Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-22 03:35
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det bara jag som tycker att Safari verkar göra anspråk på mindre internminne med den nya versionen som kom i samband med Lion?

Njae... Jag vet inte det jag.

Surfa runt en dag eller två - och ta en ny titt :-D.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det bara jag som tycker att Safari verkar göra anspråk på mindre internminne med den nya versionen som kom i samband med Lion?

Ursprungligen av Zimmerman:

Surfa runt en dag eller två - och ta en ny titt :-D.

Mitt Safari landar på cirka 100-150 efter att ha varit igång lite mer än 24 timmar. Förut hade jag tur om det gick under 200.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-22 16:00

Måste säga att jag gillar previewn man får på länkar i iChat (klicka på pilen så öppnas den länkade sidan i ett litet fönster där man kan välja att öppna den i safari om man vill), smutt!.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 16:02

Btw, iChat...har Apple iom Lion möjliggjort att man kan köra MSN genom iChat? Det om något hade varit fint!

Ursprungligen av zinned:

Btw, iChat...har Apple iom Lion möjliggjort att man kan köra MSN genom iChat? Det om något hade varit fint!

Nej, Apple har inte lagt in stöd för MSN i iChat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 17:28
Ursprungligen av zinned:

Btw, iChat...har Apple iom Lion möjliggjort att man kan köra MSN genom iChat? Det om något hade varit fint!

Nej nope nein

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 16:27

Vet inte om det bara är jag men det där "trycket" att man skulle ha MSN känner jag inte av i lika hög grad i dag som för 3-5 år sedan. Många som kör med Skype i stället gissar jag. Alla mina polare kör med det i alla fall.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-22 16:43

Alternativt kan man lägga in Facebooks chat i iChat då många verkar kunna hantera den. Enda anledningen till att jag har ett FB-konto kvar är att det är lätt att få tag på folk via den chatten vid behov. Däremot är jag aldrig inne på sidan mer.

Ursprungligen av onnyt:

Vet inte om det bara är jag men det där "trycket" att man skulle ha MSN känner jag inte av i lika hög grad i dag som för 3-5 år sedan. Många som kör med Skype i stället gissar jag. Alla mina polare kör med det i alla fall.

Ursprungligen av onnyt:

Vet inte om det bara är jag men det där "trycket" att man skulle ha MSN känner jag inte av i lika hög grad i dag som för 3-5 år sedan. Många som kör med Skype i stället gissar jag. Alla mina polare kör med det i alla fall.

Facebook och Skype har så klart kommit att dominera idag. Personligen så upptäcker jag att flertalet av mina vänner och bekanta har lämnat MSN till fördel för att enbart använda sig av Facebook. Det känns riktigt tråkigt.

Men vi ska nog inte gå in så djupt i en sådan diskussion eftersom det blir off-topic.

Major overhaul makes OS X Lion king of security ? The Register

Dino Dai Zovi, principal of security consultancy Trail of Bits and the coauthor of The Mac Hacker's Handbook:
“I generally tell Mac users that if they care about security, they should upgrade to Lion sooner rather than later, and the same goes for Windows users, too.”

Så nu lyckades Programuppdatering utan att hänga sig. Noterar även att man inte längre behöver starta om datorn när man uppdaterar iTunes. Jättebra tycker jag!

Korspostning (samma inlägg/fråga i flera trådar) är inte tillåtet på forumet. Några inlägg raderade.

/Mod

Intressant nog så tycker jag att list view har blivit bättre i Lion. Det ser vänligare ut.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-23 23:19

Finns det något program så jag kan skriv/läsa NTFS discar till Lion? ...Gratis program är det jag söker

MacFUSE.

Ursprungligen av henke21:

Finns det något program så jag kan skriv/läsa NTFS discar till Lion? ...Gratis program är det jag söker

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-24 00:15
Ursprungligen av Zimmerman:

MacFUSE.

Jag kan ändå inte skriva men nu ser jag discen. Jag har 2st partitioner på den den ena är FAT och den andra är NTFS
först såg jag bara FAT men nu ser jag bägge men det går inte att skriva på NTFS.

Ni som tycker att det är gött att slippa se Bibliotek i hemmamappen - men ändå kanske ibland behöver in och rota - så har Apple inte glömt er

Finder -> Gå -> Alt

Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som tycker att det är gött att slippa se Bibliotek i hemmamappen - men ändå kanske ibland behöver in och rota - så har Apple inte glömt er

Finder -> Gå -> Alt

Det kan även vara värt att notera att det bara är standardbeteendet som har ändrats. Det har alltid gått att göra, sedan 10.5 har man kunnat köra chflags hidden, tidigare fick man köra SetFileInfo. Jag har ofta kört det för att bli av med alla standardmappar som jag ändå inte använder men som defekta program tenderar att hela tiden återskapa; har jag tagit bort dokumentmappen så är det för att jag faktiskt inte vill ha den så återskapa den inte då, jag sparar inte alla mina dokument i en och samma mapp och framförallt sparar jag generellt inte mina filer uppdelat i mappar per filtyp.

Men hur laddar man ner filerna igen så att man kan lägga över till ett USB-minne? Jag verkar inte kunna göra det i Mac App Store, för där står det bara "Installed" och man kan inte välja att ladda ner systemet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-24 11:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men hur laddar man ner filerna igen så att man kan lägga över till ett USB-minne? Jag verkar inte kunna göra det i Mac App Store, för där står det bara "Installed" och man kan inte välja att ladda ner systemet.

Du måste spara undan filen innan du startar installationen. Nu får du ladda ner igen på annan maskin eller låna filen av en kompis.

Ursprungligen av Mija:

Du måste spara undan filen innan du startar installationen. Nu får du ladda ner igen på annan maskin eller låna filen av en kompis.

Det låter ju bara väldigt korkat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-24 11:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men hur laddar man ner filerna igen så att man kan lägga över till ett USB-minne? Jag verkar inte kunna göra det i Mac App Store, för där står det bara "Installed" och man kan inte välja att ladda ner systemet.

Håll ner ALT medan du trycker på "Purchased"-tabben i App Store. Nu kan du trycka på Install igen och ladda ner filen på nytt i Lion.

Ursprungligen av joakimo:

Håll ner ALT medan du trycker på "Purchased"-tabben i App Store. Nu kan du trycka på Install igen och ladda ner filen på nytt i Lion.

Se där. Tusen tack för hjälpen. Var hamnar filerna?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-24 16:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Se där. Tusen tack för hjälpen. Var hamnar filerna?

Installationen lägger sig i programmappen men försvinner också när installationen avslutas. Du får "plocka ut" installESD.dmg medan installationen är i gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 13:00

Efter lite tid med lion måste jag säga: <3 Lion...

Ursprungligen av Cokey:

Efter lite tid med lion måste jag säga: <3 Lion...

Det tog några dagar, men nu är det underbart.

Vill så gärna uppgradera, men Logic Pro 8 fungerar inte enligt RoaringApps så jag får snällt vänta eller köpa nytt Logic.

i "detaljer om"-tråden stod det någonstans att motsvarigheten till Windows "Cut-paste" med filer skulle finnas i Lion. Varför har jag inte hittat det?

Ursprungligen av PeeMaN:

i "detaljer om"-tråden stod det någonstans att motsvarigheten till Windows "Cut-paste" med filer skulle finnas i Lion. Varför har jag inte hittat det?

Hur menar du, är det kringla c och kringla v du tänker på?

Bevaka tråden