Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Sony Ericsson M600?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tangen:

iSync kommer att komma (såklart), men M600 är väl en av de första med Symbian9 i?

/Tangen

Nokia E61 har också Symbian 9.1

Telefoner med Symbian OS 9.1 idag är: Nokia 3250, N73, N80, N93, E60, E61, E62, E70, Sony Ericsson M600i, P990i, W950i. Fler kommer vad det lider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 21:11

Sällar mig till skaran som inköpt en lur... Gillar den skarpt måste jag säga.

Någon som har tips på teman, program och andra roliga saker? Självklart är jag ute efter free stuff

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 09:16
Ursprungligen av tjompa:

Sällar mig till skaran som inköpt en lur... Gillar den skarpt måste jag säga.

Någon som har tips på teman, program och andra roliga saker? Självklart är jag ute efter free stuff

det finns några teman på mobile9.com

http://gallery.mobile9.com/c/sony-ericsson-m600m600i-themes/1/

(kanske inga höjdare dirkt, men det blir nog bättre med tiden...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 11:05
Ursprungligen av mmi:

det finns några teman på mobile9.com

http://gallery.mobile9.com/c/sony-ericsson-m600m600i-themes/1/

(kanske inga höjdare dirkt, men det blir nog bättre med tiden...)

Jo, såg dom. Men somsagt inga höjdare. Mannen som gjort dom har även postat lite fler i den officiella tematråden för M600 på http://www.esato.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 12:31
Ursprungligen av tjompa:

Jo, såg dom. Men somsagt inga höjdare. Mannen som gjort dom har även postat lite fler i den officiella tematråden för M600 på http://www.esato.com.

Näe, man blir ju inte direkt överlycklig av dem...
Försökte snickra ihop något själv med hjälp av Theme Creator, men gav upp då jag inte hade ork att pilla med det (det var ngt krångligare än att göra teman till K750)...

Tyvärr har det nästan inte kommit något godis till M600 än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 23:29
Ursprungligen av Carlisle_united:

Tyvärr har det nästan inte kommit något godis till M600 än.

Märkte det efter lite googlande... De teman som ligger uppslängda är ju inte ens de något att ha. Jag vill ha märkliga mokkapärer, micklande små program och underbara lösningar på problem jag inte har.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 15:48

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=123477 man måste dock vara inloggad för att se bilderna :|

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 18:09

Lite mac-inspirerade bakgrunder till era M600. Personligen gillar jag den tredje på första länken, men använder själv den första...
http://forum2.mobile-review.com//showpost.php?p=428682&postcount=11
http://forum2.mobile-review.com//showpost.php?p=428302&postcount=1

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 19:12

Har testkört en M600 några dagar nu och de får både ris och ros.

Den är väldigt seg i menyerna trots uppdatering av mjukvaran.
Batteritiden är väldigt dålig om man kör i 3G läge.
Något omständig att ringa med om man kör med HandyDay.

Däremot fungerade telefonen mycket bra med Dataviz programvara för att synka mot en Exchange server.

Jag har kört Qtek i några år och har gått tillbaka till en sådan igen.
Har haft en Qtek 8500 en tid och den är jag mycket nöjd med.
Mycket bra menyer och den är snabb och enkel att använda.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-07-05 18:50

Jag var och testade m600i idag. Den övertygade mig inte alls tyvärr.

Sega och fula menyer. Som Mac-användare kändes gränssnittet alldeles för mycket Windows 95. Bara en sån sak att dom vänt på placeringen av "Nästa" och "Hjälp"-knappen när man skulle göra alla inställningar vid första starten. Jag klickade på "Hjälp" som låg längst till höger. Vilket misstag va? Det var ju längst till vänster man skulle klicka för att gå vidare...

Tyckte även den var relativt plastig. Det var inte sådär gediget som jag hade önskat och trott. Tangentbordet var ju ett riktigt skämt. Trots mina realtivt vältränade keyboardist-fingrar var det riktigt svårt att använda.

Nu hade jag inte möjlighet att testa telefonen någon längre stund. Kanske kommer man bättre överrens med den om man får lite tid på sig att lära känna luren.

Men, som dom säger, "First impressions last". Jag blev inte sugen att punga ut fyra tusenlappar på denna produkten.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-05 22:55

Well, jag håller helt klart med om nästa-knappen blev också lite paff av att den låg där den låg. Dock måste jag säga att resten av knapparna jag använt legat där jag tryckt första gången

Plastigheten håller jag dock inte med om? Jag tycker den är lika stabil som de flesta andra teknikprylar, med undantag av teknikprylar i metall.

Och tangenttbordet tycker jag fungerar ok rent ergonomiskt när man övat lite, men det faller helt bort på grund av avsaknaden av åäö. Jag har istället använt handskriftigenkänningen som jag tycker fungerar riktigt bra!

Slutligen GUI-biten: Att säga att det är win 95 (bild) tycker jag är orättvist, win xp skulle jag snarare säga. Symbolerna (som man ju inte kan ändra med vanliga teman) är lite halvtråkiga och har ett så starkt uttryck att de inte låter teman uttrycka sig som de vill utan "stör" väldigt mycket. Det vore trevligt om man kunde byta ut dem också till sina egna. Det skulle jag gilla skarpt om det gick!

Well, jag tycker den är trevlig, men jag måste faktiskt säga att jag saknat kamera ett par gånger faktiskt... En telefon lika funktions-stinn, tunn och liten som M600 men också med kamera vore min idealtelefon.

Min M600, en av de första som såldes hos The Phonehouse, har plötsligt börjat berätta för mig att batteriet minsann är slut närsomhelst - trots att den stått på laddning i flera timmar. Så jag ringde till SEMC Experience center i Lund och dom sa till mig att komma in med telefonen för att få en ny mjukvara flashad.

Angående telefonen så har det tagit mig ett tag att vänja mig vid gränsnittet, mest för att det "vanliga" SEMC gränssnittet satt som gjutet i ryggraden innan. Det jag saknar är att snabbt kunna ringa upp någon eller kolla i kalendern - på min V800 så kunde jag enkelt göra det med några få klick med ena handen. Nu måste jag aktivt fokusera på telefonen för att göra detta. Men det kanske är något som jag lär mig snart.

Annat problem är att med en V800 ("clamshell") så kunde telefonen skramla runt i fickan eller i bilen utan att jag behövde oroa mig - med M600 så har jag lagt mig till att ha ett fodral i bältet, och till bilen har jag känt mig tvungen att köpa en hållare (om inte annat för att kunna ladda den, för jämrans vad den suger batteri).

Designen känns bra, och inte alls plastig - den känns gedigen helt enkelt. Telefonen växer allteftersom, och under hösten så lär mer teman, applikationer mm dyka upp. På Salling Clickers forum så finns en kort notis från Jonas Sallin om att han jobbar med stöd för det nya Symbian operativet - med lite tur är det färdigt snart så att man kan använda det för att synka sin telefon...

/CX

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 13:26

Har nu fått en m600i VIT. Den passa utmärkt till MacBooken med färgerna. Hur den är som telefon kan man tycka olika om.

Rasmus länge upp i tråden tyckte att den känndes lite för lätt (inte gedigen) för att han skulle vilja lägga dryga 4000 på den. Jag å andra sidan tycker att telefonen så här långt (ägt den i kanske 20h nu) är bra. Symbian skulle kunna få ett mer logiskt UI men när man lärt sig hitta så är det lugnt. Hade en P900 innan så det hjälper.

Tangentbordet är bra tycker jag, dock så har jag oväntat svårt att hitta "tangenterna" på det, men det är nog en vanesak.

Skärmen funkar dock semibra i starkt solljus vilket är lite olyckligt. Var nästan helt omöjligt igår i det fina vädret att se om telefonen över huvud taget var igång (med ljusstyrka på 90%).

Men för folk som behöver mailen mobilt, vilket är telefonens målgrupp, så tycker jag att den uppfyller mina förväntningar.

Ursprungligen av makke:

Har nu fått en m600i VIT. Den passa utmärkt till MacBooken med färgerna. Hur den är som telefon kan man tycka olika om..

Klart impad över att du fått den i vitt.

Har pratat med 3-4 snubbar i mobilaffärer som påstår att den endast finns i svart.
Har mailat Ericsson (deras kundtjänst) och de säger sig inte kunna säga när den kommer i vitt och att den i dagsläget enbart tillverkas i svart....
Kollat MÅNGA länkar från Pricerunner och Prisjakt ...

Kan Dustin klara av att fixa luren med en förlängning av mitt bef abbonnemang tro ....?

I så fall blir det lur så fort mina sura skattepengar kommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 21:10
Ursprungligen av Goflorp:

Klart impad över att du fått den i vitt.

Har pratat med 3-4 snubbar i mobilaffärer som påstår att den endast finns i svart.
Har mailat Ericsson (deras kundtjänst) och de säger sig inte kunna säga när den kommer i vitt och att den i dagsläget enbart tillverkas i svart....
Kollat MÅNGA länkar från Pricerunner och Prisjakt ...

Kan Dustin klara av att fixa luren med en förlängning av mitt bef abbonnemang tro ....?

I så fall blir det lur så fort mina sura skattepengar kommer...

Dustin sysslar inte med abonnemang, så det lär de inte fixa. Kolla med katshing.se istället. De är bra på att hantera abonnemangs förlängningar och brukar ha rätt bra koll på när de får in en modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 14:22

@ makke
Grattis till ett bra köp!
Var hittade du en vit och vad fick du betala för den?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 14:34
Ursprungligen av odelsteken:

@ makke
Grattis till ett bra köp!
Var hittade du en vit och vad fick du betala för den?

Har den i jobbet, promotion för SonyEricsson och Telia, så jag har fått den från SonyEricsson utan att betala, eller jag lånar den liksom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 22:46
Ursprungligen av makke:

Har den i jobbet, promotion för SonyEricsson och Telia, så jag har fått den från SonyEricsson utan att betala, eller jag lånar den liksom...

Aha, trevligt. Vet at E.ON har certifierat telefonen och har den som ersättare till P910 för användare som behöver mailen i mobilen. De kör med pushmail...

odelsteken: Dustinhome har den i lager, kostar 4495:- ink.moms, art# 5010091721.

Jag har inte än fått tillfälle att testa M600i men det är intressant att läsa era intryck av den. Jag kände på en dummy för att torrsimma s.a.s. Tyvärr kom jag inte alls överens med tangentbordet. Det är för litet. Har insett finessen med att W950i har vanliga knappar istället eftersom det i denna formfaktor blir enklare att hantera.

Nu jämför jag visserligen med E61 som jag själv har och tangentbordsmässigt är segern för den solklar.

Jag har nu läst en del intressanta saker angående UIQ3 som ni skrivit. Lite frågor kommer här:

1. Kan man organisera sin meny enligt eget tycke och smak? Alltså skapa nya mappar och lägga programmen i?

2. Kan teman verkligen inte ersätta ikonerna? Låter ju mycket konstigt eftersom teman kan ersätta dessa med andra i Series 60v3 (och v2) som också ligger över Symbian 9.1 (samma Symbianversion som M600i).

3. Hur fungerar dokumentläsning i den? Kan man läsa PDF med skärmen i liggande läge (för mer bredd)?

4. Hur fungerar filmvisning i den?

5. Någon skrev att menyerna är ologiska. På vilket sätt är de det?

6. Programlisten längst ned på skärmen (aktivt standbyläge s.a.s) är väl möjlig att konfigurera, d.v.s det går att välja vilka program man vill ha där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 12:16

1. Osäker, men tror inte det.

2. Nej, ikonerna går inte att ersätta.

3. Borde vara möjligt, har inte testat PDF filer i luren än.

4. Den fungerar i liggande läge om det var det du tänkte på?

5. Har man haft en Pxxx tidigare är inget ologiskt. Om man går från en "vanlig lur" till denna kanske det kan ta ett tag innan man kopplar. Telefoninställningarna är ju inte direkt under knappen inställningarna som på vanliga SE telefoner, istället ligger de under Verktyg -> kontrollpanelen -> Enhet. Detta är min första Symbian smartphone och tidigare har jag kört med W800/S700 men jag tyckte inte det var svårt att lära mig var man hittar saker.

6. Givetvis kan man byta dessa ikoner mot vad man nu vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 15:02

Nu har jag hunnit köra luren i en vecka och har lite åsikter jag tänkte dela med mig om.

Tycker att luren känns väldigt gedigen och inte alls plastig etc. som vissa andra beskriver tidigare i tråden. Det är stora skillnader på en riktig lur och en dummy (no shit) när det gäller såväl känsla som knapparna. Var lite orolig i början för att man skulle uppfatta knappsystemet som krångligt, men faktum är att jag gillar det mer och mer för var dag som går. Nu när man börjar få lite känsla för det så går det på rätt bra mätt i hastighet när man skriver.

Operativet är inte klart. Hängningar lite då och då (rätt sällan), inte helt 100-genomtänkt och halvsegt. Polaren plockade ut en lur samtidigt och han märker inte av att systemet segar lite så det beror nog en hel del på användandenivån (eller IQ ). Märks dock att det är en ny version då det är lite nyheter jämfört mot hederliga P900/P910. Exempel på saker jag personligen har mycket nytta av är funktionen för automatisk påminnelse när man har valt bort ett inkommande samtal samt att man kan dundra iväg ett färdigt SMS till personer vars samtal man nekar. Det sistnämnda är speciellt bra för personer som inte fattar att man trycker upptaget för att man just är upptagen.

Batterikapaciteten är väl inte sådär jättebra, något jag var medveten om vid köpet (3G, stor skärm, ej helt optimerat operativ). Så som jag använder telefonen idag så måste jag oftast tilläggsladda någon gång på dagen alt. på kvällskvisten (ringer en hel del och mailar rätt mycket). När jag nu kört M600an och märkt hur batteriet funkar där så finns det inte en susning att jag vågar gå på P990an som enligt utvecklare ”måste ha en sladd till väggen för att funka” (WLANet bl.a. lär dra en del).

Skärmen är som andra säger rätt dålig att leka med i solljus, man ser inte ett dyft då solen ligger på helt.

Överlag så är jag ändå nöjd som bara den. Formatet är perfekt, funktionerna bra, pennan och skrivförståelsen har nått nya höjder och är fint integrerad med ordlistan, surfning, mail/sms/mmshanteringen känns helrätt, RSS-läsaren funkar bra… Känslan är lite som när jag köpte P800an då den var sprojlans. Man var nöjd som fan men visste att saker och ting skulle bli bättre när nästa modell kom (eller vid de större mjukvaruuppdateringarna). När sedan P900an kom så var ju lyckan gjord.

PS. Oroar man sig för syncningen och vad som händer om man inte fjärrsyncar… å tappar luren i sjön kan man göra som mig. Säkerhetskopiera via telefonen (finns inbyggd funktion) till medföljande minneskort. Lägger ur minneskortet på säker plats och slutar därmed oroa mig. DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 15:06

Kom på en sak som suger en del dock. Har med M600an och Telenor att göra.

Då telefonen inte nått sk. "live-status" så kommer man inte åt Telenor´s wapportal med M600an. Det gör att man kan känna sig rätt utelåst från tv-program etc. Ingen lösning finns på detta i dagsläget - enligt Telenor.

Jag har haft någora vändor med just Telenor nu och kan bara säga - välj en annan operatör. Lite off-topic men dom är inte vad dom var förrut, innan allt rött blev blått.

By the väg, någon som vet en enskild leverantör av tex. streamad TV eller annat skoj?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-07 17:07
Ursprungligen av tjompa:

Kom på en sak som suger en del dock. Har med M600an och Telenor att göra.

Då telefonen inte nått sk. "live-status" så kommer man inte åt Telenor´s wapportal med M600an. Det gör att man kan känna sig rätt utelåst från tv-program etc. Ingen lösning finns på detta i dagsläget - enligt Telenor.

Jag har haft någora vändor med just Telenor nu och kan bara säga - välj en annan operatör. Lite off-topic men dom är inte vad dom var förrut, innan allt rött blev blått.

Det var precis likadant innan också.

Ursprungligen av tjompa:

By the väg, någon som vet en enskild leverantör av tex. streamad TV eller annat skoj?

Tre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 20:44
Ursprungligen av rawrez:

Det var precis likadant innan också.

Tre

Inte på den tiden det var Europolitan

Bin there, done that... aldrig mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 22:33
Ursprungligen av tjompa:

Kom på en sak som suger en del dock. Har med M600an och Telenor att göra.

Då telefonen inte nått sk. "live-status" så kommer man inte åt Telenor´s wapportal med M600an. Det gör att man kan känna sig rätt utelåst från tv-program etc. Ingen lösning finns på detta i dagsläget - enligt Telenor.

Jag har haft någora vändor med just Telenor nu och kan bara säga - välj en annan operatör. Lite off-topic men dom är inte vad dom var förrut, innan allt rött blev blått.

By the väg, någon som vet en enskild leverantör av tex. streamad TV eller annat skoj?

Snackade med en säljare på Telenor om det och han menade på att de första exemplaren av M600 var för buggiga så Telenor tog inte in den i sortimentet. Han trodde dock att den skulle komma in i sortimentet (och då även i Live! portalen) strax före P990 släpps - vilket tydligen ska vara nästa vecka enligt en artikel på mobil.se. Om det blir så får vi väl se, men kan ju hoppas. Med den skärmstorleken blir ju streamad filmklipp en helt annan grej. Tyvärr kan jag ju säga att klippen från Fotbolls VM på SVTs mobilportal var riktigt dåliga i M600, det beror mest på att ingen av klippen är anpassade för en så stor skärm än. Borde komma samtidigt som de flesta telefoner börjar få 240x320 i skärmupplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 20:49
Ursprungligen av odelsteken:

Snackade med en säljare på Telenor om det och han menade på att de första exemplaren av M600 var för buggiga så Telenor tog inte in den i sortimentet. Han trodde dock att den skulle komma in i sortimentet (och då även i Live! portalen) strax före P990 släpps - vilket tydligen ska vara nästa vecka enligt en artikel på mobil.se. Om det blir så får vi väl se, men kan ju hoppas. Med den skärmstorleken blir ju streamad filmklipp en helt annan grej. Tyvärr kan jag ju säga att klippen från Fotbolls VM på SVTs mobilportal var riktigt dåliga i M600, det beror mest på att ingen av klippen är anpassade för en så stor skärm än. Borde komma samtidigt som de flesta telefoner börjar få 240x320 i skärmupplösning.

Kan kanske stämma, även om det nog är en sanning med modifikation. Dom hade den inne i deras butiker men slutade kränga den och "skickade tillbaka dom" (även om polaren visade att dom låg kvar på butikens lager). De jag snackat med i butik (Telenor) sa att dom fått faktan att "de inte fungerar så bra i vårt nät, därför ska vi vänta med att sälja dem...". Men, kanske är det Live-portalen dom tänker på. Sjukt i så fall med tanke på att den suger rätt hårt.

Såg det där med SVT, synd och allmän skam. Man kanske skulle börja klippa egna saker och slänga ut. Har läst om en sida som tydligen blivit populär bland ungdomarna

Jag vet inte vad du menar med enskilt, men Sveriges Television har en hel del utlagt för mobiltelefoner, och de är inte bundna till någon operatör. Var det så du menade?

MVH Marcus

Bevaka tråden