Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, tack för den, ska testa lite....
... så är det lite av ett lotteri att få upp docken i botten på skärmen om man vill starta andra saker ...

Jag får aldrig upp dockan när jag är i fullskärmsläge och så tror jag det är tänkt. Men det kan ju vara en bugg.

EDIT: Jo det verkar vara nåt skumt när man har "göm automatiskt" på dockan. Då kommer den upp vid enstaka tillfällen. Men inte om man ständigt visar den. Bugg helt klart.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-20 20:36

Docken kommer upp för mig med, när du först drar ner pekaren händer inget, men när du drar den neråt för andra gången händer det. i 10 fall av 10.

EDIT: Förmodligen genomtänkt även där första gången vill du kanske åt något längst ner på skärmen och då är det bra om inte docken kommer upp i ansiktet på dig. Kanondrag nu när man tänker efter

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag får aldrig upp dockan när jag är i fullskärmsläge och så tror jag det är tänkt. Men det kan ju vara en bugg.

EDIT: Jo det verkar vara nåt skumt när man har "göm automatiskt" på dockan. Då kommer den upp vid enstaka tillfällen. Men inte om man ständigt visar den. Bugg helt klart.

Ursprungligen av Jonait:

Docken kommer upp för mig med, när du först drar ner pekaren händer inget, men när du drar den neråt för andra gången händer det. i 10 fall av 10.

EDIT: Förmodligen genomtänkt även där första gången vill du kanske åt något längst ner på skärmen och då är det bra om inte docken kommer upp i ansiktet på dig. Kanondrag nu när man tänker efter

Korrekt....

Jag fick mig nyss en avlusning av en polare som påstod att jag var en sopa som trodde det var en bugg och inte fattade att Apple tänkt till....

Det verkar som de klurat ut att man i helskärmsläge i flera fall med olika program skulle kunna sulla upp docken av misstag när man ska ner och trycka på knappar längst ner i skärmen, t ex i iTunes i helskärmsläge. Detta skulle givetvis kunna irritera så Apple har fixat det så att man i helskärmsläge för att få fram docken får dra ner pilen i nedrekanten och sen lätt lyfta fingret och sen dra ner en smule till, då ploppar docken upp. Lite träning så funkar det kalas hver gang även om det inte är Tuborg.

Det är alltså ingen bugg utan Apple som varit lite kluriga.

Dr Tinnitus

Får ingen dock alls. Ska man det? Bug skulle jag tro. Kör aldrig helskärm - men en bugg är en bug

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, tack för den, ska testa lite....

Har upptäck en lite knepig sak.

När jag kör på detta forum och använder helskärmsläget (knappen uppe i högra hörnet) så är det lite av ett lotteri att få upp docken i botten på skärmen om man vill starta andra saker. Hur man är drar ner pilen och joxar så verkar docken ploppa upp lite som den själv har lust med och man får vänta och vänta och ops... där var den plötsligt. Olika varje gång liksom. Är det nåt buggeri eller gör jag fel på nåt sätt? Ska man inte bara dra ner pilen precis som man alltid gjort?

Dr Tinnitus

Tror jag väntar ett tag... verkar ju buggit som fan?

Ursprungligen av KillwithSkill:

Tror jag väntar ett tag... verkar ju buggit som fan?

Att kalla Lion "buggigtsom fan" är en grov överdrift. Jag har installerat på två maskiner och har hittills märkt ett enda fel, på min MBP så auto-ansluts wifi inte alltid efter vila. Tro inte allt du läser i kvällspressen eller Data-Allers.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Att kalla Lion "buggigtsom fan" är en grov överdrift. Jag har installerat på två maskiner och har hittills märkt ett enda fel, på min MBP så auto-ansluts wifi inte alltid efter vila. Tro inte allt du läser i kvällspressen eller Data-Allers.

Jag gjorde en summering av alla inläggen här. Alla har inte samma problem!

Ursprungligen av KillwithSkill:

Jag gjorde en summering av alla inläggen här. Alla har inte samma problem!

Nja här har väl bara nämnts några installationsproblem, och det kan ju ha tusen olika orsaker. Jag trodde du menade att Lion i sig är "buggigt som fan". Det är det inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 16:34

Någon som har testat säkerhetsprogrammet Personal? Fungerar det mot tex banker i Lion? Rätt beroende av det programmet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-07-20 16:31
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jo jag uppdagade nyss det, se min edit i mitt inlägg.

Förstår hur de tänker och klurar på om jag ska nöta in den nya riktningen i skallen. Det är ju fördelar med att det uppför sig lika mellan iPad/iPhone och datorn.

Men jäklar vad yr jag blev vid första konfrontationen när jag skulle börja rota runt med Lion...

Dr Tinnitus

Det är som att flyga: Dra spaken bakåt och du åker uppåt, dra spaken framåt och du åker nedåt.

Jag ändrade tillbaka till "rätt" riktning direkt jag startade Lion första gången. Bums. Det första jag gjorde. Har inga som helst problem med att olika manicker - t.ex. Mac och iOS-enheter - fungerar olika. kan lära mig många saker och vänja mig vid många olika saker. Ibland tror jag att Apple underkattar Homo Sapiens.

Drar man spaken mot sig ska planet, kameran, websidan - uppåt. Och tvärtom. Föreställ er att scrollhjulet är en spak - så ser ni logiken. Lions factory preset är fel helt enkelt - dom tänker fel. Inga kranar, grävskopor, tevespel, joystickstyrda kameror, etc, etc - "lyfter/tiltar upp/höjer sig när man för spaken framåt. Det är onaturligt. För spakar, joysticks och scrollhjul alltså.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jo jag uppdagade nyss det, se min edit i mitt inlägg.

Förstår hur de tänker och klurar på om jag ska nöta in den nya riktningen i skallen. Det är ju fördelar med att det uppför sig lika mellan iPad/iPhone och datorn.

Men jäklar vad yr jag blev vid första konfrontationen när jag skulle börja rota runt med Lion...

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Zimmerman:

Ibland tror jag att Apple underkattar Homo Sapiens.

Apple diskriminerar inte utan vill göra det lätt även för Homo Stupidus att röra sig mellan iOS och OS X. O:-)

Diskriminerar? jag sa underskattar. Nå - använder man trackpad även på Macen (MacBooks t.ex.) så finns en logik. Inte annars. Dom valde att sätta factory preset som om man har en trackpad - helt okej med tanke på hur många Macbooks dom säljer. Men det är meningen att man ska ändra tillbaka till andra inställningen om man har mus/skrollhjul. Det är därför optionen finns. Att dom valde en av inställningarna som factory preset betyder inte att alla ska köra det Dom var ju tvigna att ha EN factory preset - det blev denna.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Apple diskriminerar inte utan vill göra det lätt även för Homo Stupidus att röra sig mellan iOS och OS X. O:-)

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag ändrade tillbaka till "rätt" riktning direkt jag startade Lion första gången. Bums. Det första jag gjorde. Har inga som helst problem med att olika manicker - t.ex. Mac och iOS-enheter - fungerar olika. kan lära mig många saker och vänja mig vid många olika saker. Ibland tror jag att Apple underkattar Homo Sapiens.

Drar man spaken mot sig ska planet, kameran, websidan - uppåt. Och tvärtom. Föreställ er att scrollhjulet är en spak - så ser ni logiken. Lions factory preset är fel helt enkelt - dom tänker fel. Inga kranar, grävskopor, tevespel, joystickstyrda kameror, etc, etc - "lyfter/tiltar upp/höjer sig när man för spaken framåt. Det är onaturligt. För spakar, joysticks och scrollhjul alltså.

Japp, sitter man med ett verktyg är det klart så. Fingrar man så känns det så klart naturligt att "dra" innehållet, men med mus blir det fel.

Japp, nu fungerade det lika plötsligt för mig. Provade för två minuter sen, nada. Testade sedan att ladda ner en annan app och det fungerade fint. Efter det gick det bra att dra hem Lion. Vet inte om jag bara tajmade det så rätt, eller om den andra nedladdningen triggade något.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 16:20

Hmm, är det meningen att Mail.app ska ha fått en ny ikon? Isf har jag kvar den gamla men i sämre kvalitet. Tips mottages gärna!

Då har jag uppdaterat. Det ser ju bra ut!
Total Finder har hängt sig litegrann men det kommer väl en uppdatering på det.
Tar väl lite tid att vänja sig vid alla saker. Scrollen ändrade jag tillbaka direkt! För invand med den gamla!

Var någonstans ligger Lion på datorn? Vill ha det på mina andra datorer nu med!

Ursprungligen av korthoga:

Var någonstans ligger Lion på datorn? Vill ha det på mina andra datorer nu med!

Som jag förstår det försvinner det efter installation. Du måste göra en kopia efter du laddat ner, INNAN du installerat.

Ursprungligen av korthoga:

Var någonstans ligger Lion på datorn? Vill ha det på mina andra datorer nu med!

Du skulle läst på lite innan. Efter installation raderas installationsprogrammet. Men du kan kostnadsfritt ladda ned det igen från App Store. Tips: spara den nedladdade filen innan du drar igång nästa installation.

Jag var inne på att vänta till 10.7.2-uppdateringen, men det fick bli att köpa nu. 43 minuter kvar på nedladdningen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 16:40

7min tog det att får ner Lion

Ursprungligen av kainen:

7min tog det att får ner Lion

Här tar det nära 45 minuter trots att jag har en 100Mbit-anslutning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 16:44
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Här tar det nära 45 minuter trots att jag har en 100Mbit-anslutning.

Jag har 100/100, med 7 minuter så maxade den inte men tillräckligt nära inpå

Ursprungligen av kainen:

Jag har 100/100, med 7 minuter så maxade den inte men tillräckligt nära inpå

Fränt! Jag laddar ner senare. Och då lär det heller inte vara så maxat med trafik som det är nu. Dessutom har jag 200Mbit...
Får se vad det kan komma upp i...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-07-20 16:44

och för de med nyköpt Mac utan Lejon: Apple - OS X Lion and Lion Server - Up to Date Programme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 17:01

Installerat och igång, det verkar funka fint så här långt. Nu när jag har det på datorn så är det lättare att se och uppskatta eller inte uppskatta det nya. Den lite plattare designen får +, det känns fräscht. Att använda styrplattan/gester/mulittouch i jämförelse med tidigare känns bra, det faller sig direkt naturligt. iCals design däremot som en del av oss redan konstaterat i den andra tråden är gräsligt. Mail kändes riktigt trevlig, måste dock vänta mig med att kanterna är borta. Så här långt är det idel plus.

Nu kom en iWork update - men helskärmsläge t.ex. - något som kommer att älskas av författare (kolla in det :-).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 17:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu kom en iWork update - men helskärmsläge t.ex. - något som kommer att älskas av författare (kolla in det :-).

Kanske någon har påpekat det förut, men jag dristar mig att säga att iPhoto också kör fullskärm nu.

Ursprungligen av Konrad:

Kanske någon har påpekat det förut, men jag dristar mig att säga att iPhoto också kör fullskärm nu.

Oh ja. Och Mail, och Photo Booth, och...

Bevaka tråden