Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-21 18:41

Vet att jag har frågat förut, men jag är så osäker så jag kör igen (nu när många har installerat OS:et):

Kommer det rulla på lika fint som Snow Leopard med enbart 2 GB Ram och GMA X3100 144 MB? När det kommer till just minnet vet jag att 2 GB är minimum för Lion, men något säger mig att man egentligen bör ha 4 GB för att det ska fungera smärtfritt — stämmer det? När det kommer till grafikkortet har jag verkligen noll koll. Någon med liknande specifikationer som uppdaterat? Kommentarer?

Sen en annan fråga: är det lite väl våghalsigt att uppdatera utan att ha säkerhetskopierat på ett tag? Kommer nämligen dröja ett tag innan jag får tillgång till den externa hårddisken. (Den är kvar i Uppsala, och här sitter jag, uppdateringssugen, i Boxholm). Har som ni förstår inget oarkiverat på datorn som absolut inte får försvinna, men är ändå inte så sugen på att allt strular till sig vid övergången till Lion enbart på grund av att jag inte väntade. För vänta, det kan jag göra; var egentligen inställd på att vänta på ny dator om något år, men ni vet hur det är med att som macanvändare vilja ha något när man egentligen inte borde.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-21 18:41

Stänger jag ner Safari med cmd+q och öppnar det på nytt är allt gammalt borta.

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-21 19:23
Ursprungligen av joakimo:

Stänger jag ner Safari med cmd+q och öppnar det på nytt är allt gammalt borta.

Nu funkar det. Rensade Safari, startade om ett par ggr och det löste det. Kanske ligger det massa skräp om man uppdaterar och sedan inte rensar.

Någon som lyckats hitta något om elastisk scroll?

En liten fundering som skulle ara mycket smart är att kunna skapa ett apple-script eller liknande där man med en ren version av OS X eller befintlig kan lägga in alla de hack och tweaks så som man vill ha det. Även lämpligt för svärföräldrarna och liknande. Någon som gjort något liknande?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 19:43
Ursprungligen av kraspor:

Nu funkar det. Rensade Safari, startade om ett par ggr och det löste det. Kanske ligger det massa skräp om man uppdaterar och sedan inte rensar.

Någon som lyckats hitta något om elastisk scroll?

En liten fundering som skulle ara mycket smart är att kunna skapa ett apple-script eller liknande där man med en ren version av OS X eller befintlig kan lägga in alla de hack och tweaks så som man vill ha det. Även lämpligt för svärföräldrarna och liknande. Någon som gjort något liknande?

Om inte så skulle Snow Lion kunna bli ett rätt poppis Open Source-project för att 'återställa' Lions nyheter till som det var innan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 19:46

Är det jag som är gaggig, eller ska inte cmd-tab funka för att växla mellan öppna program?
Jag kan se det lilla fönstret med mina öppna program, men kan inte växla från exempelvis Firefox till Finder.

???

Ursprungligen av mattiL:

Är det jag som är gaggig, eller ska inte cmd-tab funka för att växla mellan öppna program?
Jag kan se det lilla fönstret med mina öppna program, men kan inte växla från exempelvis Firefox till Finder.

???

Jodå, Cmd+Tab fungerar som det alltid gjort.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:04

Inte heller kan jag lägga till min dator/hårddisk mm. i Sidebar (genom att högerklicka i Sidebar'en).
Var ordnar man det nu för tiden?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:12
Ursprungligen av mattiL:

Inte heller kan jag lägga till min dator/hårddisk mm. i Sidebar (genom att högerklicka i Sidebar'en).
Var ordnar man det nu för tiden?

Hittade det, högerklicka på Sidebar verkar inte funka, men i menyalternativet Preferences finns möjligheten att lägga till dator/hårddisk mm.

Ursprungligen av mattiL:

Inte heller kan jag lägga till min dator/hårddisk mm. i Sidebar (genom att högerklicka i Sidebar'en).
Var ordnar man det nu för tiden?

Minns inte om man kunde göra så innan... Men annars drar du bara dit det du vill ha, eller går du in i Finderns Preferences och kryssar i vad du vill ha där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:04

Ok, tack Capeman.
(jag börjar bli gaggig...)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:07

Hehe, jo jag är snart 50, så det är väl ok.. (snyft )

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:02

Testat lite mer nu, cmd-tab fungerar bara mellan icke minimerade program, om jag minimerar till exempel Mail så kan jag inte komma åt det via cmd-tab, bara genom att klicka i dockan på dess minimerade ikon.

Var det så i SL? (börjar bli gammal, glömt hur det funkade för EN dag sen..)

Men jag brukar minimera fönster och bara ha det jag jobbar med synligt.

Ursprungligen av mattiL:

Testat lite mer nu, cmd-tab fungerar bara mellan icke minimerade program, om jag minimerar till exempel Mail så kan jag inte komma åt det via cmd-tab, bara genom att klicka i dockan på dess minimerade ikon.

Var det så i SL? (börjar bli gammal, glömt hur det funkade för EN dag sen..)

Men jag brukar minimera fönster och bara ha det jag jobbar med synligt.

Man kan växla till det, men det "maximeras" inte och det var likadant i Snow Leopard.

Ursprungligen av mattiL:

Var det så i SL? (börjar bli gammal, glömt hur det funkade för EN dag sen..)

Japp, men du har seniorstatus, så det är ok.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:43

@Capeman, Jo, man kunde högerklicka på sidebaren i SL och få fram inställningarna.

Ursprungligen av mattiL:

Testat lite mer nu, cmd-tab fungerar bara mellan icke minimerade program, om jag minimerar till exempel Mail så kan jag inte komma åt det via cmd-tab, bara genom att klicka i dockan på dess minimerade ikon.

Var det så i SL? (börjar bli gammal, glömt hur det funkade för EN dag sen..)

Men jag brukar minimera fönster och bara ha det jag jobbar med synligt.

För att få upp ett minimerat fönster när du CMD-tabbar kan du hålla ner Option och sedan släppa CMD

Man va fan?! Köpte det och nu står det bara "väntar" i docken...

Först så fick jag "Ett fel inträffade på servern under hämtning: 500 Internt Serverfel."
Och nu så står det väntar... Zzzzzzz

Och går jag in igen på app store så står det "Install" Drog ut det från dockan så det blev en rökpuff. När jag sen går in igen på app store så står det "Install"

Vad är det för jävla smäck?
Säkert dragit 229 spänn från kortet oxå...

Ursprungligen av KillwithSkill:

Man va fan?! Köpte det och nu står det bara "väntar" i docken...

Först så fick jag "Ett fel inträffade på servern under hämtning: 500 Internt Serverfel."
Och nu så står det väntar... Zzzzzzz

Och går jag in igen på app store så står det "Install" Drog ut det från dockan så det blev en rökpuff. När jag sen går in igen på app store så står det "Install"

Vad är det för jävla smäck?
Säkert dragit 229 spänn från kortet oxå...

Kör install igen då? Dom drar ju inte 229 kr en gång till i och med att du redan betalat en gång.

Ursprungligen av Engalunda:

Kör install igen då? Dom drar ju inte 229 kr en gång till i och med att du redan betalat en gång.

Det har jag gjort flera gånger men inget händer. Så jag startade om och nu gick det att ladda ner det igen. MEN det står bara och "väntar" hela tiden!!! Trodde det skulle ha lugnat ner sig på deras server efter hysterin igår. Men tydligen inte. Och här har jag 200Mbit så jag är inte flaskhalsen!

Aja, den får väl stå och vänta då...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 22:15
Ursprungligen av KillwithSkill:

Det har jag gjort flera gånger men inget händer. Så jag startade om och nu gick det att ladda ner det igen. MEN det står bara och "väntar" hela tiden!!! Trodde det skulle ha lugnat ner sig på deras server efter hysterin igår. Men tydligen inte. Och här har jag 200Mbit så jag är inte flaskhalsen!

Aja, den får väl stå och vänta då...

Fakk! Samma här... har man fått iväg frugan för kvällen för att kunna sitta å gotta sig med detta å vad händer... mutter...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-07-21 21:59

Fick exakt samma problem och har inte heller hittat något sätt att komma runt det.

Hade samma problem med "OS X Lion – Waiting", men det släppte precis då jag tryckte upprepade gånger på "Install" i App Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 22:23
Ursprungligen av HankPank:

Hade samma problem med "OS X Lion – Waiting", men det släppte precis då jag tryckte upprepade gånger på "Install" i App Store.

Ha! Det verkar funka, tackar!

Ursprungligen av Docko:

Ha! Det verkar funka, tackar!

Gjorde samma här, HA! Nu rullar det på!

Åjävlar! 22-25 Mbit/s...

Nere på 2.5 minuter....

  • Medlem
  • 2011-07-21 22:48
Ursprungligen av KillwithSkill:

Nere på 2.5 minuter....

Då är det du din jäkel som snor bandbredd;)

Den ligger å pendlar 15kb-1MB/s på mitt 100/Mbit fiber... Många stunder är den nere på noll. Segt!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-21 22:40

Vet inte om jag gör något fel här nu men jag får det inte att funka med formatering från DVD skiva. Jag har följt anvisningarna om att bränna ner den berömda filen till en skiva för att kunna använda på fler dator samt för formatering.

Vid uppstart håller jag ner Alt/option för att starta från skivan men då kommer det endast upp två alternativ som är de två partitionerna iMac/Recovery, med andra ord inte skivan. Trycker jag på recovery så ombeds jag åter ladda hem filen från app store men det är ju inte det som är tanken då man har den på skivan och önskar formatera från den.

Har dessutom testat med att hålla ner "C" vid uppstart men då händer ingenting utan datorn startas som vanligt.

Sist men inte minst har jag testat att hålla ner Cmd+R och kommer då till samma sak som då jag tryckte på "Recovery" i exemplet ovan.

Summan av det hela är att jag inte verkar kunna använda skivan för formatering. Jag hade fått för mig att det var just det som var syftet med att folk ville bränna ner den på skiva. Har jag missuppfattat det?
Att kunna installera Lion på flera datorer är ju knappast argumentet till att man bränner den på skiva, det är ju bara att ladda hem det igen från app store.

Så hur gör jag?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-22 07:48

Låter onekligen som att det är fel på skivan du har skapat. Antingen så har du skit på linsen i läsaren eller så får du skapa en ny skiva och se om den funkar bättre.

8<---------

För övrigt angående många av de fel och problem som rapporteras om diverse strul tror jag beror på diverse gammalt skräp som ligger i systemet när folk uppdaterar. Framförallt folk som tidigare har kört Windows är ju galna i att ha diverse program som ska rensa och optimera systemet mm.... säkert kan tillägg som ska ändra utseende i dockan, OS X, diverse tillägg till systemet, Safari mm ställa till det.

Är det bara jag som tycker att Safari verkar göra anspråk på mindre internminne med den nya versionen som kom i samband med Lion?

Bevaka tråden