Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4°...

Tråden skapades och har fått 248 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av rhesus:

För övrigt så är det väl lite onödigt med versaler, dubbla utropstecken och trippla frågetecken. Jag har haft duster med dig under ditt förra namn och har ingen lust att uppta det igen... Kom upp hit istället så bjuder jag på en kaffekask på McD

Jo, kanske det men jag har inte "den" attityden, jag bara konstaterade fakta. Jag tycker det är tragiskt vad som håller på att hända. Har dels sett mycket bra program om hur folk måste ställa upp gratis bara för att folk lite längre ut ska få sin mat hemkörd, där hela generationer fattas, förfallande skolor då det inte finns några elever. Jag tog illa åt mej då jag själv inte menar att detta är på något sätt rätt, bra eller annat. Jag tycker det är tragiskt, men det är vad som händer.

Mitt namn har uppdaterats, men om du kollar historiken så är det samma användare. Kolla in tråden jag skapade om användarnamn och avatar så kan du få den exakta bakgrunden.

För att hålla detta on-topic så avslutar jag med att säga att temperaturen har sjunkit rejält, men jag kände inte den kylan då jag var varm från matchen när vi spöade syd-Stockholmarna ikväll!!

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 23:59
Ursprungligen av LCR:

Jo, kanske det men jag har inte "den" attityden, jag bara konstaterade fakta. Jag tycker det är tragiskt vad som håller på att hända. Har dels sett mycket bra program om hur folk måste ställa upp gratis bara för att folk lite längre ut ska få sin mat hemkörd, där hela generationer fattas, förfallande skolor då det inte finns några elever. Jag tog illa åt mej då jag själv inte menar att detta är på något sätt rätt, bra eller annat. Jag tycker det är tragiskt, men det är vad som händer.

LCR

Nåja, man ska betänka att dokumentärer gärna visar extremer av saker. Det finns stora delar av norrland där det finns gott om både jobb, folk och moderna (fri)skolor så allt är inte nattsvart.

Nåja nu släpper vi det och för att också jag ska avsluta on topic så får jag väl säga att temperaturen här stigit till svindlande -25. Kallt som fan men iaf bättre än de -31 som det var när jag skulle gå till jobbet i morse. Det fick bli buss...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 11:03
Ursprungligen av Solid:

Den geografiska gränsen är ju faktiskt väldigt diagonal och Norrland börjar längre norr ut i väst. Vilket är lite konstigt, eftersom jag tycker det känns som att man är klart längre norr ut när man är i Sälen än när man är i Gävle, eller Karlstad jmf med Sthlm.

Det är konstigt att landsindelningen går som den gör när den väder-meteorologiska-eller-vad-det-nu-heter ser ut så här, på diagonalen åt andra hållet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 13:29

Här spelar vi vintersporter, typ fotboll.

Norr om Kungälv kallas "Lapphelvetet", söder om Kungsbacka är en dansk Provins.
Öster om stan börjar "obygden" vid Bollenygd - där regnar det så möcke att barna föds med simhud mellan tårna.

Stockholm pratar vi aldrig om.

Så de så

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 15:50

Men nu står väl inte sverige så där rakt upp, eller?

Jovars, det pendlar...

Är det inte höjden av ironi när en löpsedel från eh..Aftonbladet eller Expressen skriker ut "NU är våren på väg" samtidigt som det är riktigt kall snöblåst ute? Något att fnissa åt medan snöflingorna piskar i ansiktet..

Idag är första* dagen sedan 10 december 2009 då temperaturen ligger över noll här i Umeå. Det är nästan 90 dagar minusgrader i sträck!

Jag kan inte minnas att jag någonsin varit med om en så lång sammanhängande period med minusgrader, det måste vara rätt unikt.

* = Det var några tillfälliga toppar över noll förra veckan mitt på dagen, men idag är första dagen då det mera stabilt ligger över noll.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 08:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan inte minnas att jag någonsin varit med om en så lång sammanhängande period med minusgrader, det måste vara rätt unikt.
[/I]

Jag kan inte heller minnas något sådant, det brukar alltid vara några perioder med töväder under vintern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 09:55

Nu värmer solen på riktigt fint i Sthlm. Dags för första uteserveringsölen snart...

-15 nu på morgonen, trodde vi hade haft nog av det nu och ställt in siktet på vår.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-15 07:34

Förr om åren har -15 känts ganska kallt, denna vinter är det mer som en smekning

Tyvärr har vi mars och april kvar innan vi får riktig vår här :/

Ursprungligen av MatsOlov:

Tyvärr har vi mars och april kvar innan vi får riktig vår här :/

Ja, om man ska säga något negativt om att bo i Umetrakten så är det ju att vi inte har någon vidare vår egentligen, i dess rätta betydelse. Det finns en period (som i värsta fall kan sträcka sig ända till slutet av maj) när snön smält bort då det mest är skitigt, brunt och snålkallt ute samtidigt som skåningarna ligger ute på gröna gräsmattor i t-shirt. Vi har det fantastiska ljuset dock som räddar oss en del.

Men mars och april kan vara rätt fina senvintermånader här när solstrålarna börjar bli ordentligt varma och man hör ljudet av snö som droppar och smälter. (Och så kan det vara skitväder, med snö, slask och regn förstås.)

Mer snö i lördags här och jag tycker det här med vinter börjar kännas lite överdrivet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 22:59

Sambon kom precis hem från stallet, en bit söder om Sthlm. -12° var det där ute. Kom igen liksom...

Jag fick skotta en decimeter snö i morse och nu snöar det igen. Det är inte lika charmigt som det var i december...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-16 11:24

Det föll lite snöflingor från himlen nyss i Falun när jag var på en cykeltur nyss.
Hoppas det inte kommer mer!

Det blir nog inge mer vår o sommar... that was it. Lika bra att släppa hoppet nu.

Solen tar rätt bra i södersluttningarna nu. Men snövallarna.... Nån gång efter midsommar är dom väl borta...

Här har vi dagsmeja! Underbart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-16 22:06

Snön/Isen är borta från cykelbanorna (Inte smältvattnet).
vårkänslorna fick mig att beställa kameratillbehör våren till ära.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-17 11:19

- 24° i morse när jag steg upp kl 6. Sol och vit snö. Kan inte bli vackrare

Ja, men nysnön vi fick häromdagen så är det riktigt vintervackert igen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-18 11:05

Mer snö och kallt i dag. I slutet av 1800-talet var det några kalla år och ett år låg isarna kvar till midsommar här uppe. Undrar om vi får uppleva det i år?

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-03-18 17:17

Har haft närmare 11° här nere idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 10:23

Imorgon drar jag och sambon ner till Lund för att välkomna våren, för i Sthlm vägrar den visas sig mer än någon timme mitt på dagen... 1° var det i morse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-25 11:14
Ursprungligen av Solid:

Imorgon drar jag och sambon ner till Lund för att välkomna våren, för i Sthlm vägrar den visas sig mer än någon timme mitt på dagen... 1° var det i morse.

Det gör ni rätt i

Men stor risk för regn tyvärr;) men betydligt varmare i luften uppemot +10 C .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 11:37

Vi ska åka runt i halva Nordtyskland (läs=Skåne) så förhoppningsvis kommer man möta solen någonstans.

Senast redigerat 2010-03-25 13:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 11:35

Typiskt.

Värmerekord i Lund på fredagen, 19,3 grader:
Rekordvärme i Lund på fredagen - DN.se

Men när vi kom ner på kvällen möttes vi av mulen himmel och några regnstänk och har inte skymtat solen än. Klart varmare än hemma dock...

Bevaka tråden