tror du verkligen att du får den imorgon? Vart bor du? Jag tror nog mer på torsdag...

Ursprungligen av hosonlarsson:

Precis samma här. Men tror du verkligen att du får den imorgon? Vart bor du? Jag tror nog mer på torsdag...

Jag bor i Borås och ja jag tror det kommer imorgon, dem har ju hela dagen på sig. Du kan ju åka ner till holland och tillbaka på en hel dag, plus natt också...
Dem skjutsar också ut saker fram till 17 tiden.

Ursprungligen av Tobias Ö:

Jag bor i Borås och ja jag tror det kommer imorgon, dem har ju hela dagen på sig. Du kan ju åka ner till holland och tillbaka på en hel dag, plus natt också...
Dem skjutsar också ut saker fram till 17 tiden.

haha detta är inte allt säkert.. stod att min kommit till:
20 nov 2006 16:38 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

igår.. och idag har jag fortfarande inte fått den.. dom har inte ens kört den till sverige ännu... dom kanske gör det imorn sa han när jag ringde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-21 20:22

Min kom till holland igår, den landade i sverige klockan 12 idag. Men den har inte rört sig där ifrån, den skall från helsingborg till göteborg.

Okey, men jag tror stenhårt på att min kommer imorgon!

Ursprungligen av Tobias Ö:

Okey, men jag tror stenhårt på att min kommer imorgon!

Man kan alltid ha hopp...

Bevaka tråden