Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macaddict:

2GB minne och trådlöst tangentbort och mus ska väl inte ta nån extra tid

Tyvärr så gör det ju det...

Ursprungligen av ztaafen:

Tyvärr så gör det ju det...

Jag ringde idag till Postero och frågade. Dom sa att dom hade fått in MBC2D men inte mellan modellen som jag väntar på. Hade inte du ztaafen beställt en mellanmodell?

Ursprungligen av Macaddict:

Jag ringde idag till Postero och frågade. Dom sa att dom hade fått in MBC2D men inte mellan modellen som jag väntar på. Hade inte du ztaafen beställt en mellanmodell?

Jo... konstigt.
De kanske är slut?

Har tyärr inget svar på det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 16:05

hosonlarsson: Kan posta din transport från tnt.se.? Vi har samma utskrifter har jag sett tidigare.
Vart ska din levereras?

Fy fan va gött, just nu sitter jag vid min macbook och skriver, har inte testat den så mkt än.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 18:28

Tur man flyttar för personalen här uppe (umeå) är segare än sirap, får datorn på mån eller tisdag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-23 20:48
Ursprungligen av Gelan:

Tur man flyttar för personalen här uppe (umeå) är segare än sirap, får datorn på mån eller tisdag.

Du vet att TNT inte leverar norr om Örebra va? Du kommer kunna spåra till Örebro på TNT:s sida, sen tar Posten över. Jag bor själv i Umeå och jag fick min dator i tisdags.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 20:30

hosonlarsson: skrev detta till dig tidigare, du kanske missade?

"hosonlarsson: Kan posta din transport från tnt.se.? Vi har samma utskrifter har jag sett tidigare.
Vart ska din levereras?"

Sorry. Bor utanför götet.

23 nov 2006 10:09 Gothenburg Delivered
23 nov 2006 07:45 Gothenburg Out For Delivery
23 nov 2006 04:59 Gothenburg Import Received
22 nov 2006 14:48 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
22 nov 2006 00:12 Eindhoven Shipped From Originating Depot
21 nov 2006 18:57 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 nov 2006 18:57 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Ville bara säga att macbooken är riktigt bra, har egentligen bara en sak att klaga på, och det är att kanten där hanlederna ligger är lite vass... Sen så batteri tiden var typ 3 timmar. Ska testa att kalibrera imorgon och se om det går och få ut lite mer. Men så här efter några timmars användande, så är betyget: En riktigt trevlig dator!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 21:34

hosonlarsson: Tack

Kemppe: Har du kvar ditt utdrag från TNT?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-23 22:35
Ursprungligen av Gelan:

Kemppe: Har du kvar ditt utdrag från TNT?

Jo det har jag:

21 nov 2006 16:24 Orebro Delivered
20 nov 2006 01:39 Orebro Onforwarded For Delivery
20 nov 2006 00:39 Orebro Import Received
17 nov 2006 19:21 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
16 nov 2006 17:42 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
16 nov 2006 17:42 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
16 nov 2006 11:04 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
13 nov 2006 21:40 Suzhou Shipped From Originating Depot
12 nov 2006 13:54 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Ett tips. På TNT:s tracking sida har du ditt sändningsnummer, ska vara samma som carrier tracking number som syns på beställningsstatus hos apple. Om du ringer posten i Umeå och uppger det numret, samt säger att det är från TNT så kan de spåra det åt dig. Dom kunde iaf tala om för mig när min skulle levereras, vilket stämde.
Nummer till posten: 090-150788

fan vad glad ja e...... sitter äntligen med min nya Macbook..:D

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-23 23:15

21 nov 2006 16:24 Orebro Delivered

Gelan: Den tidsstämpeln är då jag fick datorn hem till mig i Umeå, ring inte posten innan du ser:
Orebro Onforwarded For Delivery
på din tracking, innan dess kan inte posten spåra ditt paket.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-23 23:40

Nu har jag beställt min EGEN :)

Familjens första MacBook stannar alltsomoftast i hustruns knä...

Nu har jag beställt min egen!

Den vita är vackrast och med 2 Ghz C2D, 2 Gig RAM och 120 GB disk blir det min nya jobbdator och den svarta "ThinkPaddan" hamnar i förrådet

1-2 veckor säger man på Janssondata så julen är räddad.
Det blir perfekt att ligga i soffan, med MacBooken på magen och kolla favoritDVD'n

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-24 00:00

KLOCKAN 11.54 Kom den!!!!

Datorn skeppades direkt från Arnhem till Stockholm. Så me facit i hand hade man inte behövt va så manisk mot TNT... Okej sjukdomsinsikt...

Så alla ni som nyligen beställt. Ett tips TNTS svenska kundtjäst kan inte ge ett enda vettigt svar om paketets status, så vida inte flygplatsen drabbats av strejk eller brunnit upp.

Men det är allt bra mysigt att sitta vid trackern och oroa sig för tomten!

Så alla ni som går i väntans tider

Hasta la vista och ses på dom andra sidorna//S

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-24 00:32

fick min idag med! Riktigt ovant måste jag säga men jag lär mig sakta men säkert...

samma här. den kom idag. bra mycket snabbare än den tidigare. och styrplattan (kallas det så?) känns annorlunda också. mer styv. gillar den skarpt

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 07:47

Kemppe:
Har nu:
24 nov 2006 06:05 Orebro Onforwarded For Delivery

Ska ta och ringa posten senare, med lite tur kanska man kan få komma och hämta den själv. Tack för all information, uppskattar det verkligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-24 09:33

Jag fick min vita mellanmodell av MacBook C2D igår och är jättenöjd med den. Som någon annan sa redan, så är kanterna en aning för vassa, kanske.

Min allra första reaktion så jag såg bilder på datorn för första gången var typ "Va, Sinclair Spectrum tangentbord?!?"

Tangentbordet känns dock bra. Inga klagomål här inte. Fläkten hörs bättre än vad den hördes på min gamla iBook men det gör inte så mycket.

Har ännu inte testat batteritiden då jag körde med kabel. Dock så tycker jag att hårddisken för lite konstigt ljud när man start dator/väcker från vilan.

Sen måste jag bara påpeka att hur enkelt det är att installera program!
Körde över vitala program från min iMac till MacBooken. Installationen tog inte längre tid än det tog att överföra filerna (Eclipse och MAMP [Apache, MySql, PHP] ).

Försök installera Office på en PC genom att dra Office-mappen från dator A till dator B!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-24 23:07
Ursprungligen av jme:

Min allra första reaktion så jag såg bilder på datorn för första gången var typ "Va, Sinclair Spectrum tangentbord?!?"

Tack jme, det gav mig en riktig flash-back
Riktigt coolt... Sinclair Spectrum - svart med lilla rengbågsloggan och grå gummi tangenter <ryser> När var det? Typ... 1980? ... :eek:

Ursprungligen av jme:

Försök installera Office på en PC genom att dra Office-mappen från dator A till dator B!

DOH! Du har rätt... OSX är så jäkla coolt

Jag har lekt med min dator i ett dygn nu och jag är helnöjd. Det enda är, som en föregående talare också sa, att fläkten går hela tiden och den blir rättså varm i knätt, asså. Men det är det värt! Shit, en ny värld! Jag har börjat experimentera med litet windowsapps - jag vet, förstöra stämningen med en gång - med Crossover, funkar finfint. Kul att man kan använda vettiga program i väntan på att de kommer infödda varianter av dem till intelmac. Well.

  • Medlem
  • 2006-11-24 12:49

Borde inte datorn skickas vidare vid det här alget om man får följande info:
Datum Tid Ställe Status
22 nov 2006 19:10 Suzhou Shipped From Originating Depot
22 nov 2006 14:24 Suzhou Consignment Received At Transit Point

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 14:45

Så... Då är min väntan också över. Kl 1305 så plingade Mr. Transportör på min dörr. Fast han ringde inte innan som de lovat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-24 15:59

Vet inte vad ni gör med datorn, ni som säger att fläkten går helatiden. Fläkten på min dator är väldigt sällan igång, använt den i 4 dygn snart och har bara varit med om att fläkten startat ett fåtal gånger. Datorn är mycket tyst och funderar ibland på om den är på eller ej.

Är fortfarande efter 4 dygn mycket nöjd med MacBooken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-24 21:52

Tjenare vad många som vill berätta att de beställt eller har fått nya MB:n. Jag, då lär jag väl också göra det. Man ska väl vänjas, som fuskswitcher (den blir min första helt egna dator). Helt ny i mac world alltså!

Har lyckats få till ett byte till uppgraderade MB (den uppdaterades ju ngn dag efter att min levererades), minsta modellen, men det roliga i sammanhanget är att den trevliga servaren på Apple kundtjänst inte riktigt var på hugget när hon utförde replacement och beställde åt mig. Så just nu är den GAMLA versionen av MB på väg till mig från Kina, igen! Rent komiskt anser jag. Får ju ändå behålla den här tills jag får nya, så det gör inget, men.. HAHA. Och, man undrar ju över att den gamla ens finns kvar att leverera.

Någon undrade förresten vad som fått vissa av oss att switcha. I mitt fall: en övertygande pojkvän. viktigast för mig var nog att den inte väntas krascha lika mycket, och att den nu för tiden är så kompatibel. Och dropplistorna..! Bagatellerna avgör ofta

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-24 22:00
Ursprungligen av sl0k:

Är fortfarande efter 4 dygn mycket nöjd med MacBooken.

Vilket gött betyg

Tvenne triviala saker undrar jag:

1. Varför beställer nästan alla ni med t.e.x 2GB minne? Har hört att det är betydande billgare att köpa det nån annanstans och montera själv. Har inte forskat själv dock, det går ju snabbare att få reda på här...

2. ...eh...sorry men var hittar man egentligen billiga & bra microfiberdukar till skärmen? Har inte dykt på någon på stan precis. Ännu en grej som är enkel att forska i men enklare att ta reda på via er tack för hjälpen!

//nybörjaren

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-24 22:40
Ursprungligen av iJulia:

Vilket gött betyg

Tvenne triviala saker undrar jag:

1. Varför beställer nästan alla ni med t.e.x 2GB minne? Har hört att det är betydande billgare att köpa det nån annanstans och montera själv. Har inte forskat själv dock, det går ju snabbare att få reda på här...

2. ...eh...sorry men var hittar man egentligen billiga & bra microfiberdukar till skärmen? Har inte dykt på någon på stan precis. Ännu en grej som är enkel att forska i men enklare att ta reda på via er tack för hjälpen!

//nybörjaren

Svar på din första fråga. Standard konfigurationen med 1 GB är 2x512mb, och då det bara finns två minnesplatser så måste du kasta bort de två 512mb minnena om du vill uppgradera till 2GB (2x1gb). Det går inte att välja att få 1x1GB. Så därför blir det billigare att välja 2GB direkt när man köper datorn. Men i övrigt har du nog rätt, det går nog att köpa samma minnen billigare nån annanstans, vilket jag själv inte har kollat upp dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-25 00:32
Ursprungligen av iJulia:

1. Varför beställer nästan alla ni med t.e.x 2GB minne? Har hört att det är betydande billgare att köpa det nån annanstans och montera själv. Har inte forskat själv dock, det går ju snabbare att få reda på här...

Som Kemppe skrev så får man 2 st 512 minnen om man beställer 1GB. Dvs uppgradering till 2GB kostar 2x1100(ca)
För mig med studentrabatt kostade uppgradering direkt vid köpet ca 1500kr totalt så jag sparade på det.

Tidigare, innan de släppte C2D till MB, kostade det nästan 5 000kr att välja till 2GB vid köp så tidigare var det bättre att göra det själv.

Beställde idag fredag en macbook C2D mellanmodellen från dustin.se

Enligt hemsidan finns den i lager = leverans på måndag

litet tips till er som ändå ska köpa std.konfigurationer www.dustinhome.se

Bevaka tråden