Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa 5s i UK, samma som i sverige??

Tråden skapades och har fått 571 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:07
Ursprungligen av skinza:

Om man köper luren till företaget, är det möjligt att få tillbaka momsen i efterhand (eller dra av den) med tanke på att den skickas genom Borderlinx?

Det ska inte vara moms på en faktura för en vara som levereras från UK till Sverige. Den ska registreras som EU-handel, dvs utan moms på fakturan.

Ursprungligen av @ndreas:

Är det hundra att dessa modeller fungerar med 4G här i Sverige nu ? är det 2600 bandet man skall se till att ha ?
Kan få hem flertalet storlekar och färger från Tyskland nämligen redan mitten av nästa vecka! Funderar på köpa 5-10 st och sälja till humana priser!

Vad är humana priser?

Ursprungligen av AndyK:

Det ska inte vara moms på en faktura för en vara som levereras från UK till Sverige. Den ska registreras som EU-handel, dvs utan moms på fakturan.

Apple säljer dock inte momsfritt... Alltså måste jag betala moms vid köpet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:45
Ursprungligen av skinza:

Apple säljer dock inte momsfritt... Alltså måste jag betala moms vid köpet.

Då gör de fel.
För en vara som levereras från ett EU-land till ett annat ska det inte finnas någon moms på fakturan.
Leveranser inom samma land ska däremot alltid ha moms, även om kunden inte befinner sig i det landet.

Ursprungligen av AndyK:

Då gör de fel.
För en vara som levereras från ett EU-land till ett annat ska det inte finnas någon moms på fakturan.
Leveranser inom samma land ska däremot alltid ha moms, även om kunden inte befinner sig i det landet.

Dessutom så skickas den via en brittisk adress, vilket innebär att det inte är direkt handel mellan två EU-länder.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:50
Ursprungligen av skinza:

Dessutom så skickas den via en brittisk adress, vilket innebär att det inte är direkt handel mellan två EU-länder.

Vilket land beställer du ifrån?

Ursprungligen av AndyK:

Vilket land beställer du ifrån?

Jag trodde att det var ganska uppenbart att hela denna tråd (mer eller mindre) handlar om hur vi i Sverige beställer en telefon från Apple i UK?

Ursprungligen av AndyK:

Vilket land beställer du ifrån?

Jag befinner mig i Sverige. Dock beställer jag till en brittisk adress (Borderlinx). De skickar sedan vidare telefonen till Sverige.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:56

OK. Då är det därför.
Eftersom godset levereras inom UK, så blir det moms på fakturan.
Går nog att få tillbaka den brittiska momsen, men det är lite klurigt och tar lite tid. Ett fall för din revisor.

Ursprungligen av AndyK:

OK. Då är det därför.
Eftersom godset levereras inom UK, så blir det moms på fakturan.
Går nog att få tillbaka den brittiska momsen, men det är lite klurigt och tar lite tid. Ett fall för din revisor.

Precis.
Man kan begära en "återbetalning" av momsen genom Skatteverket.
Problem 1 är dock huruvida jag kommer få en telefon eller inte...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag trodde att det var ganska uppenbart att hela denna tråd (mer eller mindre) handlar om hur vi i Sverige beställer en telefon från Apple i UK?

Jag blev lite förvirrad eftersom han skrev att godset gick via en brittisk adress och inte direkt till Sverige. I mina öron lät det som att det var ett tredje EU-land inblandat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-24 15:59
Ursprungligen av skinza:

Problem 1 är dock huruvida jag kommer få en telefon eller inte...

Den frågan är jag inte rätt man att besvara....

Ursprungligen av AndyK:

Jag blev lite förvirrad eftersom han skrev att godset gick via en brittisk adress och inte direkt till Sverige. I mina öron lät det som att det var ett tredje EU-land inblandat.

Jag tror att minst 50% av tråden handlar om oss oroliga satar som beställer vid Borderlinx i Milton Keynes så jag tyckte att det var ganska givet;)

Speciellt eftersom vi skriver om hur vår status fortfarande finns kvar och att ordern inte är bortplockad av Apple.

PS: Min order är inte borttagen. Och givetvis så finns det ingenting som kan koppla ihop mitt nick här med mitt Apple-Id - mig ska de inte avslöja:)

Jag gjorde en helomvändning. Drog hem ett bud genom ebay UK. Blev lite dyrare än tänkt (8500:- inkl. frakt) och en chansning för en svart 32gb. Skulle skickas imorgon och dyka upp runt tisdag nästa vecka. Avbokade min Apple-order i samma veva./ måste söka hjälp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-24 22:22
Ursprungligen av zappee:

Denna tråden börjar ju blir mer än chatt än ett forum.
...
För övrigt är jag förvånad över att min order fortfarande lever då andra Borderlinx-ordrar dog tidigt.
Undra om Apple jävlas

Jag brukar nogsamt hålla mig ifrån alla dessa interna "Vi som beställt XX från YY"-trådar, som ju detta blivit en av. Men nu har jag egenintresse

Jag beställde kl 01:40 svensk tid 20 sept. (och i mailet står det ordered on 19/09)
En 5s 32 GB vit och ett 5s Case - Beige. Jag knappade in på varenda adressrad jag hittade så på beställningen ser det ut så här

[suite.nr] Borderlinx/DHL
Unit 7 Maidstone Road
[suit.nr] Borderlinx/DHL
Kingston Business Park
Milton Keynes
United Kingdom MK10 0BY
United Kingdom

så att Apple verkligen inte skulle missa att jag beställde via Borderlinx. Eller nåt.

På iPhonen fick jag Dispatched: 7-10 days och på fodralet 1-3 days. iPhonen har fortfarande status processing. Fodralet bytte till Dispatched den 21/9. I mailmeddelandet står det att iPhonen på samma order väntar på avsändning, inom 7-10 dagar. Kändes ju positivt, men jag förväntar mig fortfarande att Apple mycket väl kan annullera ordern. Då sitter jag med ett case med onödigt dyr frakt från Borderlinx. En summa på 362 kr har dragits från Visa-kortet för fodralet. I mailet angående fodralet står leveransdatum 26/9 och att det levereras via post som inte går att spåra. Men på order-sidan på AppleStore finns det ett tracking-nummer, och via syncreon.com kan jag spåra att fodralet var i Leicester igår och ankommit en terminal i Milton Keynes idag. Väntar således snart mail från Borderlinx då jag får be dem hålla fodralet någon vecka. SEDAN hoppas jag...

Angående bortplockade ordrar är det säkert så att Apple jävlas. Eller mer sannolikt, de hade lite mycket att göra på kort tid, har tillfälligt inhyrd personal och alla får inte/uppmärksammar inte ett litet pm om att någon beslutat stoppa smygexport över gränserna. Och de som beslutat kanske inte bryr sig så mycket egentligen. Någon automatisk bortsortering verkar ju inte ske, utan rent slumpmässigt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-25 07:43

jag beställde just en 5s via borderlinx-så vi får se om apple godkänner ordern..

Senast redigerat 2013-09-25 11:24

Alla med mej som beställde vid releasenatten väntar väl på att det ska gå från processing till dispatched. I ju med att den inte beräknas dyka upp förrän 7-10/10 så lär det väl dröja.

Hej på er,

Nu när lönen äntligen kommit så tänkte jag beställa mig en iphone 5S. Känner en god vän som bor i London så tänkte beställa till henne och sedan skickar hon till Sverige. Tänkte ev köpa 2 och sälja den ena för att tjäna några kronor, men inga överpriser. Tänkte 7000kr plus frakt för 32GB. Är det någon som är intresserad så maila mig på jacobdersell (snabel-a) gmail.com behöver inte betala i förskott utan isåfall öga mot öga här i Göteborg eller internetgiro. Annars säljer jag den bara på blocket/tradera.

Ha det gott

Ursprungligen av westerlu77:

Alla med mej som beställde vid releasenatten väntar väl på att det ska gå från processing till dispatched. I ju med att den inte beräknas dyka upp förrän 7-10/10 så lär det väl dröja.

Samtidigt som det står "Dispatched: 7- 10 business days" som jag tolkar det skickas inom 7-10 arbetsdagar? Har nu gått 4 arbetsdagar så på fredag 6, Måndag 7?

Vad säger ni om detta?
http://www.nymobil.se/iphone-5s-16gb-p-4340.h...

Företag som säljer Iphone 5S, olåst med Telenor abonnemang. 549:- Ringa/SMS'a hur mycket man vill?!

Ursprungligen av andy_88:

Vad säger ni om detta?
http://www.nymobil.se/iphone-5s-16gb-p-4340.h...

Företag som säljer Iphone 5S, olåst med Telenor abonnemang. 549:- Ringa/SMS'a hur mycket man vill?!

Dyrt säger jag, och det är väl från Sverige? Tråden handlar om att beställa 5s från UK.

Ursprungligen av keptang:

Dyrt säger jag, och det är väl från Sverige? Tråden handlar om att beställa 5s från UK.

Absolut, tänkte på de som fått sina ordrar anullerade samt inte kunde hålla sig från att vänta.

16 gb är helt värdelöst att köpa enligt min mening! Det tar slut direkt om man vill använda telefonen utan att behöva rensa stup i kvarten.

Ursprungligen av westerlu77:

16 gb är helt värdelöst att köpa enligt min mening! Det tar slut direkt om man vill använda telefonen utan att behöva rensa stup i kvarten.

Speciellt när man endast har 0.5 gb surf...

Jag beställde en iPhone för 30 min sedan via borderlinx. Redan avbruten..

Ursprungligen av Philip!:

Jag beställde en iPhone för 30 min sedan via borderlinx. Redan avbruten..

Testa igen, skriv adressen på ett annat sätt! Kolla tidigare i tråden där jag postade en screenshot.

Ursprungligen av skinza:

Testa igen, skriv adressen på ett annat sätt! Kolla tidigare i tråden där jag postade en screenshot.

Efter den ändringen i adressen värkar det som den redan flyttats fram till process 2!

Ursprungligen av Philip!:

Efter den ändringen i adressen värkar det som den redan flyttats fram till process 2!

Värkar? Har vattnet gått än?

Ursprungligen av pmarriott:

Värkar? Har vattnet gått än?

Jag va lite snabb där!

Ursprungligen av Philip!:

Efter den ändringen i adressen värkar det som den redan flyttats fram till process 2!

Härligt! Då börjar det olidliga väntandet då...

Bevaka tråden