Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla har 512 mb minne. Äntligen Apple!
Alla utom minsta 12" har 80 Gb disk.
Alla 15" har belyst tangetbord som också ska lysa tydligare.
De har en ny sorts trackpad, som det går att scrolla med. Två fingrar scroll ett finger mus.
Snabbare superdrive om man väljer det.

Även om stödet för Dual Link DVI är välkommet är det här inte tillräckligt mycket för att uppgradera ifrån min 1GHz Powerbook 17" tyvärr (för Apple alltså).

Asså jag är så j-a glad över detta att jag nästa börjar gråta. Precis vad jag vill ha och "behöver". För första gången nånsin når jag över 1Ghz med en mac!!!! Bara en sån sak!!

1,67Ghz 8x dvd-brännare, 100GB hårddisk, 128MB grafik mm mm.

Nordea håll i er, nu ska det spräckas krediter!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-31 18:14

jag ska nog beställa 15" 1.5ghz med grundkonfigurationen.. kostar 16915kr med 10% studetrabatt. blir å leva på havregrynsgröt och nyponsoppa hela februari då..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-31 18:50

Jaa!

finally!!

har beställt en 12" SD med 768 mb minne... å sen crarureII högtalarna.. kommer se snyggt ut på skrivbordet

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-31 18:51
Ursprungligen av markus:

jag ska nog beställa 15" 1.5ghz med grundkonfigurationen.. kostar 16915kr med 10% studetrabatt. blir å leva på havregrynsgröt och nyponsoppa hela februari då..

hehe pasta från willys är billigare.. köpte 12" lite maxad...:-P

Detta ska det bli:
• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM
• ATI Mobility Radeon 9700 dual, 128 MB
• 100 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
• 8x SuperDrive (DVD±R/CD-RW)
• AirPort Extreme-kort
• Tangentbord med bakgrundsbelysning (lokal) & Mac OS (int'l English)
• 1,67 GHz PowerPC G4
• 15,2-tums TFT-skärm
• Internt 56K-modem
• Nätadapter
• Batteri

Skickas vanligen:
3 - 5 dagar
Gratis frakt

Summa: SEK 21.753,40 (AppleStore Education)

Det är ju för sjutton ren j-a porr!!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 18:43

19 615kr om du har Mecenat- eller CSN-kort!

Ursprungligen av Rickard A:

Detta ska det bli:
• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM
• ATI Mobility Radeon 9700 dual, 128 MB
• 100 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
• 8x SuperDrive (DVD±R/CD-RW)
• AirPort Extreme-kort
• Tangentbord med bakgrundsbelysning (lokal) & Mac OS (int'l English)
• 1,67 GHz PowerPC G4
• 15,2-tums TFT-skärm
• Internt 56K-modem
• Nätadapter
• Batteri

Skickas vanligen:
3 - 5 dagar
Gratis frakt

Summa: SEK 21.753,40 (AppleStore Education)

Det är ju för sjutton ren j-a porr!!!!

Mecenat Apple Store

SEK.19.615,00

Skickas vanligen: 1 - 3 dagar
Gratis frakt

15,2-tums TFT-bildskärm
1280 x 854 bildpunkter
1,67 GHz PowerPC G4-processor
512 MB DDR333-minne
80 GB Ultra ATA/100
ATI Mobility Radeon 9700 (64 MB DDR)
Tangentbord med bakgrundsbelysning
Gigabit Ethernet
FireWire 400 och 800
2 USB 2
Analog ljudingång och ljudutgång
DVI- och S-videoutgång

Grafikkort på 128 MB som tillval

Typ första gången nånsin jag köper något helt nylanserat!! Känns ooooootrooooligt bra!

Det blev rätt förvirrat här när inläggen i "spekulationstråden" flyttades till en nyhetstråd.:)

ååå shit vilken ångest man fick nu! vill ju så gärna ha en 17"are!

Fast jag väljer nog att vänta på G5, hoppas nu verkligen att nästa rev. innehåller en och inte en 2 GHz G4 (som jag köper då och sen kommer G5 efter den)

Tror nog att Apple tekniskt sett har kunnat göra en G5a ett bra tag nu, men valt att inte släppa nån eftersom den hade varit tjock som en Dell. Jag väntar helt enkelt, fast jag ska nog avmemorisera mitt VISA kortsnummer innan jag beställer en i sömnen.

Någon som kan tala om hur mycket 12" resp. 15" sjunkit i pris, visserligen bättre prestanda. men lägre pris ändå...eller hur ligger det till?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-31 21:48

Som "utomstående" (som ändå inte tänkt köpa en PB) måste jag säga att det var en lagom liten uppdatering. För de som nyligen har köpt en PB är det inte så mycket så att de blir irriterade, samtidigt som en del självklart blev besvikna på att det inte blev G5, men jag tror att det dröjer minst ett halvår till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 22:12
Ursprungligen av bstark:

Någon som kan tala om hur mycket 12" resp. 15" sjunkit i pris, visserligen bättre prestanda. men lägre pris ändå...eller hur ligger det till?

Här är de olika modellerna med tidigare pris inom parantes:

12" Combo
G4-processor på 1.5 GHz, 60 GB hårddisk.
NVIDIA GeForce FX GO 5200 (64 MB DDR)
14 495 kronor
(15 495 kronor)

12" SuperDrive
G4-processor på 1.5 GHz, 80 GB hårddisk.
NVIDIA GeForce FX GO 5200 (64 MB DDR)
16 295 kronor
(16 995 kronor)

15" Combo
G4-processor på 1.5 GHz, 80 GB hårddisk.
ATI Mobility Radeon 9700 (64 MB DDR)
18 795 kronor
(18 495 kronor)

15" SuperDrive
G4-processor på 1.67 GHz, 80 GB hårddisk.
ATI Mobility Radeon 9700 (64 MB DDR)
21 795 kronor
(23 495 kronor)

17" SuperDrive
G4-processor på 1.67 GHz, 100 GB hårddisk.
ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)
25 495 kronor
(25 995 kronor)

Arghw, kan man inte fixa studentrabbat fast man inte är student? 10% rabatt hade ju varit trevlig.

Även ickestudenter kan vara fattiga :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 23:07

Vilken otrolig beslutsångest man har mellan 12" och 15".

Ursprungligen av ajaxx08:

Vilken otrolig beslutsångest man har mellan 12" och 15".

Ja, det är svårt att bestämma sig, fast det är väl tur att det finns att välja på, hade ju vart trist med en endaste modell

12"s avsaknad av FW800 och pc-card svider, även om 12" är lättare och mindre.
Jag hade dessutom hoppats på ljusfunktionen i tangentbordet på denna revision...

Jag tror jag väljer den billigare iBook 12", eller rent av står ut med min Pismo ännu ett tag, tills Pb12" blivit lite mer Powerbook (alternativt tills Pb15" krympt ).

Ursprungligen av ajaxx08:

Vilken otrolig beslutsångest man har mellan 12" och 15".

Dagens ilands-problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 23:14
Ursprungligen av martenbjork:

Dagens ilands-problem!

Haha, precis. Men vafan, you got to make a living!

Ursprungligen av ajaxx08:

Haha, precis. Men vafan, you got to make a living!

va?

Jag ska förmodligen bege mig till Vegas i mars och plockar definitivt upp en PB 15" 128MB grafik på plats, ruskigt prisvärda burkar.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag ska förmodligen bege mig till Vegas i mars och plockar definitivt upp en PB 15" 128MB grafik på plats, ruskigt prisvärda burkar.

Du plockar väl upp flera?! Jag som har hjälpt dina bekanta här på ön med sina "datorproblem" :D:D:D

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Du plockar väl upp flera?! Jag som har hjälpt dina bekanta här på ön med sina "datorproblem" :D:D:D

Haha (5 bokstäver)

Såja då vart det färdigt! Har beställt en 12" Powerbook med superdrive och fullt minne.

Detta blir min första mac, så det blir väl till att slita i håret den första veckan... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 00:50

Jag ska överge min iBook som fyller 5 år i mars (må den vila i frid...) och det blir definitivt en 12", men med tanke på iBookens ålder (ingen brännare, och jag har inte haft nån extern) måste jag ställa en nybörjarfråga - är det värt 1800 spänn att välja SuperDrive istället för Combo om man inte är filmintresserad och vill bränna stora filer? Praktiskt vid back-up, skulle jag gissa, men är det värt pengarna för det enbart?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 07:34

Eftersom detta utvecklats till en skryttråd vill jag inte vara sämre Beställde en 12" idag! Dessutom fyra tusen pengar billigare än i Sverige (dock med US tangentbord) Ska bli otroligt skönt att uppgradera från min gamla G3 400 MHz med för lite RAM och 10GB disk från år 2000. Den sjunde, eller tidigare, står det som leveransdatum för mig också.

Jag gillar för övrigt den här meningen jag fick i mitt orderbrev: "These Products are Licenced by the United States for Ultimate Destination - Canada and may not be exported without prior written consent from Apple Canada Inc." Bäst att skicka dem ett mail om jag får för mig att åka ner till USA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 09:13

Ryckte lite i baguetten där... erhm.. jag menar plånboken

Ehhh . . . ursäkta min nyfikenhet: Men varför är det så många som väljer 12"? Tycker själv att 15" är mycket mer prisvärdig. Den har två minnesplatser och skärman är mycket, mycket bättre att jobba på. Så är den faktiskt inte så mycket större. ja det finns många andra fördelar också.

/Stefan
http://www.framtiden.cc/

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-01 09:57
Ursprungligen av Stefan Swales:

Ehhh . . . ursäkta min nyfikenhet: Men varför är det så många som väljer 12"? Tycker själv att 15" är mycket mer prisvärdig. Den har två minnesplatser och skärman är mycket, mycket bättre att jobba på. Så är den faktiskt inte så mycket större. ja det finns många andra fördelar också.

/Stefan
http://www.framtiden.cc/

Håller med! Jag köpte den "numera gamla" 15'' PB G4 för ett år sedan och har aldrig upplevt den som klumpig att flytta - dessutom fungerar den perfekt som "stationär" hemmadator. Och nu med bättre prestanda och pris - i sitt högsta (sista?) utvecklingsstadium. Detta förefaller vara en lysande investering (just bland annat via bättre back-lit keyboard , som har behövts)! Däremot tycks mig 17'' mer ohanterlig. Slutsats: 12'' för liten, 17'' för stor men 15'' suberb medelväg!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-01 14:18
Ursprungligen av Stefan Swales:

Ehhh . . . ursäkta min nyfikenhet: Men varför är det så många som väljer 12"? Tycker själv att 15" är mycket mer prisvärdig. Den har två minnesplatser och skärman är mycket, mycket bättre att jobba på. Så är den faktiskt inte så mycket större. ja det finns många andra fördelar också.

/Stefan
http://www.framtiden.cc/

många tycker nog 15" är för litet det med så man måste ändå ha en ext. skärm, sen ska ju en bärbar dator vara bärbar.. som student så vet man att mindre är mer, mycket mer... räcker att fysikboken går loss på en 2kg ngt..:-P men visst har man den mest hemma och bara behöver flytta den ibland så är ju 15" bra man får ju bättre grafik, mer minne, gigabit å lite sådant...

Bevaka tråden