Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (aug -06)

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tossefar:

Varför finns det ingen vettig torrentklient? Snabb rar-uppackare? Flac-stöd i iTunes? Vettiga alternativa ljudspelare? Varför går hd-wmv i snigelfart på en dator för 22k?

BitTorrent: Jag kör Transmission och är hur nöjd som helst med det.
RAR: UnrarX funkar utmärkt för mig. Ingen aning om det är snabbt eller inte dock.
Flac-stöd: Ingen aning, jag har inget behov av det.
Ljudspelare: Ingen aning här heller, iTunes är ett drömprogram för mig.
HD-WMV: Ett ord: Microsoft. Men har du testat att använda Flip4Mac eller Popwires komponenter och köra genom Quicktime?

Azureus är tokseg. Transmission är inte tillåten på alla trackers.

Jag har endast haft macar som surfdatorer innan. Minin var alldeles för seg för att använda till något annat. Inget gick snabbare på Mac Pron än på min a64-burk för 5000, det känns inte helt prisvärt. Det är en något dyr leksak att ha kvar endast för garageband och fina ikoner.

Ursprungligen av Tossefar:

Azureus är tokseg. Transmission är inte tillåten på alla trackers.

Jag har endast haft macar som surfdatorer innan. Minin var alldeles för seg för att använda till något annat. Inget gick snabbare på Mac Pron än på min a64-burk för 5000, det känns inte helt prisvärt. Det är en något dyr leksak att ha kvar endast för garageband och fina ikoner.

Snacka om snedköp, hoppas det löser sig för dig. Nu är jag inte insatt i vad du gör på din dator men att köra gb på en mac pro är ju tveklöst overkill.

Tokig jag är, tänkte inte alls på att apple har 14 dagars returrätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 11:04
Ursprungligen av Tossefar:

Varför finns det ingen vettig torrentklient?

Kommenterat senare

Ursprungligen av Tossefar:

Snabb rar-uppackare?

UnRarX. Är Numera universal Binary (inte tidigare) - http://www.unrarx.com/ - Om den är seg är det nått fel på din burk.

Ursprungligen av Tossefar:

Flac-stöd i iTunes?

Varför skulle Apple supporta andra format än sina egna ??? Det finns dock en quicktime-flac encoder (PPC only verkar det som, borde inte vara några problem dock)
http://www.finiteloops.com/news.php?item.65.4

Ursprungligen av Tossefar:

Vettiga alternativa ljudspelare?

Vet inte vad du vill spela in. Voice, audio, cd-ripp etc. Finns massor av alternativ, har du ens letat ?

Ursprungligen av Tossefar:

Varför går hd-wmv i snigelfart på en dator för 22k?

För att Microsoft inte supportar HD-WMV på Macen. Har du kört dom i Windows XP eller OSX. Om du vill köra bra HD-Material kör DivX eller Quicktime istället !!

Hur lång tid tog det att få burkarna från det att de var skeppade?

?? har ännu inte stött på en tracker som inte tillåter transmision, men du kanske kör/laddar nå unerliga saker

Azureus segt? märker ingen prestandaskillnad på det på den athlon64 3000+ burk ja hade innan o den mac mini jag har och absolut inte på den macbook jag har nu.

men om du säger det så. känns inte som du gett det en ärlig chans men du får ju göra vad du vill me din åengar, kul för den som köper den beggad som gör världens affär

Ursprungligen av Baltazar:

?? har ännu inte stött på en tracker som inte tillåter transmision, men du kanske kör/laddar nå unerliga saker

Azureus segt? märker ingen prestandaskillnad på det på den athlon64 3000+ burk ja hade innan o den mac mini jag har och absolut inte på den macbook jag har nu.

men om du säger det så. känns inte som du gett det en ärlig chans men du får ju göra vad du vill me din åengar, kul för den som köper den beggad som gör världens affär

Azureus fungerar bra om man tankar ett par torrents och kanske snittar 1MB/s. Så fort jag kommer över 10MB/s så säckar den ihop totalt. Hårddiskknastret då är inte att leka med heller

Jag tankar min musik från oink, där stöds inte transmission. Klienten klarar inte rss direct downloads heller, vilket är ett stort minus.

Oj, jag kanske låter lite väl gnällig

Men ska man verkligen behöva kompromissa så här mycket med en burk för en bit över 20 000?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 10:58
Ursprungligen av Tossefar:

Azureus fungerar bra om man tankar ett par torrents och kanske snittar 1MB/s. Så fort jag kommer över 10MB/s så säckar den ihop totalt. Hårddiskknastret då är inte att leka med heller

Jag kör Azureus totalt på en server i vår datahall på en av våra 1 Gigabit linor och brukar snitta på runt 8Myte/s. Inga problem alls. Kör SATA diskar och sitter i en P4 3.4 Extreme Edition (Första HT P4'orna). Att HD'n snattrar är väl inte så konstigt ?

Du kanske borde optimera Azureus. Du kan ju ställa in cache, MTU, + en andra massa saker för att få bättre prestanda.

Ursprungligen av Tossefar:

Jag tankar min musik från oink, där stöds inte transmission. Klienten klarar inte rss direct downloads heller, vilket är ett stort minus.

Testat Tomato och den officiella BT klienten ? Azureus klarar ju annars RSS.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 21:44

suck... jag gråter inombords... är du SÄKER på att du verkligen inte ska behålla den. Det är ju en guldmaskin!!! Jag avundas dig och din MP. Min är flera veckor bort!

menar du 10 Mbyte/s, alltså inte 10 Mbit/s? hehe, om det är det första alternativet, så va sitter du me för lina?

Ursprungligen av Baltazar:

menar du 10 Mbyte/s, alltså inte 10 Mbit/s? hehe, om det är det första alternativet, så va sitter du me för lina?

Jag sitter på 100/100Mbps fiber. Västerås stadsnät är guds gåva till mänskligheten.

Du skulle ju kunna ladda ner i windows på den istället det borde funka exakat som på din windows burk.
sen är denna dator lite over kill om du bara skall ha den som ned laddnings dator finns 3000.- datorer för det

men men man gör som man vill

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 08:48

Jag tycker att det är kul att du gav mac en chans iaf. De flesta på peezee vågar inte ens prova. Å gillar man inte macen så gör man det inte. Kudos!

/D

har just lagt in 9000 raw på min i apature har inte testat Capture one ännu men av tidigare erfarenheter så brukar det vara så att om apature funkar snabbt så funkar alla andra program snabbt

Ursprungligen av Casper:

har just lagt in 9000 raw på min i apature har inte testat Capture one ännu men av tidigare erfarenheter så brukar det vara så att om apature funkar snabbt så funkar alla andra program snabbt

Grymt! Jag testade också Aperture med RAW från min Canon 5D. Funkade hur bra som helst! Ska bli kul att se om ATI Radeon X1900 XT lyfter programmet ytterligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 09:27

Kan ju tillägga att jag precis har hämtat min MacPro ifrån godsmottagninge.
Gud va sexig den är!... LoL

Bilder kommer ikväll när den är helt på plats, nu saknas bara en Apple Cinema skärm.

//S

snälla .. mer benchmarks & BILDER !!! Jag har fortfarande 1,5 vecka till leverans ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 13:22

Detta säger inte mig så mycket men här är en Xbench körning
2.66 Modellen.

Results 142.25

System Info

Xbench Version 1.3

System Version 10.4.7 (8K1079)

Physical RAM 1024 MB

Model MacPro1,1

Drive Type ST3160812AS P

// Sounden

01 sep 2006 19:38 Cork Consignment Received At Transit Point
01 sep 2006 19:38 Cork Shipped From Originating Depot

Hur mycket mer info uppdateras under resans gång?

Snoopy, min Mac Pro verkar vara med i samma leverans. Jag har samma tider. Har du också beräknad leverans 7 september?

Det borde vara ytterligare 3-4 stopp innan de är framme.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-04 16:40

Liten fråga, jag tänkte sticka iväg och köpa lite kabel så att jag har allt när min maskin anländer. Den optiska utgången, är det en sån där mini? Vad heter den, vad är det för kabel jag behöver, en vanlig optisk funkar inte va? (med vanlig menar jag den stora "standard" pluggen)

Ursprungligen av capojava:

Snoopy, min Mac Pro verkar vara med i samma leverans. Jag har samma tider. Har du också beräknad leverans 7 september?

Det borde vara ytterligare 3-4 stopp innan de är framme.

På den svenska delen står det 7 sept. Men kollar man in shipment status så står det:
Estimated Delivery Date 08 Sep 2006 (Subject to change)

Så mentalt är jag förberedd på den 8 sept.

MacPro med X1900XT skickad...

Hoppsan - nu fick jag en rejäl förbättring från 17/9 - plötsligt står det:

Skickades den Sep 3, 2006 via TNT EXPRESS (IRELAND) LIMITED
Beräknad leverans Sep 7, 2006

2.66GHz, X1900XT, Airport+BT.

Däremot har det inte gått att tracka under dagen - varken via Apple's länk, TNT, eller K &N. I motsats till tidigare poster har jag ett trackingnr 78xxxxxxx01.

Nåja, jag kan nog hålla mig till torsdag (beställde 8 augusti). Någon som hört hur mycket X1900-korten låter än? Får man plats med en alternativ kylfläkt som Accelero X2?

Hälsningar,

Erik

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 09:43
Ursprungligen av lindahl:

Hoppsan - nu fick jag en rejäl förbättring från 17/9 - plötsligt står det:

Skickades den Sep 3, 2006 via TNT EXPRESS (IRELAND) LIMITED
Beräknad leverans Sep 7, 2006

2.66GHz, X1900XT, Airport+BT.

Däremot har det inte gått att tracka under dagen - varken via Apple's länk, TNT, eller K &N. I motsats till tidigare poster har jag ett trackingnr 78xxxxxxx01.

Nåja, jag kan nog hålla mig till torsdag (beställde 8 augusti). Någon som hört hur mycket X1900-korten låter än? Får man plats med en alternativ kylfläkt som Accelero X2?

Hälsningar,

Erik

Va faan - Jag har inte fått någon ändring. Iofs. Beställde jag 20/8 tror jag.
Tror ingen har fått 1900XT korten. Om du vill ha en recension kan du kolla på nån PC sida som tomshardware.

Beställningsdatum?

Ursprungligen av lindahl:

Hoppsan - nu fick jag en rejäl förbättring från 17/9 - plötsligt står det:

Skickades den Sep 3, 2006 via TNT EXPRESS (IRELAND) LIMITED
Beräknad leverans Sep 7, 2006

2.66GHz, X1900XT, Airport+BT.

Däremot har det inte gått att tracka under dagen - varken via Apple's länk, TNT, eller K &N. I motsats till tidigare poster har jag ett trackingnr 78xxxxxxx01.

Nåja, jag kan nog hålla mig till torsdag (beställde 8 augusti). Någon som hört hur mycket X1900-korten låter än? Får man plats med en alternativ kylfläkt som Accelero X2?

Hälsningar,

Erik

Hmm, jag beställde följande den 14/8 och har fortfarande 20/9 som lev-datum. Vad skiljer din 2.66 från min, rent detaljmässigt?

2.66 GHz Quad Xeon
2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-4x512
ATI Radeon X1900 XT 512MB
500GB Serial ATA 3Gb/s drive
16x SuperDrive DL
Airprt Extrm & BT 2.0+EDR-INT
Apple Keyboard & Mighty Mse-S
Aperture
MAC OS X-SWE
Country Kit-INTL

/Patrik

Ursprungligen av Brunzine:

Hmm, jag beställde följande den 14/8 och har fortfarande 20/9 som lev-datum. Vad skiljer din 2.66 från min, rent detaljmässigt?

2.66 GHz Quad Xeon
2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-4x512
ATI Radeon X1900 XT 512MB
500GB Serial ATA 3Gb/s drive
16x SuperDrive DL
Airprt Extrm & BT 2.0+EDR-INT
Apple Keyboard & Mighty Mse-S
Aperture
MAC OS X-SWE
Country Kit-INTL

/Patrik

Leveranstiden på minnet gjorde att jag beställde 1Gb extra separat istället, fast det dök upp före datorn häromdagen, så jag antar att det inte var flaskhalsen trots allt

Dessutom nöjde jag mig med standard-disken då jag har några extra 250Gb liggande, men det lär ju inte heller vara någon bristvara.

Det har nog lagts ett antal väldigt stort antal beställningar mellan 8 och 14 augusti, så jag antar att de sa slutet av september för alla först, och sedan betar av i turordning (inte för att Apple brytt sig så mycket om det tidigare, men nån gång ska man ha tur...)

Jag beställde ett ATI Radeon X1900 XT-uppgraderingskit den 10/8 och det beräknas skickas 5/10!! Två månaders leveranstid känns ju inte alls kul.

Min Mac Pro borde dock dyka upp nu på torsdag

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 21:27

Hej! Jag bestämde mig för en 3GHz idag + en 23 tums skärm. Ringde ett samtal till Machuset i Borås och åkte och hämtade den... Kort leveranstid

Bevaka tråden