Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-01 09:46

Jag har valt 12" eftersom jag tidigare haft en 15". Den upplevde jag som klumpig och jobbig att bära omkring.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-01 12:14

Trodde starkt på belyst tangentbord på 12", får vänta på nästa släpp hoppas på 13"wide skärm då oxå

  • Medlem
  • 2005-02-01 13:17

Tänkte bara göra ett litet inlägg. Visst är laptoparna fina, men jämfört med de nya laptops med Centrino2 som precis lanserades är pris/prestanda på de här "nya" laptoparna inte alls bra...

Ett exempel:
Dell Precision M70 (1.86ghz, 1gb RAM, Bluetooth, 533mhz bus, 1680x1050 15", 60gb 7200RPM HDD)
-Grafikkort: nVidia® Quadro™ FX Go1400 256MB !!
-3 års på platsen-service (min PowerBook har varit på reparation i en månad nu)
-3 års complete care accidental cover (tappar du bort den får du en ny!)

Pris? 18000kr + moms (22 550kr med moms)

Liknande 15" laptop från Apple (UTAN DVD-brännare för att spara pris, fast med AppleCare, 1gb RAM, 128mb grafikkort) kostar 21 528kr + moms (26 910 kr med moms).

Tidigare var Apple dyrare men lite snabbare. Nu är dom dyrare och långsammare (min "gamla" HP Centrino-laptop är cirka 2x snabbare i Lightwave-rendering än min PowerBook 17"). De nya centrino-laptoparna med 533mhz frontside bus kommer att springa åttor runt PowerBookarna, särskilt med det tunga 256mb Quadro FX-kortet!

Företag vill ha datorer som höjer produktiviteten. Jobbar man med stora grafiska filer eller 3D-rendering så blir det ganska snabbt segt på en G4 med 167mhz frontside bus (i alla fall jämfört med dagens PC-laptops).

Senast redigerat 2005-02-01 13:27
  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 14:26
Ursprungligen av sbl:

Företag vill ha datorer som höjer produktiviteten. Jobbar man med stora grafiska filer eller 3D-rendering så blir det ganska snabbt segt på en G4 med 167mhz frontside bus (i alla fall jämfört med dagens PC-laptops).

Men... powerbooken är ju en Mac! :rolleyes:

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-02 00:48

Ett exempel:
Dell Precision M70 (1.86ghz, 1gb RAM, Bluetooth, 533mhz bus, 1680x1050 15", 60gb 7200RPM HDD)
-Grafikkort: nVidia® Quadro™ FX Go1400 256MB !!
-3 års på platsen-service (min PowerBook har varit på reparation i en månad nu)
-3 års complete care accidental cover (tappar du bort den får du en ny!)

Pris? 18000kr + moms (22 550kr med moms)

Liknande 15" laptop från Apple (UTAN DVD-brännare för att spara pris, fast med AppleCare, 1gb RAM, 128mb grafikkort) kostar 21 528kr + moms (26 910 kr med moms).

Tidigare var Apple dyrare men lite snabbare. Nu är dom dyrare och långsammare (min "gamla" HP Centrino-laptop är cirka 2x snabbare i Lightwave-rendering än min PowerBook 17"). De nya centrino-laptoparna med 533mhz frontside bus kommer att springa åttor runt PowerBookarna, särskilt med det tunga 256mb Quadro FX-kortet!

Imponerande prestanda, men vad väger maskinen? Många high end PC lap tops är snarare släpbara än bärbara.

Ursprungligen av Matts:

Ett exempel:
Dell Precision M70 (1.86ghz, 1gb RAM, Bluetooth, 533mhz bus, 1680x1050 15", 60gb 7200RPM HDD)
-Grafikkort: nVidia® Quadro™ FX Go1400 256MB !!
-3 års på platsen-service (min PowerBook har varit på reparation i en månad nu)
-3 års complete care accidental cover (tappar du bort den får du en ny!)

Pris? 18000kr + moms (22 550kr med moms)

Det är omöjligt att ta upp liknande exempel utan att dra igång större eller mindre datorkrig så låt oss slippa det den här gången. Gillar du Dell, köp en Dell. Du får vad du betalar för. Låt oss slippa höra det här på 99mac.

  • Medlem
  • 2005-02-01 13:18

nilsson: Dual innebär "dual link". Det är fortfarande bara EN DVI-port på 17" PowerBook.

Velat oxå mellan 12" och 15", lutar nog åt en 12" trots allt. Vill man ha en 153 med lite lull-lull så springer det upp i pris. 12-tummaren känns betydligt mer mobil och lättare att bära med sig - överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 17:32

jag har med mig min 12" nästan jämnt.... men jag ska sälja den nu för att byta till 15" då jag tycker skärmen på 15" är mycket bättre samt jag känner att jag behöver högre upplösning. 12" väger nästan inget, hoppas det känns likadant med 15"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 00:57

Jag så en ny PC 17" i helgen med snarlik prestanda som powerbooken som vägde 7kg

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-02 06:10

12"

Nu har jag också blivit en stolt macägare. Apple lyckades kovertera mig efter jag köpt en ipoden som jag är oerhört nöjd med.
Det blev en 12" powerbook med 768 MB ram och en 100 gigs disk. Det enda jag möjligvis saknar på 12" är backlit och kanske en s-video kontakt(har köpt adapter men hatar extra tillbehör).

Har någon av de större modellerna S-video kontakt då?
En sån kan onekligen vara trevlig att ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 17:19
Ursprungligen av bstark:

Har någon av de större modellerna S-video kontakt då?
En sån kan onekligen vara trevlig att ha.

Både 15" och 17" har S-video-kontakt. Går att få ut S-video från 12" också, men då får man köpa till en liten adapter.

  • Medlem
  • 2005-02-02 23:14

Björnström: Ok.

Jag postade mest för att jag tyckte det var intressant att se skillnaderna i framsteg mellan plattformarna, framförallt då från 333mhz frontside bus till 533 + stöd för PCI Express i Centrino2. 11% snabbare CPU och samma gamla 167Mhz frontside bus i PowerMacen är väl inte så upphetsande, trots lite extra lull-lull? Jag tror det är många som läser den här tråden och inte har en aning om vad "the evil side" har för prestanda i sina laptops, vilket var orsaken till att jag postade specen.

Fredric: Den väger 3.0 kg (att jämföra med Apple15" 2.5kg och Apple17" 3.1kg).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 23:30
Ursprungligen av sbl:

Jag tror det är många som läser den här tråden och inte har en aning om vad "the evil side" har för prestanda i sina laptops, vilket var orsaken till att jag postade specen.

Jorå. Tror ingen bryr sig nämnvärt dock...(Matts?)...

Att "the evil side" har mycket snabbare bärbara i nuläget plus att Windows fortfarande är mindre tungkört är väl inget snack om. Sen vilket OS man gillar bäst/tycker funkar bäst vet vi väl också!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-02 13:24

Kanske blir att uppgradera från 12 ibook till 12-15 Powerbook, bara någon vill köpa ibooken vill säga

  • Medlem
  • 2005-02-02 23:43

star-affinity: Håller helt med! Kör själv hellre Mac. Blev bara lite besviken över att det skett så lite PowerBook-utveckling på två år...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 08:11

Angående texten på framsidan som tråden kommenterar:
Att uppgradera till 1gb går väl för det första inte? Att uppgradera till 1.25 Gb kostar på Apple Store duktigt mycket. Priset på att ersätta den extra insatta 256 till en 512 så att man får 768 mb verkar däremot rätt intressant. Det man kan göra är ju att sälja/slänga den 256:a som man får med och köpa en egen 1gb för ~3kkr. Frågan är dock om man skall skriva att man rekommenderar detta, är skillnaden från 768 till 1250 värt nära 2.5kkr?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-03 11:24
Ursprungligen av d99gnu:

Angående texten på framsidan som tråden kommenterar:
Att uppgradera till 1gb går väl för det första inte? Att uppgradera till 1.25 Gb kostar på Apple Store duktigt mycket. Priset på att ersätta den extra insatta 256 till en 512 så att man får 768 mb verkar däremot rätt intressant. Det man kan göra är ju att sälja/slänga den 256:a som man får med och köpa en egen 1gb för ~3kkr. Frågan är dock om man skall skriva att man rekommenderar detta, är skillnaden från 768 till 1250 värt nära 2.5kkr?

ja det måste ngn smart här inne tala om!!.. jag undrar med.. jag beställde min 12" med 768mb för att det var/är för äckeldyrt att gå upp till 1,25... (även utanför applestore är det ganska dyrt)

Senast redigerat 2005-02-03 16:00

Varför slopar de inte combodrive versionerna?

PowerBook 12", skillnad mellan Combo och SuperDrive: DVD-brännare och 20gb: prismässigt: 1800kr i pris

PowerBook 15", skillnad mellan Combo och SuperDrive: DVD-brännare och ytterst lite kraftigare processor: prismässigt: 3000kr

Jag har personligen ingen som helst förståelse för dessa prisskillnader. Hur kan priset bli 1800kr respektive 3000kr dyrare med tanke på vad man får.

Jag tycker att de kan slopa Combo versionerna helt. Det är nästan ingen prisskillnad mellan DVD/CD-rw och DVD-rw idag, så det motiverar inte prisskillnad. Det vore bättre om de slopade Combo versionen helt och möjligen prissänkte SuperDrive versionerna några hundralappar istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 09:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Varför slopar de inte combodrive versionerna?

PowerBook 12", skillnad mellan Combo och SuperDrive: DVD-brännare och 20gb: prismässigt: 1800kr i pris

PowerBook 15", skillnad mellan Combo och SuperDrive: DVD-brännare och ytterst lite kraftigare processor: prismässigt: 3000kr

Jag har personligen ingen som helst förståelse för dessa prisskillnader. Hur kan priset bli 1800kr respektive 3000kr dyrare med tanke på vad man får.

Jag tycker att de kan slopa Combo versionerna helt. Det är nästan ingen prisskillnad mellan DVD/CD-rw och DVD-rw idag, så det motiverar inte prisskillnad. Det vore bättre om de slopade Combo versionen helt och möjligen prissänkte SuperDrive versionerna några hundralappar istället.

Jag beställde själv 1,67GHz men valde bort DVD-R (blev min dator en combo då?) för att spara 1500kr.

Ursprungligen av ivar:

Jag beställde själv 1,67GHz men valde bort DVD-R (blev min dator en combo då?) för att spara 1500kr.

Dumsnålt...

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag har personligen ingen som helst förståelse för dessa prisskillnader. Hur kan priset bli 1800kr respektive 3000kr dyrare med tanke på vad man får.

Kanske för att folk är beredda att betala för det? Dvs priset är satt efter vad folk kan tänka sig att ge snarare än det faktiska värdet? Eller så kanske det är så att en så stor inköpare som Apple kan få tag i combo-drives billigare?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-03 16:18

Hur är det egentligen, tror ni att det kommer komma nya Powerbooks med G5;an till hösten? Jag funderar på att köpa en men har inget egentligt behov just nu och skulle lika gärna kunna vänta till augusti någon gång. Vad tycker ni?

Jag har pengarna och lär ha dem i höst med då jag ska sommarjobba innan jag börjar studera i höst. Fördelen med att köpa nu är väl att leksaken kommer tidigare, men ju senare jag köper desto längre räcker den kanske när jag ger mig in i studentens fattiga värld?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-03 16:50
Ursprungligen av Bjarte:

Hur är det egentligen, tror ni att det kommer komma nya Powerbooks med G5;an till hösten? Jag funderar på att köpa en men har inget egentligt behov just nu och skulle lika gärna kunna vänta till augusti någon gång. Vad tycker ni?

Jag har pengarna och lär ha dem i höst med då jag ska sommarjobba innan jag börjar studera i höst. Fördelen med att köpa nu är väl att leksaken kommer tidigare, men ju senare jag köper desto längre räcker den kanske när jag ger mig in i studentens fattiga värld?

Har du inget riktigt behov av den nu så skulle jag väntat, och kanske sparat mer pengar så att du kunde köpa den värsta. Bara vad jag tycker

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-03 17:49
Ursprungligen av Shinzon:

Har du inget riktigt behov av den nu så skulle jag väntat, och kanske sparat mer pengar så att du kunde köpa den värsta. Bara vad jag tycker

Jo, det har du rätt i. Men jag tänkte inte lägga ut mer än kring 15,000 i varje fall. Fast min instinkt är nog att vänta.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-03 21:50
Ursprungligen av Bjarte:

Hur är det egentligen, tror ni att det kommer komma nya Powerbooks med G5;an till hösten? Jag funderar på att köpa en men har inget egentligt behov just nu och skulle lika gärna kunna vänta till augusti någon gång. Vad tycker ni?

Jag har pengarna och lär ha dem i höst med då jag ska sommarjobba innan jag börjar studera i höst. Fördelen med att köpa nu är väl att leksaken kommer tidigare, men ju senare jag köper desto längre räcker den kanske när jag ger mig in i studentens fattiga värld?

Såhär tror jag:
* Om du väntar kommer du förmodligen behöva vänta till hösten innan du ens får en PB, och det är ju en PB du vill ha..
* När dessa tingestar väl kommer om så blir fallet, så tror jag att det kommer vara strul med den första versionen, liksom det alltid är med nya modeller helt enkelt. Så lägg till ett antal månader innan Apple släpper en fixar version av PBG5. Då har du suttit där bra länge

Till det senare lägger jag att det väl även varit mkt problem med stationära G5? Isf spär det ju bara på risken att en kommande PBG5 inte är stabil från början.

Jag skulle nog fan köpt en G4 nu. De har skakat av sig barnsjukdomarna, och nog kommer de räcka ett bra tag. Enda grejjen är om du behöver en mkt krävande dator, men isf kanske du inte ska ha en PB.. Tänker om du ska filmredigera osv, eller 3D.

Så tycker jag! Jag köpte själv en PB för bara ett par månader sedan, trots att jag visste om att något ju måste hända på Januarishowen Apple hade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 17:54

Någon som fått sin än.. eller något leveransbesked?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 18:01

Min order står som open fortfarande.

Bjarne, tror det blir knappt att få sig en PB G5 för 15.000kr ?

Bevaka tråden