Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 19:07

beställde också samma dag som de kom. Dock 80GB istället för 100... min är också i luxemburg. Kompisens anlände i luxemburg kl 23 och då kom TNT till hans dörr 10.00 på morgonen dagen efter... så om jag har flyt får jag datorn imorgon!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-11 22:32

hm.. min "skeppades" i måndags med sdan dess har inget nytt hänt..?
står inget om var den är på orderstatusen..?!

man kollar väll det när man loggar in via applestore med sitt apple-id??

Ursprungligen av clabbe:

hm.. min "skeppades" i måndags med sdan dess har inget nytt hänt..?
står inget om var den är på orderstatusen..?!

man kollar väll det när man loggar in via applestore med sitt apple-id??

Men på apples orderstatus uppdateras ingenting förrän du fått datorn. Dvs du kan bara se beställd-skeppad-levererad på den. Vill du spåra leveransen ska du logga in på:
https://store.apple.com/Your/WebObjects/OrderStatusEurope
Ange ditt ordernummer+postnummer. Klicka sen på trackingnumret. En ny sida öppnar sig då. På den sidan hittar du ett nummer som ser ut typ så här: 8018076096000010. Ta de 10 först sifforna, i det här fallet 8018076096 och besök:
http://www.apecode.com/appletrack/

Fyll i numret och tryck på track. Boom, nu borde du se hur långt din PowerBook kommit.

Hur ser det ut?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-12 20:50
Ursprungligen av Rickard A:

Fyll i numret och tryck på track. Boom, nu borde du se hur långt din PowerBook kommit.

Hur ser det ut?

tack, det är ju där allt händer:-P

"Flight Booked" apple verkar ju flyga den rakt hem i min brevlåda:-D snacka om service...hehe

Ursprungligen av clabbe:

tack, det är ju där allt händer:-P

"Flight Booked" apple verkar ju flyga den rakt hem i min brevlåda:-D snacka om service...hehe

Nästan så. Den flygs till Luxemburg där TNT sen tar över och levererar den hem till dig. Förhoppningsvis lägger de den inte i brevlådan dock...

Så när väl TNT tagit över är det hos dem du ska fortsätta sökandet på hur den är på väg till dig.

Fast det kanske du redan hade koll på?

Min egen PowerBook verkar kommit till Luxemburg nu men ännu inte tagits över av TNT..... Beräknad leverans är på tisdag och vem åker till Tyskland då??? Jo jag såklart. Det grymma ödet gör så att jag få vänta till torsdag innan jag får leka med den... Lär dock bara jobba halvtid den dagen. Som jag längtar!!!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-12 21:13
Ursprungligen av Rickard A:

Nästan så. Den flygs till Luxemburg där TNT sen tar över och levererar den hem till dig. Förhoppningsvis lägger de den inte i brevlådan dock...

Så när väl TNT tagit över är det hos dem du ska fortsätta sökandet på hur den är på väg till dig.

Fast det kanske du redan hade koll på?

Min egen PowerBook verkar kommit till Luxemburg nu men ännu inte tagits över av TNT..... Beräknad leverans är på tisdag och vem åker till Tyskland då??? Jo jag såklart. Det grymma ödet gör så att jag få vänta till torsdag innan jag får leka med den... Lär dock bara jobba halvtid den dagen. Som jag längtar!!!

ja där (tnt) har jag redan varit inne och sökt.. inte undra på att de inte hitta den:-P
hehe osis, när borde jag få min då, på torsdag? bara den kommer den veckan.. så jag hinner leka av mej innan jag måste börja plugga inför tentorna..:-/

Ursprungligen av clabbe:

ja där (tnt) har jag redan varit inne och sökt.. inte undra på att de inte hitta den:-P
hehe osis, när borde jag få min då, på torsdag? bara den kommer den veckan.. så jag hinner leka av mej innan jag måste börja plugga inför tentorna..:-/

Få se nu, från flight booked till final destination (luxemburg) tog 3 arbetsdagar för min. Sen lär TNT behöva 2 dagar. Ibland går dock TNT hyfsat snabbt, PB-en anländer luxemburg säg tisdag, flygs till sverige under natten och kommer till Sverige på onsdag morgon, beroende på vart man bor kan den ev levereras ut samma dag. Brukar vara så om man bor nära en TNT-hub. Vet dock inte vart de finns.

Så med detta borde du kunna räkna ungefärligt när din är framme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 11:59

Fick min pb15 för några dagar sen och .... I'm in love!

Det är den perfekta skapelsen. Hade en pb12" innan vilken möjligen var bättre så till vida att den var smidig att släpa med sig överallt men pb15" har så underbart mycket mer skärmyta att arbeta med.. känns robustare.
Om någon undrar något om nya pb15 så fråga så ska jag försöka svara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-12 12:28

Jag fick också min pb15 för några dagar sedan och är mycket nöjd med den.. det är nog den snyggaste datorn jag sett och som ivar skriver så känns den robust. Jag gillar speciellt tangentbordet och skärmen som verkligen underbara att arbeta med.. Den låter lite men absolut inget jag stör mig på. Jämfört med min powermac g4 så är det ingenting..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 21:06

15"Combo eller 15"Superdrive?
Är en 15"Superdrive värd de extra pengarna?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-12 21:10
Ursprungligen av ajaxx08:

15"Combo eller 15"Superdrive?
Är en 15"Superdrive värd de extra pengarna?

nja mer värt nu än förut, nu har du ju snabbare bränning och både + och - rw..
jag valde SD för det var så "billigt" så jag kunnde inte motstå..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 21:12
Ursprungligen av clabbe:

nja mer värt nu än förut, nu har du ju snabbare bränning och både + och - rw..
jag valde SD för det var så "billigt" så jag kunnde inte motstå..

Hehe, åfan.:)

Men tror du de extra Mhzen gör stor skillnad?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-12 21:16
Ursprungligen av ajaxx08:

Hehe, åfan.:)

Men tror du de extra Mhzen gör stor skillnad?

nej inte så stor, men lite enligt detta test

men men är ju snyggt på pappret:-P

Ursprungligen av clabbe:

nej inte så stor, men lite enligt detta test

men men är ju snyggt på pappret:-P

Samt att man får möjlighet att välja till 128Mb grafikkort. Sägs inte ge så mycket boost det heller men ser ju även det bättre ut på papperet: Lär även göra en del på andrahands-värdet. Sen får vi ju inte glömma att det blir möjligt att driva en Apple 30"

Men vill du välja bort superdrive kan du ju ta en 15" 1,67Ghz och sen välja bort SD till förmån(?) för Combo och då få ner priset med 1390kr. Det ger dock precis som alla andra anpassningar något längre leveranstid. Men då får du fördelarna med snabbare G4:a och att kunna få 128Mb grafik.

  • Medlem
  • 2005-02-18 22:38
Ursprungligen av clabbe:

nej inte så stor, men lite enligt detta test

men men är ju snyggt på pappret:-P

Någon som kan förklara varför den gamla 15" 1,5 ghz maskinen har bättre resultat i fyra av testerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 06:01
Ursprungligen av tby:

Någon som kan förklara varför den gamla 15" 1,5 ghz maskinen har bättre resultat i fyra av testerna?

Eh va? Det här eller? http://www.macworld.com/news/2005/02/11/pbg4benchmarks/index.php

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-20 10:03
Ursprungligen av tby:

Någon som kan förklara varför den gamla 15" 1,5 ghz maskinen har bättre resultat i fyra av testerna?

de är ju bara bättre i ett test? "Compressor MPEG2 Encode" där de är lite snabbare...

kolla en gång till:-P

  • Medlem
  • 2005-02-20 16:21
Ursprungligen av clabbe:

de är ju bara bättre i ett test? "Compressor MPEG2 Encode" där de är lite snabbare...

kolla en gång till:-P

Jag jämför gamla och nya versionen av 1,5 Ghz. Som jag läser det så har den gamla versionen (längst ned) bättre resultat än den nya i kolumnerna 2, 4, 6, 7..... Du kanske tittade på 1,67 ?

Ursprungligen av ajaxx08:

15"Combo eller 15"Superdrive?
Är en 15"Superdrive värd de extra pengarna?

Enligt mig är det utan att tveka värt de extra pengarna! Särskilt nu när den bränner i 8x. Mycket av iden med en bärbar för mig (som inte kompletterar med stationär) är att man har ALLT inbyggt.

Enda argumentet som jag ser för att välja en Combo och sen köpa en extern dvdbrännare är att kunna välja en som klarar bränna duallayer-skivor. Nu är dock de skivorna oförskämt dyra och jag bränner så pass lite ändå att om jag nån gång verkligen behöver bränna DL köper jag en extern då.

Så mitt svar är: Köp superdrive. Det är skitsmidigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 21:21
Ursprungligen av Rickard A:

Enligt mig är det utan att tveka värt de extra pengarna! Särskilt nu när den bränner i 8x. Mycket av iden med en bärbar för mig (som inte kompletterar med stationär) är att man har ALLT inbyggt.

Enda argumentet som jag ser för att välja en Combo och sen köpa en extern dvdbrännare är att kunna välja en som klarar bränna duallayer-skivor. Nu är dock de skivorna oförskämt dyra och jag bränner så pass lite ändå att om jag nån gång verkligen behöver bränna DL köper jag en extern då.

Så mitt svar är: Köp superdrive. Det är skitsmidigt!

Bra argument! Då kanske det trots allt blir en Superdrive.

Men annars kan man ju Köpa en 15" 1.5Ghz med Superdrive som tillbehör för 20.185kr om jag minns rätt.
Eller är det värt att lägga ut cirka 1500kr för de extra Mhzen?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:14
Ursprungligen av ajaxx08:

Bra argument! Då kanske det trots allt blir en Superdrive.

Men annars kan man ju Köpa en 15" 1.5Ghz med Superdrive som tillbehör för 20.185kr om jag minns rätt.
Eller är det värt att lägga ut cirka 1500kr för de extra Mhzen?

Nej. Lägg hellre de slantarna på mer minne, vilket du faktiskt kommer att märka av

mvh
FrrH

För övrigt måste Apple använda sig av världens långsammaste transporter från asien. När vi på jobbet skickar grejer till och från Asien tar det runt 2-4 arbetsdagar. 4 arbetsdagar är absolut jättemax. Oftast är det kortare. När Apple skeppar tar det ca 7 arbetsdagar. Inte så farligt kanske men när man väntar på något jättegott känns det ju som en evighet!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-15 04:44

Nu sitter jag i sängen och skriver på min nya 12" powerbook. Jag är så imponerade av osx. Första gången jag använder en mac en längre tid och är helt överväldigad!

Man har ju hört mycket om hur kass skärmen är i 12", hur är det med det igentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 21:13
Ursprungligen av bstark:

Man har ju hört mycket om hur kass skärmen är i 12", hur är det med det igentligen?

Den är inte kass på något vis. Den kunde vara mycket sämre, men även lite bättre. Men kass är den defenitiv inte. Jag tycker den är jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 00:49

Väntar o väntar på min PB som troligtvis kommer i början av nästa vecka.. argh längtar
Beställde en 15.

En annan sak som jag undrar är de nya funktionerna i styrplattan, är det bara styrt av mjukvara eller handlar det om en ny styrplatta?
Samma funktioner kan man ju tydligen få genom att installera en liten grej.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-03-02 14:52
Ursprungligen av Nurell:

En annan sak som jag undrar är de nya funktionerna i styrplattan, är det bara styrt av mjukvara eller handlar det om en ny styrplatta?
Samma funktioner kan man ju tydligen få genom att installera en liten grej.

Det stämmer att man kan få samma funktioner med en äldre Powerbook/iBook. Jag har installerat detta på min iBook hemma och det fungerar utomordentligt bra. Just nu scrollar jag genom att dra fingret neråt till höger på styrplattan. Tyvärr har jag inte kvar adressen, men om du söker i forumet bör du hitta den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 15:32

programmet du letar efter är antagligen sidetrack.
det funkar bra för mig och finns här:
SideTrack

Det finns även ett annat, men jag har glömt vad det heter...

Bevaka tråden