Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook G4 lanserade - det blev inte G5

Tråden skapades och har fått 306 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 22:28

snyft vill att de släpper PB G5 nu!
iaf till sommare så att jag kan köpa.. hur stor är möjligheten? troligtvis noll? aja spekulera spekulera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 23:03
Ursprungligen av ch0bbits:

snyft vill att de släpper PB G5 nu!
iaf till sommare så att jag kan köpa.. hur stor är möjligheten? troligtvis noll? aja spekulera spekulera

Äsch, G5-hysterin är lite överdriven i det bärbara segmentet, enligt mig.
De powerbooks som finns till försäljning nu kommer vara de mest prisvärda på mycket länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 14:28
Ursprungligen av ajaxx08:

Äsch, G5-hysterin är lite överdriven i det bärbara segmentet, enligt mig.
De powerbooks som finns till försäljning nu kommer vara de mest prisvärda på mycket länge.

Skönt att höra. Jag är inte särskilt datakunnig men har jag rätt när jag säger att G4 är 32bits och G5 64 bits? Hur stor är skillnaden? Antar att den är relativt stor men frågan är kanske hur en sådan powerbook skulle se ut? Blir den större och klumpigare eller skulle den kunna hålla samma storlek som de har nu. Går det överhuvud taget att spekulera?

Oavsett om de uppdaterar eller ej kommer jag köpa en i sommar, vore bara kul om en ny uppdatering kunde äga rum tills dess

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 14:53
Ursprungligen av ch0bbits:

Skönt att höra. Jag är inte särskilt datakunnig men har jag rätt när jag säger att G4 är 32bits och G5 64 bits? Hur stor är skillnaden? Antar att den är relativt stor men frågan är kanske hur en sådan powerbook skulle se ut? Blir den större och klumpigare eller skulle den kunna hålla samma storlek som de har nu. Går det överhuvud taget att spekulera?

Oavsett om de uppdaterar eller ej kommer jag köpa en i sommar, vore bara kul om en ny uppdatering kunde äga rum tills dess

Den stora prestandaskillnaden (för oss vanliga användare )med G5 jmf med G4 är inte i första hand skillnaden 64/32 bitar.
G5:an har en bättre arkitektur, snabbare klockfrekvens (iaf i PowerMacarna) och snabbare bussar.

(För övrigt: Ibland får jag känslan av att dagens PowerBookar anses nästan oanvändbara vad gäller prestanda. För några år sedan hade samma datorer gjort många tårögda av lycka - har verkligen de faktiska behoven ändrats så mycket?

Hittade mer info här om skillnaden 32 och 64 bitar (byt ut Athlon mog G5... ):

Citat:

bit is short for “binary digit.” It is basically how a computer stores and makes references to data, memory, etc. A bit can have a value of 1 or 0, that’s it. So binary code is streams of 1’s and 0’s, such as this random sequence 100100100111. These bits are also how your processor does calculations. By using 32 bits your processor can represent numbers from 0 to 4,294,967,295 while a 64-bit machine can represent numbers from 0 to 18,446,744,073,709,551,615. Obviously this means your computer can do math with larger numbers, and be more efficient with smaller numbers.

Now see, that description wasn’t too bad, but the question is how does this affect you, the average PC owner? The largest benefit will go to academic institutions and private companies, where large calculations are being performed, huge databases are being accessed, and complex problems are being solved.

Everyone that doesn’t fall into that category will see some benefit of using 64 bit processors over 32 bit processors, but not much in today’s marketplace. The AMD Athlon 64-bit processor is completely backward compatible, meaning you can currently use it with 32-bit operating systems and software programs. You will see some benefits by using this setup, but because the programs weren’t written to take advantage of the extra power, they won’t use much of it.

The true benefits of this set up don’t come from the amount of bits, but by the improved structure of the 64 bit vs 32 bit processor's older structure. A 64-bit processor is made with more advanced silicon processes, have more transistors, and faster speeds. This is currently where the true benefit of switching to a 64-bit processor lays.

Ursprungligen av ch0bbits:

Skönt att höra. Jag är inte särskilt datakunnig men har jag rätt när jag säger att G4 är 32bits och G5 64 bits? Hur stor är skillnaden?

Ja, du har rätt men precis som Micke F skriver så är vinsten med G5 inte att den är 64 bitar, utan mera hela att hela arkitekturen i datorn kan bli snabbare tack vare G5. Vinsten med 64 bitar finns för vissa typer av uppgifter (t.ex. behandling av omfattande mängd information) men absolut inte för alla typer av användning, om jag förstått det rätt har en normal användare väldigt lite att tjäna på 64 bitars processor (och läser man Micke F:s citat verkar den uppfattningen stämma).

Ursprungligen av Micke F:

(För övrigt: Ibland får jag känslan av att dagens PowerBookar anses nästan oanvändbara vad gäller prestanda. För några år sedan hade samma datorer gjort många tårögda av lycka - har verkligen de faktiska behoven ändrats så mycket?

Jo, den känslan får jag också, G4 är helt plötsligt en snigelprocessor från forntiden, typ. Och här sitter jag med G3, det måste ju vara från juraperioden eller nåt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 15:11
Citat:

Och här sitter jag med G3, det måste ju vara från juraperioden eller nåt

... som för övrigt inte är särskillt mycket långsammare än en G4:a.
Arbetar på en iBook G3/800 och konstaterar att den är snabbare än en G4:a 500 (PowerBook) och drar lite ström. Otroligt bra batteritid trots att batteriet är drygt 1,5 år.

Delvis! Om man har finanserna att arbeta parallellt med en stationär dator så behöver man inte så mycket kraft i den bärbara. Om man däremot är helt beroende av bärbara, då krävs stor kapacitiet.

Bevaka tråden