Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måste säga att jag gillar "inverteringen" av tvåfingersscroll. Använder man iOS tar det ju max en kvart att tänka om. Så länge man använder någon form av styrplatta då alltså.

Och nu har Netgear kommit med en uppdatering som gör att deras NAS:ar klarar att köra Time Machine mot Lion! Suveränt!

Hmm... Ropade kanske hej innan jag hoppade över bäcken - verkar inte fungera som det ska;(

Hmm2: Det går lättare om jag skriver in rätt användarnamn för ReadyNasen. Allt ok:)

Senast redigerat 2011-07-21 07:30

En eloge till Netgear som hänger med i svängarna. Apogee är ena lata svin - deras update för att få Duet att lira fint med Lion kommer i september. September! Nästa ljudkort blir INTE ett Apogee - sanna mina ord. Detta trots att deras externa kort är det snyggaste som proddas utanför Apples egna designlabb.
Duets driver som finns nu är från 2009! Detta trots att den inte var klockren när den kom och har svajat sedan dess. Jag vill här utfärda en varningens ord för Apogee (som i övrigt har sensationellt väljudande kort).

Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu har Netgear kommit med en uppdatering som gör att deras NAS:ar klarar att köra Time Machine mot Lion! Suveränt!

  • Medlem
  • 2011-07-20 22:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu har Netgear kommit med en uppdatering som gör att deras NAS:ar klarar att köra Time Machine mot Lion! Suveränt!

Tyvärr bara för x86, inte Sparc dvs Duo eller NV+:(

  • Medlem
  • 2011-07-21 21:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu har Netgear kommit med en uppdatering som gör att deras NAS:ar klarar att köra Time Machine mot Lion! Suveränt!

Hmm... Ropade kanske hej innan jag hoppade över bäcken - verkar inte fungera som det ska;(

Hmm2: Det går lättare om jag skriver in rätt användarnamn för ReadyNasen. Allt ok:)

Ursprungligen av Spata:

Tyvärr bara för x86, inte Sparc dvs Duo eller NV+:(

Nu har dock Netgear släppt en beta även för Duo och NV+! Gött! Nu blir det lion!

Uppgradera igår och måste säga att jag tycker det är rätt buggigt och segt. Segheten kan iofs ha varit att den indexerade hårddisken. Men framförallt har datorn hängt sig några gånger. Har en MBP från mid 2009 och kör inga externa enheter. Jag kan inte köra en programuppdatering för den hänger sig hela tiden. Har testat flera gånger med olika resultat. De enda 3e parts program som är igång är Chrome och Skype. Ena gången programuppdatering hängde sig så efter att jag tvångsavslutat programmet ville inte datorn starta upp heller :/ Lite smått irriterande.

Gillar dock att "filtänket" försvinner mer och mer och att man istället bara ser sina kalkylark dokument etc. Allt känns lite fräschare också.

Ogillar hur dashboard kommer fram, eller rättare sagt, hur man återgår från dashboard till skrivbordet. Känns väldigt klumpigt. Även med trefinger swipe.

Ogillar också scrollningen. Ändrade tillbaka till som det var innan rätt snabbt. För mig tycker jag det är ologiskt när man använder en muspekare. När man fysiskt trycker på skärmen känns det mer logiskt då man kan tänka att man tar tag i och drar innehållet på skärmen, den känslan har jag inte när jag styr med en mus och den nya scrollningen känns fel.

Men om ett tag så sitter nog fingerrörelserna så då ska bli intressant och se vad man tycker då.

Men som sagt hängningarna är irriterande.

BTW, hur går man ifrån helskärmsläge när man kör Chrome?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-22 00:28
Ursprungligen av mhaggkvist:

Ogillar hur dashboard kommer fram, eller rättare sagt, hur man återgår från dashboard till skrivbordet. Känns väldigt klumpigt. Även med trefinger swipe.

BTW, hur går man ifrån helskärmsläge när man kör Chrome?

1. Dashboards gamla beteende kan återfås via en inställning. Då jag inte har Lion vet jag inte exakt var du hittar den (då de har ändrat om lite i systeminställningarna), men en sökning på "Dashboard" borde leda dig rätt!

2. Har för mig att det redan har besvarats här i tråden. Esc eller Menyrad > Chrome > Lämna fullskärmsläge (eller något liknande). Hoppas jag inte blandar ihop det hela.

Ursprungligen av Adzam 1:

1. Dashboards gamla beteende kan återfås via en inställning. Då jag inte har Lion vet jag inte exakt var du hittar den (då de har ändrat om lite i systeminställningarna), men en sökning på "Dashboard" borde leda dig rätt!

2. Har för mig att det redan har besvarats här i tråden. Esc eller Menyrad > Chrome > Lämna fullskärmsläge (eller något liknande). Hoppas jag inte blandar ihop det hela.

Sweet! Hitta det. Låg under Systeminställningar-->Mission Control--> Sen Kryssa jag ur "Visa Dashboard som ett område"

Hitta det för att lämna fullskärmsläge. Shift + cmd+ f

Tack!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 07:30
Ursprungligen av mhaggkvist:

Sweet! Hitta det. Låg under Systeminställningar-->Mission Control--> Sen Kryssa jag ur "Visa Dashboard som ett område"

Hitta det för att lämna fullskärmsläge. Shift + cmd+ f

Tack!

Gött mos. Detta är ju hela vitsen med Widgets.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-20 22:27

Jag hatar redan saved state-funktionen. Stänger jag Safari med flera fönster öppna så vill jag att det är tomt och fint när jag öppnar igen nästa gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-26 00:47
Ursprungligen av Mija:

Jag hatar redan saved state-funktionen. Stänger jag Safari med flera fönster öppna så vill jag att det är tomt och fint när jag öppnar igen nästa gång.

alt + cmd + Q fixar det.

(Du har kanske fått svar på din fråga redan? Har bara kommit halvvägs i tråden. Har nämligen semester och är inne på 99 för första gången sedan Lion släpptes.)

Ursprungligen av Mija:

Jag hatar redan saved state-funktionen. Stänger jag Safari med flera fönster öppna så vill jag att det är tomt och fint när jag öppnar igen nästa gång.

Om du vill bli av med hela funktionen går det att stänga av i System Preferences > General. Bocka ur "Restore windows when quitting and re-opening apps".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-26 10:56
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du vill bli av med hela funktionen går det att stänga av i System Preferences > General. Bocka ur "Restore windows when quitting and re-opening apps".

Ser inte ut som om detta val fungerar helt perfekt, på min MBP så måste jag ändå bocka av detta när jag stänger av datorn.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 22:36

XBench 1.3 funkar inte längre verkar det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:37

Ni har sett nya effekterna i Photo Booth va? Datorn håller reda på vart du har dina ögon och har pippifåglarna precis på rätt ställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:38

Just det, om ni var osäkra vad ni ska tycka så kan ni få min åsikt här. Jag hatar Adressboken!

Någon som vet vilken "swipe" som gäller när man vill gå bakåt i Finder?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 23:00

Hmpf, har nu haft min 3:e eller 4:e "krash" där skärmen blivit svart och datorn hängt sig. Denna sista gång hade jag dock bockat i att den skulle starta om om den hängde sig, vilket den gjorde. Innan har den klagat på Nvidiasaker enligt rapporten, denna gång stod det något om Bluetooth istället. Börjar tro att hårdvaran börjar ge med sig då jag hade liknande hängningar i Snow Leopard med :/

Zoomfunktionen med tvåfingerspinch är hundra gånger bättre än i Snow Leopard.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 23:11
Ursprungligen av Capeman:

Zoomfunktionen med tvåfingerspinch är hundra gånger bättre än i Snow Leopard.

Agreed!

Min adressbok går inte att öppna. Får följande info:

Process: Address Book [3326]
Path: /Applications/Adressbok (original).app/Contents/MacOS/Address Book
Identifier: com.apple.AddressBook
Version: 5.0.3 (883)
Build Info: AddressBook-8830000~1
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [153]

Date/Time: 2011-07-20 23:18:54.317 +0200
OS Version: Mac OS X 10.7 (11A511)
Report Version: 9

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-20 23:24

1. Det ligger en fördröjning på högerklick, är detta medvetet så tycker jag inte längre om os x. Allt annat blir snabbare men det man använder flera hundra gånger per dag blir dubbelt så långsamt, sämst hittills.
2. Scrollningen hoppar i början och slutet som i IOS (jojo) men detta är en dator (och ingen iPhone) där man styr med precision, mycket irriterande.
3. Ikonerna i t.ex. mail är otydliga (ljusa) och ofta intetsägande, man måste lära sig dom, mycket kasst.
4. Kalendern tycker jag är ok men varför flytta ner blädderpilarna, de viktigaste i hela kalendern?
5. Adressboken, tur man inte sitter och jobbar med den. Det är aldrig snyggt att fejka fysiska produkter på en datorskärm.
6. Scrollen lyckades jag ändra tillbaka, datorn är och kommer aldrig bli bättre med touchscreen-funktioner.

Normalt vänjer man sig inom några dagar men vissa av punkterna är nästan som avsaknaden av tangentbordsbelysningen på tidigare MacBook Air dvs inget köp för mig.
Kan man återställa ovanstånde så man slipper hjärtattack i veckan?

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-20 23:31
Ursprungligen av kraspor:

1. Det ligger en fördröjning på högerklick, är detta medvetet så tycker jag inte längre om os x. Allt annat blir snabbare men det man använder flera hundra gånger per dag blir dubbelt så långsamt, sämst hittills.

Lösning på 1:an hittad puuuuuhhhh

------------
Disable "Smart Zoom" in the Scroll & Zoom panel in Trackpad in System Preferences. Your right taps will now respond as though they are powered by ten million thoroughbred horses on the highest mountain peak of the most distance and extraordinary planet.
------------

4. Mina blädderpilar sitter uppe - har inte flyttats ner.

Ursprungligen av kraspor:

1. Det ligger en fördröjning på högerklick, är detta medvetet så tycker jag inte längre om os x. Allt annat blir snabbare men det man använder flera hundra gånger per dag blir dubbelt så långsamt, sämst hittills.
2. Scrollningen hoppar i början och slutet som i IOS (jojo) men detta är en dator (och ingen iPhone) där man styr med precision, mycket irriterande.
3. Ikonerna i t.ex. mail är otydliga (ljusa) och ofta intetsägande, man måste lära sig dom, mycket kasst.
4. Kalendern tycker jag är ok men varför flytta ner blädderpilarna, de viktigaste i hela kalendern?
5. Adressboken, tur man inte sitter och jobbar med den. Det är aldrig snyggt att fejka fysiska produkter på en datorskärm.
6. Scrollen lyckades jag ändra tillbaka, datorn är och kommer aldrig bli bättre med touchscreen-funktioner.

Normalt vänjer man sig inom några dagar men vissa av punkterna är nästan som avsaknaden av tangentbordsbelysningen på tidigare MacBook Air dvs inget köp för mig.
Kan man återställa ovanstånde så man slipper hjärtattack i veckan?

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-20 23:48
Ursprungligen av Zimmerman:

4. Mina blädderpilar sitter uppe - har inte flyttats ner.

Dom ligger inte där man växlade mellan månads/dag- och veckovy som det gjorde tidigare utan har flyttats ned till innehållsrutan.
Se exempel på hur det såg ut tidigare, http://img.skitch.com/20071031-b6mc5f4hu5jp1aywtkhnc3q34p.jpg
Bilden visar också hur tydliga knapparna var tidigare i OS X. Lite väl snålt med kontrast i Lion.

Saknar också översiktskalendern i spalten som fanns innan. Nu måste man gå till en hemsida för att få den informationen.
Animeringen när man växlar sida i kalendern är lagom störande också. Tråkigt att det är så mycket onödigt lull lull. Börjar nästan bli lite nervös för vad som komma skall.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 23:25

När jag uppgraderade till Lion så försvann mitt användarkonto. Kunde helt enkelt inte logga in längre. Jag fick gå in i "Recovery Mode" och gå in i Terminalen för att resetta lösenordet för "root" med att skriva resetpassword . Loggade sedan in med root-kontot och la in mitt användarkonto igen med samma namn som min hemmapp. Så nu fungerar det att logga in och allt var kvar

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 23:37

Måste säga att jag verkligen gillar 3-fingerswipen mellan de olika arbetsytorna/applikationerna man har öppet. Även 2-fingerswipen bakåt i Safari är fräck och har en snygg animation (man drar bort nuvarade sida och under den finns föregående), happy

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-07-21 00:12

Efter att ha kört Lion i en dryg halvtimme så kan jag rapportera att allt fungerat felfritt hittills
(Såna rapporter måste också höras!)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 00:17
Ursprungligen av mattiL:

Attans, trefingersmanövern för att komma till toppen i firefox är borta, nu får man Mission Control istället.

Ja, fasen också...det är något jag ALLTID har saknat i Safari, kan inte fatta att de inte har implementerat det. Bara för att Apple struntar i det behöver de ju inte fördärva för Mozilla

Edit: Jag har hittat en annan grej som det hade varit intressant att se om ni andra också har. Jag har klockan synlig uppe i högra hörnet och den är inställt på digital 24-timmars klocka. Men, låser jag datorn/låter skärmsläkaren gå in för att sedan röra musen så jag har inloggningsrutan framför mig så ser klockan inte likadan ut. Då är den helt plötsligt 12-timmars med AM/PM.

Märkligt?

Ursprungligen av zinned:

Jag har hittat en annan grej som det hade varit intressant att se om ni andra också har. Jag har klockan synlig uppe i högra hörnet och den är inställt på digital 24-timmars klocka. Men, låser jag datorn/låter skärmsläkaren gå in för att sedan röra musen så jag har inloggningsrutan framför mig så ser klockan inte likadan ut. Då är den helt plötsligt 12-timmars med AM/PM.

Jag har noterat samma sak. Hittade du någon lösning?

Edit: Jag hittade en som hade samma problem på Apples forum, men förslagen på lösning där verkar inte hjälpa, jag kollade i /Library/Preferences/.GlobalPreferences men där var redan AppleLocale satt till sv_SE så det var inte problemet.

Senast redigerat 2011-07-30 14:19
Bevaka tråden