Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-03 22:46

Varför en bärbar dator med G5 ?

Enligt de källor som jag har läst så kommer inte Apple kunna kombinera sina krav på en tunn dator med relativ bra batteritid och G5 under detta år. G5 konsumerar alldeles för mycket ström ca 110W.
När jag läser denna artikel http://macintouch.com/perfpack/comparison.html och conclusionen så ser jag heller ingen vinst med en bärbar G5 på länge.
Kan någon förklara för mig vari ligger vinsten med en G5prosessor och bärbar dator?
mvh

Ärligt talat undrar jag vad en PB G5 kommer kunna erbjuda som är så ball egentligen!? Snabbare bussar, okej, men i realiteten, kommer det verkligen bli så stor skillnad?

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu

____________________________

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 23:40

Jag antar att det finns en del folk som skulle vilja ha en bärbar 64-bitars mac...

Ursprungligen av flexable:

Jag antar att det finns en del folk som skulle vilja ha en bärbar 64-bitars mac...

Jo, men frågan kvarstår - varför? För att flasha med att man har en 64-bitars mac? Ända fördelen som jag ser det är att man eventuellt skulle kunna smälla i lite mer minne i den och att bussarna tuffar på lite snabbare. Ge mig gärna fler konkreta anledningar... Annars är väl G4:an bättre anpassad för att användas i portabla datorer (strömsnålare, svalare osv), eller har jag fel?

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu

____________________________

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-04 00:04
Ursprungligen av flexable:

Jag antar att det finns en del folk som skulle vilja ha en bärbar 64-bitars mac...

Varför?
Har vi ett fungerande system, programvaror och minneskapacitet för att utnyttja 64bitar?
Vad kommer den att kosta? .

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 02:35

För att citera apples "senior vice president of software engineering, Bud Tribble
"Todays scientific researcher needs a computer to get some state-of-the-art high-performance computing…". Vanliga hemanvändare är inte huvudmålgruppen för en PowerBook G5 (även om intresset uppenbarligen är stort).

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-04 14:14
Ursprungligen av flexable:

För att citera apples "senior vice president of software engineering, Bud Tribble
"Todays scientific researcher needs a computer to get some state-of-the-art high-performance computing…". Vanliga hemanvändare är inte huvudmålgruppen för en PowerBook G5 (även om intresset uppenbarligen är stort).

Menar seniorchefen att de fåtal som använder Apple skall bli ännu färre? Märkligt uttalande nu när PC sidan har fått upp farten och kränger 64bitarsteknik både stationärt och bärbart till låg kostnad.

Apple drar igång hela 64bitarshysterin.
Sedan händer det ingenting vad det gäller bärbart.
64bitars bärbara PC har funnits i över ett år och Win XP 64 kommer inom en månad enl rapporter.
Sonoma= 2:a generationens centrinoteknik har redan lanserats med snabbare busshastighet, grafikprestanda ,lång batteritid.mm.

Apple funderar fortfarande på hur de skall kunna trycka in en G5 i ett tunnt skal. När väl detta är avklarat har Intel antagligen lanserat sin 4 generation centrino och egen fungerande 64 bitarsteknik för bärbart. AMD är säkerligen inne på sin andra generation av Mobil AMD 64.

Om vi nu skall ha 64bitarstekniken, den enligt Apple som de var först med i vanliga persondatorer, då får Apple sätta fart, annars blir de snart akterseglade-igen.

mvh

Ursprungligen av miri:

Om vi nu skall ha 64bitarstekniken, den enligt Apple som de var först med i vanliga persondatorer, då får Apple sätta fart, annars blir de snart akterseglade-igen.

64-bitarstekniken är inte speciellt viktig för den vanliga användaren, varken hemanvändarna eller proffsanvändarna. Apples marknadsavdelning gillade att skryta om det när G5 lanserades eftersom det såg bra ut, men ärligt talat behöver man inte hänga upp sig på det. Hellre en strömsnål G4:a i en PowerBook än en G5:a som drar ur batterierna på 20 minuter och värmer upp hela rummet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-04 19:18

Nu infinner sig de mest märkliga argument mot 64bitarsteknik. Apple klarar inte av att implimentera sin G5 prosessor i en bärbar-därför är denna framtida prosessorn inte speciellt viktig för hemanvändare eller proffs.
När Apple lyckas-då är det framtiden, och det enda som gäller

Det gäller att vara konsekvent.

mvh

Ursprungligen av miri:

Nu infinner sig de mest märkliga argument mot 64bitarsteknik. Apple klarar inte av att implimentera sin G5 prosessor i en bärbar-därför är denna framtida prosessorn inte speciellt viktig för hemanvändare eller proffs.
När Apple lyckas-då är det framtiden, och det enda som gäller

Det gäller att vara konsekvent.

Om det där var ett svar på mitt inlägg så förstår jag inte riktigt vad du talar om. Jag har ytterst konsekvent hävdat i otaliga inlägg under flera år att 64-bitarstekniken inte är till någon större nytta för merparten av datoranvändandet för merparten av datoranvändarna.

Men missförstå inte G5:an som om den enda vinsten vore att den klarar av 64 bitar. G5:an är en bra processor på långt fler och långt viktigare sätt än detta. Fördelarna är många så det är ingen tvekan om att den bör komma i en bärbar mac *när* den går att bygga in vettigt. Processorn utvecklas och strömsnålare varianter kommer samtidigt som Apples tekniker gör vad de kan och till slut kommer G5 att passa utmärkt i bärbara. Men tills dess behöver man inte vara överdrivet besviken på G4:an eftersom den också utvecklas (uppdateringen förra veckan var klen, men det finns bättre runt hörnet) och framförallt så ska man inte tro att det är av stor betydelse att ha 64-bitarsteknik bara för sakens skull, då har man missuppfattat den tekniken.

Jag förstår verkligen inte vari den påstånda inkonsekvensen ligger, eftersom detta är precis vad jag hävdat under en lång tid. Knappast några nya argument som infinner sig just nu. Jag kan sammanfatta det såhär, för att göra det enkelt:

64-bitarsteknik: Inte så viktigt som en del tror.

G5-processorn: Superbra och med många fördelar (varav 64 bitar inte är en betydande).

G5 i PowerBook: När det inte ger avkall på andra faktorer som är viktiga för en bärbar (storlek, värmeutveckling, strömförbrukning mm).

G4-processorn: Utvecklas fortfarande och är inte kass bara för att G5 finns.

G4 i PowerBook: Helt ok, speciellt i nya versioner (som de från Freescale) så länge de inte lyckas få G5 tillräckligt strömsnål.

Apple jobbar nog på det, men finns det ingen G5-variant som passar för bärbart än så kan de inte göra en. 64-bitars måste det bli på sikt även bärbart, och begriper Apple. Powerbook G5 finns säkert redan i prototyper, men inte för serietillverkning.

Alltså jag tror inte att folk bryr sig om det är 64-bitar eller inte.
Men det folk vill ha är ju en bärbar Mac med ungefär samma prestanda och möjligheter som i en G5 2GHz+ Mac.
Vilket kanske inte G4an på 1,6GHz riktigt kan leverera.

Ursprungligen av Chaosstar:

Men det folk vill ha är ju en bärbar Mac med ungefär samma prestanda och möjligheter som i en G5 2GHz+ Mac.
Vilket kanske inte G4an på 1,6GHz riktigt kan leverera.

Jo, nog vill folk ha det alltid Men därmed inte sagt att det går att genomföra bara därför. Man får ju aldrig samma möjligheter i en bärbar eftersom den saknar utrymme för att byggas ut, den måste ha mindre typ av hårddisk osv.

Folk vill säkert ha en bärbar med 250 GB hårddisk (jag vet, för jag vill det ) men eftersom den största 2,5"-disken bara är 100 GB så går det helt enkelt inte. Att hårddiskstorleken ligger flera generationer efter den i stationära datorer verkar folk ha accepterat, man hör inte så många som säger: "Nu måste Apple leverera en bärbar med 250 GB för de kan ju leverera en stationär med 250 GB sedan länge."

Jag tror Apple stoppar i bättre processorer i sina bärbara så fort det bara är fysiskt möjligt att göra det (och det finns några att få tag i förstås). 1,7 GHz är en klen prestandaökning, men det bästa som är möjligt just nu.

Ska man kritisera PowerBook tycker jag man kan göra det på de punkter där det är fullt möjligt för Apple att göra det bättre redan idag. Saker som skulle kunna förbättras idag är t.ex. upplösningen på skärmarna. Att öka upplösningen på 12-tummaren är nog ingen idé för den är redan så hög, men upplösningen på 15-tummaren och 17-tummaren skulle kunna bli högre (t.ex. så att den blir samma som på 12-tummaren). En annan sak Apple skulle kunna göra är att göra hårddiskbyte enkelt. På många bärbara PC-modeller räcker det med att skruva lös en lucka på undersidan så kan man mycket enkelt byta hårddisk. Det finns säkert ett gäng andra saker som skulle kunna göras bättre.

alla går och väntar på powerbook G5.

PCI Express Card i Power Böckerna skulle vart nice.

Hoppas nu Apple håller vad de lovat: On or before 07/02/2005 för min 15"are. Sen blir det åka av. F-n vad jag ser fram emot leverans!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 20:02

Min 15"are verkar redan vara skickad från fabrik.

Va f-n. Inte rättvist. Köpte du en standard?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 21:03

jepp. den skickades igår.. hoppas den kommer före nästa helg.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 12:40

...min 12tummare lämnade fabriken i torsdags.... men sen har inget hänt, iallfall inget som jag kan se på min sida. Hoppas på att den i eller nära europa nu....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 14:03

...lämnade taiwan idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 18:08
Ursprungligen av patzy:

...lämnade taiwan idag!

Min togs emot i Kina på lördagen och skickades vidare igår. Spännande att följa sin order så här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-07 18:16

Är det standard ni har beställt? när beställde ni dem?

Beställde min 27 jan med en 100GB i min 12"

Min order är inte uppdaterad på webben än men enligt hon jag snacka med på Applestore lämnade den fabriken idag så i början på nästa vecka borde den vara här!!!!!

Satan vilken lycka det ska bli då.

27:e? Kom inte de nya den 31:a?

Hur som haver är min en 15" med bl a större hårddisk. Den beställdes 31:a och skickades från fabrikl idag!! Har dock räknat ut att jag kommer vara i Tyskland med jobbet nästa vecka när den kommer. Känns ju sjukt orättvist. Kommer ju bara sitta och längta efter den

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-07 19:00
Ursprungligen av Rickard A:

27:e? Kom inte de nya den 31:a?

Hur som haver är min en 15" med bl a större hårddisk. Den beställdes 31:a och skickades från fabrikl idag!! Har dock räknat ut att jag kommer vara i Tyskland med jobbet nästa vecka när den kommer. Känns ju sjukt orättvist. Kommer ju bara sitta och längta efter den

Jo den nya kom då men jag beställde den gamla och den uppgraderades till den nya när den kom.

fan inte rättvist.... nu kostar 17tummaren lika mycket (lite?) som jag betalade för min första generetionens 15" TiBook..... rackarns prissänkningar....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-08 17:50

ni som beställt.. hur går det med era powerböcker? min verkar vara i luxemburg just nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 18:02

Fick mail från Apple tidigare idag där de sa att min skeppas på eller innan 11 februari. Försenad tre dagar alltså.

På Applestore har alla datorer med superdrive längre leveranstid så det kanske är lite tomt i lagerlokalerna med effekten att leveranserna försenas?

Min 15", 100GB, 128Mb grafik, Superdrive skickades från fabrik igår. Beställde samma dag som de kom. Den är dock fortfarande nånstans i Asien. Standardmodellerna verkar dock skickats flera dar tidigare.

Bevaka tråden