Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har man kunnat välja 100 GB hårddisk till PowerBook förut?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-01-31 15:49

Apple PowerBook G4 17" 1.5GHz 512MB 80GB SuperDrive -25994kr
Apple PowerBook G4 17" 1.67GHz 512MB 100GB SuperDrive -25494kr

hämtat från macotekets sida... vilken väljer man?

[edit] tror att 80gig var max förr [/edit]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-31 15:50
Ursprungligen av Filip:

Apple PowerBook G4 17" 1.5GHz 512MB 80GB SuperDrive -25994kr
Apple PowerBook G4 17" 1.67GHz 512MB 100GB SuperDrive -25494kr

hämtat från macotekets sida... vilken väljer man?

Självklart tar men den med 80GB man är väl inte snål

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 17:48

är det bara jag som får locko banana!

dubbla och trippla inlägg av det mesta?

Undrar om dom finns för försäljning i London imorgon? Skulle kunna dra förbi och hämta en innan jag flyger hem isf.

Jojo.. kan bli option med 7200 i PB, men det er vel ikke realistisk å tro på 7200 som standard.

5400 har jo blitt "standard" i wintel laptop.

Nu verkar det hända saker, svenska Apple Store är nere och även andra i Europa och i USA!

Nu ska det då fanimej hända annars köper jag en Performa och stänger in mig i ett rum och skriver sura inlägg om att senaste iLife inte går att köra på den och hur dumma Apple är för det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:23
Ursprungligen av Rickard A:

Nu ska det då fanimej hända annars köper jag en Performa och stänger in mig i ett rum och skriver sura inlägg om att senaste iLife inte går att köra på den och hur dumma Apple är för det.

...står nog en 5200 med tvkort i vårt garage...du kan få den.... finns marathon 2 installerat!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:29

Applestore är nere! ...

Jaha, nu var det klart!
Det blev bara den minibump som det ryktats om, även om inte specifikationerna var exakt lika och priset lite högre (för 12")
För min del känns iBooken mer attraktiv...

Tråkigt att man inte kan driva 30" med 12" PB, det hade varit smutt. annars, som jag skrev i en annan tråd, 7-månaders väntan för detta?

Ursprungligen av Leftrustle:

Tråkigt att man inte kan driva 30" med 12" PB, det hade varit smutt. annars, som jag skrev i en annan tråd, 7-månaders väntan för detta?

Ja, det är väl inte troligt att de skulle vara snabbare än normalt med nästa uppdatering.

Men marknaden för folk som behöver driva en 30-tummare måste väl ändå vara liten, eller är det bara jag som inte har råd med den skärmen?

Mm, det blev den lilla speedbumben. Vi får vänta ett halvår på nästa modell (om det nu blir dual core G4 eller G5 återstår väl att se).

"Sudden Motion Sensor (SMS)" - är det när man tappar datorn och den säkrar hårddisken för att den inte ska ta skada i fallet?

EDIT: Här finns svar på min fråga.

Ursprungligen av Adrian B:

"Sudden Motion Sensor (SMS)" - är det när man tappar datorn och den säkrar hårddisken för att den inte ska ta skada i fallet?

Jupp, precis som IBM.

Deras version av Sidetrack verkar smartare; två fingrar så scrollar man istället för en viss del av plattan.

Ursprungligen av Leftrustle:

Deras version av Sidetrack verkar smartare; två fingrar så scrollar man istället för en viss del av plattan.

Ah, det är så det fungerar. Då svarade du på en fråga jag just ställde i en annan tråd, tackar

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, det är så det fungerar. Då svarade du på en fråga jag just ställde i en annan tråd, tackar

Jag svarade där också

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-31 15:11

Update PB

Jag tycker att den nya PB är en riktig pärla! Notera att samtliga nu kommer med 512MB i minne. Skrollfunktionen är kanon, liksom en del annat. Jag hoppas nästan mer på en PB dual-core G4 till Tigern i vår/sommar. Jag är rädd för en massa barnsjukdomar på den första PB G5. Jag kan dock sätta en slant på att Tigern kommer med en PB G5, en rejäl skräll!!

Ursprungligen av Adrian B:

Mm, det blev den lilla speedbumben. Vi får vänta ett halvår på nästa modell (om det nu blir dual core G4 eller G5 återstår väl att se).

Tro mig, det kommer inte komma någon Powerbook G4 med dubbla processorer

Ursprungligen av southtown:

Tro mig, det kommer inte komma någon Powerbook G4 med dubbla processorer

Dual core är väl inte riktigt samma sak som dubbla processorer? Dual core är ju utåt sett som en enda processor, men internt med två kärnor.

Ursprungligen av Adrian B:

Dual core är väl inte riktigt samma sak som dubbla processorer? Dual core är ju utåt sett som en enda processor, men internt med två kärnor.

Jaha du menar så.... Fast jag tror ändå mer på PB G5.. Och hoppas också desto mer på PB G5.

Ursprungligen av southtown:

Jaha du menar så.... Fast jag tror ändå mer på PB G5.. Och hoppas också desto mer på PB G5.

Ja, om Apple *kan* fixa en PB G5 om ett halvår så tror jag nog dom kommer att leverera det. Om inte annat så för att folk är beredda att öppna plånböckerna mycket mera om det står en 5:a istället för en 4:a efter G:et...

Men det lilla jag läst om den här dual core G4:an från Freescale så verkar det på många sätt väldigt bra. I en bärbar är ju strömförbrukning och värmeutveckling betydligt viktigare än i en stationär och om det är så att den är mycket bättre än G5:an så skulle jag gärna ta en sådan i en PowerBook. Men det är väl ingen (utanför Apple) som vet om Apple ens funderat på den processorn överhuvudtaget.

Besviken....

Besviken är nog bara förordet.... jag tror jag håller i mina pengar några månader till och väntar.

Jag vill inte köpa en dator med en processor som är såpass gammal som G4. Känns lite Kiviksmarknad. Apple vill känna pengar och köpa sig lite tid i utvecklandet av G5an. Det är ju trots allt inga fantastiska uppdateringar vad gäller prestandan på de nya Powerbookarna...och det där med styrplattan, säkert bra men lite löjligt att dra så stort på det.
Powerbook i sin nuvarande form är en gammal dator....

Nä jag väntar på G5an eller den däringa "dualcore" G4an... och så Tiger förståss.
Min Imac 400 mhz duger ett tag till

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 16:52
Ursprungligen av Jerry Boman:

Besviken är nog bara förordet.... jag tror jag håller i mina pengar några månader till och väntar.

Jag vill inte köpa en dator med en processor som är såpass gammal som G4. Känns lite Kiviksmarknad. Apple vill känna pengar och köpa sig lite tid i utvecklandet av G5an. Det är ju trots allt inga fantastiska uppdateringar vad gäller prestandan på de nya Powerbookarna...och det där med styrplattan, säkert bra men lite löjligt att dra så stort på det.
Powerbook i sin nuvarande form är en gammal dator....

Nä jag väntar på G5an eller den däringa "dualcore" G4an... och så Tiger förståss.
Min Imac 400 mhz duger ett tag till

Snacka om timing!
Idag är det sista dagen att lägga beställningen på Hem-PC på jobbet och jag hade hoppats på en uppgradering av Powerbooken även om det var en "liten".

Nu kan jag som en färsk switcher på allvar börja använda Mac så snart jag fått hem den!

*gladast i kommunen*

Sen länge en mallig ägare av en 40Gb iPod med hela min musiksamling på

Ursprungligen av Jerry Boman:

Besviken är nog bara förordet....

Men det kan väl inte har varit så speciellt oväntat ändå? Allting tydde ju på att detta var precis vad som skulle komma, mer eller mindre.

Ursprungligen av Jerry Boman:

Jag vill inte köpa en dator med en processor som är såpass gammal som G4. Känns lite Kiviksmarknad. Apple vill känna pengar och köpa sig lite tid i utvecklandet av G5an. Det är ju trots allt inga fantastiska uppdateringar vad gäller prestandan på de nya Powerbookarna...och det där med styrplattan, säkert bra men lite löjligt att dra så stort på det.

Så illa är det inte ställt med G4:an ändå. Den *låter* gammal bara för att G5 finns i det stationära, men G5 verkar ju också vara en typisk processor för stationära datorer (jo, det var snack om att G5 skulle vara så strömsnål innan den kom, men det verkar ju inte vara fallet trots allt). I sinom tid kommer det föstås G5 till bärbara, i takt med att processorn blir strömsnålare och Apple löser problem kring det. Kanske redan till sommaren.

Ursprungligen av Jerry Boman:

Powerbook i sin nuvarande form är en gammal dator....

Jo, men ändå rätt attraktiv (i mina ögon iaf). Och med dagens uppdateringar är den väldigt lockande. En aning högre upplösning på skärmen och jag hade varit riktigt nöjd.

Sen är ju frågan om man verkligen vill köpa den allra första generationens PowerBook G5, skulle den komma nu till sommaren. Barnsjukdomar är ju snarare regel än undantag...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-31 15:45
Ursprungligen av Adrian B:

Dual core är väl inte riktigt samma sak som dubbla processorer? Dual core är ju utåt sett som en enda processor, men internt med två kärnor.

Den frågan har jag också ställt mig? Isynnerhet som Xet föredrar dubbla cpu.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 15:10

Nya powerbooks..

Trevligt.. men bör inte detta innebära att G5orna dröjjer? Eller bör vi fortfarande se dom i juni?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 16:26

Såg också det, men vad är det som är nytt?
Och G5 tror jag personligen inte kommer det här året, men nästa, fast jag hoppas jag har fel
En ändring: såg nu att man kan scrolla med trackpadden genom att dra med två fingrar istället för ett.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 16:31

dom är snabbare, och billigare

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-31 17:06

Samma upplösning på 17"-aren?

Bevaka tråden