Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (aug -06)

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Videomaskin på väg

Har beställt en 2.66 i standard utförande så när som på 2GB RAM, 500GB HD samt Bluetooth.
Har dessutom beställt 2st G-tech diskar på 500GB var.
Apples Crossgrade erbjudande gladde mig. Jag har uppgraderat min DVD Studio pro 4 till FCP Studio Pro 5.1 för under 2.000:- Gôtt mos Apple.

När det hela är klart kommer min upställning att se ut så här.
Maskin 1: G4 2x1.25Ghz 1GB RAM 2x180GB diskar internt
LaCie 1000 GB FW800
LaCie 150GB FW800
LaCie 250GB FW400
noname 290GB FW400
LaCie DVD brännare FW400
G-Tech 500GB FW800
Denna maskin kör Media 100 Xr och används till huvudsakligen Betacam-DVD

Maskin 2: den nya maskinen som ovan
G-Tech 500GB FW800
Denna maskin kommer jag att köra FCP 5.1 på. Dessutom DVD Studio Pro samt CS2

Maskin 3: macBook
För att kunna jobba i flykten och kunna göra lite enklare saker (som skriva dregelinlägg på 99:an) Används till mitt lilla saabprojekt (kolla in http://www.saabpearl.se)

Dessutom finns där
2st G4 400 Mhz
1st G4 2x500Mhz
2st iMac 266/333
1st G3 Powerbook rev2
1st Powermac 5400 (den svarta) Tillhörande Danielle 4,5 år gammal.
Ett av hennes första ord var Apple, men så är hon tvåspråkig ochså.

Jag tror att det står en gammal 7200 i något skåp med Linux intsallerat.

Enough nörding for one night!

TM, out

Stå päls!

Ursprungligen av 20Hz:

WOW du anar inte hur mkt jag lyssnat på Er!

Märkligt som det kan bli, skulle läsa om nya Mac besten men hamnar på stum:s sida istället.
Jag gillade verkligen soundet! Har gjort en del egen musik i mina "ungdoms" dagar. något mindre avancerat dock

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Märkligt som det kan bli, skulle läsa om nya Mac besten men hamnar på stum:s sida istället.
Jag gillade verkligen soundet! Har gjort en del egen musik i mina "ungdoms" dagar. något mindre avancerat dock

Tänk vad mycket bättre det ska låta när jag har en Mac Pro hemma!

Det finns inget värre än att vänta på en pryl man är besatt av.
Macoteket får prel. datorn den 30 augusti men Airport Extreme-kortet kommer inte förrän 15 september. Arrghh!

Ursprungligen av star-affinity:

Tuseen69
daniel_side

Kan man lyssna på något ni skapat? Håller på lite själv, men är inte redo för att visa upp något än...

Jag har medverkat på deverse samlingsalbum där bland Trance 2002 2:nd Edition .... gick då under artistnamnet "undertrack" ... på senare tid har jag co-producerat låtar med artister så som Interface .... med låtar som Do for you och Maybe (pass me bye) ... där jag gick under artistnamnet DNA ( mitt namn är ANDreas ... = saerDNA ...

har inte varit direkt aktiv med mitt studio arbete under de senaste 6 månaderna .. mkt för att jag längtat aldeles för mycket på min Mac Pro ... blir även att inskaffa en Apple Logic Pro 7.2 som går på 10.000 bara det ... har tidigare jobbat i Cubase SX men gradvist gott över till Logic .. (Logic Express)

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-16 15:15

Beställning lagd idag äntligen!

Blev iaf följande:

Mac Pro
ATI Radeon X1900 XT 512MB SDRAM
Bluetooth 2.0+EDR module
Apple Keyboard och Mighty Mouse (trådlös-svenskt)
2.66 GHz Quad Xeon
2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - (4x512MB)
Mac OS X - Int'l English
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm

Sen blir det lite mer hårdiskplats framöver... har dock kvar min gamla PC som fileserver när jag får denna... funderar på att slänga in linux på den... kan inget om linux men då har jag iaf en burk att lära mig på

Ursprungligen av kainen:

Beställning lagd idag äntligen!

Grattis! Vad fick du för beräknat leveransdatum?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-16 16:36
Ursprungligen av capojava:

Grattis! Vad fick du för beräknat leveransdatum?

Tack
Får veta imorrn när banköverföringen kommit fram antar jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 00:23

Leverans

Ursprungligen av capojava:

Grattis! Vad fick du för beräknat leveransdatum?

Jag har "Leverans senast 31 Augusti" vad har du/ni?
//J

Ursprungligen av sounden:

Jag har "Leverans senast 31 Augusti" vad har du/ni?
//J

29 augusti.

Ursprungligen av sounden:

Jag har "Leverans senast 31 Augusti" vad har du/ni?
//J

Jag har också 31:a augusti.

Har köpt min på Mac Support i gbg, leveranstiden är beräknad till 2-3 veckor. Har inte ens frågat om ett exakt datum ännu. Däremot har G-tech haft långa leveranstider. Enligt InMedia beror detta på att sikarna finns tillgängliga på Apple Store vilket gör dem attraktiva och det har skappat en flaskhals. Hoppas det inte dröjer för länge, behöver utrymmet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-18 07:13

Såg nu att när man betalar via banköverföring så tar det ypp till 6 arbetsdagar för betalningen att registreras *suck*... aja, inte mycket att göra åt. Studsar ju via en bank i holland osv...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 10:34

Jag beställde ju ett ATI kort också (Dumma mig). så den 19 September beräknas min burk skickas..

Någon som vet om dom fått korten än så dom kan börja beta av backlogg ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-19 12:39

Fortfarande inte fått nån bekräftelse på att betalningen är mottagen... står ingenting när jag loggar in och kollar orderstatus heller... däremot har bonusen registrerats på 99bonus...

"2006-08-16 13:02:00 Apple Store SE 25,084.00 kr 2509"
Hade ju hoppats på att man fått bonus på beloppet inkl moms

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 00:27

Gahhhhhhhhhh orkar inte vänta, måste skrika ut min frustation här. Nu känns det bättre :

studiox, jag förstår dig helt! Jag håller dessutom på att försöka ändra min order, så risken är väl att jag hamnar sist i kön igen...

GAAAAAAAAAAAAHHHHHH!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 14:48

Ingen som beställ 2.0 GHz? Isåfall, varför inte?

2.0 GHz är bara 2900 kr billigare inkl. moms än 2.66 GHz, men rejält mycket långsammare. Dålig deal med andra ord. 3.0 GHz i sin tur är hela 7760 kr dyrare, men inte väldigt mycket snabbare än 2.66. Dålig deal även det alltså.

2.66 är helt klart "sweet spot".

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 15:09

Är den "rejält mycket långsammare", eller långsammare? För en fattig student är 3000kr en del...

Ursprungligen av Brandon:

Är den "rejält mycket långsammare", eller långsammare? För en fattig student är 3000kr en del...

det beror på arbetsuppgiften givetvis, men om du har begränsad budget skulle jag personligen hellre köpa 2.0 och plussa på minnet till 2GB än att köpa 2.66 med 1GB ram. (de två paketen kostar ju lika mycket.)
fördelen med de extra 0.66 GHz försvinner nog kvickare än kvickt med endast 1GB ram (på en enda minnesbranch dessutom.)

de som köpte (dvs hade råd) med 2.66 och 4x1GB ram får en riktigt bra kombination imo. (förutsatt att man behöver så mycket krut såklart, men har man inte användning av 4GB ram har man knappast användning av dubbla xeon heller...)

Ursprungligen av gabriela:

det beror på arbetsuppgiften givetvis, men om du har begränsad budget skulle jag personligen hellre köpa 2.0 och plussa på minnet till 2GB än att köpa 2.66 med 1GB ram. (de två paketen kostar ju lika mycket.)
fördelen med de extra 0.66 GHz försvinner nog kvickare än kvickt med endast 1GB ram (på en enda minnesbranch dessutom.)

Jag håller i princip med om att 2.0 GHz och 2 Gb minne är bättre än 2.66 GHz och 1 Gb minne. Men jag hade nog börjat med 2.66 GHz och 1 Gb minne, för att sedan spara ihop till 1 Gb till. Lättare att uppgradera minnet än processorn.

Och Apple använder 2x512 Mb, så det är två minneskanaler som används.

Ursprungligen av capojava:

Jag håller i princip med om att 2.0 GHz och 2 Gb minne är bättre än 2.66 GHz och 1 Gb minne. Men jag hade nog börjat med 2.66 GHz och 1 Gb minne, för att sedan spara ihop till 1 Gb till. Lättare att uppgradera minnet än processorn.

jo, det får man ju göra som man vill förstås, själv skulle jag som sagt se till att maskinen känns trivsammast möjligt direkt efter köp så att säga eller kanske vänta med köp helt och hållet tills man skrapat ihop de där tretusen extra. (jag har ju ffs 1GB i min gamla ångmaskin och det täcker ju nätt och jämt mina vardagliga äventyr...)

Ursprungligen av capojava:

Och Apple använder 2x512 Mb, så det är två minneskanaler som används.

mjo, men flaskhalsen ligger i gränssnittet mellan arb-chippet och minneskontrollern. där är max läs/skriv är 10.6/5.3GBps oavsett vilken minneskombination som ligger 'bakom'. (observera att skrivprestanda är hälften av vad ddr2-667 dualchannel klarar av.)
med fyra minnespinnar (två till varje branch/minneskontroller) kan de användas parallellt för en max läs/skriv om 21.2/10.6GBps.
2GB blir alltså både rymligare och snabbare. (men exakt hur stor begränsning minnesprestanda med en branch verkligen är bortsett från xbench tåls väl att diskuteras...)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 15:52
Ursprungligen av gabriela:

...de som köpte (dvs hade råd) med 2.66 och 4x1GB ram får en riktigt bra kombination imo. (förutsatt att man behöver så mycket krut såklart, men har man inte användning av 4GB ram har man knappast användning av dubbla xeon heller...)

Tjoho! Då verkar min maskin vara ett bra köp! 2,66 • 4GB RAM • ATI-kortet • annars standrad förutom blåtanden å airport...

Nu jäklar ska det multitaskas!

21/9 verkar det vara leverans.. suck... Vill ha NUUUUU! Har en oöppnad Aperture som bara ligger å väntar på att få lajjas med. (även om jag inte tror att det knäcker CaptureOne i renderingskvalle ännu)

Ursprungligen av dboy:

Tjoho! Då verkar min maskin vara ett bra köp! 2,66 • 4GB RAM • ATI-kortet • annars standrad förutom blåtanden å airport...

Blev det någon 30" ACD också? Jag var och kollade på en och kunde inte motstå när jag såg mina foton i 50%... så jag ändrade min order från 23" till 30". Det blir trångt på skrivbordet

Ursprungligen av dboy:

21/9 verkar det vara leverans.. suck... Vill ha NUUUUU! Har en oöppnad Aperture som bara ligger å väntar på att få lajjas med. (även om jag inte tror att det knäcker CaptureOne i renderingskvalle ännu)

Jag älskar Aperture, och i och med uppdateringen till 1.1 så är kvaliteten riktigt bra tycker jag. Framför allt är arbetssättet och gränssnittet oslagbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 13:39
Ursprungligen av gabriela:

det beror på arbetsuppgiften givetvis, men om du har begränsad budget skulle jag personligen hellre köpa 2.0 och plussa på minnet till 2GB än att köpa 2.66 med 1GB ram. (de två paketen kostar ju lika mycket.)
fördelen med de extra 0.66 GHz försvinner nog kvickare än kvickt med endast 1GB ram (på en enda minnesbranch dessutom.)

de som köpte (dvs hade råd) med 2.66 och 4x1GB ram får en riktigt bra kombination imo. (förutsatt att man behöver så mycket krut såklart, men har man inte användning av 4GB ram har man knappast användning av dubbla xeon heller...)

Man kan väl aldrig få för mycket krut? Med mer minne håller sig investeringen längre också.

Ursprungligen av bossep:

Man kan väl aldrig få för mycket krut?

det beror väl på vem som betalar...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 14:47
Ursprungligen av gabriela:

det beror väl på vem som betalar...

Köp alltid så att du tangerar vad du har råd med. I fråga om minne kan man aldrig få för mycket. Så mao köp så mycket du har råd med! Det gäller att hitta rätta balansen processor/minne med MacPro. För egen del står en MacBook Pro överst på listan.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 15:23

Håller med dig capojava, både om leverantid och prestanda,
Blev en 2.66 även för mig.

Tyvärr både med mer minne och annat GFX så man får snällt vänta. Skulle jag inte varit skeptisk till andrahandsmarknaden av gfx så skulle jag kört Nividia men skiten ska ju säljas också.

Brandon, kolla MacWorlds prestandatest på http://www.macworld.com/2006/08/firstlooks/macpro3ghzbench/index.php. Där jämför de 2.0, 2.66 och 3.0 GHz med varandra och PowerMac G5.

Själv beställde jag en 3.0 GHz från början, men hade tänkt ändra till 2.66 GHz, men då skulle jag hamnat sist i kön igen...

...så det får bli 3.0 GHz.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 15:55

Jag har ju valt mellan en iMac (den största) eller nu den här. Då känns ju mac pro som en mycket bättre affär. Jag vill ha något att växa i. Då är det kanske dumt att snåla med processorn.. får räkna på det ännu en gång...

Bevaka tråden