Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-01 13:21

Tack. Ser ut att vara en amerikansk sida. Men man får väl systemet på svenska? De vill dessutom ha kontokortsuppgifter. Varför då när man redan betalt? Eller är det bara obligatoriskt och inga pengar dras?

Ursprungligen av carbon:

Tack. Ser ut att vara en amerikansk sida. Men man får väl systemet på svenska? De vill dessutom ha kontokortsuppgifter. Varför då när man redan betalt? Eller är det bara obligatoriskt och inga pengar dras?

Här har du en länk till den svenska delen där du kan fylla i svenska adressuppgifter osv:
Apple - OS X Lion and Lion Server - Up to Date Programme

Ber om ursäkt för att du fick den amerikanska varianten först.

Mac OS X levereras på alla språk i samma version. Du kan utan risk uppge dina kontokortsuppgifter då Apple inte kommer att debitera dig för den fria uppgraderingen.

Ja, och alla andra språk.
För att kunna koppla gratisnedladdningen till rätt person - dig.
Ja och ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-06 17:51

Kryptering av externa enheter.
Det bra: Det går i Skivverktyg
Det dåliga: Man måste formatera om disken.

Måste ändå gilla att detta har kommit från Apple och dessutom att FileVault 2 fungerar så pass bra som det ändå gör.

Ursprungligen av acke:

Kryptering av externa enheter.
Det bra: Det går i Skivverktyg
Det dåliga: Man måste formatera om disken.

Lazyweb: Vad händer om man ansluter en sådan disk till en Mac med Snow Leopard?

Ursprungligen av acke:

Måste ändå gilla att detta har kommit från Apple och dessutom att FileVault 2 fungerar så pass bra som det ändå gör.

Ja, FileVault 2 är ju helt annan grej nu och oändligt mycket bättre. Jag har inte velat ta i FileVault med tång hittills eftersom det varit så mycket problem som omgärdat det (inte ens Time Machine har fungerat bra med det), men nu ska det enligt alla rapporter fungera helt transparent och problemfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 18:20
Ursprungligen av Adrian B:

Lazyweb: Vad händer om man ansluter en sådan disk till en Mac med Snow Leopard?

Man får ett meddelande om att disken bara fungerar i Mac OS X 10.7.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, FileVault 2 är ju helt annan grej nu och oändligt mycket bättre. Jag har inte velat ta i FileVault med tång hittills eftersom det varit så mycket problem som omgärdat det (inte ens Time Machine har fungerat bra med det), men nu ska det enligt alla rapporter fungera helt transparent och problemfritt.

Exakt. Fungerar väldigt bra. FV1 var ett skämt och då tyvärr ett farligt skämt. Vet 2 personer som tappat allt på datorn pga FV1. Segt var det också. Nu, märker ingen skillnad i hastighet.

Ursprungligen av acke:

Man får ett meddelande om att disken bara fungerar i Mac OS X 10.7.

Ah, anade något sådant. Jag hade så gärna velat köra kryptering på mina externa diskar kopplade till en Mac mini i källaren, men till min stora besvikelsen är den för gammal för att stödjas av Lion. Jag hade inte full koll på systemkraven innan, min mini har "bara" Intel Core Duo och Lion kräver Intel Core 2 Duo, trodde inte kraven var så hårda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 23:41
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, anade något sådant. Jag hade så gärna velat köra kryptering på mina externa diskar kopplade till en Mac mini i källaren, men till min stora besvikelsen är den för gammal för att stödjas av Lion. Jag hade inte full koll på systemkraven innan, min mini har "bara" Intel Core Duo och Lion kräver Intel Core 2 Duo, trodde inte kraven var så hårda.

Kan tycka att det är lite snålt av Apple att inte skicka ut en uppdatering som gör att åtminstone Mac OS X 10.6 användare kan läsa och skriva till en sådan disk. Det kan inte vara en stor sak att fixa tycker jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 22:44

Dags att investera i en ny då

Ursprungligen av kenjon:

Dags att investera i en ny då

Heh, jo, om jag hade pengar... Fast då skulle jag först byta ut min över 4 år gamla MBP.

(Det finns trix för att få Lion att fungera på Core Duo, men jag vill helst inte meka med det innan jag vet att det är problemfritt.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 18:02
Ursprungligen av Adrian B:

Heh, jo, om jag hade pengar... Fast då skulle jag först byta ut min över 4 år gamla MBP.

(Det finns trix för att få Lion att fungera på Core Duo, men jag vill helst inte meka med det innan jag vet att det är problemfritt.)

Ok, jag har oxå "bara" Core Duo och en massa badbollar:)) Så jag vill gärna ha Lion istället för att behöva formatera om Hd:n.
Vad gör man för att det ska gå att köra Lion på Core Duo?
Har en MacBook Core Duo, 2mb ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-02 18:31

I ditt fall kan du börja med att uppgradera RAM-minnet till 4 GB. Bara det skulle nog öka prestandan rejält i nuvarande form, och det kommer definitivt behövas för Lion.

Ursprungligen av Joda:

Ok, jag har oxå "bara" Core Duo och en massa badbollar:)) Så jag vill gärna ha Lion istället för att behöva formatera om Hd:n.
Vad gör man för att det ska gå att köra Lion på Core Duo?
Har en MacBook Core Duo, 2mb ram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-02 19:28

System med Core Duo är sista med Snow Leopard dvs 10.6.
Men det är fortfarande mycket modern system som används av miljoner macanvändare.
Bad bollar är tecken på att det har blivit fel på hårddisken ( så kallas troligen bad blocks )
Men det kan vara andra problem... svårt att veta på distans...

Ursprungligen av REP:

Bad bollar är tecken på att det har blivit fel på hårddisken ( så kallas troligen bad blocks)

Badbollar är inte alls synonymt med att det är fel på HD eller att man har dåliga block på den.
Kan vara exakt vad som helst, och behöver inte ens vara hårdvaru-relaterat!

Ursprungligen av PeeMaN:

Badbollar är inte alls synonymt med att det är fel på HD eller att man har dåliga block på den.
Kan vara exakt vad som helst, och behöver inte ens vara hårdvaru-relaterat!

Då är det mera troligt i detta fall med för lite RAM-minne skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 23:22

En sak som kan vara bra att veta. Man kan inte nollställa kontons lösenord längre genom att starta upp från en annan enhet. Funktionen är borttagen. Man kan heller inte ha konton utan lösenord längre. Enligt mig väldigt smart. Två av alla steg Mac OS X 10.7 tar mot ett säkrare och vuxnare OS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-10 00:10

Man kan tydligen istället återställa användarlösen genom att ha kopplat användarkontot till ett Apple-ID. Men det gäller ju att användare har gjort det i Användare och grupper innan.

Jag tror att den som gjort det inte är en person som glömmer sitt lösenord. Sen har vi den person som säger "Va har jag satt ett lösenord på min nya mac, det visste jag inte". Den personen har inte heller kopplat ett Apple-ID. Vad gör man då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 08:08
Ursprungligen av IngoX:

Man kan tydligen istället återställa användarlösen genom att ha kopplat användarkontot till ett Apple-ID. Men det gäller ju att användare har gjort det i Användare och grupper innan.

Jag tror att den som gjort det inte är en person som glömmer sitt lösenord. Sen har vi den person som säger "Va har jag satt ett lösenord på min nya mac, det visste jag inte". Den personen har inte heller kopplat ett Apple-ID. Vad gör man då?

Då får man skapa ett nytt konto och flytta över manuellt. Antingen i target mode eller om man tar ut disken.
Sedan kan jag tycka att det är bra att det dras åt lite. Folk som inte vet att de har ett lösenord tycker jag borde skärpa till sig lite och inse att datorn inte är en leksak utan ett arbetsredskap. Då får de lära sig på det hårda sättet. Samma sak med backup.

Tillägg: Om man inte skickade in sitt lösenord när man satte upp FileVault, kan man göra det i efterhand?

Ursprungligen av acke:

Då får man skapa ett nytt konto och flytta över manuellt. Antingen i target mode eller om man tar ut disken.
Sedan kan jag tycka att det är bra att det dras åt lite. Folk som inte vet att de har ett lösenord tycker jag borde skärpa till sig lite och inse att datorn inte är en leksak utan ett arbetsredskap. Då får de lära sig på det hårda sättet. Samma sak med backup.

Tillägg: Om man inte skickade in sitt lösenord när man satte upp FileVault, kan man göra det i efterhand?

Jag läser idag att man kan visst resetta login lösenord, applikationen finns kvar men man har ingen genväg inlagd utan man måste kunna lite terminal och engelska. Tydligen så skall det finna många sätta att resetta lösenord med terminal. Så hur säkerhets moget det här Lion egentligen är börjar få sina törnar, om allt detta stämmer vill säga. Jag har inte 10.7 så jag kan inte testa. Jag väntar nog ett tag till även om jag hör om diverse konstigheter blandat med roligt nog "totalt nöjda användare" så just nu svårbedömmt. 10.7.2 sägs vara ute för testning, säkert av en orsak. 10. 7.5 kanske man hoppar på tåget.
För terminal intresserade.
10.7: Reset Password - Mac OS X Hints

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag läser idag att man kan visst resetta login lösenord, applikationen finns kvar men man har ingen genväg inlagd utan man måste kunna lite terminal och engelska. Tydligen så skall det finna många sätta att resetta lösenord med terminal.

Självklart är det så, rootkontot har ju fortfarande behörighet att göra allt. Det är ju inte så att lösenorden flyttats in i någon magisk del av datorn som root inte kan skriva till (hur nu det skulle gå till - blir onekligen lite svårt för systemet att kunna ändra användarnas lösenord utan att ha behörighet att ändra lösenord ). Om du går och väntar på någon slags framtida uppdatering som gör det helt omöjligt så får du alltså vänta länge.

Citat:

Så hur säkerhets moget det här Lion egentligen är börjar få sina törnar, om allt detta stämmer vill säga.

Jag tror du antingen blandar ihop begrepp eller har en lite konstig bild av vad datasäkerhet är. Lion kan med rätta sägas vara säkrare än något annat desktop-OS mot skadlig kod och angrepp utifrån, men fortfarande finns det inget sådant som en säker dator så länge andra har fysisk åtkomst till den. Att det inte finns ett menyval i installeraren för att återställa lösenord är snarare ett skydd mot grannens ungar än någon som är seriöst ute för att bryta sig in - lite som som dörrlåset på en bil.

Det närmaste den sortens säkerhet du kommer är att använda FileVault - då är åtminstone dina data någorlunda skyddade med en kodnyckel som inte kan återställas på annat sätt än att hämta den gamla från Apple (ifall man valt att lagra den hos dem).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 21:00

Finns ett program som heter Wi-Fi-diagnos i System/Library/CoreServices som har massor med funktioner.

Intressant nog så vill inte iCal fungera fullt ut med MobileMe i 10.7. För min del går det inte att lägga till mitt MobileMe, och det borde ju gå per automatik och utan problem eftersom det är kommunikation på Apples egna systme.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Intressant nog så vill inte iCal fungera fullt ut med MobileMe i 10.7. För min del går det inte att lägga till mitt MobileMe, och det borde ju gå per automatik och utan problem eftersom det är kommunikation på Apples egna systme.

Fungerar inte att lägga till mobileme?
Överhuvudtaget eller endast i iCal?

Ursprungligen av PeeMaN:

Fungerar inte att lägga till mobileme?
Överhuvudtaget eller endast i iCal?

Just nu har jag bara upptäckt problemet i iCal. Det fungerar inte för mig.

Kan vi skapa en tråd där all Lion fördelar radas upp.
Själv har jag inte hittat någon bra grej alls förutom att jag inser att jag sitter på en del Power PC program som slutar fungera, ink Microsoft Office. Det känns som om hela operativet är gjort för bärbara datorer eller gravt synskadade om man sitter på en 24 tums iMac. Jag menar, jag skiter totalt i olika multitouch gestures. Jag öppnar mina program via spotlight. Jag behöver ingen launchpad.
Gör mig på bättre humör någon. Snart byter Apple namn till iApple och har kundsegmentet i leksaksaffärerna och det är inte föräldrarna.

Ursprungligen av Firechild:

Jag menar, jag skiter totalt i olika multitouch gestures.

Det är du förstås fri att göra, men det är inte så dumt faktiskt. Men visst är det främst på en bärbar det kommer till sin rätt. Överhuvudtaget är många av förbättringarna sådana som bäst kommer till sin rätt på bärbara datorer, det har du helt rätt i. Men det är inte värdelöst för stationära heller.

Ursprungligen av Firechild:

Gör mig på bättre humör någon.

Några förbättringar i ingen speciell ordning:

  • FileVault var skräp innan Lion, nu är det användbart om man vill kryptera sin hårddisk.

  • AirDrop är inget man använder varje dag, men när det behövs är det supersmidigt.

  • Storleksförändra fönster från alla sidor.

  • Istället för att ha en massa gamla skrivardrivrutiner som bara tar upp plats så laddas bara det du behöver ner, när du behöver det.

  • Mail är bättre.

  • Lion Recovery kan hjälpa dig vid krasch, både genom partionen som finns men även som något man kan lägga på ett USB-minne med Lion Recovery Disk Assistant.

  • Lion gör det möjligt att migrera en Time Machine-backup från en gammal dator till en nya (gick inte förut).

  • Du kan logga in med skärmdelning på ett konto som inte används aktivt på datorn du ansluter till.

  • Quick Look i Spotlight.

  • Under ytan ett massa säkerhetsförbättringar som minskar risken för framtida problem.

  • Apple-ID för fildelning (du behöver inte ge någon ett eget konto att logga in på).

  • Time Machine kan ta "Local Snapshots" på interna disken.

Sen är en del av fördelarna med Lion sådant som kommer till användning först när programmen är uppdaterade för det. Att få versionshistorik av filer och inte måste spara manuellt till exempel. Så med tiden kommer skälen att byta till Lion blir fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-10 17:31

En fin funktion. Markera x antal filer och högerklicka. Ny Mapp med markering (x object)

Ursprungligen av acke:

En fin funktion. Markera x antal filer och högerklicka. Ny Mapp med markering (x object)

Sjukt nice!

Ursprungligen av acke:

En fin funktion. Markera x antal filer och högerklicka. Ny Mapp med markering (x object)

Toppen ! Hade ingen aning.

jag lånar den här tråden ist för att skapa ny

när jag köpte min macbook pro så fick jag med os x lion.
men när jag går in i MAS så står den inte som installed utan jag kan köpa den.

så i apples värld när man får med något med deras datorer så äger man det inte? man får bara låna tills man behöver det igen?

hade nämligen tänkt spara ner lion till usb-minne så jag kan använda mig utav det om jag behöver göra en ren ominstallation på min MBP, men är inte så sugen på att köpa det igen (jag känner ju som så att jag köpte det när jag köpte datorn då de skrev att det följde med)

någon som har något bra svar på det?

Bevaka tråden