Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av AndyK:

Jag som är nybliven switcher; skulle ni som är lite mer erfarna rekommendera mig att uppgradera till Lion? Jag har laddat ner uppgraderingen, men inte kört igång den.

Verkar ju vara en del som inte känns riktigt färdigt i Lion, och med en fru som är allergisk mot strul (en av anledningarna till att vi bytt från Windows till Mac) så är jag tveksam...
Dessutom verkar en del av förändringarna göra steget från Windows till Lion ännu större än vad det varit från Windows till SL. Jag hade nog kunnat leva med att sitta och klura lite, men min fru har inte lika hög tolerans för grejer som inte funkar som de "ska". Än så länge har hon inte haft mer än smågrejer att fråga om, men jag är rädd att om jag uppgraderar till Lion kommer det att bli fler frågor och då frågor som jag kanske inte kan svara på, vilket i sin tur kommer att leda till en hel del sura miner.

Det är en del att lära om mellan SL och Lion. Om du ändå ska lära dig något nytt så är det väl lika bra att gå direkt på Lion. Jag har inte upptäckt några direkt fel i Lion, men det är en del nytt att lära sig. Framförallt de nya gesterna på trackpaden tar några dagar att köra in sig på. Jag har inte upplevt något strul.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 11:50
Ursprungligen av pmarriott:

Det är en del att lära om mellan SL och Lion. Om du ändå ska lära dig något nytt så är det väl lika bra att gå direkt på Lion. Jag har inte upptäckt några direkt fel i Lion, men det är en del nytt att lära sig. Framförallt de nya gesterna på trackpaden tar några dagar att köra in sig på. Jag har inte upplevt något strul.

Det är lite så jag tänkt, men är rädd att det ska vara lite småbuggigt i början och då kommer min fru få krupp.

Ursprungligen av AndyK:

Det är lite så jag tänkt, men är rädd att det ska vara lite småbuggigt i början och då kommer min fru få krupp.

Det är inte småbuggigt. Det enda jag har upptäckt är att i Mail kan det ibland bli lite vajsing på trådade meddelanden. Om jag får ett nytt mail i tråden lägger det sig ibland ovanför rubriken och inte bland de andra nedanför. Sedan stannar ibland den där blå pricken kvar trots att man läst meddelandet. Det rättar till sig bara man växlar till exempel fram och tillbaka till Sent från Inbox. Annars flyter allt på fint. Finns ingen anledning att vänta.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 12:04
Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte småbuggigt.... ....Finns ingen anledning att vänta.

Håller ni andra med???:tveksam:

Ursprungligen av AndyK:

Håller ni andra med???:tveksam:

Absolut!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 12:12
Ursprungligen av AndyK:

Håller ni andra med???:tveksam:

Absolut.

Det beror på hur mycket tredjepartsprogram och trdjepartshårdvara man kör - så klart. Har man extra/externa ljudkort och/eller videokort så bör man surfa runt och kolla dessa (Apogge rekomenderar att INTE uppdatera t.ex.) - använder man timerväckning så bör man vänta - etc etc
Har man ingen kringutrustning av denna typ, använder bara "vanliga" program, använder bara datorn privat/hobby - så kan man lugnt uppdatera tycker jag.

Ursprungligen av AndyK:

Håller ni andra med???:tveksam:

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 12:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Det beror på hur mycket tredjepartsprogram och trdjepartshårdvara man kör - så klart. Har man extra/externa ljudkort och/eller videokort så bör man surfa runt och kolla dessa (Apogge rekomenderar att INTE uppdatera t.ex.) - använder man timerväckning så bör man vänta - etc etc
Har man ingen kringutrustning av denna typ, använder bara "vanliga" program, använder bara datorn privat/hobby - så kan man lugnt uppdatera tycker jag.

Helt nyinköpt iMac med endast extern hårdisk och skrivare som tredjepartshårdvara. Office 2011 är i stort sett det enda tredjepartsprogram jag betalt för som jag använder, funkar det smärtfritt?

Ursprungligen av AndyK:

Helt nyinköpt iMac med endast extern hårdisk och skrivare som tredjepartshårdvara. Office 2011 är i stort sett det enda tredjepartsprogram jag betalt för som jag använder, funkar det smärtfritt?

Jag hade inte tvekat en sekund.

Ursprungligen av AndyK:

Helt nyinköpt iMac med endast extern hårdisk och skrivare som tredjepartshårdvara. Office 2011 är i stort sett det enda tredjepartsprogram jag betalt för som jag använder, funkar det smärtfritt?

Jag tror Office fungerar fint. Använder iofs själv inte mer än Word, men det fungerar oklanderligt.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror Office fungerar fint. Använder iofs själv inte mer än Word, men det fungerar oklanderligt.

Mitt office 2011 fungerar problemfritt.

Go for it! Inget farligt händer :-).

Ursprungligen av AndyK:

Helt nyinköpt iMac med endast extern hårdisk och skrivare som tredjepartshårdvara. Office 2011 är i stort sett det enda tredjepartsprogram jag betalt för som jag använder, funkar det smärtfritt?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 12:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Go for it! Inget farligt händer :-).

Låter bra
Blir nog en uppgradering under dagen.

Nu kan man alltså ha appsikonerna över hela skärmen, precis som på ios, ursäkta men det verkar verkligen totalt meningslöst?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Nu kan man alltså ha appsikonerna över hela skärmen, precis som på ios, ursäkta men det verkar verkligen totalt meningslöst?

Valfrihet, det finns ingen som tvingar någon att använda en funktion (hoppas jag).
För att någon/några tycker att något är totalt meningslöst behöver det inte vara så för alla.

Själv tycker jag att det är totalt meningslöst att bakgrundsbilden är på ett lejon, jag byter ju ändå ut den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 11:29

Hur gör man brevlådesymbolerna mindre i Mail? Har för många så alla får inte plats när de är så stora som de blev.

Ursprungligen av keptang:

Valfrihet, det finns ingen som tvingar någon att använda en funktion (hoppas jag).
För att någon/några tycker att något är totalt meningslöst behöver det inte vara så för alla.

Själv tycker jag att det är totalt meningslöst att bakgrundsbilden är på ett lejon, jag byter ju ändå ut den.

Tycker det verkar vara något som steve drömt fram under ett feberrus och ingen vågar säga emot.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-21 11:45
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Tycker det verkar vara något som steve drömt fram under ett feberrus och ingen vågar säga emot.

Det är ju perfekt för ovana dator- och/eller macanvändare. Förklaras väl i denna recension:

Mac OS X 10.7 Lion: the Ars Technica review

Ursprungligen av henke12:

Bara jag som inte förstått nyttan med Launchpad ännu?

Kan verkligen inte se när jag ska använda den... Programmen jag startar oftast ligger ju i dockan,
Och program jag startar ibland är ju Alfred min bästa vän.

Blir ju nästan rädd då Launchpad'en dundrar igång i helskärmsläge!

/Henke

Nej då, du är nog inte ensam om att inte förstå att det är en användbar funktion för andra typer av datoranvändare än dig själv.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 11:40

Så att installera med den nuvarande installationsfilen även när uppdateringar har kommit ska inte vara några problem då?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 11:52
Ursprungligen av AndyK:

Så att installera med den nuvarande installationsfilen även när uppdateringar har kommit ska inte vara några problem då?

Nope.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 13:03

Angående Lion Internet Recovery, antar att det utan problem går att implementera på äldre datorer. Tänker att Apple drar gränsen på nya datorer eftersom de kommer med Mac OS X 10.7? Ny disk in, inget strul med logga in med Apple-ID utan Lion Internet Recovery vet att den här datorn kommer med Mac OS X 10.7 och formaterar och installerar automatiskt?

Hade i och för sig tagit att behöva logga in med ett Apple-ID för att kunna få funktionen på min äldre dator. Trist att vi inte fick båda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-21 13:11

Någon mer än jag som får den här rutan med jämna, och korta, mellanrum?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-21 13:32

En gång har jag fått den.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 16:27

Upptäckte en grej med Chrome när jag uppdaterat till Lion; det går bra att köra det i full screen, men det går inte att komma tillbaka igen. Man är tvungen att att avsluta Chrome och sedan starta det igen för att komma tillbaka.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-07-21 16:34
Ursprungligen av AndyK:

Upptäckte en grej med Chrome när jag uppdaterat till Lion; det går bra att köra det i full screen, men det går inte att komma tillbaka igen. Man är tvungen att att avsluta Chrome och sedan starta det igen för att komma tillbaka.

De har glömt lägga in knappen för tillbakaläget. Använd Shift+Command+F sålänge.

Ursprungligen av AndyK:

Upptäckte en grej med Chrome när jag uppdaterat till Lion; det går bra att köra det i full screen, men det går inte att komma tillbaka igen. Man är tvungen att att avsluta Chrome och sedan starta det igen för att komma tillbaka.

Prova detta menyval.

Jag kan upplysa de som har Evernote installerat att kortkommandot för helskärm även leder till sökrutan i Evernote. Deaktivera det i Evernote så blir det lite lättare det här med helskärm.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-07-21 18:00

Har inte Apple's styrplatta utan använder Bamboo. Flera gester funkar inte och jag hittar inget matnyttigt på Wacom's hemsida. Någon som vet om detta går att lösa?

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-21 18:17

Nu när första chocken lagts sig och man har lyckats tweaka till det mesta så kommer nästa skitgrej.

Lion kör ju med "resume" i bakgrunden och det går att stänga av för den som vill. Problemet här är att om du kör Safari och stänger ner programmet med cmd+q = QUIT och nästa gång du startar Safari så laddar den in samma sidor/flikar som du surfade på senaste oavsett om du har resume aktivt eller inte.
Detta är otroligt irriterande och jag förlorar massvis med tid på detta under en hel dag då gamla sidor måste laddas om då man startar safari.

Anledningen till att jag stänger safari är följande,

1. Vill inte ha en massa fönster som jag glömt bort liggande när jag växlar fönster
2. Har surfat om en hel grej med 12 flikar och vill börja om på nytt
3. Vill snabbt kunna skriva in en ny hemsideadress
4. Vill snabb kunna se vilka program som är igång i docken för att ögat skall kunna hitta snabbare

Om man tycker option+cmd+q så skall det tydligen inte sparas något men VARFÖR är inte QUIT, QUIT längre?
Jääääätteanvändarvänligt att behöva trycka på tre knappar nu för att avsluta ett program, snacka om att gå bakåt i tiden.

Resume må vara bra för folk som inte sparar eller vill kunna fortsätta jobba dagen efter. Vi andra med en lätt släng av ADD behöver hålla det rent och snyggt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 18:29

En workaround: Stäng fönstret med många flikar med musen (Safari frågar om du vill stänga detta fönster med alla dessa flikar), öppna ett nytt fönster, stäng sedan (eller börja surfa i det om det bara var flikarna du ville bli kvitt).

Bevaka tråden