Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 18:03
Ursprungligen av Konrad:

Kanske någon har påpekat det förut, men jag dristar mig att säga att iPhoto också kör fullskärm nu.

iPhoto har gått att köra i helskärmsläge det senaste året iaf.

  • Medlem
  • 2011-07-20 17:14

Är sugen på att uppdatera men min ReadyNas pallar inte Lion än:(
Kan man ladda ner lion till en minnespinne och sen köra det i Parallels eller bryter man mot licensen då?

Ursprungligen av Spata:

Är sugen på att uppdatera men min ReadyNas pallar inte Lion än:(
Kan man ladda ner lion till en minnespinne och sen köra det i Parallels eller bryter man mot licensen då?

Du får köra två virtualiserade OS X på din dator så det bryter inte mot licensen.

  • Medlem
  • 2011-07-20 17:18
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Du får köra två virtualiserade OS X på din dator så det bryter inte mot licensen.

Ok, vad bra! Tack

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-07-20 18:32
Ursprungligen av Spata:

Är sugen på att uppdatera men min ReadyNas pallar inte Lion än:(
Kan man ladda ner lion till en minnespinne och sen köra det i Parallels eller bryter man mot licensen då?

Kör du ReadyNas Duo? Den har jag, funkar den inte med Lion?

  • Medlem
  • 2011-07-20 19:32
Ursprungligen av Calle s:

Kör du ReadyNas Duo? Den har jag, funkar den inte med Lion?

Typ, jag kör NV+ men den bygger ju oxå på sparc-processorn. Så länge du ansluter med Cifs så kommer du kunna komma åt filerna men kör du Afp och Time Machine så kommer det skita sig.

Allt om mac förklarar det mycket bättre än mig här:
AFP problem efter uppgradering till Mac OS X Lion - Allt om Mac

Men i ReadyNas forum så pratas det om att det är en uppdatering på g ganska så snart, så förhoppningsvis så dröjer det inte länge..

Ursprungligen av Calle s:

Kör du ReadyNas Duo? Den har jag, funkar den inte med Lion?

Jag har oxo en Duo, Time machine funkar inte med Lion , däremot kan man komma åt vanliga shares via AFP.

Och det verkar också ha kommit en uppdatering av iTunes som bland annat innefattar att programmet fullt ut är 64bit Cocoa.

What's new in iTunes 10.4

iTunes 10.4 is now designed for OS X Lion.

You can now use iTunes with OS X Lion's new Full-Screen App capability, which allows you to use iTunes and other apps without distractions. Navigate between your full-screen apps with a simple gesture.

Note: iTunes is now a 64-bit Cocoa application on OS X Lion and includes a number of important stability and performance improvements. Some iTunes plug-ins may no longer be compatible with this version of iTunes. Please contact the plug-in developer for an updated plug-in compatible with iTunes 10.4.

Har ni sett Lion Recovery? Snyggt!

Apple.com/macosx/recovery

Senast redigerat 2011-07-21 12:20
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har ni sett Lion Recivery? Snyggt!

Apple.com/macosx/recovery

Oh WOW! Jag hade ingen aning om Internet Recovery. DET förklarar ju en hel del. Läckert Apple, läckert!

En sak jag upptäckt är att om man kör Programuppdateraren så går det mycket snabbare med LIon än med SL (som kunde ta en halv dag på sig att tugga igenom datorn och kolla vad man har installerat). Detta måste ju vara någon fundamental kod som skrivits om?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 17:26
Ursprungligen av Zimmerman:

En sak jag upptäckt är att om man kör Programuppdateraren så går det mycket snabbare med LIon än med SL (som kunde ta en halv dag på sig att tugga igenom datorn och kolla vad man har installerat). Detta måste ju vara någon fundamental kod som skrivits om?

Det går svinsnabbt att tanka ner filer från nätet också. Stor skillnad, tycker i alla fall lilla jag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-07-20 17:31

Någon ställde en fråga här tidigare angående programmet (viruset) Personal som används som BANK-ID till banker, försäkringskassan, deklarationen etc.

Har någon av er som installerat Lion kollat om det fungerar?

Det funkar. Har använt det flera gånger i en vecka med Lion.

Ursprungligen av gmail:

Någon ställde en fråga här tidigare angående programmet (viruset) Personal som används som BANK-ID till banker, försäkringskassan, deklarationen etc.

Har någon av er som installerat Lion kollat om det fungerar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 17:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Det funkar. Har använt det flera gånger i en vecka med Lion.

Perfekt. Då vågar man ialalfall testa utan att få betalningsanmärkningar...

Det beror nog mest på att Apple idag har hyrt halva Akamai's bandbredd.

Ursprungligen av Konrad:

Det går svinsnabbt att tanka ner filer från nätet också. Stor skillnad, tycker i alla fall lilla jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 17:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Det beror nog mest på att Apple idag har hyrt halva Akamai's bandbredd.

Det har varit likadant sedan jag installerade GM, så det är inte bara idag.

När du säger det så...har laddat ner några feta videofiler från ftp senaste veckan med Lion...och det har verkligen gått undan. Även upp mot Vimeo har det gått snabbt. Trodde det var temporärt...men kanske har Lion kodats om när det gäller sådant här. Hoppas. Jag har ju Comhem 100/10 hemma (det är nästan jämt 110-120 ner vid test) och vill inte att OSX ska vara flaskhals. Såklart.

Ursprungligen av Konrad:

Det har varit likadant sedan jag installerade GM, så det är inte bara idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 17:53
Ursprungligen av Zimmerman:

När du säger det så...har laddat ner några feta videofiler från ftp senaste veckan med Lion...och det har verkligen gått undan. Även upp mot Vimeo har det gått snabbt. Trodde det var temporärt...men kanske har Lion kodats om när det gäller sådant här. Hoppas. Jag har ju Comhem 100/10 hemma (det är nästan jämt 110-120 ner vid test) och vill inte att OSX ska vara flaskhals. Såklart.

Eftersom jag är en efterbliven lantis har jag inte tillgång till så hög hastighet på ADSL. Men jag har märkt att det är en jävla skillnad i alla fall.
Så något måste dom ha gjort med protokollen. Jag har bara 24 megabit ner, i bästa fall.
Det går kanonsnabbt även att surfa med både Firefox och Safari, men det kanske man inte märker något av när man som stadsbo har 100 megabit. Men vi bönder märker det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 17:32

Internet recovery hade varit roligt om man hade en dator som klarade det. Macbook Air eller mini(än så länge). Annars var det jävligt snyggt!

Nalta OT, men XCode 4.1 för Lion finns nu gratis i AppStore. Och den verkar vara nyare än 4.1 GM.

("Nalta" är "pitbonska" (pitemål) för "något")

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 18:00

Installation klar och test fungerar finfint... Kalasfint med nya Multicontroll eller vad det heter... Uppdaterar mailen nu (flyttar data tar tid....)

Vad är poängen med elastisk rullning? Hur stänger man av? Blir lätt sjösjuk här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 18:22

Jag känner mig trygg och frigjord idag, ska ta och langa in lejonet på min lille trojänare MBA och se vad som händer

Återkommer senare om eventuella små buggisar.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag känner mig trygg och frigjord idag, ska ta och langa in lejonet på min lille trojänare MBA och se vad som händer

Återkommer senare om eventuella små buggisar.

Kanon! Du testar och jag läser din test

Lite besviken över att Apple fortfarande inte har sett till att man kan gå bakåt i Finder genom en fingerrörelse. Det gick att göra alldeles perfekt i Snow Leopard. Nu verkar man behöva föra muspekaren uppåt och klicka på en "uppritad knapp".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-07-20 19:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Lite besviken över att Apple fortfarande inte har sett till att man kan gå bakåt i Finder genom en fingerrörelse. Det gick att göra alldeles perfekt i Snow Leopard. Nu verkar man behöva föra muspekaren uppåt och klicka på en "uppritad knapp".

Det fungerar om du använder fyra fingrar i "swipen". Börjar bli lite förvirrande, hoppas alla gester sätter sig i ryggraden snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 19:24

Kul med Internet Recovery, det var ju precis det som vi snackat om här på 99. Apple måste ha läst här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 19:29
Ursprungligen av acke:

Kul med Internet Recovery, det var ju precis det som vi snackat om här på 99. Apple måste ha läst här.

Det vore kul om det gick att få den funktionen på sin "gamla" Mac.

Från Universal Audio - Analog and Digital Audio Products and Plug-Ins

To our Mac fans: Please be aware that UAD Powered Plug-Ins are not currently supported under Mac OS X 10.7 "Lion." Support for this new operating system is actively being developed for a future UAD software update.

Bevaka tråden